Gå til innhold

Noen tanker fra en spanjol etter 5år i norge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fra bygda typ alle kjenner alle-sted, og synes TS sitt innlegg er veldig riktig for byer og tettsteder. Men reiser man til et lite sted så er folk mer åpne, pratsomme og nysgjerrige. 

Og på campingplasser eller i turløypa er alle bestevenner og gamle kjente, og på hils. 

Anonymkode: 67a31...972

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig i påstandene til trådstarter, etter flere år i utlandet ble jeg sjokkert over hvor reserverte vi er i Norge. ( hadde nok glemt det litt) Til tider kjenner jeg litt på at Norge er noe av det kjedeligste landet som finnes. Alt er så a4. Gleder meg til 3 uker i nord, der er folk så åpne 😀

Men, selvom det kan være litt kjedelig her, setter jeg så utrolig stor pris på tryggheten, lite sosiale forskjeller, mulighetene vi har, naturen++. Jeg blir nok i Norge resten av livet. 

Anonymkode: b7bbf...7f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med at nordmenn ikke snakker med hverandre. Jeg er 100% norsk og har bodd i Norge i alle mine 22 år. Og jeg kjenner meg egentlig ikke igjen. Jeg blir snakket til uansett hvor jeg er! Jeg satt på kafé med kjæresten en gang og paret på nabobordet begynte å prate med oss. Satt og hørte musikk på bussen og en fremmed nordmann satt seg ved siden av meg og plapret i vei slik at jeg måtte ta av øreklokkene hele turen(dette skjer av og til og det er DØDSIRRITERENDE!!) 

Stod og så på ost på butikken, plutselig stod det en fyr bak meg, helt norsk, og begynte å småprate med meg. Hikket på butikken i dag. En dame som begynte å snakke med meg pga hikkingen osv osv. Blir snakket med uansett, men jeg er veldig typisk norsk, blir klein og aner ikke hva jeg skal si. 

Anonymkode: b8b41...8c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke et angrep, mer sånne morsomme betraktninger fra en utlending. Og det stemmer jo.

Anonymkode: 360e8...065

Ja, det stemmer. Men noen blir så butthurt og ber dem bare flytte. Latterlig. 

Anonymkode: a4b6d...f34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i flere forskjellige land bla Spania,  og synes ikke spanjoler er så lett å bli venn med!! Masse menn som tar kontakt ja,  men det er for å sjekke. På de 4 årene jeg bodde i Spania,  fikk jeg en spansk venninne!! 

Av de landene jeg har bodd,  har det faktisk vært enklest å få venner i England.  I London,  faktisk.  Det fikk jeg gode venner/ venninner som jeg har beholdt kontakten også mange år etterpå.   

Men enig med ts  det er ikke lett å bli kjent i Norge.  Vi holder oss for oss selv.  En av grunnen tror jeg er at vi ikke har naturlige møteplasser.  Vi stikker liksom ikke bare bort på puben eller baren.  Da må vi planlegge,  eller avtale å treffe noen.  Både i England og mange andre land,  har man stamsteder hvor det ALLTID er noen man kjenner,  og hvor man blir ønsket velkommen av verten/ eieren.   Akkurat det savner jeg.   Dessuten er det jo veldig dyrt å gå ut i Norge, så det blir ikke til at vi gjør det slå ofte.  

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På bygda er folk pratsomme om de føler de kjenner deg eller din familie. Å være turist på bygda er nok ikke like sosialt nei. I oslo er folk kjølige. Jeg er fra bygda og flytta til bærum og synes folk er litt for høy på pæra her, og det er mye skjult rasisme feks. Har selv bodt i utlandet ( irland ) og der var folk mye mer utavent og alle hilste på hverandre og inviterte inn til seg. Veldig annerledes kultur enn i skandinavia..

Anonymkode: 2f5b6...e0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på at du er spansk. For du skriver akkurat det samme som mange nordmenn skriver om å være norsk, men trodde du ville bli trodd på om en spanjol kunne bekrefte at "slik er nordmenn". 

Men ja, som etnisk norsk og oppvokst i Norge, har jeg begynt å reise mye. Ja, nordmenn er veldig planleggende og opptatt av likhet. Våres største frykt er å ha mindre enn noen, noe eldre enn andre eller ikke kunne flashe en eller annen dyr tur.
nordmenn lever ikke i nuet, men planlegger alltid en best mulig fremtid. Trist i grunn, det viktigste er å ha det bra som 80 åring. 

Anonymkode: a55d3...c87

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra det med alkohol (drikker ikke), så stemmer det. Vil ikke forstyrre folk, og ønsker heller ikke å bli forstyrret (så snakker ikke med fremmende av høflighet, ikke pga frekkhet). Har nok folk i livet mitt, og hater small-talk når jeg er på vei til ting (på buss osv). da vil jeg slappe litt av og slippe å prate med mennesker.

Bodde 3 år i Spania for en stund siden, og klart - folk er mer sosiale, men det er også mye mer negativt med kulturen der vs typisk nordisk i min mening.

Anonymkode: 450cb...703

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi normenn er reserverte skapninger. Vi liker ikke å snakke med fremmede uten at vi er dritfulle om helgene. Om helgene drikker vi oss drita fulle for å komme over den sjenertheten som plager oss til dagligdags. Grunnen til at det er slik er kanskje sammensatt. Vi er et lite land, med en veldig liten befolkningstetthet. Oppgjennom årene har det vært svært langt til nærmeste nabo, og grunn av et vanskelig tereng og et kaldt klima så møter vi ikke hverandre så ofte. Skal du bli kjent med normenn så må du gå på fylla, ikke så mye annet å gjøre med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På bygda er folk pratsomme om de føler de kjenner deg eller din familie. Å være turist på bygda er nok ikke like sosialt nei. I oslo er folk kjølige. Jeg er fra bygda og flytta til bærum og synes folk er litt for høy på pæra her, og det er mye skjult rasisme feks. Har selv bodt i utlandet ( irland ) og der var folk mye mer utavent og alle hilste på hverandre og inviterte inn til seg. Veldig annerledes kultur enn i skandinavia..

Anonymkode: 2f5b6...e0d

De du sier er høy på pæra tror jeg neppe er fra Bærum selv. Jeg bor her selv og merker det du også sier. Men, det er typisk innflyttere til Bærum. Og så er det store forskjeller i Bærum.

Når det gjelder rasisme synes jeg den er verst faktisk blant utlendinger. 

Anonymkode: f7d05...8d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud da. Det må da være lov å komme med sine tanker om Norge uten å få beskjed om at det er bare å flytte. Så ufordragelig!

Anonymkode: a4b6d...f34

Noen tåler ikke et annet syn på saken. Vanskelig å se seg selv utenfra = navlebeskuende. Samme hver gang. Selvironi og selvinnsikt er noen helt blottet for. Ser det gang på gang. 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎07‎.‎2019 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer. Men noen blir så butthurt og ber dem bare flytte. Latterlig. 

Anonymkode: a4b6d...f34

Sår i rumpa? Hva har det med hovedinnlegget å gjøre? Hvis man er sår i rumpa får man ta seg en tur til legen. 

Anonymkode: 9486c...4de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.7.2019 den 9.49, AnonymBruker skrev:

Hei 🙂 Jeg skriver ganske bra norsk tror jeg(prøver..). Flyttet til oslo for å jobbe, til fine norge. Dere har fint natur. Bra fisk!

Men jeg ble veldig sjokkert over hvor vanskelig det var å snakke med norske, komme i kontakt med norske mennesker. Virker som mange var redd mennesker, ville ikke si hei. Møttes utenfor boligen, ikke hei. Bare et falskt smil. Jeg prøvde å invitere nabo til kaffe, men alle sa nei.

Så litt overgang for meg som var vandt med slike ting 🙂 På bussen til jobb hver dag jeg prøvde å si hei, snakke litt. Men da så alle rart på meg, etter en stund jeg synes dette var litt morrosamt. Norske er veldig lukkede og reserverte.

Oppdaget etterhvert også hvor viktig det er for norske å gjøre det samme, ikke gå utenfor det som er bestemt av fellesskapet. Veldig hardt press. Samme som på jobb, noen har med kake. Da skal alle spise av denne kaken, uansett. Merkelig tanker.

Alkohol, dette er veldig rart. Jeg er vandt med å ta et glass av og til, en liten øl er vanlig for oss spanjoler. På kvelden når vi er ute og spiser, i norge veldig annerledes. Dere spør også andre hvorfor man ikke drikke alkohol, noen tørr ikke være med andre som ikke drikke alkohol. Dere må også ha aktiviteter som er laget rundt alkoholen. Ikke bra å se hvor viktig der er for norske, billig alkohol er kanskje det viktigste for nordmenn.

Har fått noen få norske venner da 🙂 Men ser det er vanskelig, så lettere å bli kjent med de som kommer fra andre land.

Takk for meg.

Anonymkode: 6860b...f48

Exen var spansk og jobbet i Norge lenge. Kan bekrefte at flere har dette synet på landet vårt.

Anonymkode: 7c495...ab6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 9.52, AnonymBruker skrev:

Ikke vanskelig å se at du bare er ute etter å provosere. *gjesp*

Anonymkode: 25654...5f1

Enig. Ta deg en tur hjem til Spania, med de sosiale glade spanjolene da, Ts. Er så lei av utlendinger som klager og klager. Alt er jo galt hele tiden. Ikke kom hit da, når det er så elendig å være her. 

Anonymkode: 3446c...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanjoler er frekke. Dårlige manerer. 

Anonymkode: 3446c...589

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spanjoler er frekke. Dårlige manerer. 

Anonymkode: 3446c...589

+ bedriver dyremishandling 

Anonymkode: d0ad2...ca7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen... Vi er sikkert treige og irriterende, men vi liker det sånn. Du burde nok heller flyttet til Italia eller Portugal :) 

 

Endret av hind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er slik i Oslo. Du får flytte lengre nordover, så skal du se det blir annerledes.

Anonymkode: f735d...100

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanjoler er flinke til å lage mat da. Elsker tapas og slikt

Anonymkode: fbb45...8e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...