Gå til innhold

Hvorfor snakker nordmenn britisk-engelsk?


Lexicon

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Engelsklærer meg midt i ræva. Man fikk nedsatt karakter om man pratet med amerikansk aksent. Det var britisk-engelsk man lærte og skulle både prate og skrive.

Anonymkode: d3801...c23

Dette stemmer med min erfaring fra videregående også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, feebee said:

Dette stemmer med min erfaring fra videregående også. 

Det stemmer ikke med min, men så var jeg også den eneste med amerikansk aksent. 

Anonymkode: 97adb...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2019 den 14.09, AnonymBruker skrev:

Jeg var ferdig utdannet i 2015 og er 28 år.

Det var sikkert annerledes før, men det er ikke slik nå. Folk som svarer "man lærer britisk-engelsk på skolen" bør derfor sjekke fakta før de svarer.

Anonymkode: b0b38...175

Er vel avhengig hvem man har som lærer? Jeg er engelsklærer i barneskolen  og snakker med britisk aksent.  Elevene tar etter meg, og har også britisk uttale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2019 den 2.22, AnonymBruker skrev:

Det er hovedsakelig britisk-engelsk vi har på skolen. Britisk-engelsk høres mye bedre ut enn amerikansk-engelsk! Den vanlige amerikaneren synes jeg høres dum ut, dum som i lav iq. 

 

Glad vi har britisk og ikke amerikansk på skolen. 

Anonymkode: e3f14...4bc

Kunne ikke vært mer uenig.

Britisk høres fisefint ut. Amerikansk har swag.

Og amerikansk er jo heller ikke ensartet. Boston-dialekt, sørstatsdialekt, New York . Mange dialekter å velge blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt over hvilken engelsk jeg snakker før nå. Men det er nok britisk engelsk. Kan ikke huske at noen fikk pes om de snakket med amerikansk swung. Er det egentlig stor forskjell mellom amerikansk og engelsk skrivemåte? Husker ikke det fra skolen og har i ettertid bodd begge steder. Men det er noen år siden og det var aldri noe problem noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så gammel at vi lærte britisk-engelsk på skolen. Jeg synes også det er finere, så det faller meg mer naturlig. 

Skjønner ikke hvorfor det ene skal være mer pretensiøs enn det andre.

Anonymkode: eb04b...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er rart med det? Selvsagt er det bedre å snakke britisk-engelsk enn å snakke skikkelig Tor Heyerdahl-engelsk! 

Synes du det er pretensiøst om utlendinger prøver snakke oslo-dialekt også, i stedet for å drite en lang lei i å prøve å tonefall og lyder riktig, og gyver på med pakistansk-norsk hele livet? 

England er det engelsk-talende landet som ligger oss nærmest, både geografisk og historisk. Jeg ser overhodet ikke noe rart i at det er det man etterstreber å etterligne. 

Anonymkode: 889b9...cff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør de slettes ikke. Du har kanskje vært borti noen såkalt penere folk? Nordmenn flest klarer ikke snakke engelsk skikkelig. Alt for norsk og elendig uttale.

Anonymkode: 13604...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Hadde det ennå vært så vel at nordmenn snakket med britisk aksent, min erfaring er at nordmenn flest, særlig de over 40, heller snakker med helnorsk aksent, ispedd litt amerikansk slang og lyd.

 

De fleste med flinke engelsklærere har vel i sin tid lært mest britisk aksent på skolen, men særlig unge påvirkes jo av amerikansk TV og film. Da jeg vokste opp var det nærmeste bare NRK med begrenset utvalg interessante engelske eller amerikanske filmer og serier, så ikke så mye påvirkning fra den kanten. Har heldigvis vært mye i utlandet og snakker også en del engelsk i jobb, dog blir det nok mer amerikansk (norsk-amerikansk/internasjonalt) enn britisk. Skulle veldig gjerne snakket ordentlig britisk engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Jeg konkluderer med at noen synes man høres dum ut uansett. Det er jalla å snakke med norsk aksent, og det høres pretensiøst ut med engelsk. Og amerikansk er også teit, skal man tro denne tråden. Så hvordan bør man snakke engelsk for at ingen skal gjøre narr? 😅

Anonymkode: 88714...79d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nordmenn gjør jo ikke det. Da jeg gikk på skolen på åtti-tallet var oxford-engelsk helt klart favorisert, men i dag er det så mye filmer og tv-serier som påvirker. Er også tullete å kalle det britisk, når vi mener oxford/universitets- engelsk, de fleste jeg kjenner fra England er lavere middelklasse og det høres jo ofte ikke ut som samme språk en gang. Driver også å dater en engelskmann som ikke har bodd i England på ti+ år, og han snakker ikke britisk engelsk lenger han heller, men en saus av ulike aksenter fra andre land han har bodd. 

De fleste nordmenn snakker godt og forståelig engelsk, gjerne med norsk aksent, og det er faktisk helt i orden. Jeg har hengt mye i internasjonale miljøer, og alle andre snakker da engelsk med sin morsmåls aksent, uten at de får noe tyn for det. Selv snakker jeg relativt generisk engelsk, men blir påvirket av uttalen til både tyskere, østeuropeere, briter, australere osv, og den eneste kommentaren jeg får fra de som har engelsk som morsmål er at de lurer på om jeg snakker mye engelsk, siden jeg uttaler meg kjapt og stødig. 

Anonymkode: c2191...c4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

i stedet for å drite en lang lei i å prøve å tonefall og lyder riktig, og gyver på med pakistansk-norsk hele livet?

Anonymkode: 889b9...cff

Passiv aggressiv deluxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakket britisk engelsk etter å ha bodd i London. Skulle jeg liksom avlære det for å snakke Svelvik-engelsk i stedet? Bare for at noen kunne synes det er pretensiøst å snakke godt engelsk??

Anonymkode: 5e79e...bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser liksom ikke helt meningen med å anstrenge tungen sin og lage spesifikke lyder bare pga vårt lands historiske bakgrunn. Hva mine forgjengere gjorde har intet med meg å gjøre.
Da er det bedre å ha sin naturlige lyd, uansett hvor norsk eller europeisk aksenten er.......for meg da såfall

Endret av Lexicon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2019 den 2.14, Lexicon skrev:

Når jeg gikk på skolen lærte vi Britisk grammatikk men vi ble aldri tvunget eller fortalt at vi skulle bruke Britisk aksent. Jeg kan ikke huske om vi fikk minuspoeng om vi skrev i Amerikansk engelsk, men jeg håper da virkelig det ikke er slik. Det ville vært diskriminerende.

Personlig som sagt, føler jeg det høres pretensiøst ut å snakke britisk. Da er det bedre å ha en tykk norsk-engelsk aksent imo. Selv om det også kan høres merkelig ut.
Fun blir "fØn" for eksempel XD Unlock blir "Ønlock" osv

Hva er XD Unlock? 

Anonymkode: 73b38...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres spesielt ut, enig i det, men samtidig tenker jeg at vi er kun vant til å høre norsk-engelsk og noe amerikansk lignende uttale fra våre egne.. 

Jeg  kan selv snakke britisk, amerikansk engelsk, og med en rekke aksenter.. Har ingen spesiell uttale, har fått høre mange ganger at engelsken min at du ikke kan høre den er "norsk", men heller veldig ubestemt 😂 

Anonymkode: 6cf76...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller inntrykk av at mange snakker amerikansk-engelsk på grunn av påvirkning fra TV-serier og diverse annen populærkultur.

Synes det er naturlig at nordmenn og andre europeere snakker britisk-engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2019 den 21.43, Lexicon skrev:

Ser liksom ikke helt meningen med å anstrenge tungen sin og lage spesifikke lyder bare pga vårt lands historiske bakgrunn. Hva mine forgjengere gjorde har intet med meg å gjøre.
Da er det bedre å ha sin naturlige lyd, uansett hvor norsk eller europeisk aksenten er.......for meg da såfall

Det er mange fordeler ved å anstrenge seg. Jeg har bodd og vært i flere land og lærer meg språkene der, og selv om jeg sjøl føler jeg overdriver uttalen, får jeg høre at uttalen min er perfekt. Jeg synes det er flott når man går utenfor sin egen komfortsone og øver på vanskeligere lyder. Selvom man er norsk, kan man jo gjøre en effort i andre språk også :)

Anonymkode: 6cf76...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal snakke engelsk helt naturlig uten å anstrenge meg har jeg en typisk europeisk-aksent, altså den med skarp R bokstav, man myker den ikke opp. Bortsett fra R-bokstaven uttaler jeg ord amerikansk.
Det er ikke akkurat et bevisst valg.......det er bare naturlig. De amerikanske lydene var det første av engelsk jeg kom over som barn på fritida. Jeg lærte mer engelsk av meg selv enn det jeg gjorde på skolen, hvor jeg hverken var flink eller trivdes i det hele tatt 

Endret av Lexicon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...