Gå til innhold

Skal datteren få dra på russetur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En 18-åring er jo i teorien voksen, og kan bestemme selv. Imidlertid, bor hun fortsatt under deres tak må hun følge hjemmets regler. Jeg tenker også at det har mye å si om dette er noe hun betaler selv. Jeg hadde ikke betalt for noe sånt.

Når det er sagt: disse turene er ikke primært for å bli kjent, de er for å feste på en måte som ikke er like mulig her hjemme. Alkoholen er billig, det er ingen kjente som observerer og kan sladre til foreldre om ting, og de kjenner på en frihet som kanskje ikke for alle er like bra. Det er flatfyll, slåssing, sex som ikke ville skjedd i andre settinger, og mye drittoppførsel. Mange av disse er alt for unge til å takle det å reise på tur uten foresatte med så mange ungdommer. Og hva i all verden er dette med å starte russetida ett år i forveien? Datteren min forteller at mange så smått starter planleggingen i tiende klasse! Hvorfor skal dette bli en tradisjon? Foreldre må bli tøffere, og si nei. Dette er et resultat av at det er alrtfor mye penger blant folk, og at ungdom i dag er bortskjemte drittunger som tror livet er en eneste fest. Utdanning handler for mange om russetida, og ikke veien til et yrke og en ok jobb.

En annen viktig ting: disse russeturene gjør meg flau over å være norsk i syden, og av den grunn g reiser jeg ikke til disse stedene hvor dette foregår. Grekere er rystet over hvordan norsk ungdom oppfører seg som gjester i deres land, hvordan de er oppdratt, og at foreldrene i det hele tatt kan tillate at dette foregår.

Anonymkode: c71b5...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de har egne penger så blir det vel litt feil å nekte dem, men jeg synes 18-åringer generelt er mindre voksne nå enn den tiden jeg var 18 år....   (Jeg og mange av mine jevnaldrende flyttet for oss selv når vi var 18, og greide oss helt alene både økonomisk og praktisk)   Som noen sa lenger opp i tråden "18 år er ikke en magisk alder". Noen er voksne nok da og andre er ikke det.  Stort sett vil vel foreldre klare å gjøre en vurdering på om de er ansvarlige nok :)   

 

Anonymkode: cc2cc...7d8

Moden eller ikke, du er fortsatt myndig når du er 18.

Anonymkode: bfab7...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...