Gå til innhold

Hvorfor har folk blitt så gjerrige at de ikke engang gidder å sjekke inn bagasje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av saken jeg linker til, og sånn til vanlig; hvorfor skal folk ha med seg et flyttelass med bagasje som "håndbagasje" istedenfor å sjekke inn en stor koffert? Det går utover alle andre reisende, når en del fyller opp hele hattehyllen med bare deres ræl.

Pleier du å ta med mest mulig som håndbagasje, hvorfor/hvorfor ikke?

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGVK79/hadde-for-tung-haandbagasje-snudde-i-protest?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Anonymkode: 7ed0d...8c6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker helst en stor veske som håndbagasje, slik at jeg kan legge den under setet foran meg. Pluss at jeg hater å måtte trille rundt på en koffert, en veske på skulderen synes jeg er mye lettere å ha med å gjøre. 

Anonymkode: 3cca1...a12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er så frekke. 

Jeg tar ikke med mer enn det som er lov. Anser det som vanlig folkeskikk.

Anonymkode: bdd1e...d84

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tenker bare på seg selv.... fryktelig irriterende

Anonymkode: 49b43...20f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er dyrt. Forsåvidt pakker jeg ikke mer enn det som tillates av håndbaggasje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sommerferie,

Anonymkode: 97323...126

Det er ikke fordi det er sommerferie, ser sånne hver eneste gang jeg er ute og flyr. Pleier å håpe at de blir stoppet, men det har dessverre ikke skjedd hittil. Synes det er bra at flyselskapene tar tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av saken jeg linker til, og sånn til vanlig; hvorfor skal folk ha med seg et flyttelass med bagasje som "håndbagasje" istedenfor å sjekke inn en stor koffert? Det går utover alle andre reisende, når en del fyller opp hele hattehyllen med bare deres ræl.

Pleier du å ta med mest mulig som håndbagasje, hvorfor/hvorfor ikke?

Haha.

Hender jeg fyrer meg skikkelig opp hvis ting ikke går smooth når jeg er på vei til ferie, men jeg rekker heldigvis å roe meg såpass ned at jeg ikke ringer avisen for å si "hei, har dere lyst til å høre historien om meg som oppfører meg som en idiot?" når jeg har kommet hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her virker nå heller mest hjernedødt enn å være gjerrig. Han sier at han har nok poeng til å sende bagasje gratis. Han rakk imidlertid ikke å gjøre det når han var ved gaten. Videre står det at: "Han og konas kofferter veide 10 kilo hver, men med taxfreekjøpet gikk han over grensen." De kunne vel bare ha etterlatt taxfreevarene, eller betalt gebyret på 750 kr for å sende den ene kofferten. Det virker jo fullstendig hjernedødt å dra hjem igjen (som ikke er gratis) og kjøpe nye, dyrere billetter med SAS til nesten 10 000 kr når man ikke får refundert de opprinnelige billettene. Dette bare fordi Norwegians praksis "suger". 

Anonymkode: 1a0e2...43c

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser bestandig med en liten koffert som passer med målene til flyselskapet jeg reiser med, så har jeg en liten veske/ryggsekk som har plass under setet foran. Irriterer meg bestandig over disse med gigantiske kofferter og ryggsekker som tar all plass i bagasjelukene. Det skjer hver eneste gang jeg reiser. Skal man ha mye pakk med seg, så får de faen meg betale for å sjekke det inn. Med Norwegian koster det ikke mye mer enn 100 kr en vei for en koffert.

Anonymkode: 826ba...720

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med mest mulig som håndbagasje. Jeg holder meg alltid innenfor regelverket til det selskapet jeg flyr med. 

Jeg gjør det rett og slett fordi jeg ikke reiser med innsjekket bagasje. Jeg reiser mye mer enn jeg liker, og jeg liker ikke flyplasser. Å vente på bagasjen er det verste. Det er alt for mye folk. Så jeg gjør noen grep som er innenfor reglene, eller som eventuelt utgjør en risiko for meg selv og ingen andre. Så jeg reiser uten innsjekket bagasje, jeg sitter ved midtgangen så langt fremme som mulig, jeg betaler for fasttrack, og når jeg må bytte fly så tar jeg gledelig risikoen med at flyet er gått dersom det første er litt forsinket. Det skjer så sjeldent at det er verdt at jeg de fleste gangene får gå rett ombord.

Anonymkode: b625f...78e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så denne tidligere, og ble flau på parets vegne. Denne praksisen gir Norwegian veldig tydelig informasjon om, og det er virkelig ikke noe nytt. Jeg har opplevd å få bagasjen veid av flere flyselskap i mange år nå.

Ble spesielt flau da mannen ytrer « Den suger, særlig når man ikke er informert på forhånd.». Dette kommer fra en voksen mann som angivelig flyr nok til å opparbeide seg en stor mengde poeng, og allikevel presterer han å fronte en så uinformert og selvsentrert sytesak i VG. Han virker ikke helt skarp, nei. Flaut er det eneste jeg har å si...

Anonymkode: 6295d...352

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta frem en stadig tilbakevendende erfaring fra forrige fredags flytur. Det gjelder flere enn dere, men siden jeg oftest reiser med dere er det Norwegian som får denne servert. Det handler om kabinbagasje, eller håndbagasje som det så kjekt omtales som i norsk språk. Jeg reiser av og til med fly. Ikke mye, men nok til at jeg kan la meg irritere, og i dette tilfellet gjør jeg det – gjerne. Sånn et sted mellom åtte til tjue tur/returreiser pr år tipper jeg at det blir. Jeg reiser meget sjelden med kun kabinbagasje. For det første er det upraktisk å måtte begrense seg til åtte kilogram saker inkludert kofferten, og for det andre betaler jeg gjerne for å slippe å drasse kofferten gjennom sikkerhetskontrollen og alle de andre morsomme tingene man skal gjøre mens man er på en flyplass. Jeg pleier å reise med en passe stor tursekk som rommer en bok, kamera og evt laptop og ei padde i tillegg til lommebok, briller og litt nøkler og sånn. Resten av sakene jeg trenger dit jeg kommer ligger i en koffert som er sjekket inn. (Den er for øvrig av en slik størrelse at selv damer blir misunnelige.) Alt dette er helt uproblematisk frem til det punktet hvor vi står ved skranken for ombordstigning og hvor betjeningen ber om at de med kabinkofferter sjekker inn disse. De med kabinkofferter får da for det meste tilfeller av FBIT (flakkende blikk i taket) og håper at noen andre sjekker inn sine slik at de kan ta med sin inn i flymaskinen. Det er jo ganske mange reisende, mange på grunn av selskapenes prispolitikk og andre fordi de er på stramt tidsskjema og vil spare tid i begge ender som kun har håndbagasje. Jeg vil gjerne ha sekken min i hattehylla fordi den inneholder relativt dyre gjenstander som jeg ikke har noe ønske om å sparke i stykker, og fordi jeg liker å kunne røre litt på beina, eller ha plass til å strekke meg når jeg sitter i setet. Hvis du slakker beltet og setter deg helt ut på setekanten, evt med en jakke i korsryggen kan du legge deg til å sove før pushback. Det fungerer dårlig med en haug med bagasje under setet foran. Jeg pleier (til konas fortvilelse) å komme meg ombord så raskt som mulig for å kunne stappe sekken i bagasjehylla selv om jeg alltid velger midtgang (og alltid betaler for å velge sete om det ikke er inkludert) nettopp fordi de som sitter på rad tjueto synes det er passende å forlate kabinbagasjen i hylla over seterad fem eller sju. Da kunne de like gjerne sendt den som innsjekket spør du meg. De siste ombordstigende kommer ofte med trillekoffert, et par store taxfreeposer, og på den siste turen jeg hadde en gedigen pappeske med leketøy fra en av flyplassbutikkene som de forventer skal få plass. Når det da blir ropt opp at de med myke sekker og vesker bes å flytte det ned under setet foran slik at de med trillekofferter kan få plass i hattehylla, blir jeg litt mer enn litt irritert. Hvorfor kan ikke de kjipingene uten innsjekket bagasje og med harde trillekofferter legge de under stolsetet foran. Alt innhold er beskyttet av skallet på kofferten. Hvorfor må jakka mi ut av hattehylla og ligge der forrige passasjer hadde skoene sine på grunn av at flyselskapet med sin prispolitikk oppfordrer passasjerer til å reise med kun kabinbagasje? Jeg kommer ikke til å legge min sekk under setet foran før selskapene slutter med bagasjehyller. Jeg tør påstå at det blir innført prispåslag på håndbagasje før selskapene vurderer å prise reisene med innsjekket bagasje inkludert. Spørsmålet er som følger: Hvorfor ønsker dere i Norwegian at jeg med myk håndbagasje skal ha den under setet foran mens de med hard håndbagasje skal ha prioritet på bagasjehyllen?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her virker nå heller mest hjernedødt enn å være gjerrig. Han sier at han har nok poeng til å sende bagasje gratis. Han rakk imidlertid ikke å gjøre det når han var ved gaten. Videre står det at: "Han og konas kofferter veide 10 kilo hver, men med taxfreekjøpet gikk han over grensen." De kunne vel bare ha etterlatt taxfreevarene, eller betalt gebyret på 750 kr for å sende den ene kofferten. Det virker jo fullstendig hjernedødt å dra hjem igjen (som ikke er gratis) og kjøpe nye, dyrere billetter med SAS til nesten 10 000 kr når man ikke får refundert de opprinnelige billettene. Dette bare fordi Norwegians praksis "suger". 

Anonymkode: 1a0e2...43c

Kan være at billettene hans var kampanjebilletter på 299,- eller noe lignende og da så han det mer som et tap å betale 750,- for å sjekke inn bagasje.

Det at han betalte nærmere 10 000,- for nye billetter kan for all del være ren bullshit, bare for å sette Norwegian i dårlig lys. Gjerrige mennesker blir ikke mindre gjerrige etter de har driti seg ut.

Anonymkode: 7ed0d...8c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være at billettene hans var kampanjebilletter på 299,- eller noe lignende og da så han det mer som et tap å betale 750,- for å sjekke inn bagasje.

Det at han betalte nærmere 10 000,- for nye billetter kan for all del være ren bullshit, bare for å sette Norwegian i dårlig lys. Gjerrige mennesker blir ikke mindre gjerrige etter de har driti seg ut.

Anonymkode: 7ed0d...8c6

Nei, det står jo i artikkelen at Norwegian-billettene kostet 7500 kr. 

Anonymkode: 1a0e2...43c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nisse. Han betalte 7500 kr for billettene i utgangspunktet, og istedet for å betale 750 så betaler han 9500 for nye billetter. Snakk om å kaste penger ut av vinduet. Det står at man kan ha med seg en håndbagasje og mål på denne, samt at det er tillatt med en liten veske og en taxfreepose. Videre står det at den totale vekten ikke må overstige 10 kg. Han har sikkert misforstått dette og tror at han kan ha med både taxfreepose og veske/laptop ved siden av så lenge kofferten holder angitte mål og ikke har overvekt. Jeg tror ikke det handler om gjerrighet i dette tilfellet men, om en gubbe som er sur fordi han har vondt i viljen sin.

Jeg håper iallefall at noen satt og ventet på stand by billetter og fikk billettene til denne klovnen for en billig penge.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

" Vi hadde kjøpt billetter for 7500 kroner, men det endte med at vi dro fra stedet. Nå er jeg hjemme igjen og skal bestille med SAS i stedet. Jeg er fly forbanna. sier Husvik som ikke har noe særlig til overs for Norwegians praksis. "

 

Hvilket også betyr at han måtte levere tilbake tax-free varene før han forlot flyplassen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn til at jeg passer på å boarde flyet tidligst mulig. For er man blant de siste inn på flyet skal du banne på det ikke er ledig plass til håndbagasjen over setet mitt. Pga av disse tullingene som stuer all nips napset sitt i hyllen. Laaangt mer enn de har lov til. 

Anonymkode: 7a73c...453

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alltid vært sånn, selv før man måtte betale for bagasje. Det handler om å slippe å vente på bagasjen etter at flyet har landet.

Anonymkode: 01441...a4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket meg de siste årene at det er en økende trend at flest mulig Tydligvis skal reise kun med håndbagasje og da snakker jeg ikke om businessreisnede på 2 dagers tur med tilsvarende minikoffert, men gjerne fylleweekend til Amsterdam med store koffert og hauger med taxfreeposer og ekstra håndveske/sekk.... En ting er kaoset som oppstår når det er full krangel om plassen i hyllene, men det faktum at flyet tar 3 ganger så lang tid å laste/tømme er faktisk verre. Sist tok det evigheter å laste fordi flyet var fullbooket og de måtte sjekke at alle trillekofferter/sekker/bagger passet i bagasjemåleren ved innsjekk... 

Anonymkode: db74c...42b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...