Gå til innhold

Naturlig å si ifra til barn om nytt giftemål?


ms. Underwood

Anbefalte innlegg

Vi er voksne søsken.  Faren vår har fridd til hans nye dame. Vår mor døde da vi var barn for en god stund siden, og de var gift  han har etter det sagt at han aldri skulle gifte seg igjen.

Måten vi fått beskjed om dette på er at dama hans sendte en kort SMS. Etter det sendte han en. 

Jeg sa gratulerer, men ringte dagen etterpå og sa det var kjipt at han ikke hadde gitt oss en heads up. Han forsto det ikke helt, men ble lei seg over at jeg var lei meg. Dette var ikke et planlagt frieri, men han hadde tenkt på dette.

Etter det så sendte han en melding, der han mente at det å si det til oss før ikke var naturlig. Måten han skrev det på, gjorde det klart for oss søsken at dama hadde vært med på å skrive.

Er det jeg som er hårsår og synes at å dele en sånn tanke er naturlig? 

Veldig forvirret nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er helt greit at han ikke fortalte det før han fridde. Men er han som burde fortalt dere det. Og da ikke i en kort melding fra den nye forloveden

Anonymkode: 5ccd7...6f6

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, har han fridd eller giftet seg? Det er ikke naturlig å fortelle om frieriet før en frir. Dersom han har giftet seg derimot, skjønner jeg at dere er litt snurt.

Anonymkode: 131c1...8f8

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun sender melding er feil. Han burde møtt opp personlig. En kan ikke forvente at en gir beskjed før en frir og om det kom raskere enn det han hadde sett for seg også så er det heller ikke så rart. Å ha lyst er jo forståelig uten å måtte dele dette før en er sikker og nå skjedde det plutselig. 

Men sms fra dama hadde jeg ønsket å bli spart for! Hadde ikke satt pris på at slikt ble tatt på sms. Ring heller om en ikke kan si det face to face. 

Anonymkode: 97c55...f93

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Han har kun fridd til henne. 

 

Meldingen var veldig kort, og selv hvor glad jeg er for at faren min har funnet en dame som kommer overens med oss, så ønsket jeg å høre det fra HAN. Blir bare så frustrert over at han ikke skjønner at det å ringe oss for å fortelle hadde vært fint. Han skyldte på at det var så sent (klokka var 23:30 da han sendte meldingen )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ms. Underwood skrev:

Takk for svar. Han har kun fridd til henne. 

 

Meldingen var veldig kort, og selv hvor glad jeg er for at faren min har funnet en dame som kommer overens med oss, så ønsket jeg å høre det fra HAN. Blir bare så frustrert over at han ikke skjønner at det å ringe oss for å fortelle hadde vært fint. Han skyldte på at det var så sent (klokka var 23:30 da han sendte meldingen )

Jeg forstår reaksjonen din og håper det går rolig for seg. Håper også at faren dim og dama kan forstå dette også, at vi alle er forskjellige, slik at det ikke utvikler seg til å bli starten på problemer. 

Anonymkode: 97c55...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, ms. Underwood said:

Vi er voksne søsken.  Faren vår har fridd til hans nye dame. Vår mor døde da vi var barn for en god stund siden, og de var gift  han har etter det sagt at han aldri skulle gifte seg igjen.

Måten vi fått beskjed om dette på er at dama hans sendte en kort SMS. Etter det sendte han en. 

Jeg sa gratulerer, men ringte dagen etterpå og sa det var kjipt at han ikke hadde gitt oss en heads up. Han forsto det ikke helt, men ble lei seg over at jeg var lei meg. Dette var ikke et planlagt frieri, men han hadde tenkt på dette.

Etter det så sendte han en melding, der han mente at det å si det til oss før ikke var naturlig. Måten han skrev det på, gjorde det klart for oss søsken at dama hadde vært med på å skrive.

Er det jeg som er hårsår og synes at å dele en sånn tanke er naturlig? 

Veldig forvirret nå.

Du har på ingen måte rett til å få vite slikt før han frir. Men det er helt feil måte du får vite det på når det først har skjedd. Slike ting er det dessverre umulig å få gjort noe om på, men du bør fortelle dem (ham) på tomannshånd at hvis de får barn sammen i fremtiden, så vil du vite det face to face enten fra ham eller fra dem begge.

 

Hilsen hun som fikk vite fra ÉN av sine voksne foreldre på SMS at de skulle skilles.

Anonymkode: 2fba3...b28

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje, kanskje ikke. Det virker som om det som plager deg, er flere ting : 1. Han har, på et eller annet tidspunkt, sagt at han ikke skulle gifte seg igjen. 2. Han gir ikke deg beskjed om at han har bestemt seg for noe annet. 3. Han gir ikke deg beskjed før han gjennomfører sitt frieri. 4. Du får beskjed om frieriet via damen hans, og ikke. 5. Han mener at han ikke trengte å gi beskjed til deg før han fridde.

1 + 2. Moren din døde for flere år siden. Kanskje han i sorgen i etterkant sa at han aldri skulle gifte seg igjen, men tiden leger mange sår, og han har gått videre i livet og ønsker å gifte seg på ny. Han er en voksne mann, og trenger ikke informere deg om dette.

3 og 4. Avhengig av hvor nært forhold dere har, kunne han kanskje ha sagt noe. Men når du skriver om alle disse meldingene, begynner jeg å lure på om dere heller har et distansert forhold. Kanskje damen sendte meldingen, rett og slett fordi hun er klar over denne distansen, og at skulle det informeres om, måtte hun gjøre det ?

5. Tenker han har rett. Hvis dere ikke har mer kontakt enn at tingene foregår stort sett på melinger, hvorfor skulle han føle behov for å involvere deg i dette ?

Anonymkode: e7749...605

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at han skulle bedt om tillatelse? :klo: Eller  at han skulle ha luftet med dere at forholdet hans til denne damen er seriøst? 

Uavhengig av hva eller hvem eller hvor så er det eneste som angår dere ved denne prosessen dette: han må den dato han gifter seg utløse halve boet og gi dere morsarven. Selvsagt. Og han har nå en nærmeste pårørende som tar han skulle han bli syk, dement eller på annet vis trenge pleie. Noe som selvsagt er en stor lettelse med foreldre. De er en gigantisk byrde når de drar på åra. Utover det kan jeg ikke se at det utgjør noen som helst forskjell at mannen går fra samboer til gift. 

Anonymkode: f2bda...cc8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har på ingen måte rett til å få vite slikt før han frir. Men det er helt feil måte du får vite det på når det først har skjedd. Slike ting er det dessverre umulig å få gjort noe om på, men du bør fortelle dem (ham) på tomannshånd at hvis de får barn sammen i fremtiden, så vil du vite det face to face enten fra ham eller fra dem begge.

 

Hilsen hun som fikk vite fra ÉN av sine voksne foreldre på SMS at de skulle skilles.

Anonymkode: 2fba3...b28

Takk for respons, fint å få andres tanker om dette! 

De skal nok ikke få barn, så blir mest sannsynlig ingen større annonseringer. 

Når du fikk denne SMS’en, hva gjorde du da? 

 

Jeg har bedt om å snakke sammen med pappa alene om dette, og har vært klar på at det kanskje er jeg som har vært dårlig på å forklare hva jeg synes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje, kanskje ikke. Det virker som om det som plager deg, er flere ting : 1. Han har, på et eller annet tidspunkt, sagt at han ikke skulle gifte seg igjen. 2. Han gir ikke deg beskjed om at han har bestemt seg for noe annet. 3. Han gir ikke deg beskjed før han gjennomfører sitt frieri. 4. Du får beskjed om frieriet via damen hans, og ikke. 5. Han mener at han ikke trengte å gi beskjed til deg før han fridde.

1 + 2. Moren din døde for flere år siden. Kanskje han i sorgen i etterkant sa at han aldri skulle gifte seg igjen, men tiden leger mange sår, og han har gått videre i livet og ønsker å gifte seg på ny. Han er en voksne mann, og trenger ikke informere deg om dette.

3 og 4. Avhengig av hvor nært forhold dere har, kunne han kanskje ha sagt noe. Men når du skriver om alle disse meldingene, begynner jeg å lure på om dere heller har et distansert forhold. Kanskje damen sendte meldingen, rett og slett fordi hun er klar over denne distansen, og at skulle det informeres om, måtte hun gjøre det ?

5. Tenker han har rett. Hvis dere ikke har mer kontakt enn at tingene foregår stort sett på melinger, hvorfor skulle han føle behov for å involvere deg i dette ?

Anonymkode: e7749...605

Takk for svar! Vi har god kontakt. Jeg var der senest få timer før frieriet. 

 

1+2 enig. Er voksen og ingen plikt. Er bare rart at han sier det ikke er naturlig. Det gandler ikke om sort/hvitt rett og galt. Og det å aldri ville gifte seg og endre mening kan absolutt skje! Er glad for giftemålet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva sto det i meld fra henne? Var hun glad og ville dele nyheten? 

Ingen bør si fra før de frir da! Det er jo en helt personlig ting. Hadde vært mer rart om du fikk meld om at de hadde giftet seg. Det hadde blitt litt rart kan jeg skjønne. 

Hva er det som plager deg sånn egentlig da? Faren din har det nok bra, og er det sånn at du føler (for) mye omsorg for ham? At du vil ha kontroll? Jeg ser ikke helt problemet her. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at han skulle bedt om tillatelse? :klo: Eller  at han skulle ha luftet med dere at forholdet hans til denne damen er seriøst? 

Uavhengig av hva eller hvem eller hvor så er det eneste som angår dere ved denne prosessen dette: han må den dato han gifter seg utløse halve boet og gi dere morsarven. Selvsagt. Og han har nå en nærmeste pårørende som tar han skulle han bli syk, dement eller på annet vis trenge pleie. Noe som selvsagt er en stor lettelse med foreldre. De er en gigantisk byrde når de drar på åra. Utover det kan jeg ikke se at det utgjør noen som helst forskjell at mannen går fra samboer til gift. 

Anonymkode: f2bda...cc8

Har ikke ønsket å «gi tillatelse». Har vært veldig positiv til deres forhold. Blir koselig at de gifter seg. Men hadde vært en koselig ting, som for menn som ber faren til bruden om hennes hånd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratuler faren din og slutt å vær kjip og grisk og tenk på penger

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at han skulle bedt om tillatelse? :klo: Eller  at han skulle ha luftet med dere at forholdet hans til denne damen er seriøst? 

Uavhengig av hva eller hvem eller hvor så er det eneste som angår dere ved denne prosessen dette: han må den dato han gifter seg utløse halve boet og gi dere morsarven. Selvsagt. Og han har nå en nærmeste pårørende som tar han skulle han bli syk, dement eller på annet vis trenge pleie. Noe som selvsagt er en stor lettelse med foreldre. De er en gigantisk byrde når de drar på åra. Utover det kan jeg ikke se at det utgjør noen som helst forskjell at mannen går fra samboer til gift. 

Anonymkode: f2bda...cc8

Tillatelse skal en ikke tenke på, men respekt er jo forventet om oppegående mennesker skal gifte seg. Barn står jo ofte veldig nært uansett alder. 

Anonymkode: 97c55...f93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, minister-mio said:

Gratuler faren din og slutt å vær kjip og grisk og tenk på penger

Hvem har sagt noe om penger? 

Ts, jeg forstår deg. Jeg hadde blitt pissesur og veldig lei meg hvis en av foreldrene mine skulle gifte seg igjen og jeg fikk en sms. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Men hva sto det i meld fra henne? Var hun glad og ville dele nyheten? 

Ingen bør si fra før de frir da! Det er jo en helt personlig ting. Hadde vært mer rart om du fikk meld om at de hadde giftet seg. Det hadde blitt litt rart kan jeg skjønne. 

Hva er det som plager deg sånn egentlig da? Faren din har det nok bra, og er det sånn at du føler (for) mye omsorg for ham? At du vil ha kontroll? Jeg ser ikke helt problemet her. 

Kan være et kontrollbehov, ser ikke bort ifra det. 

 

Det som plager meg er at det virker som om all kommunikasjon mellom meg og han har blitt til meg og dem, og at han ikke forstår at sånne nyheter hadde vært først og fremst hyggeligst å høre fra enten kun han eller begge to. Hun kommer aldri til å bli nærmere meg enn det han og jeg er. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, minister-mio skrev:

Gratuler faren din og slutt å vær kjip og grisk og tenk på penger

Har gratulert han! :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Hvem har sagt noe om penger? 

Det er åpenbart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ms. Underwood skrev:

Kan være et kontrollbehov, ser ikke bort ifra det. 

 

Det som plager meg er at det virker som om all kommunikasjon mellom meg og han har blitt til meg og dem, og at han ikke forstår at sånne nyheter hadde vært først og fremst hyggeligst å høre fra enten kun han eller begge to. Hun kommer aldri til å bli nærmere meg enn det han og jeg er. 

Å.. du sliter med at faren din har dame nå. Ikke tenk at det er en konkurranse. Han fortjener jo kjærlighet  🙂 du betyr nok ikke noe mindre for ham for det! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...