Gå til innhold

De kristne mener at de ufrelste vil gå til evig fortapelse når de dør. Hva innebærer egentlig det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lignelsen om jomfruene som våket og holdt olje på sine lamper. De som sovnet og gikk tom for olje fikk ikke slippe inn på bryllupsfesten. De ble forlatt utenfor, hvor der er tårer og tenners gnissel. Så tilværelsen etter døden som ufrelst har noe med «utenfor» å gjøre.

Ellers var Gehenna en plass de brant søppel, og var regnet som uren da der tidligere hadde vært ofring til hedenske guder. Så var dette med å skille klinten fra hveten på så mange måter. Det gjelder både å skille det sanne fra det falske, og i et dommedagspersepektiv, skille de gode aksene fra de dårlige. De dårlige blir kastet i ilden som aldri slokker. 

Her er spørsmålet om man da blir utslettet, eller pines til evig tid slik katolsk kristendom forfekter? 

Personlig tror jeg ikke at Gud piner folk til evig tid. Han er barmhjertig. Vi må vist alle gjennom en dom, men hva det innebærer helt konkret er ikke godt å si. Jeg tviler på et Helvete a la Dantes Inferno. På den andre siden kan jeg ikke utelukke noe om ting vi ikke vet. Bibelen er ikke klar på hva som skal skje. Dette altså hvis vi kun forholder oss til teksten, og ikke til ulike tradisjoner. 

Når det gjelder livet etter døden er det ganske formålsløst å tenke og gruble for mye på det. Ingen vet jo egentlig svaret. Spør du ti kristne om hva de mener om fortapelsen, får du mange ulike svar. 

Anonymkode: a74c0...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 27.7.2019 den 18.57, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker på om du skjønner hva jeg mener for du svarer jo ikke på det jeg skriver. Nei, alle har ikke de samme ytre forutsetningene for å ta dette valget. Gud er ikke så urettferdig at slike tilfeldigheter skulle bety noe som helst. Du kan godt tro det du gjør, men det er egentlig litt merkelig om du da tror at Gud er rettferdig. 

Anonymkode: b3264...e63

Har man hørt om kristendommen og hva de står for har de valget. Man trenger ikke kunne hele bibelen utenatt for å klare det.

Anonymkode: 55eca...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har man hørt om kristendommen og hva de står for har de valget. Man trenger ikke kunne hele bibelen utenatt for å klare det.

Anonymkode: 55eca...a7e

Å bare høre om kristendommen overbeviser de færreste. Om det kommer en fyr bort til deg og sier at sånn og sånn er det og hvis ikke du tror det så går du fortapt. Du mener altså at det er informasjon nok? Da kan jeg fortelle deg at verden nok ikke er slik. Det ville i tilfelle vært en dypt urettferdig og ukristelig verden. 

Anonymkode: b3264...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å bare høre om kristendommen overbeviser de færreste. Om det kommer en fyr bort til deg og sier at sånn og sånn er det og hvis ikke du tror det så går du fortapt. Du mener altså at det er informasjon nok? Da kan jeg fortelle deg at verden nok ikke er slik. Det ville i tilfelle vært en dypt urettferdig og ukristelig verden. 

Anonymkode: b3264...e63

Det er ikke slik misjonering fungerer, man prater med de, gjerne flere ganger over tid og forklarer hva som står i bibelen. Etter det har man valget, uansett hvor man bor.

Anonymkode: 55eca...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik misjonering fungerer, man prater med de, gjerne flere ganger over tid og forklarer hva som står i bibelen. Etter det har man valget, uansett hvor man bor.

Anonymkode: 55eca...a7e

Tror du at feks muslimer i Afghanistan får det tilbudet? Neppe. Det som jeg har poengtert flere ganger er at veldig mange har lite eller ingen befatning med kristendommen, mens andre vokser opp med det. Det betyr at sistnevnte gruppe har en langt større sjans til å bli kristne. Det er blodig urettferdig om noe slikt skal definere etterlivet. 

Anonymkode: b3264...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er jo skaperen og dommer over alt. Klart at våre valg vil få konsekvenser. Ikke fordi Gud vil at vi skal pines, men fordi det er alltid en konsekvens av det man gjør, ellers hadde det ikke vært en mening å kjenne Gud. 

Ingen kristne har rett til å dømme andre, og kan heller ikke peke finger å si at "du kommer til helvete". Men kristne har lov til å oppmuntre om de viktige ting i livet, uten å prakke på andre. 

Gud har alltid åpen dør til deg i dette livet. Om du velger bort han, så er den fremdeles helt til du blir stillt til rett. Velger du feil, vil evnen til å se at døren er åpen bli gradvis borte. Du har gitt Satan tillatelse til å komme inn i ditt liv, og han slører til sannhet.

For folk som ikke forstår at vi lever i en åndelig verden, så vil dette jeg har skrevet høres helt sykt ut, og det forstår jeg. Jeg hadde selv ikke lyst til å forholde meg til realitetene i mange år.

Anonymkode: 5d769...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, AnonymBruker said:

Å bare høre om kristendommen overbeviser de færreste. Om det kommer en fyr bort til deg og sier at sånn og sånn er det og hvis ikke du tror det så går du fortapt. Du mener altså at det er informasjon nok? Da kan jeg fortelle deg at verden nok ikke er slik. Det ville i tilfelle vært en dypt urettferdig og ukristelig verden. 

Anonymkode: b3264...e63

Helt enig. Derfor er det så bra at alle har valget mellom sannhet eller løgn. De som ønsker sannhet vil kjenne at vi lever i en åndelig verden, og at det ikke er tilfeldig at vi havnet her på jorden. At vi eksisterer er et godt bevis.

Anonymkode: 5d769...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at feks muslimer i Afghanistan får det tilbudet? Neppe. Det som jeg har poengtert flere ganger er at veldig mange har lite eller ingen befatning med kristendommen, mens andre vokser opp med det. Det betyr at sistnevnte gruppe har en langt større sjans til å bli kristne. Det er blodig urettferdig om noe slikt skal definere etterlivet. 

Anonymkode: b3264...e63

Misjonærer finnes i alle verdens land, de som får høre om kristendommen har deretter valget om de vil få evig liv eller alternativet.

Anonymkode: 55eca...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Misjonærer finnes i alle verdens land, de som får høre om kristendommen har deretter valget om de vil få evig liv eller alternativet.

Anonymkode: 55eca...a7e

Og ikke minst, Gud ser hva som bor i hjertet til hver enkelt. Han kjenner deg bedre enn noen annen. Med kunnskap kommer ansvar, heter det. Alle som vil, vil kjenne sannheten, trenger ingen misjonær til å fortelle den. Den er veldig enkel.

Anonymkode: 5d769...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Misjonærer finnes i alle verdens land, de som får høre om kristendommen har deretter valget om de vil få evig liv eller alternativet.

Anonymkode: 55eca...a7e

Beklager, men jeg registrerer at du fortsatt ikke svarer på det jeg spør om. 

Anonymkode: b3264...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Derfor er det så bra at alle har valget mellom sannhet eller løgn. De som ønsker sannhet vil kjenne at vi lever i en åndelig verden, og at det ikke er tilfeldig at vi havnet her på jorden. At vi eksisterer er et godt bevis.

Anonymkode: 5d769...a04

Hva mener du med å si at alle har valget mellom sannhet og løgn. 

Anonymkode: b3264...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at Djevelen tar over eller at Satans Ånd kommer inn her og der. Litt typisk enkelte pengeinteresserte kristne samfunn å prate sånn. 

Det er totalt ubibelsk å tro på at mennesker skal kastes i et inferno. Leser dere Bibelen nøye og ser på jødiske tradisjoner forstår dere at det er Satan som skal kastes i Helvete og pines. Ildsjøen er den andre død for mennesker, men det er ikke noe hold i Bibelteksten på at vi skal pines til evig tid. 

Helvete a la Dantes Inferno er basert på en myte. Man har brukt den for å tyne folk for penger og ellers ha kontroll på dem. 

Ja, Jesus advarte mot fortapelsen, men det er snakk om utenforskap med Gud. 

Anonymkode: a74c0...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg Gud ikke er noe annet enn en diktatorisk hersker som skapte menneskene med egoistisk intensjon om at de skal gjøre opp for seg resten av livet. Finnes mye god moral i kristendommen, men det er ikke der moralen stammer fra. Noe annet enn "religiøs moral" er derfor nødvendig for å avstå fra enkelte av lovene i all religion som åpenbart er syndbelagt i seg selv. Det er for eksempel merkelig at jeg skal dø i helvete fordi jeg ikke har troen på at et menneske noen gang kunne gå på vannet. Når ingen bevis er vedlagt for at Gud noen gang har eksistert, kan man heller ikke betro seg til det som såkalt skal være "fasiten". Det er som å si at havfruer finnes, med ingen vitenskapelig bevis på at de faktisk ikke gjør det - tatt i betraktning at det er mye i havet som enda er uoppdaget. Er det likevel sannsynlig at havfruene finnes? Nei.

Jeg respekterer alle som er troende og ikke-troende. Synes alt i alt det er flott at mennesker har ulike tankesett og retninger - viser bare mangfold. Deler bare mine tanker fordi jeg mener det er lov å kritisere en tro/tankesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, UKJENTbruker skrev:

Når ingen bevis er vedlagt for at Gud noen gang har eksistert,

Finnes masse bevis for dette, derimot har ingen klart å bevise at jorden ble til av ingenting slik ateistene mener

Anonymkode: 55eca...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes masse bevis for dette, derimot har ingen klart å bevise at jorden ble til av ingenting slik ateistene mener

Anonymkode: 55eca...a7e

Jeg er nå i såkalt sjokkfasen. At du mener at tro noen gang kan slå viten, er i seg selv bemerkelsesverdig, men at du tør å lage en debatt ut av det uten noen som helst form for kilde, bevis eller vedlegg, er enda mer merkelig. 

På skolen setter vi forskjell på religionsfaget og realfaget. Det er viktig å understreke for barn at RLE eller såkalt KRLE er et fag som skal forkynne et religiøst aspekt som bygger på tro. Man kan velge å tro og man kan velge å la være. Det er også derfor kirken ikke lenger har statsoverhodet - fordi kristendommen er i like stor grad en tro, som alle andre religioner. 

Vitenskap er derimot forskning. Forskning er derimot beviste fakta. Sant det er teorier, så er disse teoriene undersøkt, analysert og forstått fra menneskelig fornuft. Din påstand om at Gud eksisterer, er respektabel. Det er din tro, din kristelige mening - og det er helt greit! Men jeg skal uten tvil si at jeg ikke er litt enig i påstanden din om dette, fordi bevisene ikke er lagt frem. Det er bare en tro. Og du skal ha vel så godt med det!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2019 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Alt jeg vet er dette: Dersom de kristne rasshøla selv kommer til himmelen, så vil jeg ikke dit. Tror det er et utrivelig sted. 

Når det skal sies så tror jeg verken på himmel eller helvete, så jeg bryr meg ikke. 

Anonymkode: 0ebe9...f3a

Hva baserer du det på.. Uvitenhet? Det er lettere og falle i synd enn og tro på den korte tida vi har på jorda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes masse bevis for dette, derimot har ingen klart å bevise at jorden ble til av ingenting slik ateistene mener

Anonymkode: 55eca...a7e

Det finnes ikke bevis for at Gud er, men heller ikke for at Gud ikke er. 

Det finnes mange vitnesbyrd om at Gud er, men selv om det er mange vitnesbyrd er det ikke bevis. 

Dessuten om Gud kunne bevises, da ville det ikke lenger være nødvendig med tro. 

Når det gjelder hvordan Jorden ble til vet vi ganske mye om det. Men om du egentlig referer til Big Bang så er det ikke slik at universet ble til av ingenting, men at vi ikke vet hva som satte det i gang. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2019 den 3.51, AnonymBruker skrev:

Det hevdes stadig det, likevel er listen over hva de ikke kan forklare laaaang.

Anonymkode: 55eca...a7e

Ja det er veldig mye vitenskapen ikke kan forklare, ellers kunne man lagt ned all forskning. Vitenskapen innrømmer at man ikke har svar på alt. Det er en forutsetning for å komme videre. 

Spørsmålet er: Er det egentlig noen "forklaring" å si at verden er sånn fordi Gud har tryllet den sånn? Gir det noen særlig forståelse av hvordan naturen fungerer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...