Gå til innhold

Ønsker vdr Rampelys-moderering


Forumassistent

Anbefalte innlegg

Som foreslått av et forummedlem, lager jeg en egen tråd om dette.

I forbindelse med at forumrommet Rampelys har skapt utfordringer for både moderatorer og brukere, vil vi gjerne ha innspill fra dere til hvordan dere føler en moderering ville fungert best mulig. 

Jeg kan ikke love at alle forslag vil bli brukt, men tenkte det kunne være fint med innspill jeg kan ta med til ledelsen. Vi ønsker alle et fungerende rom der både reglene blir fulgt, og debatten kan være god.

PS: Dere trenger ikke tagge eller sitere meg i denne tråden, jeg går inn jevnlig og holder oversikt over innholdet som skal videreformidles til KGs ledelse.

Forumansvarlig

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig mye av det som har vært problemet med modereringen på Rampelys, har vært oppe til diskusjon betydelig mange ganger på det ordinære Ris og Ros-forumet. Typiske gjengangere er:

  • skjev og inkonsekvent moderering
  • unødvendig innfløkte men samtidig særdeles vage regler, hvor det har vært opp til hver enkelt moderator å tolke reglene
  • uoverensstemmelse mellom utsagn fra ulike moderatorer
  • manglende takhøyde i forhold til hva som tillates på andre KG-underfora

Jeg mener at veldig mye av dette kan rettes opp i ved at man:

  • Lager et mer definert regelverk - og dette regelverket må gjelde for hele KG, ikke bare Rampelys-seksjonen. Regelverket bør også inneholde klare begrepsdefinisjoner
  • Lager en veileder for moderatorene hvor muligheten for (utstrakt) regeltolkning er fjernet. Denne veilederern bør også være tilgjengelig for brukerne 
  • Innfører samsvar mellom moderatorers uttalelser og gjerninger
  • Takhøyde på samme nivå som i de andre underfora

Videre: 

  • Begrepsbruken av "Brukerdebatt" bør utvides til å også innbefatte brukergruppeangrep
  • Omtale av barn bør endres til "Omtale av tredjeperson"
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forslaget om et mer definert regelverk. Og så er det viktig at moderatorene forholder seg til regelverket, og ikke antall rapporter (det gjelder både der det er veldig mange som rapporterer noe, og der få eller ingen rapporterer) eller reaksjoner som kommer eller forventes å komme ved eventuell sletting eller ikkesletting.

I tillegg er det er et par regler som er konkrete nok til at alle som har lest regelverket burde greie å forholde seg til:

"Ved sitering av innhold må det alltid vises til kilde ..." og " ... vi tillater heller ikke navn eller kallenavn på barn."

Å bryte disse reglene gjentatte ganger kan f.eks føre til først en påminnelse om akkurat disse reglene og så utestengelse en liten periode hvis man ikke lærer. I starten blir det kanskje litt mye jobb hvis dere (eller svenskene eller hvem som kommer til å moderere her i fremtiden) manuelt må følge med på hvilke brukere som bryter disse reglene og må sende PM til hver av dem, men det går kanskje an å få til et bedre system som gjør det lettere å sjekke og å holde oversikten?

Hvis påminnelsen hjelper så er det jo bare bra og noen fremtidige regelbrudd ble forhindret, hvis den ikke hjelper, blir brukeren utestengt og i denne perioden er problemet (= brukeren som fortsetter å bryte konkrete regler) hvert fall midlertidig borte. Har de ikke lært til de kommer tilbake så kan det f.eks føre til en enda lenger utestengelse. Sannsynligvis er det større sjanse for at brukere som bryter regler som er konkrete og lette å forstå, bryter andre regler i tillegg, enn de som prøver å holde seg innenfor, så dette kunne jo vært en måte å luke ut dette/disse.

(Regelen om å vise til kilde kan i alle fall gjelde førstegangssitering i en tråd, der ingen før har lenket til kilden, pluss hver imgur som legges ut. Når det gjelder å sitere fra en kilde noen andre tidligere i tråden har lagt ut, er det litt mer uklart for meg hvor grensen går for når man selv må legge ved kilden eller i alle fall gjøre det klart at noen andre har gjort det.)

Endret av an hero
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også debatten blir bedre av å ha færre store tråder delt inn i ulike prinsipielle problemstillinger der man kan vise til relevante eksempler på f.eks brudd på markedsføringsloven eller uetisk foretningsdrift fra flere blogger/bedrifter, i stedet for én om hver der alt må diskuteres på samme sted. Så lenge seriøse debattanter som stort sett ønsker en saklig og kanskje heller prinsipiell debatt må diskutere innimellom usaklig pjatt og bitching fra brukere som er mest opptatt av denslags, tror jeg ikke debatten kan bli særlig annerledes eller bedre enn den har vært til nå. 

Ved å dele inn debatten på denne måten, tvinges det på sikt fram et bedre diskusjonsmiljø og en bedre debatt i de få store trådene, tror jeg.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har brukerne av Rampelyset blitt fortalt at det genereres svært mye arbeid for moderatorene ved at nesten samtlige innlegg i et par av trådene (CBE, Anne-Brith) konsekvent blir innrapportert som regelbrudd. 

Om dette gjøres for å trenere eller sabotere diskusjonen vites ikke, men om moderatorene behandler hver og en av disse rapportene som reelle regelbrudd så er det lett å forstå at det blir mye å gjennomgå. Etter årevis med dette så burde man jo heller ta for seg de brukerne som konsekvent bedriver slik betenkelig praksis, og ikke straffe de brukerne som blir utsatt for slike masserapporteringer mens de anstrenger seg for å holde seg innenfor et vanskelig reglement i stadig endring. 

Med all respekt så var det ikke stort bedre før der mange brukere opplevde å nærmeste bli fotfulgt av enkelte av moderatorene og omtrent ethvert bloggkritisk innlegg ble fjernet som følge av høyst subjektive fortolkninger av reglene for så å bli lagt i en «mappe» sammen med andre grove innlegg som «God natt» og «Det er notert». 

Tusen takk for at dere nå åpner for innspill fra oss brukere og tilsynelatende også lytter til oss.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha lavere terskel for å utestenge brukere som kun bidrar med persondebatt. For "alle oss andre" er det åpenlyst at disse personene kun fyrer opp under personangrep for å få tråder stengt 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Emmy_H
45 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Ha lavere terskel for å utestenge brukere som kun bidrar med persondebatt. For "alle oss andre" er det åpenlyst at disse personene kun fyrer opp under personangrep for å få tråder stengt 

Når noen starter første innlegg med:» er ny her og er sjokkert over mobbingen, dere er en gjeng med mobbere og er feite og lowlife. Stakkars xxx som blir utsatt for dette, hen er jo så søt og god❤️«

Dette må bli slått hardt ned på, så får ikke moderatorene så mye jobb. Da det er åpenbart hva som foregår. 

Endret av Emmy_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kreve et visst antall innlegg fra en bruker før hen får skrive innlegg på Rampelyset? Det hindrer ikke dem som kontinuerlig bedriver brukerdebatt, men det kunne kanskje hjulpet på det @Emmy_H viser til.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmy_H
34 minutter siden, mikrobe skrev:

Hva med å kreve et visst antall innlegg fra en bruker før hen får skrive innlegg på Rampelyset? Det hindrer ikke dem som kontinuerlig bedriver brukerdebatt, men det kunne kanskje hjulpet på det @Emmy_H viser til.

Enig! Mulig at begrepet personangrep bør spisses ytterligere slik at det henger sammen med eventuell restriksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere skriver over her, tror jeg det kan være lurt å få "bukt" med nye brukere som kommer inn i tråder og roper opp om mobbing og hets. Det eskalerer ofte når konstruktive, ryddige debattanter ikke lar det stå uimotsagt, og ber om dokumentasjon/sitering på hva disse brukerne mener er mobbing og hets. Deretter "dør" den egentlige debatten, og det kommer bare svar som går på at "DERE mobber gjennom hele tråden". 

Det ender med rydding på rydding av brukerangrep og brukerdebatt, før moderatorene desverre til slutt stenger tråden pga: 

"Tråden stenges grunnet gjentatte ryddemeldinger på kort tid". 

Mission accomplished for de som "troller" i trådene på den måten. 

Ser at disse tilfellene må generere mye merarbeid for moderatorene. Det er moderatorene som skal vurdere hva som er mobbing, hets og annet som ikke er ok i Rampelys og andre av KG sine tråder, ikke disse "pop-up"-brukere utenfra. De lager leven FOR at det skal måtte ryddes HELE tiden. Jeg mistenker som så mange andre at de bare vil ha tråder stengt. 

Slik ser jeg det. Og jeg ønsker de gamle moderatorene tilbake, gjerne med et strengere og tydeligere regelverk på hva som medfører utestengelse kanskje, og utestenge de som legger opp til brukerdebatt og brukerangrep OFTERE! 

Mistenker også at disse som kommer for å "trolle tråder" i å rapportere MYE, for å "slite ut " moderatorteamet, som de vet ikke har har kapasitet. 

Rapportere "feil" for mange ganger = utestengelse det også (syns jeg) 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør legge merke til hvilke brukere som er ekstremt triggerhappy når det gjelder å rapportere innlegg som ikke er regelbrudd. Slike falske rapporter skaper mye merarbeid for moderatorene. Nå som det slettes blindt på oppfordring, så ser vi at det slettes hele sider i f eks CBE-tråden flere ganger daglig.

I tillegg må nye brukere som braser inn med personangrep og avsporinger for å provosere og få trådene stengt tas fatt i MYE raskere. Min erfaring er at de faste bloggkritikerne som vanligvis argumenterer imot nyopprettede troll får innleggene sine lagret i personlige mapper, ofte med påfølgende straff som advarsel, for f eks å ha henvist til forumreglene.

https://influencere.wordpress.com/egmont-og-kvinneguiden/

Endret av Ultiva
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Først av alt må det skilles mellom begrepene brukerdebatt og persondebatt. Og jeg synes brukergruppedebatt burde slettes som avsporing. Er så lei av angrep på rampelysbrukere, og denne «skjære alle over en kam» greia. Det er jo uansett avsporing. 

Kommentarer om kropp burde definitivt bli regelbrudd igjen. 

Ønsker meg en begrepsliste der man definerer hva som ligger i begreper som brukes i ryddemeldingene. 

 Og nei, man kan ikke blindt stole på rapporter og slette alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Quasimodo

Første bud er å stå for det en sier, opptre ryddig og saklig. Det som går igjen er at det er ikke de faste brukerne som ødelegger. Det har vært og er et mantra. Hvorfor reagerer de som kommer inn i tråden? Fordi det er mobbing som foregår.

 

I det siste har det vært mangel på moderering. Og hva skjer da? Latterliggjøring og sarkasmer i bøttevis. Omtale av barn, kropp og så videre. Dette kunne ha vært en gyllen anledning til å oppføre seg skikkelig. Det skjedde ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Quasimodo
6 timer siden, Mrs Robinson skrev:

Ha lavere terskel for å utestenge brukere som kun bidrar med persondebatt. For "alle oss andre" er det åpenlyst at disse personene kun fyrer opp under personangrep for å få tråder stengt 

 

5 timer siden, Emmy_H skrev:

Når noen starter første innlegg med:» er ny her og er sjokkert over mobbingen, dere er en gjeng med mobbere og er feite og lowlife. Stakkars xxx som blir utsatt for dette, hen er jo så søt og god❤️«

Dette må bli slått hardt ned på, så får ikke moderatorene så mye jobb. Da det er åpenbart hva som foregår. 

 

4 timer siden, mikrobe skrev:

Hva med å kreve et visst antall innlegg fra en bruker før hen får skrive innlegg på Rampelyset? Det hindrer ikke dem som kontinuerlig bedriver brukerdebatt, men det kunne kanskje hjulpet på det @Emmy_H viser til.

Her belyser dere problemet. Poenget er ikke hva som diskuteres. Men hvordan.

Det var en gyllen anledning i disse tider uten moderasjon. Hva skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Quasimodo
5 timer siden, Emmy_H skrev:

Når noen starter første innlegg med:» er ny her og er sjokkert over mobbingen, dere er en gjeng med mobbere og er feite og lowlife. Stakkars xxx som blir utsatt for dette, hen er jo så søt og god❤️«

Dette må bli slått hardt ned på, så får ikke moderatorene så mye jobb. Da det er åpenbart hva som foregår. 

 

4 timer siden, Emmy_H skrev:

Enig! Mulig at begrepet personangrep bør spisses ytterligere slik at det henger sammen med eventuell restriksjon?

Litt forundret. Hva er personangrep for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Quasimodo said:

 

Litt forundret. Hva er personangrep for deg?

Kan jeg få minne deg på at dette ikke er tråden for den typen diskusjon du ønsker å dra i gang her? Du har muligheten til å komme med forslag om hva som kan forbedres, så det hadde vært fint for alle parter om du holdt til akkurat det. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Quasimodo
2 minutter siden, Pjolterbeist skrev:

Kan jeg få minne deg på at dette ikke er tråden for den typen diskusjon du ønsker å dra i gang her? Du har muligheten til å komme med forslag om hva som kan forbedres, så det hadde vært fint for alle parter om du holdt til akkurat det. 

Er du seriøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Quasimodo skrev:

Første bud er å stå for det en sier, opptre ryddig og saklig. Det som går igjen er at det er ikke de faste brukerne som ødelegger. Det har vært og er et mantra. Hvorfor reagerer de som kommer inn i tråden? Fordi det er mobbing som foregår.

 

I det siste har det vært mangel på moderering. Og hva skjer da? Latterliggjøring og sarkasmer i bøttevis. Omtale av barn, kropp og så videre. Dette kunne ha vært en gyllen anledning til å oppføre seg skikkelig. Det skjedde ikke.

Nei, det er mer et typisk trekk at de som kommer inn i tråder med, la oss si færre enn 25 innlegg, bare slår fast på generelt grunnlag at det er mobbing som foregår, uten å begrunne eller være spesifikk.

Denne typen innspill er ikke motargumenter som går på sak, men debatt om debatten, eller ikke det engang: Det er ren sabotasje av debatten, typisk ledsaget av spekulasjoner omkring debattdeltakernes motiver, psykiske helse osv. Denne type avsporinger er med andre ord ingenting annet text book eksempler på hva trolling er. Dette er noe modereringen på KG er fullstendig akterutseilt på slik jeg ser det. Sabotasje av diskusjoner får fortsette så lenge avsporingene og brukerdebatten angriper et kollektivt "dere", uansett hvor grove og grunnløse beskyldninger som rettes mot deltakerne i tråden.

Men så snart noen tar til motmæle mot kritikken, ved feks å sitere eller tagge den som saboterer og avsporer en tråd med enorme mengder innlegg på kort tid, og henvender seg direkte til vedkommende ved å bruke "du", DA blir disse svarene straks slettes som brukerdebatt. Og så kan sabotøren fortsette uimotsagt, gjerne med noen smileyer som :) :) :) eller :skratte: 

Dette er et smutthull i KGs regelverk som de som ønsker å torpedere trådene på Rampelyset har blitt oppmerksomme på, og som de utnytter til fulle, med stadig nye, flyktige brukerkontoer. ALLE ser dette, unntatt moderatorene, som tviholder på at alle beskyldninger mot "dere", uansett hvor grunnløse, provokative og avsporende de er, er innenfor reglene, mens alle motsvar til "du/deg" er brukerdebatt, uansett hvor saklige og begrunnede de er. Dersom disse motsvarene i tillegg blir rapportert og tolket som beskyldninger om trolling, dvs ved at de faktisk beskriver de retoriske grepene som er i sving som den trollingen de er, da utløser dette automatisk advarsel og i siste instans utestengelse for den som varsler. Det innebærer med andre ord at moderatorene på Rampelyset hegner om trollene, og utestenger dem som forsøker å gjøre noe med trolling som saboterer tråder. På Rampelyset vernes troll mens varslere kjeppjages.

DETTE er Rampelysets problem @Forumansvarlig. Og det kommer ikke til å forsvinne så lenge dere tviholder på denne virkelighetsforståelsen og praksisen, eller så lenge personer med agendaer og sterke økonomiske interesser i SoMe følger Rampelyset tett og har brukere her. 

 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Quasimodo skrev:

 

Litt forundret. Hva er personangrep for deg?

 

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Sealioning

Sitat

A subtle form of trolling involving "bad-faith" questions. You disingenuously frame your conversation as a sincere request to be enlightened, [...] Instead, you react to each piece of information by misinterpreting it or requesting further clarification, ad nauseum. 

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Quasimodo

Nei, det er mer et typisk trekk at de som kommer inn i tråder med, la oss si færre enn 25 innlegg, bare slår fast på generelt grunnlag at det er mobbing som foregår, uten å begrunne eller være spesifikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...