Gå til innhold

Noen tanker fra en spanjol etter 5år i norge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 20.7.2019 den 9.49, AnonymBruker skrev:

Hei 🙂 Jeg skriver ganske bra norsk tror jeg(prøver..). Flyttet til oslo for å jobbe, til fine norge. Dere har fint natur. Bra fisk!

Men jeg ble veldig sjokkert over hvor vanskelig det var å snakke med norske, komme i kontakt med norske mennesker. Virker som mange var redd mennesker, ville ikke si hei. Møttes utenfor boligen, ikke hei. Bare et falskt smil. Jeg prøvde å invitere nabo til kaffe, men alle sa nei.

Så litt overgang for meg som var vandt med slike ting 🙂 På bussen til jobb hver dag jeg prøvde å si hei, snakke litt. Men da så alle rart på meg, etter en stund jeg synes dette var litt morrosamt. Norske er veldig lukkede og reserverte.

Oppdaget etterhvert også hvor viktig det er for norske å gjøre det samme, ikke gå utenfor det som er bestemt av fellesskapet. Veldig hardt press. Samme som på jobb, noen har med kake. Da skal alle spise av denne kaken, uansett. Merkelig tanker.

Alkohol, dette er veldig rart. Jeg er vandt med å ta et glass av og til, en liten øl er vanlig for oss spanjoler. På kvelden når vi er ute og spiser, i norge veldig annerledes. Dere spør også andre hvorfor man ikke drikke alkohol, noen tørr ikke være med andre som ikke drikke alkohol. Dere må også ha aktiviteter som er laget rundt alkoholen. Ikke bra å se hvor viktig der er for norske, billig alkohol er kanskje det viktigste for nordmenn.

Har fått noen få norske venner da 🙂 Men ser det er vanskelig, så lettere å bli kjent med de som kommer fra andre land.

Takk for meg.

Anonymkode: 6860b...f48

Det er vel pga mange innflyttere fra andre land som er nye i Norge ser på nye vennskap som folk de kan utnytte, folk som da skal bli spurt for å hjelpe dem med å lære norsk, fylle ut papirer, søke jobber, hjelpe i andre tilfeller +++ Dette skjer gang på gang på gang. DERFOR ønsker man ikke å bli kjent med dere.

Anonymkode: 60989...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...