Gå til innhold

Du som har fått lappen (for første gang) i løpet av de siste årene. Gjerne du som strøk noen ganger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spør dere som fikk lappen for ikke så lenge siden, fordi jeg vet at mye har endret seg i kjøreopplæringen siden feks år 1990...

Jeg har oppkjøring neste uke. Er både veldig nervøs, samtidig som jeg prøver å roe meg ned og tenke at jeg har kontroll i de fleste situasjoner så lenge jeg ikke stresser meg opp og kjører slik at jeg får til å planlegge neste kryss etc. Men jeg har nå strøket på oppkjøring to ganger, og føler at jeg ikke kommer unna tilfeldigheter som kan oppstå der jeg blir satt ut og klarer å gjøre feil. Forrige oppkjøring gjorde jeg bare én dum tabbe som gjorde at jeg strøk, men nå varierer det veldig fra kjøretime til kjøretime hvor bra jeg kjører. 

Vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal formulere dette. Men noen som strøk noen ganger som kan gi meg noen råd? Jeg har googlet og lest, sett youtube osv. og det er alltid disse generelle rådene: pust med magen, unngå ditt, unngå datt osv. Noen som kan si noe annet, som å dele sine erfaringer for eksempel? Hadde vært veldig kjekt å høre fra spesielt dere som også strøk noen ganger før dere endelig sto, - og hva som kanskje gjorde at dere sto siste gangen til forskjell fra de andre gangene. 

Veldig takknemlig for svar!!!

Anonymkode: 67931...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette gjelder altså OPPKJØRINGEN, ikke teoriprøven (den besto jeg på første forsøk). - TS

Anonymkode: 67931...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Jeg skal kjøre opp om ikke altfor lenge selv.. vel det vil si i begynnelsen av spetember, for det var da jeg fikk ledig time. Men tar gjerne med meg tips. Tenker å kjøre masse og å prøve å ikke være så nervøs. 

Anonymkode: 70b4a...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk 8 oppkjøringer før jeg klarte det. Har ikke annet råd enn å bare prøve igjen, fordi det er mye tilfeldigheter ute å går når en blir fort stresset i slike eksamenssituasjoner.. En dag er du heldig og består:)

Anonymkode: c34c8...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er problemet er nok at du tenker for mye. For min del hjalp det å si, shit nå er jeg nervøs! Til sensor. Nå klarte jeg det såvidt første gang, men det var like før jeg ødela for meg selv. Du må bare ta det som en annen kjøretime, slik at du ikke høyner forventningene så mye for deg selv. Kjør mye dagen i forveien, spør om du får en ekstra kjøretime før oppkjøring om du ikke allerede har det ☺️ Dette klarer du, tredje gang er sjarmen! Ikke tenk at du stryker nå også, lykke til. 

Anonymkode: 8190f...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besto oppkjøringen på første forsøk.

Anonymkode: fb548...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Besto oppkjøringen på første forsøk.

Anonymkode: fb548...46c

Var vel ikke det ts spurte om

Anonymkode: 44ca1...4ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Besto oppkjøringen på første forsøk.

Anonymkode: fb548...46c

Det var er veldig uinteressant svar, ifht det ts spurte om.

Mitt er bare hakket bedre. Tok lappen for ca 18 år siden. Fikk det til på tredje forsøk! Kan ikke si noe om dagens ordninger. 

Anonymkode: e59e7...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestod etter 5 forsøk, dvs bestod på femte. Holdt på å bli gal, trodde jeg aldri kom til å bestå. Det beste rådet jeg kan gi er ikke stress, alt ordner seg, til slutt består du. 

Anonymkode: 11ae3...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk to ganger. Jeg byttet kjørelærere mellom andre og tredje oppkjøring. Det var det beste for meg. Den nye læreren så fort at jeg ble stresset om jeg først hadde gjort én feil, og at jeg ble mer usikker av det. Dermed tok vi ikke en dobbel kjøretime før oppkjøringen, men varmet bare opp litt. Han kjøpte mat til meg, satte på høy musikk, og ba meg synge med 😂 

Kjør mye i dagene før oppkjøringen, spis godt med mat, senk skuldrene og pust dypt. 

Anonymkode: d1b05...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte opp i 2011 tror jeg. Gidder ikke hente førerkortet å sjekke, kan ha vært året før eller etter. Men rundt der. Strøk tre ganger.

Mitt beste tips tror jeg er å bytte kjørelærer til en som du har god kjemi med og føler deg trygg med (hvis du ikke har det altså). Det var en av mine tabber. Altså, det var selvsagt JEG som ikke kjørte godt nok til å få lappen, men kjørelæreren min var definitivt med på å gjøre meg mer usikker. Han sa blant annet at jeg antakelig aldri kom til å bli en god sjåfør. Altså ikke av den mest pedagogiske sorten, og jeg ble bare mer og mer usikker. Hvorfor han sendte meg til oppkjøring når jeg var så dårlig vet jeg ikke... Men vi hadde hvert fall veldig dårlig kjemi og jeg burde byttet til en som ga meg trygghet og gjorde meg selvsikker. 

Vet ikke helt hva som gjorde at jeg sto fjerde gangen, for jeg var helt skjelven og overbevist om at jeg kom til å stryke... Men det gikk til slutt! 

 

Anonymkode: 9d83a...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strøk ikke på oppkjøring men strøk på teori 2 ganger... 

Men noen råd fra min side er...sørg for å holde flyt i trafikken. Ikke vent for lenge i en rundkjøring. Ta intiativ i et kryss hvis det er biler fra alle sider. Bruk speil ofte for å indikere at du følger med hva som skjer rundt deg til en hver tid, spesielt når du skal bytte felt.

 

Tenk alltid sikkerhet først. Tenk alltid at en fotjenger kan finne på å gå over veien. Eller at en bil plutselig kommer fra et kryss. Alltid ha dette i bakhodet. 

 

 

En fin regel jeg lærte meg for å unngå å "kjøre og stoppe brått" men heller ha en flyt, var å late som gassbedallen og bremsen hadde et egg under seg som du skal unngå å knuse. Dette gjør at du slapper mer av i foten og at du ikke gjør handlinger "brått". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også lurt når du gjør en feil å kommentere det, oi, nå gjorde jeg ditt men burde ha gjort datt

Anonymkode: 74a8b...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode tips og råd til nå. Setter pris på flere, så dytter igjen. - TS 

Anonymkode: 67931...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her. Hatt oppkjøring nå, strøk igjen. For å dele mine erfaringer til andre som kanskje lurer på det samme: 

Jeg og kjørelærer var ikke enig i at jeg skulle stryke i dag. Jeg gjorde kanskje én ting der det kunne være tvil, men kjørte riktig ellers i forhold til samme trafikkregel (forkjørsveg, kjørte for sakte da jeg var usikker på om det var forkjørsveg en plass og den andre plassen er det ikke satt opp vikepliktsskilt sånn at mange ikke overholder vikeplikten). Om en vurderer en prøve som en helhet så var dette ganske strengt vurdert etter både mitt og kjørelærer sitt synspunkt, og jeg kjenner andre som ikke har kjørt bedre enn meg (ifølge dem selv) som har fått bestått. Jeg vet at mange elever som er uenig i stryk kanskje har dårlig selvinnsikt, men jeg har gått igjennom tilbakemeldingen fra sensor mange ganger både på papiret og i hodet og jeg kommer hele tiden tilbake til det samme. De to forrige oppkjøringene er jeg igrunn enig i at jeg kunne stryke på, men jeg er 99,9% sikker på at jeg hadde stått i dag om jeg hadde fått en sensor som hadde sett mer helhet. Han mente selv at han vurderte prøven som en helhet, men det virker ikke slik. Han vurderte meg også som om jeg skulle ha kjørt opp i Oslo eller Stavanger, hvor en kjører mer aggressivt, mens her hvor jeg kjørte opp nå er trafikkbildet annerledes og en skal kjøre mer avventende. 

Så jeg tenker som før oppkjøringen i dag at hvis jeg strøk i dag så kom det til å være uflaks, og det mente også kjørelæreren at jeg hadde i dag. Streng sensor som tok meg på det "rusket" som var å ta meg på. Hadde ingen grove feil, og kjørte like bra eller bedre enn det jeg hadde gjort de siste kjøretimene, som kjørelæreren min var godt fornøyd med. Kjørelæreren min har mye erfaring og er ikke en dårlig kjørelærer, bare så det er sagt. 

Anonymkode: 67931...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Hatt oppkjøring nå, strøk igjen. For å dele mine erfaringer til andre som kanskje lurer på det samme: 

Jeg og kjørelærer var ikke enig i at jeg skulle stryke i dag. Jeg gjorde kanskje én ting der det kunne være tvil, men kjørte riktig ellers i forhold til samme trafikkregel (forkjørsveg, kjørte for sakte da jeg var usikker på om det var forkjørsveg en plass og den andre plassen er det ikke satt opp vikepliktsskilt sånn at mange ikke overholder vikeplikten). Om en vurderer en prøve som en helhet så var dette ganske strengt vurdert etter både mitt og kjørelærer sitt synspunkt, og jeg kjenner andre som ikke har kjørt bedre enn meg (ifølge dem selv) som har fått bestått. Jeg vet at mange elever som er uenig i stryk kanskje har dårlig selvinnsikt, men jeg har gått igjennom tilbakemeldingen fra sensor mange ganger både på papiret og i hodet og jeg kommer hele tiden tilbake til det samme. De to forrige oppkjøringene er jeg igrunn enig i at jeg kunne stryke på, men jeg er 99,9% sikker på at jeg hadde stått i dag om jeg hadde fått en sensor som hadde sett mer helhet. Han mente selv at han vurderte prøven som en helhet, men det virker ikke slik. Han vurderte meg også som om jeg skulle ha kjørt opp i Oslo eller Stavanger, hvor en kjører mer aggressivt, mens her hvor jeg kjørte opp nå er trafikkbildet annerledes og en skal kjøre mer avventende. 

Så jeg tenker som før oppkjøringen i dag at hvis jeg strøk i dag så kom det til å være uflaks, og det mente også kjørelæreren at jeg hadde i dag. Streng sensor som tok meg på det "rusket" som var å ta meg på. Hadde ingen grove feil, og kjørte like bra eller bedre enn det jeg hadde gjort de siste kjøretimene, som kjørelæreren min var godt fornøyd med. Kjørelæreren min har mye erfaring og er ikke en dårlig kjørelærer, bare så det er sagt. 

Anonymkode: 67931...7f3

Men hvis kjørelærer sier det her, hva har du da å tape på å klage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Men hvis kjørelærer sier det her, hva har du da å tape på å klage?

Kommer ingen vei dessverre, sensor har siste ord uansett og kjørelærer var ikke med i bilen heller. 

Anonymkode: 67931...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...