Gå til innhold

Malama sine skrablerier

Malama

Anbefalte innlegg

ÅÅhh... jeg er sånn i tvil.

Om det å dra hjem altså.

Som jeg skrev så er det ikke planlagt noen tur hjem før til påske, og det er jo leeeeeenge til.

Men jeg har lyst hjem. Selvsagt har jeg lyst hjem. Jeg er redd jeg SKAL hjem, muligens før jul, for begravelse. Håper jo ikke det da, men jeg er forberedt på det (og mamma har fått pappa til å montere opp gjesteseng i kjellerstua (de flytta sovesofaen ut av huset i går nemlig) "så står den nå der, så slipper vi å begynne å lete etter delene når dere kommer")

Funderte på en tur hjem, men det er ikke så lett. Jeg har ikke egentlig mulighet for fri fra jobb, og det har vel ikke egentlig min elskede heller. Dersom morfar dør, så SKAL jeg ha fri, og uansett hvor stressa det har vært på jobb, min kjære har også alltid fått fri til å være med meg hjem i begravelse, og vi har snodd det til slik at vi har fått med oss minnestund også, med max flax og utnyttelse av velferdsperm og en fridag eller to også en gang.

Med tanke på at jeg altså er redd det blir en slik tur, så er det ikke akkurat lett å ta fri for en helgetur I TILLEGG. Særlig ikke ettersom det straks er desember, det nærmer seg årsoppgjør, det er ti tusen ting å gjøre på jobb og sjefen henger over skuldrene på meg og lurer på om det får fremover med dette "evighetsprosjektet" som skal ferdigstilles før årsoppgjøret (det skal vel la seg gjøre, så godt som. FERDIG blir vi aldri, men vi må bare sette en slutt-dato før eller siden...)

En helgetur... Å kjøre blir litt sånn "opp og snu"-opplevelse. Det blir sånn som da min bror var her for et par uker siden. Vi kjører fredag rett fra jobb, med litt flaks med fergene er vi fremme i 23-tida (og ialle fall før midtnatt med mindre vi har sånn uflaks som vi hadde til jul i fjor) Så har vi lørdagen til å være der, og utpå søndagen en gang må vi starte på returen.

Å ta fly er... vel, stort sett vil det koste over 3000 kroner tur-retur. )pr. pers) Da kan vi dra på kveldsflyet på fredag (og sånnsett lande halv ti, og være hjemme sånn ca samtidig som om vi kjører bil og er heldig med fergene...) Men da kan vi om vi satser på å komme "nesten litt sent" på mandag reise tilbake med morgenflyet mandag morgen (lander ti over åtte, og om vi da drar rett på jobb (tar med baggasjen) så burde vi sånn ca nesten rekke jobb innen klokka ni (avhengig av rush...)) Inkludert flybuss havner vi sikkert fort på 7000 om vi skal dra begge to, og selv om vi strengt tatt har råd, så har vi da annet å bruke pengene på.

Men om vi kjører får vi altså i praksis et døgn der oppe. Og JEG må være den som kjører hele veien, begge veier. Vi besluttet etter mormors begravelse at vi ikke skulle gjøre det der en gang til (vi kjørte rett fra minnesamlinga etter begravelsen... og jeg var nok ikke i en følelsemessig tilstand der jeg burde vært tillatt å kjøre...) Men denne gangen er det jo ikke snakk om en begravelse da...

Også er det i så fall NÅR vi skal gjøre det. Å dra i morgen er litt kort frist... For meg som ikke egentlig har rene klær (det er ikke bare noe jeg sier, vi har nesten ikke vasket annet enn håndkklær og undertøy med en og annen t-skjorte sammen med dette de siste ukene, og det er en stadig større utfordring å finne klær hver morgen.) For min kjære som gjerne vil være med meg for støtte, men strengt tatt jobber i helgene også. For min mor som ikke akkurat er forbredt på besøk. Og som sikkert har nok med det som skjer rundt henne.

Men å dra neste helg? Jeg tør ikke bestille flybiletter til neste helg uten at det er sånne som kan endres (enda litt dyrere altså, men ikke så mye, for det er nesten bare det som er tilgjengelig på de avgangene som passer oss likevel...) for jeg er redd vi muligens altså må i begravelse i løpet av desember. Håper vi ikke må det da, men det står ikke så bra til.

Morfar har et blodtrykk som er 98/65 nå. Fordi en så stor del av hjertet hans er dødt grunnet hjerteinfarkt at det ikke klarer mer enn det.

Og forrersten, farmor måtte operere hånda likevel, få inn sånne skinner. Jeg har ikke fått bekreftelse på at det er blitt gjort enda, bare at de i går sa at det måtte gjøres, at det ville bli i går kveld eller i natt sikkert, avhengig av hvor mye annet som skjedde der borte.

Av og til, av og til hater jeg å bo i Bergen, når Bergen er så langt unna Ålesund.

Tenk om jeg kunne avlastet mamma litt. Invitert farmor til middag en helt vanlig onsdag. Bakt dobbelt opp av en kakesort og bare "levert" i skapet til mamma. Besøkt morfar en ettermiddag. Vært der for de gamle som jeg er så glad i, og for mine foreldre som jeg selvsagt også er kjempeglad i og ser at sliter.

Men selv om man sier at verden blir mindre og mindre, så er 35 mil fortsatt 35 mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting er 35 mil, men når man i tillegg er avhengig av ferjer blir jeg det litt lengre også. Har tenkt mye på det der jeg, for sambos drømmejobb befinner seg i en annen kant av landet. Jeg har sagt jeg er villig til å bli med om han noen gang får den jobben, men jeg kommer nok til å slite med å bo så langt unna familien min. Kommer nok til å bruke mye penger på flybilletter da ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fergene kompliserer jo det hele litt, vi bruker i snitt en liten time på fergeventing også (i tillegg til selve overfartstiden selvsagt)

Det er noe speiselt med dette å bo langt unna familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke sånn avbestillingsforsikring som man kan kjøpe sammen med flybilletter da? Du kan jo kanskje kjøpe med en sånn, den burde vel gjelde om reisen må endres i forbindelse med dødsfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes i form av å kjøpe de litt dyrere flybilettene, de som kan endres. Jeg pleier kjøpe de billigste, de kan ikke endres eller refunderes. (Høyst usikker på hvordan reiseforsikringa mi spiller inn i det der egentlig...) Men, om vi bestiller reise for neste helg, så blir det nok de som kan endres på. Dyrt blir det uansett...

Et alternativ er jo at jeg reiser alene selvsagt, da blir det bare halvparten i flykostnader. Vet ikke jeg, vi finner vel ut av det.

Edit: sjekka reiseforsikringa, den dekker jo avbestilling ved dødsfall i nærmeste familie, men i dette tilfellet er det altså mer det at jeg ikke vil reise HJEM (slik de definerer hjem, der jeg bor, mens hjrtet mitt definierer hjem like mye som å være i Ålesund da...) eller at jeg vil reise senere, grunnet dødsfall, og da blir vel mer det at "reisen formål faller bort", og det dekkes ikke.

Det blir nok å gå for slike refunderbare billetter dersom vi skal fly neste helg.

Vi skal "tenke på det, og snakke om det i ettermiddag", for nå skal jeg liskom jobbe og være flink, nettopp fordi dette opplegget MÅ bli ferdig før jul, det er 17 arbeidsdager igjen til jul, og jeg frykter altså å være borte noen av dem om morfar dør...

Malama logger ut og går aktivt igang med mer jobbing (har jobba mye allerede i dag altså, ikke bare sittet her!)

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TROR det er to forskjellige ting, for de litt dyrere billettene kan du endre uavhengig av årsak, mens avbestillingsforsikring er billigere enn prisforskjellen opp til dyrere billetter, men der må du ha gyldig årsak for å endre. Er bare ikke så sikker på hva som er gyldig årsak, men det kan i alle fall være en mulighet.

Uansett så virker det på meg som om det vil være lurt at du for din egen del får til denne reisen på ett eller annet vis. Det virker som om du tenker mye på det, og som om det er noe som betyr veldig mye for deg å få til, og da bør man la fornuften som argumenterer med penger og flytider ligge en stund. Og tross alt, kan du bruke pengene dine på noe mer fornuftig enn å besøke morfaren din enda en gang mens han fortsatt er i live? :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat
Og tross alt, kan du bruke pengene dine på noe mer fornuftig enn å besøke morfaren din enda en gang mens han fortsatt er i live?

Når du sier det sånn; kanskje ikke.

Kan sikkert bruke dem mer fornuftig enn å dra med meg min forlovede dog? (bare at jeg "trenger ham" på et vis da...)

Så traff jeg jo morfar i sommer (dog, det var vel sist da vi var i mormors begravelse). Da var han mye mer "seg selv" enn hva han er nå, syk og deprimert og redusert, selv om om han var langt nedenfor siden mormor akkurat var død, selvsagt.

Men likevel... jeg tror kanskje jeg må få til denne turen på en måte ja. Kanskje. Vi får se.

Men da MÅ jeg jobbe masse nå i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derved må vi nok endre en god del på juleplanene våre..

Jeg fikk nemlig følgende mail fra min kjære: "Julefri f.o.m. 22.12.2006 t.o.m. 27.12.2006"

(vi hadde opprinnelig søkt 27-29, og planlagt avreise etter jobb fredag, retur 1. nyttårsdag)

Vel, da blir det en kortere juleferie, nyttår i Bergen (hmm... vant til å være med familien nyttårsaften, men vi skal altså gå inn i 2007 alene vi. Jaja, vi er ikke alene, for vi er to. to som elsker hverandre, og skal gifte oss i 2007, det blir VÅRT år det)

Jeg må altså faktsik servere julemat i år. Nyttårsaften. Jeg er vant til pinnekjøtt, han er vant til kalkun, vi får nå se, men vi skal altså være hjemme.

Da vil jeg ha juletre!

vi har vært klar over at et eller annet år ville det nok komme, det at vi ikke fikk fri i romjula.

Og i år kom det.

Jul blir det nok likevel da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo faktisk bli ganske koselig da, med dere to i nytt hjem, gå over i nytt år sammen mens dere drømmer om året som kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det blir nok ikke så ille.

Oss to i eget hjem, vårt hjem, oss to. God mat, juletre (jeg VIL ha juletre når vi skal være hjemme i romjula) potetgull (salte greier hører til på en nyttårsfest) og i alle fall en pakke stjerneskudd, kanskje stå på altanen og se på rakettene ved midtnatt, om jeg ikke får ham til å kjøpe inn noen vi kan skyte opp selv da (håper i alle fall vi ser noen raketter derfra, jeg vil da tro det, men ettersom jeg aldri har feiret nyttår i Bergen, og slett ikke der vi bor nå, så vet jeg faktsik ikke hva vi ser av raketter jeg)

Men nyttår skal det bli. Og jul også.

Dersom bare jeg nå får innvilget fri de samme to dagene som han har fått... så reiser vi allerede 21 etter jobb tenker jeg. På dagen 6 måneder før vi gifter oss! Eller så tar vi en deilig middag sammen den dagen, og starter tidelig om morgenen 22. desember.

Kjører tilbake 27. des og går på jobb 28. og 29. Teoretisk kunne vi reist bort nyttprshelga, men det blir mye stress med TO sånne lange reiser på ei uke (eller halvannen) så det blir nok nyttår i Bergen.

Det blir nok koselig det. Bare annerledes enn planlagt (for jeg hadde jo planlagt utifra romjulsfri, slik vi alltid har fått hittil) Men vi var klar over at det ikke var sikkert vi fikk det i år, så da håper jeg bare at jeg får fri de dagene han har fått fri da. Så vi i det minste får de dagene borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var første adventsmiddagen spist i det nye huset.

Vi laga ikke typisk julete mat, men vi laga god mat, vi laga biff. Og spiste på juleserviset, det gjør vi i advenshelgene, det er jo så lite man får brukt det.

Jeg og min kjære er fullstending uerfaren i å steke biff. Visst har vi spist det mange gange, laget mange ganger, men vi har sneket oss unna det vanskelige, vi har laga biffsnadder vi. Biffkjøtt i strimler, lett å steke. I dag skulle vi steke hel biff. På første forsøk fortsatt for rå, steke litt til og jada, det ble bra tilslutt. Det ble kjempegodt, selv om de trengte langt mer enn de 3 minuttene på hver siden som pakken sa skulel gi medium biff da. Men de var vel litt tykkere enn de 2 cm som var angitt også da.

Uansett, kjempegodt ble det, selv om jeg sitter her med plaster på tommelen. Jeg skar meg til blods da jeg skulle skjære sopp, ikke dypt, mer på langs av tommelen, og det blør enda. Men jeg mister nok ikke faretruende mye blod, så det går nok bra.

Ute er det skikkelig utrivelig vær. Vi har jo tenkt oss ut og se tenning av julegrana, men været frister ikke, så egentlig skal det bli godt å komme INN etter tening av julgrana, og krabbe under et pledd...

Men advent er igang. Vi har tet advetstake, i vindu har vi 7armet stake og stjerne, joda, det er advent nå :)

Jeg liker advent.

Selv om jeg r lettere skadeskutt, med en blødende tommel og en sviende langfiger (spruta meget vrmt fett p åden da jeg skulle steke poteter...) har holdt den under kaldevann i en evighet. mange ganger men må nok gjenta en gang til...

Og om en halvtime er det julegrantenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og vi vant! :)

Skal ikke si noe mer om dommerene... men...

vi vant.

Så nå skal jeg se skomakergata, med ei flaske julebrus i hånda, og deretter er det natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg sitter på jobb og har tusen ting å gjøre, og kort tid å gjøre det på (det er jo snart jul, og derved nytår, det er i tillegg til juleferie da også dette med årsoppgjør...)

Ogås sitter jeg og glor på KG og klarer ikke gjøre en ting. Husker ikke hva jeg driver med. Klarer ikke konsentrere meg.

Lurte på om jeg skulle sende mamma en sms før i dag og spørre hvordan det gikk med morfar (han havna på sykehuset igjen i går pga magesår (de antok i alle fall at det var magesår, og behandlet ham for det) Egentlig bor han (midlertidig) på sykehjem etter det siste store hjerteinfarketet han hadde da mamma og min forlover var her for en måned siden. Men legen der ville altså ikke ha ansvaret for ham da han hadde de store magesmertene, så han ble sendt med ambulanse, og ligger på sykehuset for magesår. Jeg hadde ikke hørt noe fra mamma hverken en "hvordan gikk natta" eller "hva sa legevistten", så jeg lurte på å sende henne en sms i lunsjen, men pga dårlig tid avventet jeg, og tenkte jeg heller skulle ringe etter jobb.

Så sitter jeg her og prøver å jobbe effektivt. Så ringer mobilen, og jeg tenker at det er mamma. Jeg ser på displayet at det er PAPPA! Engstelig som bare det svarer jeg... og får vite at morfar har hatt et nytt hjerteinfarkt. Han visste ikke noe mer, han ringer tilbake når han har fått en oppdatering fra mamma, som er der borte på sykehuset nå, men han tenkte jeg sikkert ville ha informasjonen selv om han vet slik info ikke er kjekk å få på jobb (Jeg har stående avtale med mamma om at hun ringer meg på mobilen uansett tid på døgnet om det er noe jeg bør vite. På natta har hun enda ikke ringt (kanskje fordi det ikke har vært nødvendig) men på jobb ringer hun meg når det er noe, og hun har direktenummeret mitt på jobb 0g bruker det aktivt i dårlige perioder, så dette er greit for meg)

Ja...

Skal jeg dra hjem og gjøre husarbeide og ta ut kalkun? Vi får jo middagsjester på søndag (Linn3c og mannen og småtten. Gleder meg til å se småtten igjen! (ja, og foreldrene også da, og å ha middagsgjester, det har vi ikke så ofte, jeg har gledet meg lenge til dette her!) Eller skal jeg gå hjem og pakke kofferten og skrive de julekorta som er til min side av familien? (kan likegodt ta dem med da, som å sende dem i posten i løpet av helga (som ellers er planen), om vi drar oppover altså.)

Jeg sendte påskekorta i år den dagen jeg fikk vite at min onkel var død (men de var jo allerede laget og noen av dem skrevet, så jeg skrev resten og postla dem, enda det føltes litt absurd) Blir det nå at jeg sørger for å få ut julekorta i full fart også, just in case?

Om under ei uke har morfar bursdag, 86 år gammel. Men vi fikk jo beskjed etter forrige infarkt at han ville neppe tåle ett til, fordi så store deler av hjertemuskelen var død (infarkt er jo at deler av hjertet dør) at hjertet neppe ville klare å fungere dersom enda mer av den døde.

Så akkurt nå er evnen min til å jobbe ganske lav.

Og selv om jeg burde satt her og jobba, LENGE, så er jeg veldig glad for at min kjære sa at han har gitt beskjed på jobb om at han avslutter tidelig, og kommer hit til meg om ca en halvtimes tid.

Jeg skrev bare en kort mail om at morfar har hatt nytt infarkt, pappa ringer meg igjen når han vet mer. Men han skjønte hva dette betydde. At vi muligens må forberede oss på begravelse før jul.

Og da betyr det plutselig veldig lite at det er rotete hjemme og at jeg har mange julegaver igjen å kjøpe, og at julekortene som jeg etter planen skulle sende i morgen bare er halvferdige, og at ingen av dem er skrevet enda.

Jeg skal konsentrere meg hardt og gjøre noe jeg bare MÅ gjøre, nå i løpet av de neste 30 minuttene, og deretter får jobb være jobb, rett og slett.

Men om jeg skal rydde hus eller lage julekort når jeg kommer hjem, ta ut kalkun fra fryser eller ei.... nei det aner jeg fortsatt ikke. Men jeg kan vel alltids ta ut kalkunen. en kalkun bruker 2-3 dager på å tine har det blitt meg fortalt, og om vi ikke er hjemme i helga, så holder den helt sikkert til mandag inni kjøleskapet, også kan vi kanskje ha en forsinket kalkunmiddag i stedet?

Eller, så kanskje er jeg her.

som pappa sier, det er bedre om jeg husker morfar som slik han var før han fikk dette, nå er han så redusert at det er ikke "ham". I så fall skal jeg kanskje holde meg i ro her nede til jeg evt får beskjed om en begravelse. Og i så fall, så skal jeg ha middagsgjester på søndag, lage kalkun for første gang i mitt liv, dekke bordet med juleserviset og ha det riktig koselig.

Om enn kanskje noe rotete, da jeg tviler på mine husmorevner i kveld... (men det er jo mange dager til søndag enda, så kansje det går bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så leit, skjønner godt at du ikke klarer å fokusere tankene på jobb etter en sånn beskjed. Og det er utrolig rart med det, hvordan man midt i fortvilelsen plutselig blir veldig fokusert på praktiske ting, som sending av julekort og tining av kalkun. Har sett det mange ganger, og tror kanskje det er en slags forsvarsmekanisme, at man trenger å tenke på noe annet og noe som er helt jordnært. Jeg håper bestefaren din blir tatt godt vare på på sykehuset, og at han slipper for mye smerter. Og uansett om dere blir hjemme eller reiser så vet jeg at samboeren din vil ta godt vare på det. Og det må du også gjøre, ta godt vare på deg selv altså! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...