Gå til innhold

Dere som er skuffa over å ikke få studieplass, hvorfor drar dere ikke til utlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, urodela skrev:

For noe tull, er MASSE i Norge jeg ikke har opplevd :) F eks har jeg nettopp flyttet fra østlandet til Trøndelag, og kulturforskjellen er faktisk ganske stor. Jeg har ikke vært lenger nord enn Bodø, derfor er det maaasse jeg skal oppleve av Norge i årene framover. Tenker å bo her i trøndelag permanent fordi jeg trives så godt og passer så bra inn; og da vil jeg studere her og få nettverket mitt her. Jeg er rett og slett ikke interessert nok i utlandet, og har aldri vært det. Er null problem å utvide horisonten mens man studerer i hjemlandet sitt; derfor gjør de fleste nettopp det :)

Hehe, kulturforskjellen mellom Østlandet og Trøndelag kan ikke akkurat sammenlignes med å studere i utlandet! Men som jeg skrev i innlegget mitt over, å studere i utlandet er ikke for alle, og det er helt ok. 

Anonymkode: 48eed...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok min master i utlandet fordi jeg hadde lave karakterer på bachelorstudiet, ville ikke kommet inn på master i Norge. 

Masteren holdt et høyt nivå og jeg lærte mye mer enn jeg gjorde hjemme. Jeg hadde flere jobber og trivdes kjempegodt.

Men så kom jeg hjem, og fikk ingen intervjuer. Ingen var interessert i min master. Jeg skriver gode søknader, hadde gode karakterer og flere anbefalinger fra jobber jeg hadde hatt i det landet. Men det tok 1,5 år å få en relevant jobb, og det har tatt enda flere år å få en fast jobb. De jeg studerte med fikk toppjobber i det landet vi studerte i, noen før vi var ferdige. Så kompetansen var vel ansett der.

I mitt tilfelle måtte jeg ha tatt en ny bachelor i Norge, og det orket jeg ikke tanken på da jeg var 24 år. Men i retrospekt hadde jeg hatt lavere studielån og sannsynligvis fått en ny jobb mye lettere med en norsk master.

Så poenget mitt: Hvis kontakter er viktig i din bransje, så gjør det du det vanskelig for deg selv ved å studere i utlandet. Undersøk nøye arbeidsmarkedet og hvor lett du oversetter kompetansen til norske arbeidsgivere. Og husk, med høyt studielån får du lavere boliglån.

Anonymkode: 05e15...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok min master i utlandet fordi jeg hadde lave karakterer på bachelorstudiet, ville ikke kommet inn på master i Norge. 

Masteren holdt et høyt nivå og jeg lærte mye mer enn jeg gjorde hjemme. Jeg hadde flere jobber og trivdes kjempegodt.

Men så kom jeg hjem, og fikk ingen intervjuer. Ingen var interessert i min master. Jeg skriver gode søknader, hadde gode karakterer og flere anbefalinger fra jobber jeg hadde hatt i det landet. Men det tok 1,5 år å få en relevant jobb, og det har tatt enda flere år å få en fast jobb. De jeg studerte med fikk toppjobber i det landet vi studerte i, noen før vi var ferdige. Så kompetansen var vel ansett der.

I mitt tilfelle måtte jeg ha tatt en ny bachelor i Norge, og det orket jeg ikke tanken på da jeg var 24 år. Men i retrospekt hadde jeg hatt lavere studielån og sannsynligvis fått en ny jobb mye lettere med en norsk master.

Så poenget mitt: Hvis kontakter er viktig i din bransje, så gjør det du det vanskelig for deg selv ved å studere i utlandet. Undersøk nøye arbeidsmarkedet og hvor lett du oversetter kompetansen til norske arbeidsgivere. Og husk, med høyt studielån får du lavere boliglån.

Anonymkode: 05e15...600

Kunne du ikke blitt i det landet da?

Anonymkode: df389...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kunne du ikke blitt i det landet da?

Anonymkode: df389...fa8

Jo, men jeg ville hjem. Det var en annen verdensdel og jeg var klar for å komme hjem etter 2 år.

Anonymkode: 05e15...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest urodela
På 20.7.2019 den 10.19, AnonymBruker skrev:

Hehe, kulturforskjellen mellom Østlandet og Trøndelag kan ikke akkurat sammenlignes med å studere i utlandet! Men som jeg skrev i innlegget mitt over, å studere i utlandet er ikke for alle, og det er helt ok. 

Anonymkode: 48eed...b93

Jeg sammenlignet det jo overhodet ikke. Jeg svarte på det du skrev om at jeg har opplevd min egen kultur hele livet, og om å "utvide horisonten". Jeg opplever min kultur men med ganske store variasjoner, og utvider horisonten her i Norge. Har null behov for en ekstrem omveltning, det kan nok forklare hvorfor folk flest studerer i hjemlandet sitt.

Endret av urodela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...