Gå til innhold

Helsesekretær med neglelakk, hva syntes du


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du bør ikke bruke neglelakk, av den enkle grunn at det er skikkelig harry.

Anonymkode: b0dad...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En helsesekretær som kun betjener kontor og skranke, og ikke har pasientkontakt kan gjerne bruke neglelakk. En helsesekretær som tar blodprøver e.l. kan ikke bruke neglelakk. Selv om neglelakken ser hel og pen ut har den små riper som skaper grobunn for bakterier, den kan også flasse ila dagen dersom du f.eks kommer borti. Bildet du la ut viser også alt for lange negler, hos oss hadde du fått beskjed om å fjerne neglelakken og klippe neglene før du begynte i jobb. En sånn "jammen alle andre gjør" holdning bør du kutte ut med en gang. Selv om andre bryter arbeidsreglement og smittevernregler er det ikke greit at du gjør det. Som pasient lurer jeg på hva annet som skranter på hygienesiden når neglelakk, lange negler, falske n egler, smykker, ringer og armbåndsur er tillatt på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 5bd63...ad1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

De på bildet er IKKE korte. Det der er per definisjon lange negler. Kommer du på sykehus eller sykehjem med slike negler vil folk reagere og en profesjonell kollega eller sjef vil be deg klippe dem. Der kan det samle seg mye bakterier. Neglene skal klippes helt ned. Jeg syns det er svært uprofesjonelt når helsepersonell har lange negler, bruker neglelakk, armbånd, smykker osv. At de har dill dall i ørene f.eks som helsesekretær eller pleier på sykehjem er greit nok, man gjør jo ingenting med ørene. 

 

Anonymkode: 5aac5...43c

Grunnet til at øredobber ikke er lov mange steder er ikke fordi man tar på noen med ørene, men at man lett tar seg til øredobbene uten at man tenker på det. Og da er det fremmede bakterier på øredobbene også tar man der igjen og overfører bakteriene et annet sted. Ørene vasker og desinfiserer vi ikke. Vi tenker ikke på at vi tok på øredobbene i et sekund i stad. Men det er veldig fort gjort å ta seg til øredobbene.

Anonymkode: d09d1...345

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2019 den 15.16, AnonymBruker skrev:

Selv om du bare skal bli tatt blodprøve av på finger eller arm?

Anonymkode: 4b7a5...a6a

Ja. Dette er selvsagt. Om du vil ha lange negler, bruke neglelakk, pynte deg og bruke parfyme, så kan du finne en annen jobb. Skal du bruke sykepleieruniform og jobbe med mennesker bør du være så nøytral som mulig. Å sette opp håret pent, ha tatoveringer (som ikke er religiøse og støtende i form av nakenhet, våpen, vold, rasisme osv), lett sminke og enkle øredobber er en ting. Men om du for eksempel jobber på operasjonstua er øredobber uaktuelt og håret må uansett settes opp. Falske vipper er ikke så greit. Plutselig ligger de på innsiden av en menneskekropp.... 

Jeg er all in for at man skal være velstelt. Men lange negler, neglelakk, tung sminke, løst hår, smykker og armbånd er IKKE synonymt med velstelt. Det er overfladisk. At man er ren, har rent hår, korte negler og en all over ren overflate, det er velstelt. 

Anonymkode: 5aac5...43c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En helsesekretær som kun betjener kontor og skranke, og ikke har pasientkontakt kan gjerne bruke neglelakk. En helsesekretær som tar blodprøver e.l. kan ikke bruke neglelakk. Selv om neglelakken ser hel og pen ut har den små riper som skaper grobunn for bakterier, den kan også flasse ila dagen dersom du f.eks kommer borti. Bildet du la ut viser også alt for lange negler, hos oss hadde du fått beskjed om å fjerne neglelakken og klippe neglene før du begynte i jobb. En sånn "jammen alle andre gjør" holdning bør du kutte ut med en gang. Selv om andre bryter arbeidsreglement og smittevernregler er det ikke greit at du gjør det. Som pasient lurer jeg på hva annet som skranter på hygienesiden når neglelakk, lange negler, falske n egler, smykker, ringer og armbåndsur er tillatt på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 5bd63...ad1

På min arbeidsplass, som er et sykehjem, er det mange som bruker slik aktivitetsarmbånd. Noen har en enkel Fitbit Charge, mens andre har en stor Polar. Selv har jeg Fitbit, og det jeg gjør er at jeg tar selve trackeren av armbåndet og legger den i sokken. Den tracker puls og skritt likevel. Jeg kan ikke gå med klokke på hånda for da får jeg ikke utført håndhygienen ordentlig, og det samler seg mye bakterier rundt den. 

Ellers er kollegane på min arbeidsplass ganske flinke. Er dette med aktivitetsarmbånd og lange negler som er et "hygieneproblem". Er ærlig talt ikke vits i å si noe til de, for de vet at de gjør noe galt. 

Så en helsefagarbeider på instagram som la ut bilde av seg selv. Hun hadde løst, langt hår, lange negler som var lakket, hun hadde på seg ring, armbånd og smykke. Tung sminke. Jeg ble så flau..... 

Anonymkode: 5aac5...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bør jo egentlig ikke være problem så sant man vasker seg under neglene også på lik linje som man vasker over neglene

Anonymkode: 4b7a5...a6a

Dette er et argument mange bruker men det viser at dere har ikke peiling. For å rengjøre ordentlig under neglene må du bruke en solid neglebørste. Det er mange kriker og kroker under neglen du ikke kommer til med med fingeren. Jeg har aldri sett at de med lange negler bryr seg med å vaske ordentlig under negla når de utfører håndhygiene. Så denne må du lengre ut på landet med. Klipp neglene dine og slutt å være en smittebærer, bakteriebombe og ekkel på arbeid. Du blir kun sett på som uprofesjonell... 

Anonymkode: 5aac5...43c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnet til at øredobber ikke er lov mange steder er ikke fordi man tar på noen med ørene, men at man lett tar seg til øredobbene uten at man tenker på det. Og da er det fremmede bakterier på øredobbene også tar man der igjen og overfører bakteriene et annet sted. Ørene vasker og desinfiserer vi ikke. Vi tenker ikke på at vi tok på øredobbene i et sekund i stad. Men det er veldig fort gjort å ta seg til øredobbene.

Anonymkode: d09d1...345

Det er nok sant, men det er litt hvis og om tenker jeg. Dette med øredobber er en gråsone syns jeg. Det er ikke f.eks armbånd, lange negler, ringer, løst hår og lignende. Men skjønner hva du mener. Bruker ikke øredobber selv på jobb. 

Anonymkode: 5aac5...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2019 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Vi lærte på skolen å ikke bruke neglelakk på lab. (Helsesekretær)

men har likevel sett en dame ta blodprøve med negler som har neglelakk. De var korte, slik bildet.

folk bruker ring, det har jeg også fått beskjed ikke skal brukes under lab!  

Jeg har lyst til å putte på neglelakk, men er redd noen reagerer. Trneger isåfall argument for det..

Hva har dere erfaring med?  Hva tenker dere som pasient om dette og dere som selv jobber? Nå er det jo ikke slik at man putter neglene i rumpa til pasienten. Er snakk om bldoprøvetaglinger og urinprøver (med hansker) og strimmel. 

D6902BB3-8A6C-480A-9785-36E900606D27.jpeg

Anonymkode: 4b7a5...a6a

Helsepersonell med pasientkontakt skal ikke bruke neglelakk fordi neglelakken er en bakteriesmittekilde. 

At noen i det hele tatt vil bruke neglelakk er totalt uforståelig for meg etter å ha sett hva som er på og undet neglelakkfingre i mikroskop..

Neglelakk =  all form for farging og behandling/påsetting av negler med eller uten farge for syns skyld. 

Det samme gjelder helsepersonell som dusjer seg i parfyme, til tross for at vi som pasienter blir møtt med skilt om parfymefritt miljø/får innkallingsbrev med info om at vi henstiller til at, du ikke bruker parfyme den dagen du kommer til undersøkelse. 

Noen steder gjelder visst regler for alle andre, enn de ansatte selv.

Anonymkode: 2a850...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2019 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Vi lærte på skolen å ikke bruke neglelakk på lab. (Helsesekretær)

men har likevel sett en dame ta blodprøve med negler som har neglelakk. De var korte, slik bildet.

folk bruker ring, det har jeg også fått beskjed ikke skal brukes under lab!  

Jeg har lyst til å putte på neglelakk, men er redd noen reagerer. Trneger isåfall argument for det..

Hva har dere erfaring med?  Hva tenker dere som pasient om dette og dere som selv jobber? Nå er det jo ikke slik at man putter neglene i rumpa til pasienten. Er snakk om bldoprøvetaglinger og urinprøver (med hansker) og strimmel. 

D6902BB3-8A6C-480A-9785-36E900606D27.jpeg

Anonymkode: 4b7a5...a6a

Skal du ikke ha det, så skal du ikke ha det. Det han ingen betydning hvilke feil andre gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2019 den 15.55, AnonymBruker skrev:

Jo, det Går :) uansett om du skal bruke hårspenner eller hva. 

Mange med kort hår som setter håret bak.

en som skulle ta blodprøve, falt et hårstrå fra henne på plaster

Anonymkode: 4b7a5...a6a

Da må man i så fall brule hette, for det der kunne skjedd med en mann med kort hår også. 

Anonymkode: 0122b...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om det. De bruker hansker omtrent til alt på legesenteret jeg bruker. 

En gang tok hun ene blodprøve av meg uten hansker og jeg bemerket den fine fargen på neglelakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er fare for at noe fra negler og hud kommer i prøvene bruker man hansker og annet utstyr. 

Om en blodprøve tas på rett måte kan ikke noe annet enn blod komme i røret. 

Hvordan negler og hår er spiller liten rolle. 

Man følger uansett de regler som gjelder for arbeidsplassen og den enkelte lab. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På min arbeidsplass, som er et sykehjem, er det mange som bruker slik aktivitetsarmbånd. Noen har en enkel Fitbit Charge, mens andre har en stor Polar. Selv har jeg Fitbit, og det jeg gjør er at jeg tar selve trackeren av armbåndet og legger den i sokken. Den tracker puls og skritt likevel. Jeg kan ikke gå med klokke på hånda for da får jeg ikke utført håndhygienen ordentlig, og det samler seg mye bakterier rundt den. 

Ellers er kollegane på min arbeidsplass ganske flinke. Er dette med aktivitetsarmbånd og lange negler som er et "hygieneproblem". Er ærlig talt ikke vits i å si noe til de, for de vet at de gjør noe galt. 

Så en helsefagarbeider på instagram som la ut bilde av seg selv. Hun hadde løst, langt hår, lange negler som var lakket, hun hadde på seg ring, armbånd og smykke. Tung sminke. Jeg ble så flau..... 

Anonymkode: 5aac5...43c

Det er et ledelsesproblem om man ikke gidder å bry seg med aktivitetsarmbånd når alle vet det er feil. Da er det undervising i hygiene, påminnelse om reglement for bekledning og evt advarsel til de som ikke følger opp.  

Anonymkode: 5bd63...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neglelakk i duse farger er ok. Lange negler, derimot...

Anonymkode: 91e8a...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber på sykehus, på kontor som helsesekretær og har akrylnegler, men ikke lange!!! har ingen fysisk pasient kontakt... ingen har klaget til meg heller... 

Anonymkode: ad6d8...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stan skrev:

Hvis det er fare for at noe fra negler og hud kommer i prøvene bruker man hansker og annet utstyr. 

Om en blodprøve tas på rett måte kan ikke noe annet enn blod komme i røret. 

Hvordan negler og hår er spiller liten rolle. 

Man følger uansett de regler som gjelder for arbeidsplassen og den enkelte lab. 

Ja, du har virkelig forstått problemstillingen :ironi:

Hvordan mener du produker utenfra skal komme inn i ett lukket system som kanyle/butterfly, holder og vakumglass i lukket holder? 

Problemet er at folk svetter, er i kontakt med mange mennesker i løpet av en dag, tar på penner, tar på tastatur, dørhåndtak, telefoner og all verdens andre ting som ikke er sterile. Om man vasker seg og spriter seg aldri så mye, så vil der være bakterier igjen i neglelakk av alle typer også akrylnegler, som kan spres til pasienter. Særlig pasienter med nedsatt imunforsvar, som pasienter på cellegift og andre medisiner. I tillegg, og enda eklere, folk går hjem, spiser og stikker fingrene nedi ktemkrukker med neglelakken som fungerer som et "klister" for bakterier bakterier neglelakkfolket kliner rundt med overalt. 

Hansker er ikke noe helsepersonell bør bruke for mye av. Grunnen er enkel, det er lettere å glippe og å stikke feil med hansker på enn uten. Med hansker på kjenner man ikke at man har urin eller andre kroppsvæsker på hanskene som man ikke skal kline rundt overalt. Det gjør man nemlig uten hansker, og da vasker man seg. 

En annen grunn er at hanskebruk i mengder kan føre til hudproblemer hos den som går med hendene i hansker hele dagen. 

Neglelakken får en bruke privat og legge fra seg hjemme når man jobber i helsevesenet. Alternativt nøye seg med neglelakk på tærne. Men for å sitere en eldre finere Frognerfrue, jeg går helle ruten truse enn uten neglelakk, og det synes å være gjeldende for flere enn henne.

Anonymkode: 2a850...c8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Haukeland henger plakater som sier at rene hender med ring på har 38.000 flere bakterier på seg enn rene hender uten ring. Neglelakk er også en bakteriebombe. Du skal selvsagt ikke bruke noen av delene om du har pasientkontakt (blodprøver, sårskift eller andre rene/sterile prosedyrer), at andre gjør det spiller absolutt ingen rolle. Sitter du på kontoret å tar telefonen og gjør papirarbeid blir det selvsagt noe annet. 

Anonymkode: 788df...9bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du har virkelig forstått problemstillingen :ironi:

Hvordan mener du produker utenfra skal komme inn i ett lukket system som kanyle/butterfly, holder og vakumglass i lukket holder? 

Problemet er at folk svetter, er i kontakt med mange mennesker i løpet av en dag, tar på penner, tar på tastatur, dørhåndtak, telefoner og all verdens andre ting som ikke er sterile. Om man vasker seg og spriter seg aldri så mye, så vil der være bakterier igjen i neglelakk av alle typer også akrylnegler, som kan spres til pasienter. Særlig pasienter med nedsatt imunforsvar, som pasienter på cellegift og andre medisiner. I tillegg, og enda eklere, folk går hjem, spiser og stikker fingrene nedi ktemkrukker med neglelakken som fungerer som et "klister" for bakterier bakterier neglelakkfolket kliner rundt med overalt. 

Hansker er ikke noe helsepersonell bør bruke for mye av. Grunnen er enkel, det er lettere å glippe og å stikke feil med hansker på enn uten. Med hansker på kjenner man ikke at man har urin eller andre kroppsvæsker på hanskene som man ikke skal kline rundt overalt. Det gjør man nemlig uten hansker, og da vasker man seg. 

En annen grunn er at hanskebruk i mengder kan føre til hudproblemer hos den som går med hendene i hansker hele dagen. 

Neglelakken får en bruke privat og legge fra seg hjemme når man jobber i helsevesenet. Alternativt nøye seg med neglelakk på tærne. Men for å sitere en eldre finere Frognerfrue, jeg går helle ruten truse enn uten neglelakk, og det synes å være gjeldende for flere enn henne.

Anonymkode: 2a850...c8b

Neglelakk er vel det minste problemet i alt dette? Bakteriene har mange andre steder å sitte enn på neglene. 

Vet du noe om bruk av hansker i helsevesenet? Stikkordet er engangshansker. Ta deg en tur på et sykehus og du vil se det er bokser med engangshansker overalt, i tre ulike størrelser. Så hva du mener med at helsepersonell ikke skal bruke dem? 

Mange steder er det ikke tillatt med kosmetikk, ikke på grunn av bakterier og urenheter, men fordi kjemikalier i kosmetikken kan trigge reaksjoner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...