AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #121 Del Skrevet 27. juli 2019 23 minutter siden, AnonymBruker said: Bortsett fra at jeg og min mann er muslimer:-) Anonymkode: f3d3f...d7f Og vi spiser ikke svin men er enig i at synder er mellom gud og mennesket og det er bare gud/allah som kan tilgi ingen andre. Anonymkode: f3d3f...d7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #122 Del Skrevet 27. juli 2019 24 minutter siden, AnonymBruker said: Alle skjønner vel at ts er en person som prøver å skape irritasjon mot muslimer. At ts slett ikke er muslim selv. Anonymkode: 76e56...ce5 Hvordan vet du det? Du kan ikke kaste dom på andre mennesker og si hva de er bare gud/allah som vet hva alle mennesker tenker og er ingen andre. Anonymkode: f3d3f...d7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 28. juli 2019 #123 Del Skrevet 28. juli 2019 Ryddet for latterliggjøring, krenkelser, innhold med opphavsrett, brukerangrep og avsporinger. Edie, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #124 Del Skrevet 28. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette! Anonymkode: f3d3f...d7f Langt ifra. De må se på Jesus. Ikke en annen religion. Anonymkode: 4e184...8f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #125 Del Skrevet 28. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Duftavsommerregn. Hvis du drar Satan inn i dette dømmer du. Husk nøye lignelsen om mannen som fikk ettergitt all gjeld av sin Herre, men som ikke ville ettergi sin brors gjeld til ham. For liksom vi dømmer andre skal vi selv bli dømt. Jeg tror det gjelder alt fra fordommer og stereotypier til pekefingre og i verste fall svovelprekener. Jeg tror ikke man skal bry seg for mye med andres synder. Man må heller holde øye med egne. Tilgivelse og toleranse står sterkt i Jesu lære slik jeg ser det, eller har oppfattet det gjennom egen Bibellesning og teologisk fordypning. Foresten ble navnet «Satan» brukt om alle fiender av jødene. Anonym bruker fad1b...0da: Å tro på noe, er da noe... 😏 Dessverre tror jeg ikke man bør «shoppe» i religioner (hvis du gjør det) å plukke bort det som ikke passer og konsentrere seg om bare det som passer hele tiden. Innenfor Kristendommen går ikke det. Husk Paulus advarsler om mot å praktisere ting fra såkalte hedenske religioner. Det er da onde ånder man i følge Paulus risikerer å få kontakt med. For eksempel er det derfor mange kristne tror, at New Age er farlig fordi det er såpass okkult. Mulig det. Jeg vet ikke...Å kombinere f.eks. Kristendom med sjamanisme slik vi så et eksempel på på nyhetene her om dagen, får nok de fleste biskoper til å sette kaffen i halsen 😂 Wintergirl: Mange fra andre land og kulturer liker ikke nordmenn. Vi er vist et ufyselig folkeslag 😏 Anonymkode: 49661...ed2 Jesus snakket aldri om toleranse. Han snakket om tilgivelse. Det er to veldig forskjellige ting. Når du sier @Duftavsommerregn dømmer, er det fordi du tolker det han sier til noe han slettes ikke har sagt. Spør heller hva han mente med det, i stedet dor å ilegge ham meninger han ikke har. Anonymkode: 4e184...8f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #126 Del Skrevet 28. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jesus snakket aldri om toleranse. Han snakket om tilgivelse. Det er to veldig forskjellige ting. Når du sier @Duftavsommerregn dømmer, er det fordi du tolker det han sier til noe han slettes ikke har sagt. Spør heller hva han mente med det, i stedet dor å ilegge ham meninger han ikke har. Anonymkode: 4e184...8f5 Jeg har i hvert fall ikke sett ordet toleranse noe sted. Men har sett ordene, synd, dom, omvendelse, frelse, tilgivelse, nåde og forsoning. For å nevne noe. Anonymkode: 4e184...8f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #127 Del Skrevet 28. juli 2019 I Jesu lignelse for eksempel lignelsen om Samaritarenen finner vi toleranse dersom dere leser den i en historisk sammenheng. Dere må ikke bare stirre dere blinde på ordene når dere leser Bibelen, men også tolke meninger, tema og vise tekstforståelse. Bibelen er ikke bare et teologisk studium, men også et filologisk og historisk studium. Anonymkode: 49661...ed2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #128 Del Skrevet 28. juli 2019 Kan foresten anbefale podcasten Bibelnerden av Normisjon. Han som foreleser er både teolog og filolog i GT og NT. Anonymkode: 49661...ed2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #129 Del Skrevet 28. juli 2019 På 19.7.2019 den 15.40, AnonymBruker skrev: Hvorfor gjør dere det?????????????? Hvis dere skal være kristne må dere også følge det som er kjedelig i bibelen og ikke bare det som er lett og morsomt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gris skal IKKE spises står det i bibelen, men alle kristne gjør det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Muslimer holder koranen, hvorfor i helvete klarer ikke kristne det damme????????????????????????????????? Anonymkode: 116a8...cdf Fordi de tar eventyret dems litt mere seriøst... gris er veldig godt da😊 hilsen kristen mann?? på papir Anonymkode: b760d...7e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #130 Del Skrevet 28. juli 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Jesu lignelse for eksempel lignelsen om Samaritarenen finner vi toleranse dersom dere leser den i en historisk sammenheng. Dere må ikke bare stirre dere blinde på ordene når dere leser Bibelen, men også tolke meninger, tema og vise tekstforståelse. Bibelen er ikke bare et teologisk studium, men også et filologisk og historisk studium. Anonymkode: 49661...ed2 Vil heller si først og fremst nestekjærlighet for et annet menneske, men, jeg ser hvor du vil hen. Problemet er at så mange mennesker bare vil ha tak i nåden, mens omvendelse fra synd vil de ikke høre om. Anonymkode: 4e184...8f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #131 Del Skrevet 28. juli 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil heller si først og fremst nestekjærlighet for et annet menneske, men, jeg ser hvor du vil hen. Problemet er at så mange mennesker bare vil ha tak i nåden, mens omvendelse fra synd vil de ikke høre om. Anonymkode: 4e184...8f5 Du ser hvor jeg vil hen ja. Samaritanere var uglesett blandt jøder og utsatt for nærmest rasisme fra dem. Leser du lignelsen om Den barmhjertige samaritaneren i historisk sammenheng da må du se toleransetematikken. Hvordan kan man lese lignelsen om Den bortkomne sønn og bare se tilgivelse og nåde? Krevde det ikke stor toleranse fra hans far å tilgi ham hans synder? Videre: Må man ikke ha toleranse for å ikke kaste den første sten? Jesus sa til kvinnen: «Da dømmer heller ikke jeg deg». Men det er mulig jeg er på ville veier som oppfatter Jesu enorme og altomfattende nestekjærlighet under det moderne begrepet toleranse. 🤓 Oltidsmennesket hadde kanskje ikke forestillinger om det. Det skal være sagt at egypterne var lite rasistiske i oldtiden. Man kunne flytte til Egypt, ta et egyptisk navn og kle seg i egyptiske klær, og ja, da VAR man egypter og med i gjengen. 😁 Ja, der er mye «gladkristendom» i Norge hvor de vil ha nåden, men ingen omvendelse fra synd, eller grubling på selve syndbegrepet. Den gjengse nordmann som er kristen på papiret vil knapt vite av selve syndbegrepet. Det oppfattes bare som et plagsomt oldtidseventyr. Anonymkode: 49661...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #132 Del Skrevet 28. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jesus snakket aldri om toleranse. Han snakket om tilgivelse. Det er to veldig forskjellige ting. Når du sier @Duftavsommerregn dømmer, er det fordi du tolker det han sier til noe han slettes ikke har sagt. Spør heller hva han mente med det, i stedet dor å ilegge ham meninger han ikke har. Anonymkode: 4e184...8f5 Jeg advarte Duftavsommerregn simpelthen mot å blande Satan inn i ting, mentale nivåer og situasjoner som har med hans medmennesker å gjøre. Her var ingen tiltenkte stråmenn. Jeg har full forståelse for at Duftavsommerregn ikke mente bevisst å dømme. Samme hvis du sier til et menneske: Ikke vær som en fariseer? Det du mener da er at du ikke skal se på andre kristne bøker enn selve Bibelen? Utsagnet blir uansett unødig hardt da fariseerne var fiender av Jesus, men det er bare flisespikkeri. Utsagnet er egentlig ment for å kontrollere hva du mener om Bibelen i sekterisk sammenheng. Satans ånd er også et begrep som kommer fra et visst kristent samfunn. Har hørt det før. Bare vær så snill å ikke blande Satan inn i alt mulig! Please! Det er ikke rart folk da tar avstand fra Kristendommen. Anonymkode: 49661...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #133 Del Skrevet 28. juli 2019 I bibelen står det og at man skal bygge et gjerde på alle nye hus. Å være bibeltro er å følge tiden og verden, mens man holder seg til Jesus nåd. Det er at vi forstår at noe er for en helt annen tid og et annet folk, og at Gud skrev det kontktret i den tiden. Feks for jødefolket som var et nomadefolk måtte de ha karanteneregler, men de gjelder ikke på samme måte for oss. Anonymkode: d4f14...90b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #134 Del Skrevet 28. juli 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du ser hvor jeg vil hen ja. Samaritanere var uglesett blandt jøder og utsatt for nærmest rasisme fra dem. Leser du lignelsen om Den barmhjertige samaritaneren i historisk sammenheng da må du se toleransetematikken. Hvordan kan man lese lignelsen om Den bortkomne sønn og bare se tilgivelse og nåde? Krevde det ikke stor toleranse fra hans far å tilgi ham hans synder? Videre: Må man ikke ha toleranse for å ikke kaste den første sten? Jesus sa til kvinnen: «Da dømmer heller ikke jeg deg». Men det er mulig jeg er på ville veier som oppfatter Jesu enorme og altomfattende nestekjærlighet under det moderne begrepet toleranse. 🤓 Oltidsmennesket hadde kanskje ikke forestillinger om det. Det skal være sagt at egypterne var lite rasistiske i oldtiden. Man kunne flytte til Egypt, ta et egyptisk navn og kle seg i egyptiske klær, og ja, da VAR man egypter og med i gjengen. 😁 Ja, der er mye «gladkristendom» i Norge hvor de vil ha nåden, men ingen omvendelse fra synd, eller grubling på selve syndbegrepet. Den gjengse nordmann som er kristen på papiret vil knapt vite av selve syndbegrepet. Det oppfattes bare som et plagsomt oldtidseventyr. Anonymkode: 49661...ed2 Jeg syns nåde er mer passende i disse lignelsene, men skjønner du er uenig. Jeg har heller ikke svarene på alt, men syns det er farlig å dra vers ut av sammenheng, og påstå at Jesus var tolerant (noe mange gjør). Den forkynnelsen som bare forkynner nåden, har store hull. Den videre ikke hva vi blir frelst fra og hvorfor. Enig i at mange kaller seg kristne, men egentlig ikke har forstått eller vil forstå hva det innebærer. Anonymkode: 4e184...8f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #135 Del Skrevet 28. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns nåde er mer passende i disse lignelsene, men skjønner du er uenig. Jeg har heller ikke svarene på alt, men syns det er farlig å dra vers ut av sammenheng, og påstå at Jesus var tolerant (noe mange gjør). Den forkynnelsen som bare forkynner nåden, har store hull. Den viser ikke hva vi blir frelst fra og hvorfor. Enig i at mange kaller seg kristne, men egentlig ikke har forstått eller vil forstå hva det innebærer. Anonymkode: 4e184...8f5 Skulle det stå. Anonymkode: 4e184...8f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #136 Del Skrevet 28. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns nåde er mer passende i disse lignelsene, men skjønner du er uenig. Jeg har heller ikke svarene på alt, men syns det er farlig å dra vers ut av sammenheng, og påstå at Jesus var tolerant (noe mange gjør). Den forkynnelsen som bare forkynner nåden, har store hull. Den videre ikke hva vi blir frelst fra og hvorfor. Enig i at mange kaller seg kristne, men egentlig ikke har forstått eller vil forstå hva det innebærer. Anonymkode: 4e184...8f5 Kan du da være så snill og forklare meg hvordan Jesus ikke var tolerant? Fra toppen av hodet kommer jeg på advarslene mot fortapelsen (riv ut øyet osv), og at han mislikte at man gjorde tempelet til en røverhule. Jeg er kanskje for preget av mitt moderne blikk når jeg leser Bibelen. Jeg oppfatter nåden som større enn bare å inneholde toleranse ja. Den innebærer så mye mer av både kjærlighet og forståelse. Anonymkode: 49661...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #137 Del Skrevet 28. juli 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg advarte Duftavsommerregn simpelthen mot å blande Satan inn i ting, mentale nivåer og situasjoner som har med hans medmennesker å gjøre. Her var ingen tiltenkte stråmenn. Jeg har full forståelse for at Duftavsommerregn ikke mente bevisst å dømme. Samme hvis du sier til et menneske: Ikke vær som en fariseer? Det du mener da er at du ikke skal se på andre kristne bøker enn selve Bibelen? Utsagnet blir uansett unødig hardt da fariseerne var fiender av Jesus, men det er bare flisespikkeri. Utsagnet er egentlig ment for å kontrollere hva du mener om Bibelen i sekterisk sammenheng. Satans ånd er også et begrep som kommer fra et visst kristent samfunn. Har hørt det før. Bare vær så snill å ikke blande Satan inn i alt mulig! Please! Det er ikke rart folk da tar avstand fra Kristendommen. Anonymkode: 49661...ed2 Mulig jeg misforstod akkurat her. Jeg får lese innleggene på nytt. Anonymkode: 4e184...8f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #138 Del Skrevet 28. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du da være så snill og forklare meg hvordan Jesus ikke var tolerant? Fra toppen av hodet kommer jeg på advarslene mot fortapelsen (riv ut øyet osv), og at han mislikte at man gjorde tempelet til en røverhule. Jeg er kanskje for preget av mitt moderne blikk når jeg leser Bibelen. Jeg oppfatter nåden som større enn bare å inneholde toleranse ja. Den innebærer så mye mer av både kjærlighet og forståelse. Anonymkode: 49661...ed2 Hvis man ser på selve definisjonen så vil jeg si det blir litt feil. Toleranse betyr jo blant annet at man aksepterer f.eks levesett og holdninger som man selv ikke er enig i. Derfor vil jeg si at det Jesus viste var nåde, og vilje til å tilgi på tross av synden, ikke at han aksepterte den. Anonymkode: 4e184...8f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 28. juli 2019 #139 Del Skrevet 28. juli 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: I bibelen står det og at man skal bygge et gjerde på alle nye hus. Anonymkode: d4f14...90b Nei. Det står ikke at "man" skal gjøre det. Det står at "israelittene" skal gjøre det. 5. Mosebok 22.8 http://www.bibel.no/Nettbibelen.aspx?query=tSvxRhJI9Wr8xkfTy7PG4OgMVMw+OvRSBrXpMno8t0ya3L9e5+htPWKhmH0cHbk2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #140 Del Skrevet 28. juli 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ser på selve definisjonen så vil jeg si det blir litt feil. Toleranse betyr jo blant annet at man aksepterer f.eks levesett og holdninger som man selv ikke er enig i. Derfor vil jeg si at det Jesus viste var nåde, og vilje til å tilgi på tross av synden, ikke at han aksepterte den. Anonymkode: 4e184...8f5 Ja, kanskje du har rett? Så var det det med å vende det andre kinnet til, gi en mann sin kjortel og gå to mil sammen med ham. Oltidens nådebegrep innbefatter kanskje ikke det moderne begrepet toleranse, og det er mulig oltidens begrep om nestekjærlighet heller ikke gjør det. Jeg utelukker ikke at du har helt rett. Skal Google definisjonen på toleranse. Anonymkode: 49661...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå