Gå til innhold

Hvorfor snakker nordmenn britisk-engelsk?


Lexicon

Anbefalte innlegg

Vi ble tvunget til å bruke britisk uttale på ungdomsskolen, fikk skjenn av den strenge og konservative læreren dersom vi hadde anerikansk uttale. Så britisk er det som sitter naturlig for meg, so shoot med😆

Anonymkode: d38bd...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er in å snakke engelsk med tydelig aksent fra landet en opprinnelig er fra. Det har det vært noen år. Det høres bare fjollete ut noe annet. 

Anonymkode: 8436d...5d1

Aldri hørt det er inn å snakke med aksent fra landet man selv er fra. Men å se ned på folk som snakker med norsk aksent et typisk norsk. Engelsktalende er heldigvis forståelsesfulle for at man har sin egen aksent.

 

Anonymkode: cd75a...543

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull at man lærer britisk-engelsk på skolen. Britisk-engelsk og amerikansk-engelsk er likestilte, på ungdomsskolen er det heller ikke så farlig om man blander disse to. Det at læreren snakker britisk, betyr ikke det samme som at elevene er nødt til å gjøre det samme.

Hilsen engelsklærer 

Anonymkode: b0b38...175

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare tull at man lærer britisk-engelsk på skolen. Britisk-engelsk og amerikansk-engelsk er likestilte, på ungdomsskolen er det heller ikke så farlig om man blander disse to. Det at læreren snakker britisk, betyr ikke det samme som at elevene er nødt til å gjøre det samme.

Hilsen engelsklærer 

Anonymkode: b0b38...175

Mulig ting var annerledes før du ble lærer. Man vet jo ikke alderen på de som svarer.

Anonymkode: cd75a...543

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare tull at man lærer britisk-engelsk på skolen. Britisk-engelsk og amerikansk-engelsk er likestilte, på ungdomsskolen er det heller ikke så farlig om man blander disse to. Det at læreren snakker britisk, betyr ikke det samme som at elevene er nødt til å gjøre det samme.

Hilsen engelsklærer 

Anonymkode: b0b38...175

Hvor gammel er du, og når ble du lærer?

Anonymkode: 6aa6d...af4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min tid måtte man snakke og skrive britisk-engelsk, og nåde den som ikke gjorde det...

Stavet du et ord amerikansk, så fikk du feil.

Men hun bortskjemte drittungen som hadde bodd et år i USA før hun begynte med oss på førskolen, hun, ja hun fikk lov til å skrive engelsk-amerikansk.

Helt opp til ungdomsskolen faktisk, så brukte de denne unnskyldningen.

"Jammen, hun har jo bodd i USA."

Det er forskjell på folk.

Anonymkode: 6aa6d...af4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studerte engelsk på universitetet kombinert med studieturer, så i enhver formell setting slår jeg automatisk over til skikkelig pretensiøst wannabe-britisk.

Tar også utrolig lett etter de jeg prater engelsk med, så prater med skotsk aksent etter jeg har besøkt vennene mine der. 

Gjør det ikke med vilje (og har ikke vannet ut den nordnorske dialekten min), så finner det irriterende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært mye i Oxford og studert der, så har en ganske posh dialekt.

Men på VGs i Norge snakka læreren amerikansk uten at det hadde no spesiell påvirkning på meg

 

på ungdomsskolen og 1vgs er både stavemåter på amerikansk og britisk + språkforskjeller pensum btw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du, og når ble du lærer?

Anonymkode: 6aa6d...af4

Jeg var ferdig utdannet i 2015 og er 28 år.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig ting var annerledes før du ble lærer. Man vet jo ikke alderen på de som svarer.

Anonymkode: cd75a...543

Det var sikkert annerledes før, men det er ikke slik nå. Folk som svarer "man lærer britisk-engelsk på skolen" bør derfor sjekke fakta før de svarer.

Anonymkode: b0b38...175

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på skole en liten periode i England på ungdomsskolen, så derfor snakker jeg britisk-engelsk. Men jeg synes de fleste på min alder (født på 1990-tallet) snakker Amerikansk?

Anonymkode: f8c95...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1992, og har aldri opplevd at lærerne har vært opptatt av hvilken aksent vi har. 

Jeg personlig synes det kan være det samme. For min del kan en person snakke så norsk-engelsk som den bare vil, så lenge det er forståelig og ordforrådet er godt. Vi er tross alt nordmenn, og ikke britiske eller amerikanske. Nordmenn som ser ned på andre nordmenn med en norsk aksent kan ta seg en bolle 👊🏻 Selv har jeg nok et mer amerikansk preg uten å forsøke 

Anonymkode: 7e9f9...597

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd flere år i England og flere år i USA, og jeg slår om etter hvem jeg snakker med. Har øst-londonsk aksent (type Idris Elba) og California-aksent alt etter som. Det er skikkelig forvirrende når jeg er sammen med engelskmenn og amerikanere samtidig :P 

Anonymkode: fb4f1...042

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en lære noe, går en selvfølgelig til kilden og tar etter den, ikke til noen sørgelige etterplaprere på den andre sida av Jorda.

Anonymkode: e231a...51f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ferdig utdannet i 2015 og er 28 år.

Det var sikkert annerledes før, men det er ikke slik nå. Folk som svarer "man lærer britisk-engelsk på skolen" bør derfor sjekke fakta før de svarer.

Anonymkode: b0b38...175

Du har jobbet som lærer i hele 4 år. Tror du alle andre engelsklærere har fått med seg dette?

Jeg begynte med engelsk på skolen på 80-tallet, og vi ble lært opp i britisk uttale og skrivemåte. Jeg syntes dengang det virket fremmed, sikkert pga påvirkning fra media. Jeg har senere bodd i USA så kjører kun amerikansk uttale. Jeg får ikke til å snakke britisk.

Anonymkode: 6da24...5c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2019 den 2.04, AnonymBruker skrev:

Det heter "Svælvik-engelsk", og det er ganske anerkjent, bare se på Solberg, liksom (Ikke statsministeren)

Anonymkode: 6aa6d...af4

Petter og Henning Solberg er jo temmelig kjent for "engelsken" sin, men de er fra Spydeberg, ikke Svelvik. 

Anonymkode: b3978...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg opplever at det er veldig få nordmenn som snakker med en britisk aksent uten å ha bodd litt i f.eks. England. De aller fleste nordmenn snakker jo engelsk med en norsk aksent. Så dette må da gjelde kun et fåtall nordmenn, f.eks. tidligere studenter i England. Samtidig skal det en del til før man lærer seg en skikkelig britisk/amerikansk aksent. Kjenner folk som har studert/bodd årevis i England eller USA men som likevel har en veldig tydelig norsk aksent.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, July 07, 2019 den 2.33, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull at man lærer britisk-engelsk på skolen. Britisk-engelsk og amerikansk-engelsk er likestilte, på ungdomsskolen er det heller ikke så farlig om man blander disse to. Det at læreren snakker britisk, betyr ikke det samme som at elevene er nødt til å gjøre det samme.

Hilsen engelsklærer 

Anonymkode: b0b38...175

Engelsklærer meg midt i ræva. Man fikk nedsatt karakter om man pratet med amerikansk aksent. Det var britisk-engelsk man lærte og skulle både prate og skrive.

Anonymkode: d3801...c23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...