Gå til innhold

Hvorfor har folk blitt så gjerrige at de ikke engang gidder å sjekke inn bagasje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt utrolig at de vil ha dette i VG. De fremstår jo som temmelig hjernedøde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt supert at de håndhever dette strengt. De kan gjerne bli enda strengere med dette.
Jeg reiser alltid kun med håndbagasje og bestreber meg å følge reglene, enten det er 5, 8 eller 10 kg som er grensen.  Dersom alle holder seg til dette så vil det ikke være noe problem med plass på flyet. Det er når folk kommer med stor bag, 4 tax-freeposer og en gigantisk veske i tillegg det virkelig blir trøbbel. 
grunnen til at jeg kun reiser med håndbagasje er flere. Først og fremst for å slippe å vente på bagasjen når vi kommer frem, dernest fordi jeg ikke har behov for å ha med meg mer enn det som går i en kabinkoffert, men også fordi jeg har folk i familien som har jobbet som stuer på Gardermoen.... jeg vet hvordan innsjekket bagasje blir håndtert. 
For min del ville jeg kun reist med håndbagasje uansett pris. 

For noen år siden skulle jeg fly hjem fra London med Ryanair. Da vi sto i køen ved gaten gikk det funksjonærer opp og ned langs køen og minnet på størrelseskravet på håndbagasje. I tillegg ble det GODT opplyst om det ved innsjekk (dette var før man fikk innsjekk på SMS eller automater). Like fullt var det et par-tre stykker som ble stående og krangle med personalet da de kom frem til gaten og fikk beskjed om at de hadde for stor bagasje. Dette tok MASSE tid og skapte unødvendig venting for oss andre, så det ble ganske dårlig stemning i køen. Jeg vet ikke hvorfor enkelte ser ut til å tro at slike regler gjelder alle andre enn dem selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2019 den 16.35, Whistler skrev:

Jeg skal ta frem en stadig tilbakevendende erfaring fra forrige fredags flytur. Det gjelder flere enn dere, men siden jeg oftest reiser med dere er det Norwegian som får denne servert. Det handler om kabinbagasje, eller håndbagasje som det så kjekt omtales som i norsk språk. Jeg reiser av og til med fly. Ikke mye, men nok til at jeg kan la meg irritere, og i dette tilfellet gjør jeg det – gjerne. Sånn et sted mellom åtte til tjue tur/returreiser pr år tipper jeg at det blir. Jeg reiser meget sjelden med kun kabinbagasje. For det første er det upraktisk å måtte begrense seg til åtte kilogram saker inkludert kofferten, og for det andre betaler jeg gjerne for å slippe å drasse kofferten gjennom sikkerhetskontrollen og alle de andre morsomme tingene man skal gjøre mens man er på en flyplass. Jeg pleier å reise med en passe stor tursekk som rommer en bok, kamera og evt laptop og ei padde i tillegg til lommebok, briller og litt nøkler og sånn. Resten av sakene jeg trenger dit jeg kommer ligger i en koffert som er sjekket inn. (Den er for øvrig av en slik størrelse at selv damer blir misunnelige.) Alt dette er helt uproblematisk frem til det punktet hvor vi står ved skranken for ombordstigning og hvor betjeningen ber om at de med kabinkofferter sjekker inn disse. De med kabinkofferter får da for det meste tilfeller av FBIT (flakkende blikk i taket) og håper at noen andre sjekker inn sine slik at de kan ta med sin inn i flymaskinen. Det er jo ganske mange reisende, mange på grunn av selskapenes prispolitikk og andre fordi de er på stramt tidsskjema og vil spare tid i begge ender som kun har håndbagasje. Jeg vil gjerne ha sekken min i hattehylla fordi den inneholder relativt dyre gjenstander som jeg ikke har noe ønske om å sparke i stykker, og fordi jeg liker å kunne røre litt på beina, eller ha plass til å strekke meg når jeg sitter i setet. Hvis du slakker beltet og setter deg helt ut på setekanten, evt med en jakke i korsryggen kan du legge deg til å sove før pushback. Det fungerer dårlig med en haug med bagasje under setet foran. Jeg pleier (til konas fortvilelse) å komme meg ombord så raskt som mulig for å kunne stappe sekken i bagasjehylla selv om jeg alltid velger midtgang (og alltid betaler for å velge sete om det ikke er inkludert) nettopp fordi de som sitter på rad tjueto synes det er passende å forlate kabinbagasjen i hylla over seterad fem eller sju. Da kunne de like gjerne sendt den som innsjekket spør du meg. De siste ombordstigende kommer ofte med trillekoffert, et par store taxfreeposer, og på den siste turen jeg hadde en gedigen pappeske med leketøy fra en av flyplassbutikkene som de forventer skal få plass. Når det da blir ropt opp at de med myke sekker og vesker bes å flytte det ned under setet foran slik at de med trillekofferter kan få plass i hattehylla, blir jeg litt mer enn litt irritert. Hvorfor kan ikke de kjipingene uten innsjekket bagasje og med harde trillekofferter legge de under stolsetet foran. Alt innhold er beskyttet av skallet på kofferten. Hvorfor må jakka mi ut av hattehylla og ligge der forrige passasjer hadde skoene sine på grunn av at flyselskapet med sin prispolitikk oppfordrer passasjerer til å reise med kun kabinbagasje? Jeg kommer ikke til å legge min sekk under setet foran før selskapene slutter med bagasjehyller. Jeg tør påstå at det blir innført prispåslag på håndbagasje før selskapene vurderer å prise reisene med innsjekket bagasje inkludert. Spørsmålet er som følger: Hvorfor ønsker dere i Norwegian at jeg med myk håndbagasje skal ha den under setet foran mens de med hard håndbagasje skal ha prioritet på bagasjehyllen?

Huff det ble mye lesem hva med å ha mellomrom? Klarte ikke å lese

Anonymkode: 97323...126

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff det ble mye lesem hva med å ha mellomrom? Klarte ikke å lese

Anonymkode: 97323...126

Du sliter litt med tegnsetting og staving også, så det kan jeg godt forstå.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd gjentatte ganger å stå ved bagasjebåndet og vente på kofferter som aldri kommer. Noe som er sinnsykt irriterende! Vil tro jeg ikke er alene om å ha opplevd kofferter på avveie, og at dette kan være noe av grunnen til at flere og flere lar være å sjekke inn bagasje der det er mulig.

 

 

Anonymkode: 4fd6e...a3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare er han gjerrig, han oppfører seg som en trassunge med kravmentalitet. Og å faktisk velge å gå til avisen for å fortelle hele Norges befolkning at han klarer ikke noe så enkelt som å lese og forholde seg til bagasjereglene hos Norwegian! Pinlig! 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.7.2019 den 15.53, AnonymBruker skrev:

Inspirert av saken jeg linker til, og sånn til vanlig; hvorfor skal folk ha med seg et flyttelass med bagasje som "håndbagasje" istedenfor å sjekke inn en stor koffert? Det går utover alle andre reisende, når en del fyller opp hele hattehyllen med bare deres ræl.

Pleier du å ta med mest mulig som håndbagasje, hvorfor/hvorfor ikke?

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGVK79/hadde-for-tung-haandbagasje-snudde-i-protest?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Anonymkode: 7ed0d...8c6

Handler ikke bare om gjerrighet, men om lettvinthet og sikkerhet for at bagasjen ikke skal forsvinne, samt å komme seg raskt frem.

Anonymkode: eddf8...6dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg betale ekstra for innsjekket bagasje når flyselskapet tillater 10 kg håndbagasje? Hvis det er galt å ha med så mye håndbagasje så må de endre på reglene. Jeg kommer til å fortsette å reise med bare håndbagasje så lenge reglene er som de er.

Anonymkode: e37c8...df3

Så lenge håndbagasjen din er innenfor flyselskapets regelverk for vekt, antall kolli og størrelse er det uproblematisk at du reiser kun med håndbagasje. Det er de som ikke hoder seg til reglene som er problemet og det er dem flyselskapene er ute etter når de har kontroller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SPOCA skrev:

Mannen i artikkelen oppfører seg jo rimelig tåpelig. Å betale for å sjekke inn bagasjen er uaktuelt, men betaler 9000 kr (eller hva det nå var) for ny flyvning? Eh? Den logikken forstår jeg ikke.

Personlig synes jeg ikke det er et problem at man velger å ha med seg kabinkoffert så lenge den er innenfor målene. Problemet er at mange passasjer med en slik koffert ofte har med seg så mye andre greier i tillegg. Jeg reiser gjerne business class hjem fra ferie, og da hender det at jeg har med meg en liten koffert godt innenfor målene, men da betaler jeg faktisk ekstra for å ha det ekstra bekvemt - spesielt for ekstra innsjekket bagasje + håndbagasje. Ytterst sjelden jeg har tatt med en slik liten koffert, men da tar jeg jo ikke med meg halve taxfreebutikken i tillegg. ;) 

Enig. Det er også ofte fort gjort å ta opp og ned en koffert. De som bruker lang tid har jo gjerne lagt både koffert, jakke, veske, taxfree-varer, nakkepute og gudene vet hva i hylla, og når de skal ta det opp og ned breier de seg utover hele midtgangen slik at ingen kommer seg forbi. 

Anonymkode: 1a0e2...43c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har som regel 2-3 topper, truser, skjørt, lette bukser i håndbagasje. Ikke like lett å finne klær i min størrelse der jeg reiser. Ikke noe problem å holde meg innen bagasjereglene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- tidsaspektet. Jeg kan gå rett på flyet når jeg kommer på flyplassen 30 min før avgang. Jeg kan gå rett av flyet og ut. 

- risiko for tapt bagasje. Jeg er kresen når det gjelder produkter og klær, så å måtte handle inn nytt er uaktuelt. 

- det økonomiske aspektet. Jeg eier mange, dyre ting. Forsikringen vil ikke kunne erstatte det, samt det emosjonelle i dette. 

 

Jeg "jukser" ved å ta med en stor veske/bag i tillegg til største tillatte trillekofferten. Denne har jeg alltid under setet foran. 

Anonymkode: 0e916...4d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2019 den 9.29, A-hunter skrev:

Samme her. Ingenting er som å slentre sist ombord på flyet, finne plassen sin og sette seg etter alle andre har kjempet en brutal kamp med å lirke, løfte, presse og skubbe flyttelasset sitt inn i knøttsmå hyller.

I stedet for forbud ønsker jeg mye heller prioritert utgang for oss uten håndbagasje. Jeg er dritt lei av folk som har dyttet bagasjen sin langt bak seteraden sin fordi alt annet var fullt og forventer at hele flyet skal lempe rundt på håndbagasjen deres. La dem sitte og svette til flyet er tomt. Så kan vi andre rekke å shoppe ferdig, uthvilte og med to ledige armer, før bagasjen vår er klar på båndet.

Det var en veldig kul idé. Prioritert utgang for de uten koffert som håndbagasje! Kanskje inngang også? 

Anonymkode: 130a3...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/5/2019 at 4:35 PM, Whistler said:

Jeg tør påstå at det blir innført prispåslag på håndbagasje før selskapene vurderer å prise reisene med innsjekket bagasje inkludert.

Det ser jeg på som en selvfølge, i alle fall for et lavprisselskap som Norwegian. Det er jo ganske ulogisk at et lavprisselskap skal "tvinge" sine kunder til å betale for innsjekket bagasje, for eksempel, når de reiser kun med håndbagasje.

On 7/5/2019 at 4:35 PM, Whistler said:

Spørsmålet er som følger: Hvorfor ønsker dere i Norwegian at jeg med myk håndbagasje skal ha den under setet foran mens de med hard håndbagasje skal ha prioritet på bagasjehyllen?

Nå aner ikke jeg noe om størrelse og utforming på sekken din, men jeg synes det virker veldig logisk å ha en myk sekk under setet foran, enn en hard koffert, uavhengig av vekten.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg "jukser" ved å ta med en stor veske/bag i tillegg til største tillatte trillekofferten. Denne har jeg alltid under setet foran. 

Anonymkode: 0e916...4d1

Når du jukser så betyr det at noen andre ikke får ta med seg sin håndbagasje. Hvordan hadde du følt det om du ble nektet å ta med innsjekket bagasje fordi at jeg tok med en koffert for mye i stedet for å sjekke den inn? Hva om din bagasje hadde blitt skadet eller tapt underveis, og du hadde fått et økonomisk tap, fordi at jeg bare  ta med meg mere bagasje enn billetten tillater?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen lest linken skikkelig? Det står da klart at det ikke var på grunn av beløpet han ikke ville sende kofferten, men pga. at han selv ikke ville rukket flyet når han måtte ut i avgangshallen og sjekke inn kofferten. Slik sett var det ikke gjerrighet som stoppet ham. 

Så langt skjønner jeg ham, men min forståelse stopper der. Det burde være kjent for alle som reiser noenlunde jevnlig med fly at det er blitt innskjerpinger i reglene vedrørende kabinbagasje (heldigvis) og det så ikke ut som man måtte ha briller og millimetermål for å se at de hadde for stort volum håndbagasje.

Selv reiser jeg med håndbagasje så fremt det er mulig, men følger alltid reglene. Faktisk sjekket jeg kabinkofferten min før jeg svarte her og den er greit innafor ;) . Vanligvis så er det "personlige itemet" så lite at det stapper jeg i selve kofferten rett før boarding også, slik at jeg har bare ett kolli med meg inn. Eller, jeg tar jo Kindle'n  i hånden da så teknisk sett er det vel fremdeles to kolli. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Cata skrev:

Har ingen lest linken skikkelig? Det står da klart at det ikke var på grunn av beløpet han ikke ville sende kofferten, men pga. at han selv ikke ville rukket flyet når han måtte ut i avgangshallen og sjekke inn kofferten. Slik sett var det ikke gjerrighet som stoppet ham. 

Så langt skjønner jeg ham, men min forståelse stopper der. Det burde være kjent for alle som reiser noenlunde jevnlig med fly at det er blitt innskjerpinger i reglene vedrørende kabinbagasje (heldigvis) og det så ikke ut som man måtte ha briller og millimetermål for å se at de hadde for stort volum håndbagasje.

Selv reiser jeg med håndbagasje så fremt det er mulig, men følger alltid reglene. Faktisk sjekket jeg kabinkofferten min før jeg svarte her og den er greit innafor ;) . Vanligvis så er det "personlige itemet" så lite at det stapper jeg i selve kofferten rett før boarding også, slik at jeg har bare ett kolli med meg inn. Eller, jeg tar jo Kindle'n  i hånden da så teknisk sett er det vel fremdeles to kolli. 

Nei, det står det ikke. Det står at han kunne sendt den gratis hvis han sjekket det inn, men det hadde han ikke tid itl, derfor måtte han betale, og det ville han ikke.

(gratis? Han hadde.nok poeng, det er jo ikke graits, poengene kan gjøres om til penger for å betale en senere reise)

Anonymkode: cf6b8...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Cata said:

Har ingen lest linken skikkelig? Det står da klart at det ikke var på grunn av beløpet han ikke ville sende kofferten, men pga. at han selv ikke ville rukket flyet når han måtte ut i avgangshallen og sjekke inn kofferten. Slik sett var det ikke gjerrighet som stoppet ham. 

Det står at han måtte ha betalt 750 kroner for å levere håndbagasjen til innsjekking, men da hadde han sluppet å gå til innsjekkingsskranken, og kabinpersonalet hadde levert den direkte til bakkemannskapene, men da kunne han ikke betalt med poengene sine. Skulle han betalt med poeng så måtte han gått ut i avgangshallen, men da hadde det vært for sent, for når ombordstigningen har startet så har innsjekkingen stengt. So jo, det var hans egen gjerrighet som stoppet han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kabimhyllen er for liten, det er det egentlige problemet. En kabinhylle er minst 2 seterader i bredde, og skal derfor kunne ta 6 kabinkofferter. Det gjør de ikke. Derfor må folk skynde seg. 

Jeg sjekker inn bagasje for ferier pga mer ting og større toalettsaker. Selv om det er fristende å reise lett da også.

For jobbreise tar jeg alltid kabinkoffert, da holder det med små toalettsaker, jeg sparer tid ved å ikke vente på bagasje (kan ta senere morgenfly) og slipper å miste bagasje! 

Anonymkode: a6d6e...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Miklo Velka skrev:

---

Nå aner ikke jeg noe om størrelse og utforming på sekken din, men jeg synes det virker veldig logisk å ha en myk sekk under setet foran, enn en hard koffert, uavhengig av vekten.

---

Det er jo fordi du ikke vet hva som befinner seg i den myke sekken.  Hva tror du tåler best å ligge som fotstøtte under setet foran; en hardskallkoffert med klær og reiseeffekter, eller en "myk ryggsekk" inneholdende kamerautstyr til tett innpå hundre tusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Whistler said:

Hva tror du tåler best å ligge som fotstøtte under setet foran; en hardskallkoffert med klær og reiseeffekter, eller en "myk ryggsekk" inneholdende kamerautstyr til tett innpå hundre tusen?

Hvordan får man brukt bagasjen under setet foran som fotstøtte? Jeg får i alle fall ikke plass til mine ben der. Ligger det ei PC-veske der så får jeg ikke en gang plass.

Men klart, jeg er ikke Norwegian, aner ikke hva de tenker. Jeg synes bare det var merkelig å reagere på det, men det er bare meg. Jeg tror uansett ikke at Norwegian bryr seg særlig om sine passasjerers preferanser når det kommer til fotstøtte. Tipper det har noe med sikkerhet å gjøre.

Endret av Miklo Velka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...