Gå til innhold

Hvorfor snakker nordmenn britisk-engelsk?


Lexicon

Anbefalte innlegg

Er jeg den eneste som synes det høres litt merkelig ut når Nordmenn snakker engelsk med en Britisk aksent?
Jeg føler det er pretensiøst og merkelig, siden den aksenten er veldig ikonisk og på en måte "eksklusiv" for UK.
Det føles unaturlig imo.

Hva synes du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi jeg har bodd 5 år i London😊 Pluss at jeg gikk på engelsk skole i Asia som barn 

Anonymkode: 97dce...145

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, synes heller nordmenn snakker en form for "norsk-engelsk" Spesielt de fra østlandet, høres helt jalla ut.

Anonymkode: c977e...949

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at det er fordi vi lærer engelsk på skolen? England er nabolandet vårt som vi har et tett/nært forhold til og derfor er det naturlig for oss å snakke med britisk aksent. Ville vært enda rarere om vi skulle hatt amerikansk aksent.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mer klovnete med nordmenn som tillegger seg en amerikansk aksent uten å ha bodd i USA. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke merkelig, det er jo britisk-engelsk vi lærer på skolen.  I hele 12 år!

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Lexicon said:

Er jeg den eneste som synes det høres litt merkelig ut når Nordmenn snakker engelsk med en Britisk aksent?
Jeg føler det er pretensiøst og merkelig, siden den aksenten er veldig ikonisk og på en måte "eksklusiv" for UK.
Det føles unaturlig imo.

Hva synes du?

Fordi vi er bundet til å lære britisk-engelsk på skolen

Skrivemåte også.

Er du ikke fra Norge selv..?

Anonymkode: 6aa6d...af4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, synes heller nordmenn snakker en form for "norsk-engelsk" Spesielt de fra østlandet, høres helt jalla ut.

Anonymkode: c977e...949

Det heter "Svælvik-engelsk", og det er ganske anerkjent, bare se på Solberg, liksom (Ikke statsministeren)

Anonymkode: 6aa6d...af4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi vi er bundet til å lære britisk-engelsk på skolen

Skrivemåte også.

Er du ikke fra Norge selv..?

Anonymkode: 6aa6d...af4

Du MÅ ikke skrive britisk-engelsk på skolen, nei. Du kan velge hvilken form du vil så lenge du holder deg til den 🤷🏼‍♀️ Fikk i alle fall det på ungdomsskole og VGS

Men synes det er rart selv. Kan være fordi jeg er amerikansk, så britisk faller ikke så naturlig for meg. Men husker noen lærere på barneskolen prøvde å tvinge på meg britisk aksenr 😂 kan være noe med at det er nærmere oss enn USA og at britisk-engelsk sikkert regnes som mer «sofistikert». 

Anonymkode: 9ae6a...498

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nordmenn som regel snakker norsk-engelsk eller "ameeikansk-engeksk".

Just now, HalldirV2 said:

Synes det er mer klovnete med nordmenn som tillegger seg en amerikansk aksent uten å ha bodd i USA. 

Handler nok om at en stor andel nordmenn henter den engelske uttalen fra amerikansk film og TV-serier. 

 

Anonymkode: cd75a...543

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes nordmenn som regel snakker norsk-engelsk eller "ameeikansk-engeksk".

Handler nok om at en stor andel nordmenn henter den engelske uttalen fra amerikansk film og TV-serier. 

 

Anonymkode: cd75a...543

Selvfølgelig, likevel finner jeg det mer kleint. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på skolen lærte vi Britisk grammatikk men vi ble aldri tvunget eller fortalt at vi skulle bruke Britisk aksent. Jeg kan ikke huske om vi fikk minuspoeng om vi skrev i Amerikansk engelsk, men jeg håper da virkelig det ikke er slik. Det ville vært diskriminerende.

Personlig som sagt, føler jeg det høres pretensiøst ut å snakke britisk. Da er det bedre å ha en tykk norsk-engelsk aksent imo. Selv om det også kan høres merkelig ut.
Fun blir "fØn" for eksempel XD Unlock blir "Ønlock" osv

Endret av Lexicon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er in å snakke engelsk med tydelig aksent fra landet en opprinnelig er fra. Det har det vært noen år. Det høres bare fjollete ut noe annet. 

Anonymkode: 8436d...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er in å snakke engelsk med tydelig aksent fra landet en opprinnelig er fra. Det har det vært noen år. Det høres bare fjollete ut noe annet. 

 

Det er det ikke.

Anonymkode: b5179...801

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mange snakker med amerikansk aksent fordi de har lært seg det av amerikanske serier...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lexicon skrev:

Når jeg gikk på skolen lærte vi Britisk grammatikk men vi ble aldri tvunget eller fortalt at vi skulle bruke Britisk aksent. Jeg kan ikke huske om vi fikk minuspoeng om vi skrev i Amerikansk engelsk, men jeg håper da virkelig det ikke er slik. Det ville vært diskriminerende.

Personlig som sagt, føler jeg det høres pretensiøst ut å snakke britisk. Da er det bedre å ha en tykk norsk-engelsk aksent imo. Selv om det også kan høres merkelig ut.
Fun blir "fØn" for eksempel XD Unlock blir "Ønlock" osv

Med tanke på det historiske og kulturelle forholdet Norge har til England, som strekker seg over tusen år tilbake i tid, og hvor både det engelske språket og det norske/norrøne har påvirket hverandre, så synes jeg ikke det er spesielt pretensiøst i det hele tatt. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du MÅ ikke skrive britisk-engelsk på skolen, nei. Du kan velge hvilken form du vil så lenge du holder deg til den 🤷🏼‍♀️ Fikk i alle fall det på ungdomsskole og VGS

Men synes det er rart selv. Kan være fordi jeg er amerikansk, så britisk faller ikke så naturlig for meg. Men husker noen lærere på barneskolen prøvde å tvinge på meg britisk aksenr 😂 kan være noe med at det er nærmere oss enn USA og at britisk-engelsk sikkert regnes som mer «sofistikert». 

Anonymkode: 9ae6a...498

 

1 minutt siden, Lexicon said:

Når jeg gikk på skolen lærte vi Britisk grammatikk men vi ble aldri tvunget eller fortalt at vi skulle bruke Britisk aksent.
Jeg kan ikke huske om vi fikk minuspoeng om vi skrev i Amerikansk engelsk, men jeg håper da virkelig det ikke er slik.

Det ville vært diskriminerende.

Personlig som sagt, føler jeg det høres pretensiøst ut å snakke britisk. Da er det bedre å ha en tykk norsk-engelsk aksent imo.
Selv om det også kan høres merkelig ut. Fun blir "fØn" for eksempel XD Unlock blir "Ønlock" osv

Jeg fikk pes for akkurat dette, jeg klarte visst ikke å holde meg til det ene eller det andre.

Jeg er da for pokker hverken fra USA eller England, så lenge jeg staver ordet riktig, på den ene eller den andre måten, og klarer å få frem poengene mine og det jeg vil si, hva er problemet?

Anonymkode: 6aa6d...af4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hovedsakelig britisk-engelsk vi har på skolen. Britisk-engelsk høres mye bedre ut enn amerikansk-engelsk! Den vanlige amerikaneren synes jeg høres dum ut, dum som i lav iq. 

 

Glad vi har britisk og ikke amerikansk på skolen. 

Anonymkode: e3f14...4bc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det ikke.

Anonymkode: b5179...801

Engelskmenn syns det høres komisk ut om en ikke gjør det. Det høres komisk ut for alle. 

Anonymkode: 8436d...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg synes det er finest. Og da jeg fant min lidenskap for engelsk på videregående bestemte jeg meg for å bli supergod, jeg skulle "bli engelsk", og gå inn for det med hud og hår. Jeg valgte å lese alt jeg kom over av engelsk litteratur - og se britiske filmer/tv-serier, spesielt de eldre seriene fra 70- og 80-tallet, med skuespillere som Paul Eddington, Penelope Keith m.fl for å lære meg måten å snakke på (det har jo ikke bare med aksent å gjøre, men ord og uttrykk, måter å bygge opp språk på m.m). Skal man lære et språk godt er det helt greit å gå skikkelig inn for det, hvis det er det man ønsker.

Da jeg begynte å studere engelsk (har bachelor og master i engelsk) fikk vi beskjed om å velge hvilken retning vi ville holde oss til, og det har jeg gjort. Det handler jo også om at det er enkelte forskjeller mellom f.eks britisk engelsk og amerikansk engelsk, ord og uttrykk som er litt ulike. Jeg synes det er enklest å forholde meg til britisk engelsk, også fordi jeg reiser mest i UK, reiser dit flere ganger per år. 

Jeg snakker flytende og jeg synes det alltid er kult å late som jeg er engelsk i UK, det gir meg enorm selvtillit og jeg får min helt egne "engelske personlighet" som er litt vanskelig å beskrive for andre. ;)

Endret av SPOCA
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...