Gå til innhold

Dere som er skuffa over å ikke få studieplass, hvorfor drar dere ikke til utlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke alle har pappa som betaler vet du ;) 

Anonymkode: ffb97...5fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke alle har pappa som betaler vet du ;) 

Anonymkode: ffb97...5fc

Lånekassen betaler vanligvis

Anonymkode: eb9ad...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bare kommer inn på det studiet de ønsker i stedet. Det er da ikke så vanskelig, er bare å gjøre det man skal på skolen. Null stress. 

Anonymkode: 11ef0...58f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bare kommer inn på det studiet de ønsker i stedet. Det er da ikke så vanskelig, er bare å gjøre det man skal på skolen. Null stress. 

Anonymkode: 11ef0...58f

Dette er nok i hvert fall sannere enn at alle har råd til å flytte til utlandet i slutten av tenårene. Karakterer man ikke har er enklere å skaffe seg enn penger man ikke har. 

Anonymkode: 2d835...f5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lånekassen betaler vanligvis

Anonymkode: eb9ad...3b5

Ikke nok.

Anonymkode: ffb97...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de fleste som begynner å studere er 19-25. Da er det ikke så mange som har barn. Snittet for førstegangsfødende er 30 år, iallefall i de store byene.

Anonymkode: df389...fa8

Fortsatt mange som har jobb og samboer=stiftet familie. Dette er da langt viktigere å ta vare på, enn å dra på en tur. Utenlands kan man dra sammen når man har økonomien og tid/mulighet.

Anonymkode: 1ecab...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nok.

Anonymkode: ffb97...5fc

Levekostnadene i europeiske land er lavere enn i Norge, jeg levde bra på et norsk studielån i Tyskland. Og det gjorde mange jeg kjenner også. Det fins billige studieboliger, mat er mye billigere osv.

Anonymkode: eb9ad...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen vil selvsagt være for bundet til hjemstedet. Kanskje de har barn, eller de må ta seg av noen i familien med sykdom.

Men de aller, aller fleste nordmenn kan stikke til utlandet som ung uten noe som helst problemer.

Anonymkode: aa7de...adb

At de kan, betyr ikke at de må...  Jeg tenker at de som virkelig har lyst gjennomfører det :) 

Anonymkode: f82bf...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan studere der det ikke er skolepenger :) 

Anonymkode: df389...fa8

Javel, nevn eksempler... 

Anonymkode: 8671a...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ts, men dette gjelder mange utdannelser i Tyskland.

Anonymkode: eb9ad...3b5

Men det er svært få engelskspråklige bachelorer i Tyskland. På mastergrad nivå er det noe mer utvalg, ja, men etter det jeg har sett så er mange av disse engelskspråklige mastergradene til realfag- og ingeniør freaks, Lol. Men hvis man søker etter litt mer "standard" humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag, så er de fleste på tysk, men noen unntak her og der selvfølgelig, men disse unntakene krever også gjerne et spesifikt antall ECTS (studiepoeng) innenfor visse fag for at man skal være kvalifisert. 

Det er ikke bare bare å studere på engelsk heller. Det gjør at ting blir plutselig vanskeligere enn de strengt tatt trenger å være om man blir i Norge. I tillegg så er det slik at norske arb.givere kunne ikke brydd seg mindre om man studerer i utlandet, så sånn sett ligger det heller ikke noe "fordel" her av å studere i utlandet. 

Så for å si det sånn - vil man til Tyskland og studere, så bør man egentlig mentalt sett være også forberedt og fullt åpen for å etablere seg i Tyskland også etter studiene, men da må man igjen kunne også nærmest flytende tysk. 

Så ja, Tyskland er ett av de få landene igjen som ikke krever skolepenger, (i likhet med Danmark og Sverige for norske statsborgere - de krever allerede skolepenger for studenter utenfor EU / EEA), men ellers så har de aller fleste begynt å kreve skolepenger, selv om de ikke er så høye ennå heldigvis - slik som i Nederland. 

Ser du statistikken på Lånekassen sin nettside, så er det bare 279 heltidsstudenter i Tyskland, så dette illusterer at noe er "galt" og jeg har skissert de utfordringene her ovenfor. I tillegg så er det 252 deltidsstudenter i Tyskland, men nå snakket vi om heltidsstudier.

https://data.lanekassen.no/statistikk/temasider/hoeyere-utdanning-i-utlandet/

Dagens beløp man får av Lånekassen eller av regjeringen for å være mer nøyaktig, er ikke i nærheten av å være nok for å kunne leve i større tyske byer som Stuttgart, Hamburg, Frankfurt, Berlin og Munchen for å nevne noen. Da må man til ett eller annet Satans-forlatt høl i det tidligere DDR, rundt Leipzig, og der tror jeg ikke at noen gidder å studere ved å se på høy arb.ledighet og en haug med nynazister. 

 

Anonymkode: 147a1...f68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hele Europa bortsett fra Storbritannia har universiteter uten skolepenger for EU/EØS-studenter. 

Anonymkode: df389...fa8

Nope, stemmer ikke. Dessuten er studiene på det lokale språket, så det hjelper ikke stort. 

Anonymkode: 147a1...f68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er svært få engelskspråklige bachelorer i Tyskland. På mastergrad nivå er det noe mer utvalg, ja, men etter det jeg har sett så er mange av disse engelskspråklige mastergradene til realfag- og ingeniør freaks, Lol. Men hvis man søker etter litt mer "standard" humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag, så er de fleste på tysk, men noen unntak her og der selvfølgelig, men disse unntakene krever også gjerne et spesifikt antall ECTS (studiepoeng) innenfor visse fag for at man skal være kvalifisert. 

Det er ikke bare bare å studere på engelsk heller. Det gjør at ting blir plutselig vanskeligere enn de strengt tatt trenger å være om man blir i Norge. I tillegg så er det slik at norske arb.givere kunne ikke brydd seg mindre om man studerer i utlandet, så sånn sett ligger det heller ikke noe "fordel" her av å studere i utlandet. 

Så for å si det sånn - vil man til Tyskland og studere, så bør man egentlig mentalt sett være også forberedt og fullt åpen for å etablere seg i Tyskland også etter studiene, men da må man igjen kunne også nærmest flytende tysk. 

Så ja, Tyskland er ett av de få landene igjen som ikke krever skolepenger, (i likhet med Danmark og Sverige for norske statsborgere - de krever allerede skolepenger for studenter utenfor EU / EEA), men ellers så har de aller fleste begynt å kreve skolepenger, selv om de ikke er så høye ennå heldigvis - slik som i Nederland. 

Ser du statistikken på Lånekassen sin nettside, så er det bare 279 heltidsstudenter i Tyskland, så dette illusterer at noe er "galt" og jeg har skissert de utfordringene her ovenfor. I tillegg så er det 252 deltidsstudenter i Tyskland, men nå snakket vi om heltidsstudier.

https://data.lanekassen.no/statistikk/temasider/hoeyere-utdanning-i-utlandet/

Dagens beløp man får av Lånekassen eller av regjeringen for å være mer nøyaktig, er ikke i nærheten av å være nok for å kunne leve i større tyske byer som Stuttgart, Hamburg, Frankfurt, Berlin og Munchen for å nevne noen. Da må man til ett eller annet Satans-forlatt høl i det tidligere DDR, rundt Leipzig, og der tror jeg ikke at noen gidder å studere ved å se på høy arb.ledighet og en haug med nynazister. 

 

Anonymkode: 147a1...f68

Ikke deg igjen. Du er daglig avhengig av ting ingeniører og andre «freaks» har laget men likevel rakker du ned på dem. Sårt å være dårlig i realfag så du ikke får god jobb?

Anonymkode: df389...fa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke deg igjen. Du er daglig avhengig av ting ingeniører og andre «freaks» har laget men likevel rakker du ned på dem. Sårt å være dårlig i realfag så du ikke får god jobb?

Anonymkode: df389...fa8

Og da får man lære seg tysk eller fransk eller whatever da. Engelsk bør da vel være null stress for norske studenter med vanlig norsk VGS.

Anonymkode: df389...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det er svært få engelskspråklige bachelorer i Tyskland. På mastergrad nivå er det noe mer utvalg, ja, men etter det jeg har sett så er mange av disse engelskspråklige mastergradene til realfag- og ingeniør freaks, Lol. Men hvis man søker etter litt mer "standard" humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag, så er de fleste på tysk, men noen unntak her og der selvfølgelig, men disse unntakene krever også gjerne et spesifikt antall ECTS (studiepoeng) innenfor visse fag for at man skal være kvalifisert. 

Det er ikke bare bare å studere på engelsk heller. Det gjør at ting blir plutselig vanskeligere enn de strengt tatt trenger å være om man blir i Norge. I tillegg så er det slik at norske arb.givere kunne ikke brydd seg mindre om man studerer i utlandet, så sånn sett ligger det heller ikke noe "fordel" her av å studere i utlandet. 

Så for å si det sånn - vil man til Tyskland og studere, så bør man egentlig mentalt sett være også forberedt og fullt åpen for å etablere seg i Tyskland også etter studiene, men da må man igjen kunne også nærmest flytende tysk. 

Så ja, Tyskland er ett av de få landene igjen som ikke krever skolepenger, (i likhet med Danmark og Sverige for norske statsborgere - de krever allerede skolepenger for studenter utenfor EU / EEA), men ellers så har de aller fleste begynt å kreve skolepenger, selv om de ikke er så høye ennå heldigvis - slik som i Nederland. 

Ser du statistikken på Lånekassen sin nettside, så er det bare 279 heltidsstudenter i Tyskland, så dette illusterer at noe er "galt" og jeg har skissert de utfordringene her ovenfor. I tillegg så er det 252 deltidsstudenter i Tyskland, men nå snakket vi om heltidsstudier.

https://data.lanekassen.no/statistikk/temasider/hoeyere-utdanning-i-utlandet/

Dagens beløp man får av Lånekassen eller av regjeringen for å være mer nøyaktig, er ikke i nærheten av å være nok for å kunne leve i større tyske byer som Stuttgart, Hamburg, Frankfurt, Berlin og Munchen for å nevne noen. Da må man til ett eller annet Satans-forlatt høl i det tidligere DDR, rundt Leipzig, og der tror jeg ikke at noen gidder å studere ved å se på høy arb.ledighet og en haug med nynazister. 

 

Anonymkode: 147a1...f68

Gidder ikke kommentere alt, men en hel haug studerer på tysk med sin dårlige skoletysk og lærer etterhvert. Og drar til Norge etterpå.

Anonymkode: eb9ad...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte i utlandet selv, og selv om jeg ikke ville vært det foruten, må jeg også si at det er ikke for alle. Det er en rekke ekstra utfordringer ved å studere utenlands som man slipper i Norge: Praktiske utfordringer (bare det å betale en regning i et fremmed land kan være vanskelig...), språklige utfordringer, kulturforskjeller, ofte et langt mer hierarkisk system, vanskeligere å få helsehjelp (selv om helsesystemet er bra, mangler man fremdeles den norske fastlegen, og det kan gjøre helsehjelp mindre tilgjengelig - særlig for mindre alvorlige ting), hjemlengsel... kort sagt må man tilpasse seg et annet og ukjent  system. 

Jeg oppdaget også at det rent faglig var veldig tøft (varierer sikkert mellom studier og land også), norsk videregående hadde på ingen måte forberedt meg på det faglige presset og nivået som ventet meg. Og for å komme kommentarene om dårlige karakterer i forkjøpet: Jeg hadde er snitt på 5,6 rett fra videregående - før et eneste poeng for realfag etc var lagt til, så dårlige karakterer var ikke problemet. 

Og så kan man legge til ting jeg ikke hadde større utfordringer med (helse, økonomi, samboer, barn etc). Klart det kan sette store begrensninger.

Er det å studere i utlandet en stor mulighet for faglig og personlig vekst? Ja, absolutt. Men jeg skjønner hvorfor det ikke er for alle. Noen har gode grunner (som de nevnt over), mens andre nok kunne klart det hvis de hadde tenkt litt utenfor boksen/tatt flere sjanser. Men man skal jo ha lyst, da. Laber motivasjon er er dårlig utgangspunkt for utenlandsstudier! 

Anonymkode: 48eed...b93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerte i utlandet selv, og selv om jeg ikke ville vært det foruten, må jeg også si at det er ikke for alle. Det er en rekke ekstra utfordringer ved å studere utenlands som man slipper i Norge: Praktiske utfordringer (bare det å betale en regning i et fremmed land kan være vanskelig...), språklige utfordringer, kulturforskjeller, ofte et langt mer hierarkisk system, vanskeligere å få helsehjelp (selv om helsesystemet er bra, mangler man fremdeles den norske fastlegen, og det kan gjøre helsehjelp mindre tilgjengelig - særlig for mindre alvorlige ting), hjemlengsel... kort sagt må man tilpasse seg et annet og ukjent  system. 

Jeg oppdaget også at det rent faglig var veldig tøft (varierer sikkert mellom studier og land også), norsk videregående hadde på ingen måte forberedt meg på det faglige presset og nivået som ventet meg. Og for å komme kommentarene om dårlige karakterer i forkjøpet: Jeg hadde er snitt på 5,6 rett fra videregående - før et eneste poeng for realfag etc var lagt til, så dårlige karakterer var ikke problemet. 

Og så kan man legge til ting jeg ikke hadde større utfordringer med (helse, økonomi, samboer, barn etc). Klart det kan sette store begrensninger.

Er det å studere i utlandet en stor mulighet for faglig og personlig vekst? Ja, absolutt. Men jeg skjønner hvorfor det ikke er for alle. Noen har gode grunner (som de nevnt over), mens andre nok kunne klart det hvis de hadde tenkt litt utenfor boksen/tatt flere sjanser. Men man skal jo ha lyst, da. Laber motivasjon er er dårlig utgangspunkt for utenlandsstudier! 

Anonymkode: 48eed...b93

Hva studerte du og hvor? Og hvorfor valgte du ikke Norge med så gode karakterer?

Anonymkode: df389...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva studerte du og hvor? Og hvorfor valgte du ikke Norge med så gode karakterer?

Anonymkode: df389...fa8

Har ikke lyst til å si hvor og hva, blir for lett å identifisere. Men det var realfag, og i Europa. 

Jeg studerte ikke i utlandet fordi jeg «måtte» på grunn av for dårlige karakterer. Jeg hadde kommet inn i Norge hvis jeg hadde ønsket det. Men jeg hadde *lyst* til å bo i utlandet, få nye utfordringer, lære meg språk. 

Anonymkode: 48eed...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke deg igjen. Du er daglig avhengig av ting ingeniører og andre «freaks» har laget men likevel rakker du ned på dem. Sårt å være dårlig i realfag så du ikke får god jobb?

Anonymkode: df389...fa8

Greit nok at du hallusinerer og tror at jeg er noen andre, men det får være grenser. Jeg, i motsetning til deg, har fakta på min side, og det har jeg lagt merke til at er en uvane i diverse "debatter" her på forumet, nemlig at såkalte "debattanter" av ditt (meget lave) nivå mener at de har "fakta" på sin side uten å kunne dokumentere noe som helst av det de babler om. Resten av mølet ditt er bare til å le av :) 

Anonymkode: 147a1...f68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gidder ikke kommentere alt, men en hel haug studerer på tysk med sin dårlige skoletysk og lærer etterhvert. Og drar til Norge etterpå.

Anonymkode: eb9ad...3b5

Nå har jeg dokumentert, i motsetning til andre som liker å prate om ting de ikke kan redegjøre for, det antallet studenter "en haug" tilsvarer og det er et meget lavt for et stort land som Tyskland - det er kun 279 norske studenter som studerer på heltid i Tyskland.

Enda en ting som jeg kunne ha lagt til i det forrige innlegget mitt med tanke på diverse hindre er at det norske opptakssystemet er annerledes. Ergo blir det litt meningsløst for en eller ei som har basert seg på og håper å komme inn i Norge, det å søke seg til utlandet, da alderspoeng-, språkpoeng-, realfagspoeng- og eventuelle kjønns- og tilleggspoeng, teller absolutt ingenting og da får man et helt annet snitt enn poengsummen man satset på å få i Norge. Så det er veldig mange hindre som står i veien som gjør at man setter seg selv bare i større problemer. Men det aller viktigste er at arb.givere her til lands kunne ikke brydd seg om man studerer i utlandet da nettverk er svært avgjørende i Norge og det blir vanskelig å bygge nettverk i Norge om man studerer i utlandet. I tillegg finnes det diverse regler for deltidsarbeid og man mister medlemskapet i Folketrygden om man begynner i en deltidsjobb i utlandet. Så det er veldig mye unødvendig stress, noe man ikke trenger å forholde seg til om man studerer i Norge. 

Anonymkode: 147a1...f68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest urodela
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du ikke utvide horisonten litt? 

Du har jo allerede opplevd din egen kultur og språk hele livet. Hva mer er det å lære og oppleve av det?

Anonymkode: df389...fa8

For noe tull, er MASSE i Norge jeg ikke har opplevd :) F eks har jeg nettopp flyttet fra østlandet til Trøndelag, og kulturforskjellen er faktisk ganske stor. Jeg har ikke vært lenger nord enn Bodø, derfor er det maaasse jeg skal oppleve av Norge i årene framover. Tenker å bo her i trøndelag permanent fordi jeg trives så godt og passer så bra inn; og da vil jeg studere her og få nettverket mitt her. Jeg er rett og slett ikke interessert nok i utlandet, og har aldri vært det. Er null problem å utvide horisonten mens man studerer i hjemlandet sitt; derfor gjør de fleste nettopp det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...