Gå til innhold

Skal datteren få dra på russetur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan ikke bestemme over en 18 åring, men du trenger heller ikke å være med på å sponse turen.

Disse russeturene til utlandet har tatt helt av de siste årene, ungdommene oppfører seg verre enn en gjeng med vodkafulle russere på landperm.

Det er ingen av ungdommene som hadde turt å oppføre seg slik i Norge, de vet at resultatet hadde blitt fyllearrest og bortvisning fra sentrum i en god stund fremover. Men når de reiser til et annet land så er det liksom greit å oppføre seg som en rabiat bavian på amfetamin.

Tjener hun sine egne penger og betaler alt av egen lomme så bestemmer hun selv, men som foreldre så er det ikke riktig å sponse noe som sannsynligvis fører til lovbrudd i et annet land. Om hun blir buret inne som 18 åring så må hun komme seg ut klisteret på egen hånd.

Anonymkode: f871f...242

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke si nei, men du kan fraråde henne det. Tips henne om å dra på venninnetur i stedet?

Anonymkode: 169fc...fc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 El, hun er 18 da og kan bestemme selv, så du får bedrive forebyggende arbeid så lenge. Min datter ville ha vært nødt til å spare selv ( og aller helst ville jeg nok insistert på å være på samme sted, men på et annet hotell, samtidig. 

Jeg er altså rimelig skeptisk til disse turene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører om mye fyll og spetakkel så jeg ville vært skeptisk til disse typisk russestedene ...

Anonymkode: b6d30...850

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det faktisk ikke er opp til dere å bestemme hvis hun er myndig når de skal reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart har man noe man skulle sagt hvis barnet fortsatt bor hjemme. Man er ikke voksen bare fordi man er myndig. Snylter man/bor man på andres regning, kan man ikke forvente å kunne bruke penger på ferie, men ikke hverdagslige utgiter.

Om hun vil på ferietur får hun ha jobb, betale for seg hjemme/være selvstendig og sponse turen sin selv. Hadde såklart latt henne dra om hun bodde alene/betalte leie hjemme og betalte turen selv.

 

Anonymkode: e2103...f84

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Russereiser må jo være østlandsfenomen. Ingen nordpå reiser på sånt nesten ett ÅR før man er russ.

Russetiden er sosialt nok, med mange arrangementer det halvåret. Skjønner ikke hvorfor dere oppmuntrer såpass unge til å dra på fylleturer. Utrygt, dyrt og absolutt ikke nødvendig. 

Men hei..typisk nordmenn. Man skal ikke ta fra oss alkoholen vår!

Anonymkode: 37ace...f94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Russereiser må jo være østlandsfenomen. Ingen nordpå reiser på sånt nesten ett ÅR før man er russ.

Russetiden er sosialt nok, med mange arrangementer det halvåret. Skjønner ikke hvorfor dere oppmuntrer såpass unge til å dra på fylleturer. Utrygt, dyrt og absolutt ikke nødvendig. 

Men hei..typisk nordmenn. Man skal ikke ta fra oss alkoholen vår!

Anonymkode: 37ace...f94

Fordi de er russ. Fornuftige og grinete kan de bli senere.

Anonymkode: bfab7...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2019 den 0.25, AnonymBruker skrev:

Jeg tror denne type ferie kan gå begge veier... både positivt og veldig negativt. Var russ selv for et par år siden, og mamma nektet meg å dra. Jeg ikke klarte å se noe positivt på det den gangen, men jeg setter stor pris på det nå. Har hørt masse uhyggelige opplevelser som har skjedd med ulike jenter jeg kjenner. (Voldtektsforsøk osv) + flere som har mistet kontroll. Sier ikke at dette skjer med alle, men det er fort gjort og kan skje alle.. 

Selvfølgelig er det positive ting med reisen også, men det finnes hyggeligere ting enn bare fyll. Hørte ikke noe positivt om den reisen i etterkant, bare negativt. 

Anonymkode: 74b7f...7c4

Samme med meg. Var russ for 3 år siden, foreldrene mine klarte å overtale meg til å ikke dra. Det er jeg glad for!

Godt datteren din og vennene er fornuftige, men likevel er det høyt alkoholforbruk og hard festing. Mye rart, mye lite hyggelig som kan skje. Jeg er veldig glad jeg ikke dro, selvom det føltes kjipt når vi var midt oppi russetiden.

Anonymkode: 1257a...d81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd og mulighet til det ville jeg prøvd å foreslå at datteren din kan få en annen tur av deg? Det tror jeg vil hjelpe på. 

Anonymkode: 1257a...d81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke blitt aktuelt å la mitt barn dra. Ikke faen

hun vil sutre nå men forstå deg om et par år

Anonymkode: 04c1c...e5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har egne penger så blir det vel litt feil å nekte dem, men jeg synes 18-åringer generelt er mindre voksne nå enn den tiden jeg var 18 år....   (Jeg og mange av mine jevnaldrende flyttet for oss selv når vi var 18, og greide oss helt alene både økonomisk og praktisk)   Som noen sa lenger opp i tråden "18 år er ikke en magisk alder". Noen er voksne nok da og andre er ikke det.  Stort sett vil vel foreldre klare å gjøre en vurdering på om de er ansvarlige nok :)   

 

Anonymkode: cc2cc...7d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslå å betale deler av ferien om de feks leier seg et hus sammen et helt annet sted enn disse organiserte russeturene er. Det er mye fyll og skit - og mitt inntrykk er at de fleste egentlig bare vil ha det gøy med vennene sine. 

Anonymkode: 4ffc8...7a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare fordi hun da er 18, er hun fortsatt dattera di. Snakk heller med henne om dine bekymringer, at du stoler på at hun ikke rotet seg borti noe hun skal, og bruk denne turen til å finne ut hvordan det går. 

Jeg hadde sagt nei, det blir sikkert fyll og sex, og det får ikke mine barn blande seg med. 

Anonymkode: d0ced...c05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de innleggene du får av unge som nettopp har vært russ og som ble nektet å dra på disse turene sier veldig mye.

Og som en annen sier; hvor mye bra har du hørt om slike turer?

Om hun er seksten nå, og atten neste sommer? Da vil hun akkurat ha fylt atten når de drar, på frislipp til russetur i Syden. UANSETT hvor fornuftig hun og vennene hennes virker nå, blir det en heisatur som man bare kan krysse fingrene for ikke vil ødelegge livene dems.

Ja, attenåringer kan være fornuftige, og de kan bo for seg selv, om mange klarer seg veldig bra - men å tilrettelegge for å sette en pur ung attenåring i en slik potensielt ødeleggende situasjon. Jeg selv ville iallefall jobbet hardt for å unngå at det ble noe av en slik tur. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2019 den 1.14, AnonymBruker skrev:

Såklart har man noe man skulle sagt hvis barnet fortsatt bor hjemme. Man er ikke voksen bare fordi man er myndig. Snylter man/bor man på andres regning, kan man ikke forvente å kunne bruke penger på ferie, men ikke hverdagslige utgiter.

Om hun vil på ferietur får hun ha jobb, betale for seg hjemme/være selvstendig og sponse turen sin selv. Hadde såklart latt henne dra om hun bodde alene/betalte leie hjemme og betalte turen selv.

 

Anonymkode: e2103...f84

Helt enig! Dette fikk jeg beskjed om da jeg ville på sydentur som 18-åring. Og bodde jeg hos mamma og pappa var det deres regler som gjaldt. 

Hvorfor kan ikke foreldre sette grenser nå lenger? 

Anonymkode: 3d358...dcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom du er ansvarlig mor så tilatter du ikke din datter å dra på sex og voldsfest. Dette er norske myndigheters ord (politiet har sagt og skrevet dette svært mange ganger).

Anonymkode: dc719...d71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare fordi hun da er 18, er hun fortsatt dattera di. Snakk heller med henne om dine bekymringer, at du stoler på at hun ikke rotet seg borti noe hun skal, og bruk denne turen til å finne ut hvordan det går. 

Jeg hadde sagt nei, det blir sikkert fyll og sex, og det får ikke mine barn blande seg med. 

Anonymkode: d0ced...c05

"Russetur i sommer" er et annet ord for fyll, sex og voldsfest uten voksne tilstede. Da kan man ikke utelukke voldtekter, tyverier, sabotasje etc...

Mine naboer som er innvandrere har strenge regler til mine barn: Sålenge du bor hjemme, så er det vi som bestemmer uavhengig om du er myndig. Unntaket er hvis du betaler alt for deg selv. Selv da må du fortelle oss hva dere skal gjøre og så får vi disktuere. 

Virker som vi har mye å lære av innvandrere på dette området.

Anonymkode: dc719...d71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vi kjenner har akkurat vært på en sånn russetur.

Han havna på sykehuset, stukket i halsen med en flaske.

Anonymkode: 4d0dc...9cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ønsker vel at barne deres skal dra på heisatur, men å nekte sitt myndige barn blir helt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...