Gå til innhold

Faren min dør snart, sykmelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei jente på 21 år og kommet i en uutholdelig situasjon. Jeg har en pappa har uker/ max få måneder igjen å leve pga kreften. Det er ikke mulighet for livsforlengende behandling eller noe, ingenting funker mot kreften. Han er i 60 årene. 3 gangen han får tilbakefall. Hatt kreft i 2 år. Jeg er veldig langt nede, har depresjon og angst fra før. Lurer på om jeg greier å komme meg gjennom sorgen.. mamma og har hatt hjernesvulst før (godartet, for 2 år siden) men er frisk. Tenker å dra til legen og høre om sykemelding da jeg ikke kommer til å fungere i jobb på en stund. Men redd jeg ikke får sykemelding..? Gråter hele tiden, er utmattet og fysisk dårlig. noen som har erfaring med å være sykmeldt? 

Anonymkode: d6472...2bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får nok helt sikkert sykemelding! 

Anonymkode: b93db...f4a

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får nok helt sikkert sykemelding! 

Anonymkode: b93db...f4a

Nei, det er ikke helt sikkert hun får sykmelding!!

Anonymkode: 3b77e...439

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det! Takk for svar :) Vet ikke hva jeg skal gjøre hvis ikke.. :( Når han har så kort tid igjen vil jeg være med han den siste tiden, er så ille at hver uke kan være den siste uka pga krefren er aggresiv.. Er ofte kvalm, svimmel og vondt i hode pga påkjenningen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får sykemelding så må du snakke med sjefen din. De fleste sjefer er forståelsesfulle, og det blir sikkert ikke et problem med velferdspermisjon eller lignende. Man kommer langt med litt kommunikasjon.

Anonymkode: b31f1...944

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du ikke får sykemelding så må du snakke med sjefen din. De fleste sjefer er forståelsesfulle, og det blir sikkert ikke et problem med velferdspermisjon eller lignende. Man kommer langt med litt kommunikasjon.

Anonymkode: b31f1...944

Vet du hvor lenge man evt kan ha velferdspermisjon? tenker sånn at det ikke går utover økonomien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke helt sikkert hun får sykmelding!!

Anonymkode: 3b77e...439

Da gjør i så fall ikke legen jobben sin. For etter det som beskrives her er hun helt klart i psykisk ubalanse og alt annet enn i stand til å jobbe. 

Anonymkode: b93db...f4a

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har det sånn, har du ingenting på jobb å gjøre. I utgangspunktet kan du ikke sykemelde fordi noen andre er syke, men for meg høres det ut som om du selv blir syk av dette. Da kan du sykemldes med diagnosen situasjonsbetinget psykisk ustabil.

Ønsker deg masse lykke til og styrke til å komme deg gjennom dette ❤️

Anonymkode: 03424...631

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bedrifta du jobber i er ei IA-bedrift, så har du x-antall dager ( hugsar ikkje antallet i farten) som kan brukes til nettopp slik når nokon er i livets siste fast

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du har det sånn, har du ingenting på jobb å gjøre. I utgangspunktet kan du ikke sykemelde fordi noen andre er syke, men for meg høres det ut som om du selv blir syk av dette. Da kan du sykemldes med diagnosen situasjonsbetinget psykisk ustabil.

Ønsker deg masse lykke til og styrke til å komme deg gjennom dette ❤️

Anonymkode: 03424...631

Stemmer at man ikke kan sykmelde seg pga andre sin sykdom ja, er så ille at jeg har mistet gleden ved alt og er nok påkjenning å stå opp.. Slike ting gikk ganske bra og var aktiv osv før jeg fikk beskjeden her for 2 uker siden. Tusen takk for det! ❤️ Setter jeg pris på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 98erjente skrev:

Vet du hvor lenge man evt kan ha velferdspermisjon? tenker sånn at det ikke går utover økonomien :)

Velferdsperm kan være med og uten lønn. Du får neppe med lønn i ukesvis.. at din far dør er i utgangspunktet del av ditt privatliv.

Anonymkode: 2f902...f4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte i mot alle som skal sykmeldes for ditt og datt. Men dette mener jeg en lege bør kunne godkjenne. Hvis du får nei prøver du en annen lege. 50% kan kanskje fungere, kanskje ikke. Også en arbeidsgiver bør vise forståelse. Jeg mistet to nære på jobb i utlandet. En grusom følelse hvor selvklandring vant hver gang. 

Hvordan du var med ham, din pappa, den siste tiden vil bety så mye for dere begge. I ditt tilfettet, eller i begges tilfelle, livet ut. 

 

En klem fra meg.

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, så vanskelig for deg. Min erfaring er at du vil få sykemelding i en sånn situasjon. Dersom sykemelding ikke blir aktuelt må du snakke med sjefen din for å finne en løsning. 

Lykke til 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan få sykmelding. Det finnes en egen diagnose (som kom for noen få år siden) som legen kan skrive i sykmeldingen vedrørende det du erfarer nå.

Anonymkode: 95bb1...982

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) setter pris på det! Kan også nevne at jeg jobber med små barn, og da kreves det at jeg fungerer litt og har hodet med meg. Er verst i den tiden da jeg ikke vet når han dør...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sykemelding vil du få, men om den vil gå under "betalt" eller ikke er spørsmålet. Man kan få Z sykemelding, altså at diagnosen er en Z diagnose. Da får man ikke lønn, men man får fri. Sorg er en slik diagnose.

Men, sånn som du fremstiller det så har du det jo ikke bra. Og med en depresjonsdiagnose fra før så blir ikke ting bedre med sorg. Jeg vil absolutt tro du får en vanlig sykemelding fra legen.

Anonymkode: 1be73...a05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fortelle legen at angsten og depresjon er blitt verre pga din fars sykdom. Du har ikke krav på sykmelding for hans sykdom. Men dine plager kan du få sykmelding for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blondine skrev:

Du må fortelle legen at angsten og depresjon er blitt verre pga din fars sykdom. Du har ikke krav på sykmelding for hans sykdom. Men dine plager kan du få sykmelding for.

Det skal jeg gjøre. Har fått diagnosene angst og depresjon fra psykolog så legen vet jeg har det fra før. Er blitt mye verre etter sykdommen hans ble forverret

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg så godt, ta vare på deg selv også. Ikke lett, har vært der selv og vet hvor tøft det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...