Gå til innhold

Noen tanker fra en spanjol etter 5år i norge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 🙂 Jeg skriver ganske bra norsk tror jeg(prøver..). Flyttet til oslo for å jobbe, til fine norge. Dere har fint natur. Bra fisk!

Men jeg ble veldig sjokkert over hvor vanskelig det var å snakke med norske, komme i kontakt med norske mennesker. Virker som mange var redd mennesker, ville ikke si hei. Møttes utenfor boligen, ikke hei. Bare et falskt smil. Jeg prøvde å invitere nabo til kaffe, men alle sa nei.

Så litt overgang for meg som var vandt med slike ting 🙂 På bussen til jobb hver dag jeg prøvde å si hei, snakke litt. Men da så alle rart på meg, etter en stund jeg synes dette var litt morrosamt. Norske er veldig lukkede og reserverte.

Oppdaget etterhvert også hvor viktig det er for norske å gjøre det samme, ikke gå utenfor det som er bestemt av fellesskapet. Veldig hardt press. Samme som på jobb, noen har med kake. Da skal alle spise av denne kaken, uansett. Merkelig tanker.

Alkohol, dette er veldig rart. Jeg er vandt med å ta et glass av og til, en liten øl er vanlig for oss spanjoler. På kvelden når vi er ute og spiser, i norge veldig annerledes. Dere spør også andre hvorfor man ikke drikke alkohol, noen tørr ikke være med andre som ikke drikke alkohol. Dere må også ha aktiviteter som er laget rundt alkoholen. Ikke bra å se hvor viktig der er for norske, billig alkohol er kanskje det viktigste for nordmenn.

Har fått noen få norske venner da 🙂 Men ser det er vanskelig, så lettere å bli kjent med de som kommer fra andre land.

Takk for meg.

Anonymkode: 6860b...f48

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke vanskelig å se at du bare er ute etter å provosere. *gjesp*

Anonymkode: 25654...5f1

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finne noen som opprinnelig kommer nordfra, da treffer du folk som er mer som du er vant til hjemmefra, jo lengre nord jo mer "sydlansk" er de i følge andre innvandrere jeg har snakket med. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du i landet da? Kjenner meg ikke igjen. Når det gjelder alkohol har jeg samme forholdet som deg, selv om jeg er oppvokst i et hjem uten alkohol pga ideologi. Tror du bør lese deg litt opp på norsk historie, nordmenn har et komplisert forhold til alkohol historisk. Det er det du ser. Det er enten eller....

Jeg snakker med fremmede, og jeg hadde kommet hvis du hadde invitert meg på kaffe. Jeg har både venner og kolleger som er arbeidsinnvandrere. Rart at ingen kom. Når det gjelder det med kaka, det blir sett på som uhøflig hvis noen har med kake og du ikke smaker. Er det ikke sånn i Spania?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det. Vi er et rart folk. Ikke spesielt trivelige. Veldig selvopptatte og selvgode. Syk drikkekultur.

Anonymkode: 5151a...317

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vanskelig å se at du bare er ute etter å provosere. *gjesp*

Anonymkode: 25654...5f1

Syns nå hun eller han, traff spikeren, jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vanskelig å se at du bare er ute etter å provosere. *gjesp*

Anonymkode: 25654...5f1

Han/hun sier jo ikke noe som ikke er sant, og som er noen av grunnene til at jeg ikke lenger bor i Norge. Føler med deg spanjol :)

Anonymkode: 360e8...065

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde 5 år i Spania. Var UMULIG å komme i kontakt med lokalbefolkningen selv om jeg ikke hadde en eneste norsk venn der - mine spanske kollegaer hadde sine liv og ville ikke henge med meg utenfor jobb, gikk jeg på kafé satt alle med nesa i telefonen/avisa, og gikk jeg på bar ble jeg en sjelden gang sjekket opp av menn (stort sett utlendinger de også), men kvinnene holdt seg til sine egne venninner. Og greit nok at man kan utveksle noen setninger på bussen - det gjorde jeg både i Norge og i Spania - men det blir ikke akkurat evig vennskap av å ha snakket med noen på bussen i 10 minutter og så aldri se dem igjen. Jeg meldte meg tilogmed på flere aktiviteter med stort alders- og kjønnsspenn (altså ikke treningssenter, for de brukes visstnok bare til å sjekke damer i Spania) - men igjen hadde folk nok venner og liten interesse av å prate med en utlending. 

De jeg fikk best kontakt med var faktisk en gruppe unge kinesere som nettopp hadde innvandret og gikk på samme spanskkurs som meg.

Jeg ble også sjokkert over drikkepresset i Spania - ALLE drakk HELE tiden. Hadde kollegaer som drakk en helflaske vin i løpet av arbeidsdagen. Ble jeg bedt på lunsj/middag noe sted, så var det alltid med vin/øl til maten og en whiskey eller tre til dessert. På bar ble det alltid spandert runder på "hele klientellet" med shots av vodka og sånt når det nærmet seg stengetid (eller hvis favorittlaget scoret). Alle oppførte seg penere på fylla enn i Norge, men de var MINST like drita. 

 

Anonymkode: e3b3c...aae

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

🙂 kjenner det godt igjen! Jeg har bodd ulike plasser og valgte østkanten til slutt fordi jeg er sosial, og her er det mye mer sosialt enn andre steder jeg har bodd. 

Jeg har bodd i Norge lengre enn deg, og det jeg syns er mest rart her, er at mange er så redde for så mye. En bor liksom i et av verdens tryggeste land, men likevel denne skepsisen til mennesker. Har lest en del bøker av gamle norske forfattere, og da forstår en litt mer. Alle holder seg til det trygge og vante. 

Syns også at det er merkelig at så fort man skal nyte alkohol, så er det om og gjøre å drikke mest mulig, og da prater de nonstop 🙂 men ikke ok med fyll. Jeg liker ikke det, men helt ok at en blir sånn glad-beruset da. Ser en nevner folk i nord her, og ja, de er mye lettere å komme i kontakt med! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er nordmenn, ja! :fnise:

Ble selv snakket til av ei utlandsk dame i svømmehallen her om dagen. Hun snakket på et språk jeg ikke forsto og jeg syntes der var så ubehagelig at jeg gikk ut av bassenget. 

Folk, altså! :fnise: Kan de ikke bare la oss nordmenn være i fred, vi liker ikke å snakke med fremmede! 

Anonymkode: 5668f...3ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bodde 5 år i Spania. Var UMULIG å komme i kontakt med lokalbefolkningen selv om jeg ikke hadde en eneste norsk venn der - mine spanske kollegaer hadde sine liv og ville ikke henge med meg utenfor jobb, gikk jeg på kafé satt alle med nesa i telefonen/avisa, og gikk jeg på bar ble jeg en sjelden gang sjekket opp av menn (stort sett utlendinger de også), men kvinnene holdt seg til sine egne venninner. Og greit nok at man kan utveksle noen setninger på bussen - det gjorde jeg både i Norge og i Spania - men det blir ikke akkurat evig vennskap av å ha snakket med noen på bussen i 10 minutter og så aldri se dem igjen. Jeg meldte meg tilogmed på flere aktiviteter med stort alders- og kjønnsspenn (altså ikke treningssenter, for de brukes visstnok bare til å sjekke damer i Spania) - men igjen hadde folk nok venner og liten interesse av å prate med en utlending. 

De jeg fikk best kontakt med var faktisk en gruppe unge kinesere som nettopp hadde innvandret og gikk på samme spanskkurs som meg.

Jeg ble også sjokkert over drikkepresset i Spania - ALLE drakk HELE tiden. Hadde kollegaer som drakk en helflaske vin i løpet av arbeidsdagen. Ble jeg bedt på lunsj/middag noe sted, så var det alltid med vin/øl til maten og en whiskey eller tre til dessert. På bar ble det alltid spandert runder på "hele klientellet" med shots av vodka og sånt når det nærmet seg stengetid (eller hvis favorittlaget scoret). Alle oppførte seg penere på fylla enn i Norge, men de var MINST like drita. 

 

Anonymkode: e3b3c...aae

Så sinnsykt varmere folk enn oss er de....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge går vi automatisk ut fra at folk vil 'være i fred'. Det er altså av respekt at vi ikke snakker med folk på bussen. 

Men at naboene ikke tar invitasjonen og besøker deg er bare uhøflig! Nordmenn har nok litt nok med seg selv, er jeg redd. Ibsen/Per Gynt pekte på akkurat det, at vi nordmenn er oss selv nærmest, på en negativ måte. 

Anonymkode: cfd1b...7a2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må innrømme at jeg er glad nordmenn er slik jeg da. Kan ikke tenke meg noe verre enn å alltid måtte prate med folk hvor enn jeg går. Hadde nok aldri gått utenfor døra. :Knegg:

Anonymkode: 90425...067

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives knallbra i Norge, og hvordan det fungerer her. De fleste jeg kjenner trives også godt. 

Takler du ikke kulturen vår er det jo bare å flytte? 

Jeg kunne aldri bodd i flere forskjellige land pga kulturkræsj.. Sånn er det bare. Så da lar jeg være å bo i andre land.

Merkelig av deg å skrive et innlegg om hvor lite du syns om oss. Da får du heller tilpasse deg. Vi er en nasjon, slik vi har vært i mange år. Akkurat som dere i Spania. Som jeg forøvrig syns er intense, masete og et voldsomt behov for å snakke høyt om hva dere syns om alt og alle..

Anonymkode: 0d0b4...886

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takler du ikke kulturen vår er det jo bare å flytte? 

Men herregud da. Det må da være lov å komme med sine tanker om Norge uten å få beskjed om at det er bare å flytte. Så ufordragelig!

Anonymkode: a4b6d...f34

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men herregud da. Det må da være lov å komme med sine tanker om Norge uten å få beskjed om at det er bare å flytte. Så ufordragelig!

Anonymkode: a4b6d...f34

TS er ufordragelig i sine «formaninger» 

Istedenfor å provosere med et lite meningsfylt innlegg, så kan kanskje Ts gå litt inn i seg selv ;)

Anonymkode: 0d0b4...886

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at nordmenn ikke tar initiativet til å prate med folk på bussen, i kø ol er pga respekt. Vi ønsker ikke å forstyrre andre. Jeg ser at den kan mistolkes, men det er ikke pga uhøflighet. 

Jeg er veldig reservert, men kan prate med folk jeg ikke kjenner. Og jeg hadde sagt ja til kaffen, mest fordi jeg ikke ville ha fornærmet deg med å si nei. Men det kunne absolutt blitt hyggelig. 

Kulturkræsj kan være frustrerende, men også litt morsomt når man lærer seg hva som er vanlig på det nye stedet. 

Anonymkode: f4822...95d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS er ufordragelig i sine «formaninger» 

Istedenfor å provosere med et lite meningsfylt innlegg, så kan kanskje Ts gå litt inn i seg selv ;)

Anonymkode: 0d0b4...886

Det er jo ikke et angrep, mer sånne morsomme betraktninger fra en utlending. Og det stemmer jo.

Anonymkode: 360e8...065

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme at jeg er glad nordmenn er slik jeg da. Kan ikke tenke meg noe verre enn å alltid måtte prate med folk hvor enn jeg går. Hadde nok aldri gått utenfor døra. :Knegg:

Anonymkode: 90425...067

Samme her. Jeg er nok en typisk nordmann som faller under TS sine kategorier (annet enn at jeg ikke drikker da). Er veldig glad det ikke er kultur for å bare småprate med fremmede på bussen osv. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...