Gå til innhold

De kristne mener at de ufrelste vil gå til evig fortapelse når de dør. Hva innebærer egentlig det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle mennesker har fri vilje og alle har det samme valget uansett hvor man er fra.

Anonymkode: 55eca...a7e

Det besvarer egentlig ikke spørsmålet mitt for alle har ikke det samme valget. Den som vokser opp i et religiøst hjem har veldig mye større muligheter for å selv bli religiøs enn en som vokser opp i et ateistisk hjem. Det er jo ekstremt urettferdig om slike tilfeldigheter i livet skal ha noe å si for hvor man evt skulle havne. 

Anonymkode: b3264...e63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic
På 15.7.2019 den 10.19, AnonymBruker skrev:

Er kristendom en skremmsels propaganda? Hvis du ikke tror så er du for alltid dømt? Hva med de som ikke klarer å finne troen?

Anonymkode: 5d616...4f9

Livet ditt blir mye bedre om du tror på deg selv. 

Det blir litt vel naivt å tro på himmelrike, og for destruktivt å tro på helvete. Spar deg selv for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
På 20.7.2019 den 1.34, prt90 skrev:

Ja, det er nok mye fordi vi opp gjennom årtusener har brukt mer tid og ressurser på å krangling og dreping over hvilken eventyrbok eller tolkning av eventyrbok som er riktig enn på vitenskapelig forskning.

Jeg vet ikke hvem du er, men liker svært godt det du skriver. Det er så mye vitenskapen kan forklare "religiøse" fenomener med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det besvarer egentlig ikke spørsmålet mitt for alle har ikke det samme valget. Den som vokser opp i et religiøst hjem har veldig mye større muligheter for å selv bli religiøs enn en som vokser opp i et ateistisk hjem. Det er jo ekstremt urettferdig om slike tilfeldigheter i livet skal ha noe å si for hvor man evt skulle havne. 

Anonymkode: b3264...e63

Om man vokser opp i et ateistisk hjem kan man fortsatt bli religiøs senere i livet, og vis versa. Alle har samme muligheten, valget må man ta selv, og konsekvensen av valget.

Anonymkode: 55eca...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, 007_008_007 skrev:

Jeg vet ikke hvem du er, men liker svært godt det du skriver. Det er så mye vitenskapen kan forklare "religiøse" fenomener med.

Det hevdes stadig det, likevel er listen over hva de ikke kan forklare laaaang.

Anonymkode: 55eca...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hevdes stadig det, likevel er listen over hva de ikke kan forklare laaaang.

Anonymkode: 55eca...a7e

Kan du legge ut den listen her..?

Anonymkode: aa1b1...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hevdes stadig det, likevel er listen over hva de ikke kan forklare laaaang.

Anonymkode: 55eca...a7e

Hva kan ikke forklares da? Jeg ser forøvrig ingenting som noen religion kan forklare, siden det aldri foreligger bevis bak. Den eneste måten å forklare noe er å bevise det.

Anonymkode: 55bd3...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du legge ut den listen her..?

Anonymkode: aa1b1...69f

Hvor vi kommer fra f.eks, det hari kke vitenskapen klart å bevise, det har derimot religionen

Anonymkode: 55eca...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man vokser opp i et ateistisk hjem kan man fortsatt bli religiøs senere i livet, og vis versa. Alle har samme muligheten, valget må man ta selv, og konsekvensen av valget.

Anonymkode: 55eca...a7e

Selvfølgelig, men dersom religion bare nærmest noen man bare har hørt om uten å eksponeres for så er det veldig mye mindre sjans for at man blir en troende. Da har de i tilfelle fått utdelt langt dårligere kort. Så urettferdig er ikke min Gud. 

Anonymkode: b3264...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hevdes stadig det, likevel er listen over hva de ikke kan forklare laaaang.

Anonymkode: 55eca...a7e

Men har vitenskapen noen gang hevdet å ha svaret på alt? Det er vel derfor man forsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vi kommer fra f.eks, det hari kke vitenskapen klart å bevise, det har derimot religionen

Anonymkode: 55eca...a7e

Hahahaha, dagens🤣🤣🤣🤣🤣

Hvilke bevis er det da??

Anonymkode: aa1b1...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2019 den 19.05, AnonymBruker skrev:

realiteten er de

Hvilken realitet? Noe som er skrevet i en bok er ikke en realitet, om det da ikke er en vitenskapelig bok som omhandler forskning. Eller en historiebok. Jeg tenker helvete er her på jorden jeg da. På mange måter. Og at man kan finne himmelen her også. Jeg har ikke behov for å leve etter en eventyrbok, og tenker at de som vil kan gjøre det, men da får de holde troen for seg selv. 

Anonymkode: 232b6...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.7.2019 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, men dersom religion bare nærmest noen man bare har hørt om uten å eksponeres for så er det veldig mye mindre sjans for at man blir en troende. Da har de i tilfelle fått utdelt langt dårligere kort. Så urettferdig er ikke min Gud. 

Anonymkode: b3264...e63

Slik er verden, men alle har den samme friheten og det samme valget. Så må man lelve med konsekvensene av det.

Anonymkode: 55eca...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik er verden, men alle har den samme friheten og det samme valget. Så må man lelve med konsekvensene av det.

Anonymkode: 55eca...a7e

Nei, der tar du feil. Alle har ikke det samme valget. Ikke i det hele tatt. Slik er nok dessverre ikke verden. At de valgene vi gjør her på jorden med våre lettpåvirkelige og skrøpelige sinn skal ha noe å si for hvor vi skulle havne etter døden ville vært vanvittig urettferdig. Min Gud er tilgivende, vis og rettferdig. 

Anonymkode: b3264...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, der tar du feil. Alle har ikke det samme valget. Ikke i det hele tatt. Slik er nok dessverre ikke verden. At de valgene vi gjør her på jorden med våre lettpåvirkelige og skrøpelige sinn skal ha noe å si for hvor vi skulle havne etter døden ville vært vanvittig urettferdig. Min Gud er tilgivende, vis og rettferdig. 

Anonymkode: b3264...e63

Joda, har man hørt om kristendommen har man valget om å følge det eller gå fortapt. Så enkelt er det.

Anonymkode: 55eca...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spørsmålet er egentlig ikke så godt å svare på for ateister som ikke har satt seg inn i det engang. Alt de gjør, er å mene, synse og latterliggjøre.

Anonymkode: df550...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, har man hørt om kristendommen har man valget om å følge det eller gå fortapt. Så enkelt er det.

Anonymkode: 55eca...a7e

Nei, det er nok ikke det. Det høres ut som om kristendommen er noe man smittes av. Å bare ha hørt om noe holder ikke til å overbevise noen som helst. Mener du virkelig at en muslim som har vokst opp i Afghanistan og har hatt en times kristendomsundervisning på skolen har de samme mulighetene til å bli kristen som en som har vokst opp i et kristent hjem? 

Anonymkode: b3264...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er nok ikke det. Det høres ut som om kristendommen er noe man smittes av. Å bare ha hørt om noe holder ikke til å overbevise noen som helst. Mener du virkelig at en muslim som har vokst opp i Afghanistan og har hatt en times kristendomsundervisning på skolen har de samme mulighetene til å bli kristen som en som har vokst opp i et kristent hjem? 

Anonymkode: b3264...e63

Det er deres valg isåfall om de ikke vil tro, konsekvensene må de også ta

Anonymkode: 55eca...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er deres valg isåfall om de ikke vil tro, konsekvensene må de også ta

Anonymkode: 55eca...a7e

Jeg er usikker på om du skjønner hva jeg mener for du svarer jo ikke på det jeg skriver. Nei, alle har ikke de samme ytre forutsetningene for å ta dette valget. Gud er ikke så urettferdig at slike tilfeldigheter skulle bety noe som helst. Du kan godt tro det du gjør, men det er egentlig litt merkelig om du da tror at Gud er rettferdig. 

Anonymkode: b3264...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...