AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #141 Skrevet 28. juli 2019 Toleranse kommer fra det latinske tolerantia som betyr å tåle, å holde ut noe. Jeg er ikke helt på ville veier, med tanke på å gå mange mil med min neste. Nå viser misjonsbefalingen at man skal forsøke å omvende «de ikke-kristne», men jeg tror man skal holde ut og tåle mye på den veien....virker det som. Anonymkode: 49661...ed2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #142 Skrevet 28. juli 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Rettelse! I afrika spiser de veldig lite gris! I afrika spiser de kristene ofte samme kjøtt som oss muslimer (halal kjøtt) da både kristene og muslimer liker og spise det i afrika (hilsen muslimsk kvinne som er gift med en afrikaner) Anonymkode: f3d3f...d7f Jeg har spist grisekjøtt med en kristen afrikaner som lagde verdens mest nydelige gryte med afrikanske smaker. Afrika er så enormt stort at jeg vil tro at både religion, kultur og ikke minst matkultur varierer veldig fra land til land og region til region. Det er jo et kontinent. ☺️ Anonymkode: 49661...ed2 2
Apis Skrevet 28. juli 2019 #143 Skrevet 28. juli 2019 Fordi Norge egentlig er Valhal, så her spises det gris, kappes og festes natten lang for så og starte på'n igjen neste kveld 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #144 Skrevet 28. juli 2019 2 minutter siden, Apis skrev: Fordi Norge egentlig er Valhal, så her spises det gris, kappes og festes natten lang for så og starte på'n igjen neste kveld Yep😎 og det endre seg ikke med det første 👌😋😋 Anonymkode: b760d...7e7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #145 Skrevet 28. juli 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Rettelse! I afrika spiser de veldig lite gris! I afrika spiser de kristene ofte samme kjøtt som oss muslimer (halal kjøtt) da både kristene og muslimer liker og spise det i afrika (hilsen muslimsk kvinne som er gift med en afrikaner) Anonymkode: f3d3f...d7f Dette tviler jeg på. Det er vel 54 land i Afrika og bare 19 av dem har et flertall av muslimer, så det spises nok grisekjøtt i langt større grad enn du tror, i Afrika. Anonymkode: 16af3...181 1
Maleficenta Skrevet 28. juli 2019 #146 Skrevet 28. juli 2019 På 19.7.2019 den 15.40, AnonymBruker skrev: Hvorfor gjør dere det?????????????? Hvis dere skal være kristne må dere også følge det som er kjedelig i bibelen og ikke bare det som er lett og morsomt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gris skal IKKE spises står det i bibelen, men alle kristne gjør det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Muslimer holder koranen, hvorfor i helvete klarer ikke kristne det damme????????????????????????????????? Anonymkode: 116a8...cdf Fordi kristne bruker mer sunn fornuft og skjønner at man ikke trenger å være helt gal og ta bibelen så forbaska bokstavelig hele tiden. 1
Maleficenta Skrevet 28. juli 2019 #147 Skrevet 28. juli 2019 På 19.7.2019 den 15.48, AnonymBruker skrev: Er virkelig gris så godt så det er verdt å gå imot deres religion???????????? Dere bør se opp til muslimer, de er mye sterkere i troen enn dere kristne!!! Anonymkode: 116a8...cdf Det er virkelig ikke en positiv ting 1
Maleficenta Skrevet 28. juli 2019 #148 Skrevet 28. juli 2019 På 19.7.2019 den 20.37, AnonymBruker skrev: Endelig en som kan noe om kristendom . Det virker som en haug med nordmenn, særlig blant den yngre garde tror at kristendommen er en lovreligion. Med andre ord, de har ikke fått med seg Ny Testamentet. Synd, for det er jo endel av vår kulturarv, uansett om man kaller seg religiøs eller ikke. Anonymkode: 16af3...181 Men hva skal vi med begge testamente e om det kun er det nye som gjelder? 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #149 Skrevet 28. juli 2019 45 minutter siden, Maleficenta skrev: Men hva skal vi med begge testamente e om det kun er det nye som gjelder? Det er ikke bare Det nye testamentet som gjelder. ☺️ Mange kristne betrakter store deler av GT som viktige profetier for Jesu komme, og finner tidsmessige og tekstmessige bevis på at Jesus er Messias i Det gamle testamentet. Her er for eksempel Esekiel svært viktig, men også andre ting. Dette varierer fra kirkesamfunn til kirkesamfunn og de er så mange at det er jo ikke måte på. Anonymkode: 49661...ed2 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #150 Skrevet 28. juli 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bare Det nye testamentet som gjelder. ☺️ Mange kristne betrakter store deler av GT som viktige profetier for Jesu komme, og finner tidsmessige og tekstmessige bevis på at Jesus er Messias i Det gamle testamentet. Her er for eksempel Esekiel svært viktig, men også andre ting. Dette varierer fra kirkesamfunn til kirkesamfunn og de er så mange at det er jo ikke måte på. Anonymkode: 49661...ed2 Og man leser jo også GT for at det skal bli en sammenhengende historie frem til Jesus kommer, ellers blir det jo feks som å lese en roman på 3 bind, men ikke gidde å lese de 2 første bindene hvis man skal si det ekstremt banalt? Anonymkode: 16af3...181 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #151 Skrevet 28. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og man leser jo også GT for at det skal bli en sammenhengende historie frem til Jesus kommer, ellers blir det jo feks som å lese en roman på 3 bind, men ikke gidde å lese de 2 første bindene hvis man skal si det ekstremt banalt? Anonymkode: 16af3...181 Jeppsipeppsi! Ja, det gjør man også. Flere ting på en gang gitt. Lovbøkene gjelder mest israelittene da. Kristne har ikke behov for å gi et muggent plagg til en tempelprest og la ham isolere det noen dager. 😁 Nå er Genisis også en forklaring på Jesus som Logos. Han er Ordet i begynnelsen. Tenker det var nede tolket seg frem til under kirkemøtet i Nikea der de ble enige om treenigheten. Ellers er der historier i GT som er viktige for moralen, for eksempel forsøket på å ofre Isak, brødres svik mot hverandre, historien om Noah osv. Man må vel finne ut selv om man vil ha en bokstavtro tolkning på dette eller se det mer symbolsk. Vel og merke var vel metaforiske tolkninger på Bibelen mest moderne i middelalderen. Hovedsaken for kristne er vel å huske Jesu budskap om at ingen kan bli rettferdige for Loven, men at for Gud er alt mulig. Anonymkode: 49661...ed2 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #152 Skrevet 28. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeppsipeppsi! Ja, det gjør man også. Flere ting på en gang gitt. Lovbøkene gjelder mest israelittene da. Kristne har ikke behov for å gi et muggent plagg til en tempelprest og la ham isolere det noen dager. 😁 Nå er Genisis også en forklaring på Jesus som Logos. Han er Ordet i begynnelsen. Tenker det var nede tolket seg frem til under kirkemøtet i Nikea der de ble enige om treenigheten. Ellers er der historier i GT som er viktige for moralen, for eksempel forsøket på å ofre Isak, brødres svik mot hverandre, historien om Noah osv. Man må vel finne ut selv om man vil ha en bokstavtro tolkning på dette eller se det mer symbolsk. Vel og merke var vel metaforiske tolkninger på Bibelen mest moderne i middelalderen. Hovedsaken for kristne er vel å huske Jesu budskap om at ingen kan bli rettferdige for Loven, men at for Gud er alt mulig. Anonymkode: 49661...ed2 Fint å ha en som kan kristendommen ut og inn, her på KG . Anonymkode: 16af3...181
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #153 Skrevet 28. juli 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fint å ha en som kan kristendommen ut og inn, her på KG . Anonymkode: 16af3...181 Har bare lest noen år på hobbybasis og det er et livslangt studium man aldri blir ferdig med. Bibelen er så rik, og kristendommen så mangfoldig at det er jo et enormt materiale. Ikke fungerer hjernecella mi så godt i denne tropevarmen heller LoL Teologi er fasinerende, ikke sant? ☺️ Takker for at du synes det! Anonymkode: 49661...ed2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #154 Skrevet 28. juli 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har bare lest noen år på hobbybasis og det er et livslangt studium man aldri blir ferdig med. Bibelen er så rik, og kristendommen så mangfoldig at det er jo et enormt materiale. Ikke fungerer hjernecella mi så godt i denne tropevarmen heller LoL Teologi er fasinerende, ikke sant? ☺️ Takker for at du synes det! Anonymkode: 49661...ed2 For å si det sånn, Gud må ha tillit til vår intelligens ellers hadde han aldri " snakket" til oss gjennom Bibelen, det er ikke et studium for dem som er sparsomt møblert i toppetasjen . Anonymkode: 16af3...181 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #155 Skrevet 28. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For å si det sånn, Gud må ha tillit til vår intelligens ellers hadde han aldri " snakket" til oss gjennom Bibelen, det er ikke et studium for dem som er sparsomt møblert i toppetasjen . Anonymkode: 16af3...181 Ja, det har du så rett i. Anonymkode: 49661...ed2
Rullestolbruker Skrevet 1. august 2019 #156 Skrevet 1. august 2019 På 19.7.2019 den 19.59, Kjetil E skrev: Hovedårsaken til at det er forbud mot svin i Bibelen og at både jøder og muslimer har dette forbudet den dag idag. Har sin bakgrunn i at grisen har svært tynn hud, som den må beskytte mot sola. Her i nord er det ikke noe problem, den ruller seg som kjent i gjørma. I Midtøsten er det derimot lite og ingen gjørme og oppdrive. Så grisene har da istedet rullet seg i sin egen urin og eller avføring for å beskytte sin tynne hud. Dette skal være hovedårsaken til forbudet mot svinekjøtt. Det er en del arabere som spiser gris. De er ikke muslimer. De sier selv og som en jeg traff har sagt til meg. Hovedgrunnen er at grisekjøtt ikke kan tørkes på samme måte og det råtner fortere enn annet kjøtt. Men det kan jo være flere grunner. Kuer ligger seg også i sin egen avføring urin ofte. De spiser jo det, både kristne og muslimer. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #157 Skrevet 1. august 2019 På 28.7.2019 den 14.05, AnonymBruker skrev: Toleranse kommer fra det latinske tolerantia som betyr å tåle, å holde ut noe. Jeg er ikke helt på ville veier, med tanke på å gå mange mil med min neste. Nå viser misjonsbefalingen at man skal forsøke å omvende «de ikke-kristne», men jeg tror man skal holde ut og tåle mye på den veien....virker det som. Anonymkode: 49661...ed2 Nei, det er du ikke Gud er tålmodig. Han gir oss tid. Han vil tilgi, men da må vi også innse at vi trenger tilgivelse, og be om det. Anonymkode: 4e184...8f5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #158 Skrevet 1. august 2019 On 7/28/2019 at 12:37 PM, AnonymBruker said: Jeg har spist grisekjøtt med en kristen afrikaner som lagde verdens mest nydelige gryte med afrikanske smaker. Afrika er så enormt stort at jeg vil tro at både religion, kultur og ikke minst matkultur varierer veldig fra land til land og region til region. Det er jo et kontinent. ☺️ Anonymkode: 49661...ed2 Ikke meg du siterer. men jeg har reist i mange land i afrika og i arabiske land der spiser de ihvertfall veldig lite gris! Landene jeg har reist i er både muslimske og kristene! Mulig du har spist gris med en kristen afrikaner. men selvom du har gjort det så betyr ikke det at du sitter med fasiten. hvilke land i afrika mener du spiser mer gris en andre steder i landet? I vest afrika og i arabiske land spiser de VELDIG lite gris;-) hilsen afrikansk muslimsk kvinne! Anonymkode: 54821...c4f 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #159 Skrevet 1. august 2019 16 hours ago, Rullestolbruker said: Det er en del arabere som spiser gris. De er ikke muslimer. De sier selv og som en jeg traff har sagt til meg. Hovedgrunnen er at grisekjøtt ikke kan tørkes på samme måte og det råtner fortere enn annet kjøtt. Men det kan jo være flere grunner. Kuer ligger seg også i sin egen avføring urin ofte. De spiser jo det, både kristne og muslimer. Nei det er ikke MANGE arabere som spiser gris ift de som ikke spiser gris majoriteten spiser ikke gris! Anonymkode: 54821...c4f 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #160 Skrevet 1. august 2019 On 7/28/2019 at 4:48 PM, AnonymBruker said: Dette tviler jeg på. Det er vel 54 land i Afrika og bare 19 av dem har et flertall av muslimer, så det spises nok grisekjøtt i langt større grad enn du tror, i Afrika. Anonymkode: 16af3...181 Ikke meg du siterer men anonym d7f har helt rett! Ikke veldig masse gris som spises i afrikanske land! Både kristene og muslimer ser på grise kjøtt som skittent! Majoriteten liker ikke gris selfølgelig spiser noen det men ikke majoriteten. Det kan også i noen tilfeller være vannskelig og se forskjell på sterkt troende kristene og sterkt troende muslimer da de begge dekker seg til og extra respekt for medmennesket og samfunnet så en ser god forskjell på de som er religiøse og ikke religiøse der også. De som ikke er religiøse pleier faktisk heller ikke og like gris for veldig mange afrikanere er gris skittent og ekkelt. Men en kan se det lett på klesstilen og være måte om personen er religiøs eller ikke. Snakker av egen erfaring da jeg har reist en del og har familie i afrika;-) Anonymkode: 54821...c4f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå