Gå til innhold

Helsesekretær med neglelakk, hva syntes du


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, stan skrev:

Neglelakk er vel det minste problemet i alt dette? Bakteriene har mange andre steder å sitte enn på neglene. 

Vet du noe om bruk av hansker i helsevesenet? Stikkordet er engangshansker. Ta deg en tur på et sykehus og du vil se det er bokser med engangshansker overalt, i tre ulike størrelser. Så hva du mener med at helsepersonell ikke skal bruke dem? 

Mange steder er det ikke tillatt med kosmetikk, ikke på grunn av bakterier og urenheter, men fordi kjemikalier i kosmetikken kan trigge reaksjoner. 

 

Jeg er lege. 

 

Anonymkode: 2a850...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lege. 

 

Anonymkode: 2a850...c8b

Nei, det er du ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, stan skrev:

Nei, det er du ikke. 

Haha, enig her! 

Anonymkode: 5aac5...43c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lege. 

 

Anonymkode: 2a850...c8b

😂👎

Anonymkode: 5aac5...43c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er uprofesjonelt, rett og slett! At andre gjør det bør jo heller oppfordre til å rapportere at de bryter retningslinjene, enn at «da vil jeg også gjøre deet!» 

Hadde hatt yrkesstolthet selv om jeg «bare» var helsesektretær, selv om det er langt mer alvorlig om sykepleiere gjør det.

Anonymkode: 3ae3f...f4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt på at det er urenslig og ikke lov. Men har overlevd blodprøver fra mange både lakkerte og falske negler av helsepersonell. Reagerer mer på at mange ikke sterilerer huden før de stikker nåler inn der. For alt de vet er jeg er gærning som smører avføring på armene mine. 

Anonymkode: 790b8...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akrylnegler er et ordentlig problem, det finnes bakterier som festes spesilet til akrylneglene og smitter lett over på pasienter. Neglelakk er derimot ikke et problem, bakterier trives ikke i eller på neglelakk. Det som kan være et problem med neglelakk er at det kan være vanskelig å se om neglene er rene, og neglelakk med klumpete glitter, riper o.l. er vanskeligere å vaske. 

Helsepersonells negler skal være korte og rene, les håndhgieneveilederen til FHI.

https://www.fhi.no/nettpub/handhygiene/

Anonymkode: dfc87...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som sekretær og sykepleier, og jeg synes at så lenge man kler seg i uniform så følger man reglene uten smykker, neglelakk osv. Spiller ingen rolle om man har pasientkontakt eller ikke, mener jeg.

Anonymkode: 8f0a9...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2019 den 23.42, stan skrev:

Neglelakk er vel det minste problemet i alt dette? Bakteriene har mange andre steder å sitte enn på neglene. 

Vet du noe om bruk av hansker i helsevesenet? Stikkordet er engangshansker. Ta deg en tur på et sykehus og du vil se det er bokser med engangshansker overalt, i tre ulike størrelser. Så hva du mener med at helsepersonell ikke skal bruke dem? 

Mange steder er det ikke tillatt med kosmetikk, ikke på grunn av bakterier og urenheter, men fordi kjemikalier i kosmetikken kan trigge reaksjoner. 

 

Dette er direkte feil. Engangshansker beskytter ikke godt nok mot bakterier, de er ikke tette. De beskytter mot smuss. Da jeg gikk på skolen lærte vi at vi bruker engangshansker når vi skal beskytte oss selv (mot avføring, blod etc) og sterile hansker når vi skal beskytte pasienten mot våre bakterier. Engangshanskene er ikke sterile, og kvaliteten på dem som blir brukt i norsk helsevesen er mange steder elendig fordi de dårlige er billigere. 

Løsnegler er en bakteriebombe, samme er ikke-nylagt neglelakk. Fordi det gjør det vanskeligere å holde en god håndhygiene, ikke pga kjemikalier. 

https://www.fhi.no/nettpub/handhygiene/i-praksis/negler/

Anonymkode: 788df...9bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansker er falsk trygghet. Noen bruker hansker og tror derfor at de kan la være å vaske hendene så ofte. Det er mye verre enn å aldri bruke hansker.

Anonymkode: 8f0a9...089

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. Lee (Pimple Popper) bruker neglelakk, og hun utfører kirurgiske inngrep, da med hansker selvfølgelig. 

Anonymkode: c8c6e...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som påstår at neglelakk er så uhygienisk og mer bakteriefremmende enn ulakkede negler, har dere noe faktagrunnlag for dette? Vitenskapelige studier o.l?

Jeg er nemlig sykepleier med neglelakkmani, og jeg har "forsket" litt på dette da jeg ikke kunne forstå hvorfor neglelakken i seg selv skulle føre til at neglene ble noen hysteriske bakteriebomber. Ja, hvis neglene er 2 cm lange og neglelakken er gammel og rufsete sier det seg selv at det blir grobunn for bakterier, men at en glatt overflate av nylagt neglelakk på korte negler skulle være uhygienisk kunne jeg ikke få til å rime.

Alle studier jeg har funnet ang. neglelakk og håndhygiene sier at det ikke er noen forskjell på bakterieoppvekst på hender uten neglelakk og hender med ny, glatt neglelakk eller shellack.

F.eks. https://infeksjonskontroll.no/Content/6769/cache=1552491875000/Neglelakk+er+det+så+farlig+da+Hva+sier+litteraturen.pdf
https://sykepleien.no/forskning/2012/11/er-retningslinjer-arbeidsantrekk-i-helsetjenesten-forskningsbaserte

Så TS, jeg synes du kan bruke neglelakk som helsesekretær med god samvittighet! (Men husk håndhygienen, da. ;))

Anonymkode: 23f98...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som påstår at neglelakk er så uhygienisk og mer bakteriefremmende enn ulakkede negler, har dere noe faktagrunnlag for dette? Vitenskapelige studier o.l?

Jeg er nemlig sykepleier med neglelakkmani, og jeg har "forsket" litt på dette da jeg ikke kunne forstå hvorfor neglelakken i seg selv skulle føre til at neglene ble noen hysteriske bakteriebomber. Ja, hvis neglene er 2 cm lange og neglelakken er gammel og rufsete sier det seg selv at det blir grobunn for bakterier, men at en glatt overflate av nylagt neglelakk på korte negler skulle være uhygienisk kunne jeg ikke få til å rime.

Alle studier jeg har funnet ang. neglelakk og håndhygiene sier at det ikke er noen forskjell på bakterieoppvekst på hender uten neglelakk og hender med ny, glatt neglelakk eller shellack.

F.eks. https://infeksjonskontroll.no/Content/6769/cache=1552491875000/Neglelakk+er+det+så+farlig+da+Hva+sier+litteraturen.pdf
https://sykepleien.no/forskning/2012/11/er-retningslinjer-arbeidsantrekk-i-helsetjenesten-forskningsbaserte

Så TS, jeg synes du kan bruke neglelakk som helsesekretær med god samvittighet! (Men husk håndhygienen, da. ;))

Anonymkode: 23f98...34d

Klarer du å holde neglelakken perfekt hele tiden da? For ja, glatt og nylagt neglelakk går fint. Men med én gang den får et hakk blir den en bakteriebombe. Hvorfor ta sjansen? Kan du garantere at neglelakken din er helt perfekt glatt til en hver tid? 

Anonymkode: 788df...9bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foretrekker at folk i slike stillinger fokuserer på jobben de skal gjøre og ikke på å pynte seg selv. Nøytralt og rent inntrykk på jobb.

Anonymkode: 3658c...3fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes helt sikkert et reglement for hva som er lov/ ikke lov på arbeidsplassen, og da er det egentlig veldig enkelt. Følg det!

Anonymkode: be4f4...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du å holde neglelakken perfekt hele tiden da? For ja, glatt og nylagt neglelakk går fint. Men med én gang den får et hakk blir den en bakteriebombe. Hvorfor ta sjansen? Kan du garantere at neglelakken din er helt perfekt glatt til en hver tid?  

Anonymkode: 788df...9bf

Ha en flaske neglelakkfjerner i skapet, og ta bort neglelakken hvis den blir flassete. Det er ikke akkurat en tatovering det er snakk om. ;)

Anonymkode: 23f98...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.7.2019 den 22.21, AnonymBruker skrev:

Dere som påstår at neglelakk er så uhygienisk og mer bakteriefremmende enn ulakkede negler, har dere noe faktagrunnlag for dette? Vitenskapelige studier o.l?

Jeg er nemlig sykepleier med neglelakkmani, og jeg har "forsket" litt på dette da jeg ikke kunne forstå hvorfor neglelakken i seg selv skulle føre til at neglene ble noen hysteriske bakteriebomber. Ja, hvis neglene er 2 cm lange og neglelakken er gammel og rufsete sier det seg selv at det blir grobunn for bakterier, men at en glatt overflate av nylagt neglelakk på korte negler skulle være uhygienisk kunne jeg ikke få til å rime.

Alle studier jeg har funnet ang. neglelakk og håndhygiene sier at det ikke er noen forskjell på bakterieoppvekst på hender uten neglelakk og hender med ny, glatt neglelakk eller shellack.

F.eks. https://infeksjonskontroll.no/Content/6769/cache=1552491875000/Neglelakk+er+det+så+farlig+da+Hva+sier+litteraturen.pdf
https://sykepleien.no/forskning/2012/11/er-retningslinjer-arbeidsantrekk-i-helsetjenesten-forskningsbaserte

Så TS, jeg synes du kan bruke neglelakk som helsesekretær med god samvittighet! (Men husk håndhygienen, da. ;))

Anonymkode: 23f98...34d

Herre jævla gud, hvor påståelig går det an å bli!?!?!? Det er en grunn til at alle sykepleiere, helsefagarbeidere osv lærer at man IKKE skal bruke lakk på neglene! Men selvfølgelig, du ønsker å være så forfengelig som overhodet mulig og MÅ absolutt, på død og liv, lakke de forbaska neglene dine! Jeg forstår meg ikke på dere! Har flere kollegaer på jobb som har lange negler, de går med armbånd og ringer, og jeg klør meg stadig vekk i hodet. Hvorfor gjøre en så fatal feil med vilje? Hvorfor være så pokkers trangsynt? Jeg har min fulle rett til å bli forbanna, for kanskje blir jeg pasient og sengeliggende en dag, med nedsatt immunforsvar og stor fare for å bli smittet, og det er jævla bittert om jeg blir smitta av ei kjerring som bare må ha lange negler og lakk, og som påstår at hun vasker under neglene hver gang hun vasker hendene. Det er det ingen som gidder, for det er tidkrevende, og jobber du på sykehus/sykehjem har du ikke tid til å stå å skrubbe under neglene. 

Bakterier kan sette seg i lakken selv om den er glatt. Nylagt neglelakk er så klart ufarlig, men der finnes ikke en eneste sykepleier eller hjelpepleier som gidder å legge ny neglelakk hver dag før hun skal på vakt. Det skal lite til for å få en liten ripe i lakken. Dette er selvsagt og det er ikke rakettforskning. Jeg kan legge ved mange kilder på hvorfor man ikke skal bruke neglelakk, men du kommer hverken til å gidde å lese eller innhente fakta fordi du er låst fast på feilinformasjon, men kanskje noen som ønsker å bli klokere og faktisk forstå hvorfor man IKKE skal bruke neglelakk på arbeid når man er i kontakt med mennesker vil lese. 

Jeg er ikke alene om å se på sykepleiere, helsesekretærer, helsefagarbeidere osv som bruker neglelakk og smykker på jobb som svært uprofesjonelle. Man respekterer ikke et tydelig reglement hva angår hygiene og man bryr seg mer om hvordan man ser ut enn man bryr seg om pasientsikkerhet. Det er så vanvittig kvalmt at jeg har ikke ord. Jeg bruker å lakke neglene mine på fritiden når jeg ikke er på arbeid, og en gang glemte jeg å fjerne lakken før jeg kom på jobb. Følte meg så ekkel og blå neglelakk på fingrene sto i stor kontrast til uniformen. Heldigvis hadde vi neglelakkfjerner på huset så jeg fikk fjerna lakken før vakten starta. 

Inkluderer også at akryl/gel negler er like ille, om ikke verre, enn naturlige negler. 
https://www.news.com.au/lifestyle/beauty/face-body/scientists-reveal-the-nails-that-hold-the-most-bacteria/news-story/488940fc2a248767309558b467f9fe05
https://www.ajicjournal.org/article/S0196-6553(18)30674-6/fulltext
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29533568
https://sykepleien.no/forskning/2012/11/er-retningslinjer-arbeidsantrekk-i-helsetjenesten-forskningsbaserte
https://www.fhi.no/nettpub/handhygiene/i-praksis/negler/

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha en flaske neglelakkfjerner i skapet, og ta bort neglelakken hvis den blir flassete. Det er ikke akkurat en tatovering det er snakk om. ;)

Anonymkode: 23f98...34d

Her er det ikke snakk om at den skal fjernes når den blir "flassete". Har du ei lita ripe i lakken som du knapt ser er det grobunn nok for bakterier. Når man er så korka at man bruker neglelakk på jobb på f.eks sykehus og sykehjem i utgangspunktet så skjønner man tydeligvis ikke dette. 

Jeg blir dypt frustrert og irritert ovenfor lederne på slike arbeidsplasser som ikke tar tak. Her har vi kvinner mye å lære. Mennene holder seg rene og sterile, de klipper neglene og går ikke med ringer og smykker. Så vi har mye å lære av de. De er der for å utøve en jobb og ikke for å pynte seg. Og slapp av, er kvinne selv, men syns det er viktigere å være profesjonell enn pynta på jobb. Er pen på jobb selv om jeg ikke lakker neglene, går med smykker eller bruker parfyme. En tatovering utgjør ingen smittefare og kan ikke sammenlignes med neglelakk overhodet. 

Jeg har ikke OCD og jeg er ikke livredd bakterier, men jeg syns det er trist at andre mennesker som er syke og svake skal bli smitta av noen som tror de er rene og pene når sannheten er at de er en eneste stor grobunn for bakterier med sine utsmykninger og lange negler... Det morsomme er at når de som går slik på jobb blir konfrontert, så blir de paffe og vet ikke hva de skal svare. Så blir de sure og grinete. For sannheten er at de gir faen, men de klarer ikke si det. Det er flaut, det. 

Anonymkode: 5aac5...43c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 22.21, AnonymBruker skrev:

Dere som påstår at neglelakk er så uhygienisk og mer bakteriefremmende enn ulakkede negler, har dere noe faktagrunnlag for dette? Vitenskapelige studier o.l?

Jeg er nemlig sykepleier med neglelakkmani, og jeg har "forsket" litt på dette da jeg ikke kunne forstå hvorfor neglelakken i seg selv skulle føre til at neglene ble noen hysteriske bakteriebomber. Ja, hvis neglene er 2 cm lange og neglelakken er gammel og rufsete sier det seg selv at det blir grobunn for bakterier, men at en glatt overflate av nylagt neglelakk på korte negler skulle være uhygienisk kunne jeg ikke få til å rime.

Alle studier jeg har funnet ang. neglelakk og håndhygiene sier at det ikke er noen forskjell på bakterieoppvekst på hender uten neglelakk og hender med ny, glatt neglelakk eller shellack.

F.eks. https://infeksjonskontroll.no/Content/6769/cache=1552491875000/Neglelakk+er+det+så+farlig+da+Hva+sier+litteraturen.pdf
https://sykepleien.no/forskning/2012/11/er-retningslinjer-arbeidsantrekk-i-helsetjenesten-forskningsbaserte

Så TS, jeg synes du kan bruke neglelakk som helsesekretær med god samvittighet! (Men husk håndhygienen, da. ;))

Anonymkode: 23f98...34d

Du leser kun det du vil lese. Kanskje du skal lære deg å reflektere litt og innhente all informasjon og ikke bare det du selv tror er riktig. Jeg håper virkelig du ikke er helsepersonell. 

Anonymkode: 5aac5...43c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha en flaske neglelakkfjerner i skapet, og ta bort neglelakken hvis den blir flassete. Det er ikke akkurat en tatovering det er snakk om. ;)

Anonymkode: 23f98...34d

Den trenger ikke «bli flassete» for å være bakteriebombe. Én ripe, ett hakk er rikelig til at du utsetter pasientene dine for seriøs infeksjonsfare. Derfor har mange steder (heldigvis) nulltoleranse for neglelakk, fordi de aller færreste klarer å garantere at lakken er perfekt hele tiden.

Anonymkode: 788df...9bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herre jævla gud, hvor påståelig går det an å bli!?!?!? Det er en grunn til at alle sykepleiere, helsefagarbeidere osv lærer at man IKKE skal bruke lakk på neglene! Men selvfølgelig, du ønsker å være så forfengelig som overhodet mulig og MÅ absolutt, på død og liv, lakke de forbaska neglene dine! Jeg forstår meg ikke på dere! Har flere kollegaer på jobb som har lange negler, de går med armbånd og ringer, og jeg klør meg stadig vekk i hodet. Hvorfor gjøre en så fatal feil med vilje? Hvorfor være så pokkers trangsynt? Jeg har min fulle rett til å bli forbanna, for kanskje blir jeg pasient og sengeliggende en dag, med nedsatt immunforsvar og stor fare for å bli smittet, og det er jævla bittert om jeg blir smitta av ei kjerring som bare må ha lange negler og lakk, og som påstår at hun vasker under neglene hver gang hun vasker hendene. Det er det ingen som gidder, for det er tidkrevende, og jobber du på sykehus/sykehjem har du ikke tid til å stå å skrubbe under neglene. 

Bakterier kan sette seg i lakken selv om den er glatt. Nylagt neglelakk er så klart ufarlig, men der finnes ikke en eneste sykepleier eller hjelpepleier som gidder å legge ny neglelakk hver dag før hun skal på vakt. Det skal lite til for å få en liten ripe i lakken. Dette er selvsagt og det er ikke rakettforskning. Jeg kan legge ved mange kilder på hvorfor man ikke skal bruke neglelakk, men du kommer hverken til å gidde å lese eller innhente fakta fordi du er låst fast på feilinformasjon, men kanskje noen som ønsker å bli klokere og faktisk forstå hvorfor man IKKE skal bruke neglelakk på arbeid når man er i kontakt med mennesker vil lese. 

Jeg er ikke alene om å se på sykepleiere, helsesekretærer, helsefagarbeidere osv som bruker neglelakk og smykker på jobb som svært uprofesjonelle. Man respekterer ikke et tydelig reglement hva angår hygiene og man bryr seg mer om hvordan man ser ut enn man bryr seg om pasientsikkerhet. Det er så vanvittig kvalmt at jeg har ikke ord. Jeg bruker å lakke neglene mine på fritiden når jeg ikke er på arbeid, og en gang glemte jeg å fjerne lakken før jeg kom på jobb. Følte meg så ekkel og blå neglelakk på fingrene sto i stor kontrast til uniformen. Heldigvis hadde vi neglelakkfjerner på huset så jeg fikk fjerna lakken før vakten starta. 

Inkluderer også at akryl/gel negler er like ille, om ikke verre, enn naturlige negler. 
https://www.news.com.au/lifestyle/beauty/face-body/scientists-reveal-the-nails-that-hold-the-most-bacteria/news-story/488940fc2a248767309558b467f9fe05
https://www.ajicjournal.org/article/S0196-6553(18)30674-6/fulltext
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29533568
https://sykepleien.no/forskning/2012/11/er-retningslinjer-arbeidsantrekk-i-helsetjenesten-forskningsbaserte
https://www.fhi.no/nettpub/handhygiene/i-praksis/negler/

Her er det ikke snakk om at den skal fjernes når den blir "flassete". Har du ei lita ripe i lakken som du knapt ser er det grobunn nok for bakterier. Når man er så korka at man bruker neglelakk på jobb på f.eks sykehus og sykehjem i utgangspunktet så skjønner man tydeligvis ikke dette. 

Jeg blir dypt frustrert og irritert ovenfor lederne på slike arbeidsplasser som ikke tar tak. Her har vi kvinner mye å lære. Mennene holder seg rene og sterile, de klipper neglene og går ikke med ringer og smykker. Så vi har mye å lære av de. De er der for å utøve en jobb og ikke for å pynte seg. Og slapp av, er kvinne selv, men syns det er viktigere å være profesjonell enn pynta på jobb. Er pen på jobb selv om jeg ikke lakker neglene, går med smykker eller bruker parfyme. En tatovering utgjør ingen smittefare og kan ikke sammenlignes med neglelakk overhodet. 

Jeg har ikke OCD og jeg er ikke livredd bakterier, men jeg syns det er trist at andre mennesker som er syke og svake skal bli smitta av noen som tror de er rene og pene når sannheten er at de er en eneste stor grobunn for bakterier med sine utsmykninger og lange negler... Det morsomme er at når de som går slik på jobb blir konfrontert, så blir de paffe og vet ikke hva de skal svare. Så blir de sure og grinete. For sannheten er at de gir faen, men de klarer ikke si det. Det er flaut, det. 

Anonymkode: 5aac5...43c

Jeg bruker ikke neglelakk på jobb, så bare ro deg helt ned. ;) Jeg har tatt sykepleieutdanning og respekterer hygienereglene på min arbeidsplass.

Er overflaten på neglene helt glatt og ripefri, tror du? Hva med tørre og flisete neglebånd, slik man ofte får når man spriter og vasker hendene hundre ganger hver dag?

Det var slik jeg begynte å stille spørsmål ved hva det var med neglelakken som var så himla fy-fy, når overflaten er helt glatt og neglebåndene er stelt. Det eneste som sto i læreboka var at man ikke skulle ha neglelakk, men ikke hvorfor man ikke skulle ha neglelakk (altså hel neglelakk). Derfor søkte jeg etter informasjon om hvorvidt lakkede negler er mer uhygienisk enn ulakkede negler, noe det altså ikke er.

Så bare rull inn stråmannsargumentasjonen din, jeg går på jobb uten neglelakk, ringer, klokker, ørepynt eller løst hår.

Anonymkode: 23f98...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...