Gå til innhold

Dere som er skuffa over å ikke få studieplass, hvorfor drar dere ikke til utlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ofte er universitetene bedre og man får med seg språk og kultur i tillegg til utdannelsen. Hvorfor velger dere ikke heller det fremfor å bli skuffa og vente enda lengre eller velge et studie dere egentlig ikke vil ha? 

Anonymkode: df389...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det ikke er alle studier man kan ta i utlandet om man ikke skulle komme inn i Norge.

Anonymkode: 3c037...8d2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte er universitetene bedre og man får med seg språk og kultur i tillegg til utdannelsen. Hvorfor velger dere ikke heller det fremfor å bli skuffa og vente enda lengre eller velge et studie dere egentlig ikke vil ha? 

Anonymkode: df389...fa8

Ja tenk om alt kunne vært så enkelt.

 Økonomi, autorisasjonsprob, nettverksbygging, forpliktelser for å nevne noe

Anonymkode: 4a472...477

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest urodela

For min del har jeg 0 interesse av å studere i utlandet, så det hadde ikke vært et alternativ.
1: jeg ønsker å få nye venner/nettverk her hvor jeg skal bo i fremtiden, ikke i utlandet

2: jeg vil snakke mitt eget språk og oppleve min egen kultur

3: jeg trenger ikke ekstra utfordringer mtp. språkbarriere

4: jeg har mennesker her jeg ikke vil reise fra i 3 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt livet må være for deg..

Anonymkode: aeddd...285

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil selvsagt være for bundet til hjemstedet. Kanskje de har barn, eller de må ta seg av noen i familien med sykdom.

Men de aller, aller fleste nordmenn kan stikke til utlandet som ung uten noe som helst problemer.

Anonymkode: aa7de...adb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, urodela skrev:

For min del har jeg 0 interesse av å studere i utlandet, så det hadde ikke vært et alternativ.
1: jeg ønsker å få nye venner/nettverk her hvor jeg skal bo i fremtiden, ikke i utlandet

2: jeg vil snakke mitt eget språk og oppleve min egen kultur

3: jeg trenger ikke ekstra utfordringer mtp. språkbarriere

4: jeg har mennesker her jeg ikke vil reise fra i 3 år

Hvorfor vil du ikke utvide horisonten litt? 

Du har jo allerede opplevd din egen kultur og språk hele livet. Hva mer er det å lære og oppleve av det?

Anonymkode: df389...fa8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke har råd. 

Anonymkode: 63aa8...8bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen vil selvsagt være for bundet til hjemstedet. Kanskje de har barn, eller de må ta seg av noen i familien med sykdom.

Men de aller, aller fleste nordmenn kan stikke til utlandet som ung uten noe som helst problemer.

Anonymkode: aa7de...adb

Nettopp, de fleste har muligheten men gidder ikke? Skjønner ikke hvorfor jeg.

Anonymkode: df389...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke har råd. 

Anonymkode: 63aa8...8bc

Du kan studere der det ikke er skolepenger :) 

Anonymkode: df389...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen vil selvsagt være for bundet til hjemstedet. Kanskje de har barn, eller de må ta seg av noen i familien med sykdom.

Men de aller, aller fleste nordmenn kan stikke til utlandet som ung uten noe som helst problemer.

Anonymkode: aa7de...adb

Det bør jo ha en hensikt å dra til utlandet. Det er ikke alle utdanningstilbud som egner seg for å jobbe i Norge senere. Det er også overraskende mange studenter som sliter med sykdom selv, eller som behøver tilrettelegging på noe vis. Da er det ganske dumt å reise bort fra et godt helse- og tilretteleggingstilbud. Det er heller ikke alle land som egner seg for å ha relevant jobb ved siden av studiet, noe som er ganske viktig i dagens arbeidsmarked. Det å ha studert utenlands er ikke nødvendigvis positivt uten videre. Det er heller ikke alle utdanninger i utlandet som dekkes av Lånekassen eller andre støtteordninger. Det er heller ikke gitt at man kommer inn på noen gode, utenlandske utdanninger når man ikke har kommet inn i Norge. 

Jeg synes det er ganske naivt å fremstille det som at det "bare" er å dra til utlandet. Ja, det er nok greit i noen tilfeller, men det kan nå også være ganske meningsløst og vanskelig i andre tilfeller. 

Anonymkode: 48736...b1e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan studere der det ikke er skolepenger :) 

Anonymkode: df389...fa8

Man må jo leve også. Det er ikke alle utdanninger som dekkes av Lånekassen/andre støtteordninger samt ikke nødvendigvis så lett å få seg jobb ved siden av i et annet land. 

Anonymkode: 48736...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med et eksempel ts? På en bachelor i utlandet som ikke koster penger, som gir samme kvalifikasjon som den norske utdanningen, i et land det er trygt å bo i, mulig å få deltidsjobb i, som er støttet av Lånekassen og har et overkommelig karakterkrav? Gjerne et som befinner seg på en plass hvor det ikke koster skjorta å fly til og fra :)

Anonymkode: 635c3...d5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen vil selvsagt være for bundet til hjemstedet. Kanskje de har barn, eller de må ta seg av noen i familien med sykdom.

Men de aller, aller fleste nordmenn kan stikke til utlandet som ung uten noe som helst problemer.

Anonymkode: aa7de...adb

Som ung ja. Tenk at det finnes etablerte studenter med familie da! Tenke seg til. 

Anonymkode: cf863...61f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, de fleste har muligheten men gidder ikke? Skjønner ikke hvorfor jeg.

Anonymkode: df389...fa8

Se forrige svar. 

Anonymkode: cf863...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ofte er universitetene bedre og man får med seg språk og kultur i tillegg til utdannelsen. Hvorfor velger dere ikke heller det fremfor å bli skuffa og vente enda lengre eller velge et studie dere egentlig ikke vil ha? 

Anonymkode: df389...fa8

Fordi det ikke er viktig sammenlignet med andre ting. Reise og flytte utenlands kan kan man gjøre når man er i full jobb. Som student kunne jeg ikke det (avhengi av fulltidsjobb ved siden av, ekteskapet, boligen, barna), men når begge var ferdig og hadde jobbet en stund flyttet vi utenlands noen år.

Anonymkode: 1ecab...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du komme med et eksempel ts? På en bachelor i utlandet som ikke koster penger, som gir samme kvalifikasjon som den norske utdanningen, i et land det er trygt å bo i, mulig å få deltidsjobb i, som er støttet av Lånekassen og har et overkommelig karakterkrav? Gjerne et som befinner seg på en plass hvor det ikke koster skjorta å fly til og fra :)

Anonymkode: 635c3...d5c

Ikke ts, men dette gjelder mange utdannelser i Tyskland.

Anonymkode: eb9ad...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer

Mener å ha lest at snittalderen på studenter i Norge er 28/29 år. Det sier seg selv at det er mange studenter som har barn/familie og andre forpliktelser som gjør at de ikke kan reise til utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du komme med et eksempel ts? På en bachelor i utlandet som ikke koster penger, som gir samme kvalifikasjon som den norske utdanningen, i et land det er trygt å bo i, mulig å få deltidsjobb i, som er støttet av Lånekassen og har et overkommelig karakterkrav? Gjerne et som befinner seg på en plass hvor det ikke koster skjorta å fly til og fra :)

Anonymkode: 635c3...d5c

Hele Europa bortsett fra Storbritannia har universiteter uten skolepenger for EU/EØS-studenter. 

Anonymkode: df389...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke er viktig sammenlignet med andre ting. Reise og flytte utenlands kan kan man gjøre når man er i full jobb. Som student kunne jeg ikke det (avhengi av fulltidsjobb ved siden av, ekteskapet, boligen, barna), men når begge var ferdig og hadde jobbet en stund flyttet vi utenlands noen år.

Anonymkode: 1ecab...881

Men de fleste som begynner å studere er 19-25. Da er det ikke så mange som har barn. Snittet for førstegangsfødende er 30 år, iallefall i de store byene.

Anonymkode: df389...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...