Gå til innhold

Faren min dør snart, sykmelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Blondine skrev:

Det skjønner jeg så godt, ta vare på deg selv også. Ikke lett, har vært der selv og vet hvor tøft det er.

Trist å høre at du og har opplevd det.. Håper det går bra med deg nå idag :) Skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke helt sikkert hun får sykmelding!!

Anonymkode: 3b77e...439

Verden har blitt kynisk. 

Ser ut som at nåtidens strategi er å vente til det tipper fullstendig for folk. Forebyggende tiltak tilhører fortiden. 

Hun sa det var snakk om måneder og garantert død. Ingen kanskje eller utprøving av behandling. Ingen håp. Spesielt når det gjelder kreft så pleier leger å være så optimistiske som mulig ved den minste mulighet for bedring. Netopp fordi håp er så viktig. Det at de bestemt har sagt død veier ganske tungt her syntes jeg.  

Anonymkode: 1e2d9...7e0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verden har blitt kynisk. 

Ser ut som at nåtidens strategi er å vente til det tipper fullstendig for folk. Forebyggende tiltak tilhører fortiden. 

Hun sa det var snakk om måneder og garantert død. Ingen kanskje eller utprøving av behandling. Ingen håp. Spesielt når det gjelder kreft så pleier leger å være så optimistiske som mulig ved den minste mulighet for bedring. Netopp fordi håp er så viktig. Det at de bestemt har sagt død veier ganske tungt her syntes jeg.  

Anonymkode: 1e2d9...7e0

Ble først fortalt av legene at det er mange typer cellegift og at han kanskje kan bli frisk. Plutselig fikk han beskjed etter 1 cellegift at ingenting går og at han dør innen uker/mnd 😢 Så vet ikke når det er hans siste dag, og må se han pines mer og mer.. Han trenger hjelp til å få mat å intravenøst

Endret av 98erjente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Blondine skrev:

Går bra nå, men vet det er tøft. Ønsker deg alt godt

Godt å høre! :) takk for det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette bør du kunne få sykmelding for. 

Anonymkode: 40d91...783

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pasienten har rett til 60 dager med pleiepenger til sine pårørende, som pårørende kan fordele mellom seg. Dette kan jo være en god løsning det også? 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/pleiepenger+for+nærstående+i+livets+sluttfase

Anonymkode: cbb82...c16

Har hørt om det ja men ble usikker på om jeg kan få slik permisjon? er hjemmesykepleiere som kommer å bistår en del. Men pappa trenger feks tilsyn utenom, og psykisk støtte/pleie :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får helt sikkert sykmelding.

Om du får sykepenger er et helt annet spørsmål (folk flest klarer ikke å skille på disse to).

Det viktigste er ikke pengene nå. Nå må du få sykmelding slik at du kan bruke så mye tid med din far som mulig.

Anonymkode: 6358a...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 98erjente skrev:

Har hørt om det ja men ble usikker på om jeg kan få slik permisjon? er hjemmesykepleiere som kommer å bistår en del. Men pappa trenger feks tilsyn utenom, og psykisk støtte/pleie :) 

Ja, det er ment til at man skal få ha pårørende rundt seg. Det er ikke for at du skal pleie han, eller erstatte hjemmesykepleien. Høres ut som noe som kan være aktuelt for deg, ofte pleier kreftlegene å ta det opp med pasienten slik at man får søkt. Men mulig man kan søke uavhengig av leger, er litt usikker på fremgangsmåten dessverre. Er jo absolutt noe å tenke på 😊 men høres også ut til at sykemelding kan være aktuelt også. Må være en forferdelig situasjon å være i, ønsker deg alt godt ❤️

Anonymkode: cbb82...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 98erjente skrev:

Har hørt om det ja men ble usikker på om jeg kan få slik permisjon? er hjemmesykepleiere som kommer å bistår en del. Men pappa trenger feks tilsyn utenom, og psykisk støtte/pleie :) 

At hjemmesykepleien kommer er ingen grunn til at du ikke skal kunne få pleiepenger også. Jeg hadde pleiepenger den siste tiden mannen min levde. Men det er viktig å være klar over at de 60 dagene gjelder pr. pasient, ikke pr. pårørende. Dvs. at om dere er flere i familien som ønsker fri fra jobben for å være hos ham må dere fordele de 60 dagene mellom dere etter tur. Men dere kan altså bare få pleiepenger så lenge han kan være hjemme. Om han må legges inn er det slutt på pleiepengene. 

Men det er altså flere muligheter her. Jeg hadde en kombinasjon av pleiepenger, sykemelding og velferdspermisjon med lønn. Jeg anbefaler deg å snakke med både legen og arbeidsplassen din for å finne ut hvilke løsninger det er mulig å få til. 

Jeg føler så veldig med deg. Det er en grusom sykdom, og det å måtte stå på sidelinjen og se et menneske man er så glad i kjempe uten å kunne gjøre noe er fryktelig vondt. ❤️ 

Anonymkode: 5149a...1fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At hjemmesykepleien kommer er ingen grunn til at du ikke skal kunne få pleiepenger også. Jeg hadde pleiepenger den siste tiden mannen min levde. Men det er viktig å være klar over at de 60 dagene gjelder pr. pasient, ikke pr. pårørende. Dvs. at om dere er flere i familien som ønsker fri fra jobben for å være hos ham må dere fordele de 60 dagene mellom dere etter tur. Men dere kan altså bare få pleiepenger så lenge han kan være hjemme. Om han må legges inn er det slutt på pleiepengene. 

Men det er altså flere muligheter her. Jeg hadde en kombinasjon av pleiepenger, sykemelding og velferdspermisjon med lønn. Jeg anbefaler deg å snakke med både legen og arbeidsplassen din for å finne ut hvilke løsninger det er mulig å få til. 

Jeg føler så veldig med deg. Det er en grusom sykdom, og det å måtte stå på sidelinjen og se et menneske man er så glad i kjempe uten å kunne gjøre noe er fryktelig vondt. ❤️ 

Anonymkode: 5149a...1fc

Da blir det isåfall bare meg som tar det pga mamma og broren min er uføretrygdet. Tusen takk for tips! jeg skal ta og søke jeg😃 Ja er en fryktelig belastende situasjon 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det ordner seg for deg, slik at du slipper å tenke jobb i denne trasige situasjonen. Om det løses med pleiepenger el sykmelding er ikke så viktig, men at du får brukt tida godt sammen med pappaen din samtidig som du ivaretar din egen psykiske helse.

Klem fra meg ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bare sykmelding i 3 dager.. måtte nestn be skikkelig om sykemelding :( Nå er jeg enda mer ødelagt.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 98erjente skrev:

Fikk bare sykmelding i 3 dager.. måtte nestn be skikkelig om sykemelding :( Nå er jeg enda mer ødelagt.. 

Sjekk ut pleiepenger. Om du får det innvilget slipper du å bruke av sykepengerettighetene dine. Nå har du tre dager til å bruke tiden din på faren din og nav. 

Anonymkode: 82913...208

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.7.2019 den 16.12, 98erjente skrev:

Fikk bare sykmelding i 3 dager.. måtte nestn be skikkelig om sykemelding :( Nå er jeg enda mer ødelagt.. 

Jeg føler med deg, men forventet du å få sykmelding på ubestemt tid helt frem til faren din dør? Det er i så tilfelle urealistisk. 

Du har tre alternativer; ta ut ferie, fri uten lønn (velferdspermisjon) hvis du får Ok fra arbeidsgiver eller pleiepenger. Det er ikke sånn at samfunnet kan betale lønn i sånne tilfeller. Hva om din far hadde fire barn og en kone, og om alle disse skulle ha fri med lønn, potensielt i flere måneder, i påvente av dødsfallet. 

Anonymkode: 3b77e...439

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min fikk fri når svigerfar nærmet seg slutten, kreft.

Og venninnen min fikk fri da moren hennes nærmet seg slutten, også kreft.

Nå står det litt stille.. husker ikke om det var sykemelding eller pleiepenger. Faren din har sikkert en kreftsykepleier, spør henne. De vet dette.

Masse lykke til ❤️

#fuckcancer

Anonymkode: 533d8...672

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2019 den 18.46, AnonymBruker skrev:

Jeg føler med deg, men forventet du å få sykmelding på ubestemt tid helt frem til faren din dør? Det er i så tilfelle urealistisk. 

Du har tre alternativer; ta ut ferie, fri uten lønn (velferdspermisjon) hvis du får Ok fra arbeidsgiver eller pleiepenger. Det er ikke sånn at samfunnet kan betale lønn i sånne tilfeller. Hva om din far hadde fire barn og en kone, og om alle disse skulle ha fri med lønn, potensielt i flere måneder, i påvente av dødsfallet. 

Anonymkode: 3b77e...439

 

Mere enn 3 dager forventet jeg. Men ordnet seg nå med en annen lege. Er ikke nå hva/hvis nå, realiteten er at han har ikke fire barn og en kone :) Om en er helt nede pga sorg så er man det! er forskjellig hva en takler. Så nå tar jeg hensyn til meg selv og min familie. Når faren min har så kort tid bruker jeg tiden min med han, det kommer jeg aldri til å angre på :) 

Endret av 98erjente
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...