Gå til innhold

Malama sine skrablerier

Malama

Anbefalte innlegg

Åhh... jeg gleder meg til helga. Det er så slitsomt å jobbe så lange dager, hver dag...

Jeg er lovet litt hjelp i morgen da, i det minste, så da håper jeg å kunne ta helg med god samvittighet, og hvile, for det trenger jeg.

Jeg er sliten og trøtt. Kjempetrøtt hele dagen nesten, det er ikke noe gøy. Men det er jo ikke så rart heller da. Jeg våkner. (sover til igjen, og våkner ogjen, og da står sambo opp, og jeg sovner igjen, før han kommer og sier jeg MÅ tå opp... ) Spiser frokost og går på jobb. Jobber. Spiser lunsj. Jobber. Spiser ett eller annet annet for å holde ut mens jeg jobber. Og jobber. Gir meg i åttetida og tusler hjem. Da får jeg middag av min kjære, og så er klokka minst halv ti når den er spist, og da er det egentlig bare å avslutte for kvelden. (ja, litt tid tar det jo å snakke med mamma på telefonen (daglige oppdateringer nå pga syke slektninger) og sjekke mailen, og helst LITT husarbeide også (Ja, mine babystep som flybaby, men det er BABYsteps, jeg jobber jo så mye akkurat nå) før jeg sovner totalt utslitt. Og gjentar det hele neste dag. Det tar på i lengden. Så det er ikke så rart at jeg er sliten og trøtt. Men nå er det snart over, bare ei lita uke til, ser det ut til.

I går ettermiddag var jeg så oppgitt, sliten og drittlei av problemene at jeg egentlig ønsket jeg kunne organisere papirene mine (slik jeg langt på vei har gjort nå) Og ha alt slik at noen andre KUNNE finne frem i dem, og så bli syk. Påkjørt av en bil så jeg brakk en fot eller ei arm eller noe. Eller influensa. eller noe sånn. Ikke noe FARLIG, bare nok til at jeg ble sykemeldt et par uker. Så kunne jeg beskrive på telefon hva noen andre måtte gjøre, så kunne jeg slippe....

Jeg vet det er sykt. Jeg vil jo ikke egentlig bli syk da. Det bare var så mye, jeg ville helt hyle og skrike, men kunne jo ikke det...

I dag har jeg heldigvis fått litt mer kontroll, og blitt lovet hjelp (det er bra, for jeg fikk 3 dager mindre på meg enn jeg hadde trodd...) i morgen så jeg håper og tror vi kan komme gjennom dette. Det må vi jo bare på et vis. Og så, så kan jeg slappe av! Og det trenger jeg. Fortjener jeg! Nesten så jeg har lyst til å ta ut noe ferie i februar... Men altså, det har jeg ingen grunn til, og siden jeg bare har jobb i 3,5 måneder til, så prioriterer jeg ikke ferie. Dessuten vet jeg hva som skjer om jeg tar ferie. Det blir bare ekstra mye å gjøre etterpå, for ingen andre gjør min jobb om jeg er borte.

Nei, nå må jeg ta meg sammen og gjøre en innsats til før jeg går hjem. Det er en times tid igjen i alle fall.

Men det skal være deilig når dette er over, og jeg kan slappe av, og faktsik gå hjem klokka fire! Eller kanskje til og med klokka tre noen dager, jeg har litt plusstid å gå på....

en tanke om dette med ferie som jeg må finne utav... Jeg overførte noen feriedager fra 2005 til 2006. Dette er dager jeg altså har rett på å ha fri. Jeg har fått utbetalt mine feriepenger, og blitt trukket i lønn for å ikke ha vært der (det gjøres slik, vi trekkes i junilønna for lønn i 5 uker, også får vi feriepengene da, uavhengig av når vi tar ferien, så får vi vanlig lønn den måneden vi har ferie, selv om vi ikke er der) I tillegg har jeg jo mine vanlige 25 feriedager, men dem ser jeg litt bort ifra i denne sammenheng. For det er ferie for 2006, og det er altså ikke sikkert jeg hr jobb lenger enn ut april måned, og da er ikke sommerferie aktuelt (feriepengene mine får jeg vel da utbetalt når jeg slutter, for dem har jeg rett på uansett) Tar jeg av disse dagene, og IKKE jobber her i juni, så blir det vel trekk på et vis i en tideligere lønn da (i sluttoppgjøret) for de dagene jeg ikke har vært på jobb, slik det ellers ville blitt i juni.

Men disse overførte feriedagene. De hr jeg jo rett på. Om jeg ikke tar dem før jeg slutter, blir de bare borte da? I så fall frister det jo i alle fall å ta dem! Jeg skal ikke trekkes noe om jeg tar dem, fordi jeg har rett på dem, trukket og utbetalt i 2005, sant? Derfor trekkes jeg ikke noe om jeg tar dem. Men, om jeg ikke tar dem... hva da? Nei, å ta dem før kontrakta tar slutt, dersom jeg ikke får jobbe her lenger virker lurt synes jeg... eller er det noe jeg ikke har forstått her? Dette må jeg spørre noen om, noen som vet det. Lønnskontoret eller sjefen min sikkert... Det der må jeg finne ut av.

Men akkurt nå, akkurat nå må jeg jobbe. Så får jeg tenke på det der senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke klarer å få tatt ut overført ferie, mener jeg at du har anledning til å få utbetalt dette i lønn. Tar du ikke ut feriedagene og ikke gjør noe annet, blir de bare borte uten at du får noe glede av dem. Jeg er ikke helt sikker på dette, men mener jeg har lest dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ville jo være logiks det.

Å få dem i penger er jo selvsagt fint, for penger trengs, men jeg vurderer seriøst om jeg kke burde prioritere å ta dem som fritid heller enn penger... Jeg jobber masse overtid nå, og trenger hvile etterpå... Overtid gir jo også penger... Men penger... penger trenger vi jo om jeg ikke har jobb lenger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kose:

Jeg må si at jeg ikke misunner deg den arbeidssituasjonen din for tiden...hørtes mildt sagt STRESSENDE ut, og jeg skjønner så godt at du blir sliten og litt deppa. Noe annet ville vært unaturlig. Heldigvis så ser du jo lys i tunellen da, og har lettere arbeidsdager i sikte. Håper du klarer å holde ut fram til det - og så håper jeg at du får ferien på plass.

Du har virkelig fortjent litt ferie og fri! :Nikke:

Ønsker deg ei god helg, Malama - og vil takke deg for de koselige innleggene i dagboka mi! :)

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..høres igrunn ut som om det er fornuftig å ta det i ferie, ta en dag nå og en dag nå, det er deilig å spre det litt utover!! Tre langhelger på rad f.eks... :)

god helg!! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre langhelger på rad.. det hsadde jeg ikke tenkt på... Men, det er ikke så lett å få til uten å bytte oppgaver emd andre og sånn Jeg har nemlig annenhver uke en fast oppgave hver dag, som tar ganske mye tid. Jeg tenkte at dersom jeg tok ferie en av de ukene jeg IKKE har denne oppgaven, så ville jeg ikke trenge be min kollega gjøre det for meg. Tre langhelger på rad innebærer at jeg må få henne til å gjøre det for meg, minst en gang. I tillegg er brukerstøtten fordelt for en del uker fremover, og jeg har den 1-2 dager i uka, (annenhver uke en og to dager). EGETLIG skal denne følge dette faste oppsettet fremover, men dersom jeg ber om ferie før det settes opp for februar f.eks, så må de jo bare fordele det annerledes den uka da. Jeg synes det er lettere å be om ferie dersom det ikke innebærer at noen andre må påvirkes i sine oppgaver...

Men jeg vet ikke om jeg skal gjør det, for første uka som da er tilgjengelig er tre uker etter at overtida er over, og innen den tid har jeg vel sikkert kommet meg (for jeg planlegger å ta korte dager og bruke av plusstiden så jeg går kanskje klokka tre og somregel ikke etter fire i en periode etter denne overtiden er over) så da trengs det klanskje ikke

Men ferie frister egentlig da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: alltid så flink til å stikke innom boka mi du :klem:

Og kjenner til det der med masse jobb og styr ja - føles som å aldri strekke til en periode. Men når det endelig roer seg er det forbasket godt å endelig synke ned i sofaen - vel fortjent :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg titter innom dagboka di fra tid til annen, jeg unner deg dette barnet så innmari, jeg fulgte med deg da du slet og nå, nå vokser den babyen inni deg, og jeg blir så glad av slikt :)

På jobb akkurat nå strekker jeg ikke til i det hele tatt, men.... ja... det må jo bare gå på et vis, og jeg aner ikke helt hvordan.

For i dag skal vi etter planen på visning. Det er ikke KJEMPEVIKTIG da, for vi kommer neppe til å bo der, men jeg har lyst, og det har sambo også. Og i morgen skal vi på kino, og det er bestilt, til oss og en kamerat av sambo, så det SKAL vi (narnia) og jeg hr altså i dag og i morgen på gjøre dette her. Og han som skulle hjelpe meg er altså blitt syk...

Men, det må bare gå på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å jo, å flytte INN, det er gøy. Å flytte UT det er ikke noe gøy, da må man pakke ned, og vaske ut...

Planen min er å bare pakke ned det jeg har lyst å pakke opp, og kaste/gi bort resten (litt i flyladystil) for da vi flytta sist gikk det veldig fort, og vi stappa masse i kasser og sa vi skulle sortere når vi pakka ut... noe som medførte at de kassene ikke er pakket ut. Og der er jo noen ting jeg vil ha der da! Men ettersom de ikke er pakket ut på 3,5 år, så TRENGER jeg dem ikke... (det handler mest om pynteting) Jeg har egentlig aldri pynta leiligheta vår noe særlig. Jeg likte ikke de orange veggene (og huseier tillot oss ikke å male dem, viste det seg...), også er det gips så det er sånn stress å få henge opp noe...

sortering, kasting og pakking... det er ikke noe gøy, ei heller å vaske ut. Men å flytte INN, få ting på plass på en ny plass, VÅR plass, der vi kan ha de fargene vi vil og henge opp det vi vil, og kose oss og få det akkurat som vi vil, det gleder jeg meg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang dag på jobb...

Jeg har vært her i 12,5 timer nå, og går i løpet av den neste halvtimen. Rett på kino. Kommer hjem rundt midnatt. Ja, håper jeg ikke sovner på kinoen da...

Dumt med kino i dag, men det var planlagt sammen med en kamerat av sambo før jeg visste at i dag skulle bli en så lang dag på jobb. Og det skal bli godt å komme seg ut litt, noe annet enn jobb og sove. Det er jo det eneste jeg har gjort de siste par ukene føler jeg.

Åhh, som jeg gleder meg til dette er over! OVER! Det skal bli så godt, så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kinoen var kjempekjekk, og jeg sovna ikke. Men jeg er glad jeg hadde lest boka i juleferien, for det manglet "fortellerstemme" i filmen, og det er MYE info som i boka kommer frem via nettopp "fortellerstemme".

Når det gjelder jobbinga, nei, over lang tid kan jeg ikke holde på å jobbe sånn, men akkurat nå er det overtid, pålagt overtid (følgelig får jeg også betalt overtid, ikke bare plusstid, generelt er det jo overtidsnekt) fordi dette haster. Årsoppgjør er årsoppgjør. Men jeg må være ferdig i løpet av uka, helst allerede i går, så jeg satser på å få det ferdig i dag, om mulig (da har jeg ikke egentlig ti til å være her, men...) og da kan jeg ha vanlige dager videre, og ta meg noe fri er også planen om mulig.

Men akkurat nå er jeg trøtt og sliten. Klokka er ni på morgenen og jeg har bare vært på jobb i en halvtime, men allerede før jeg kom frem var jeg egentlig klar for å gå hjem, mentalt. Det ble 13 timers arbeidsdag i går (ja, det er lov, maks 14 timer på et døgn sier reglene for overtid) og så gikk jeg på kino, og var hjemme ved midtnatt. Det ble ikke noe FlyLady-opplegg, bare pussa tenner, svelgte min jerntablett (jeg fikk et brett da jeg ga blod for ei ukes tid siden, og de skal svelges ved leggetid sa dama der første gangen, og jeg er lydig) og krabba rett til sengs og vet egentlig ikke noe mer før vekkerklokka laga lyd, og sambo sa fra om at han satte den på en halvtime til...

Jaja... jeg må være flink og effektiv nå. (Ikke det, jeg HAR jobba innimellom at jeg skrev dette altså...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det gjorde vi.

Ei fin leilighet, men litt slurv som må gjøres noe med (sånne irriterende ting som at de ikke har tatt tape på listene når de malte taket, eller hatt ei fille til å tørke bort med en gang, så det er hvite flekker på ALLE taklistene i loftstua (og dem er det mange av) og listene rundt pipa passa ikke/satt ikke fast engang, men DET skulle vært en smal sak altså. Alle de listene med flekker må pusses ned og lakkes eller males, og det er mer arbeid med... Jeg er litt sånn detaljopptatt, og kunne ikke leve med sånne slurvete lister! Sånn slurv. SÅ lett å gjøre noe med med en gang, SÅ mye mer arbeide å ta igjen!

Egentlig er den for dyr for oss også da, så vi blir nok ikke å legge inn bud. Det har ingen andre gjort heller... og i dag er 3. visning på den. (første var forrige tirsdag) Også er jeg sånn "skeptisk" fordi det er Notar som selger den da. Ikke det Notarkontoret som ble stengt her i byen, men likevel...

Vi skal på en annen visning i morgen etter planen, på en plass vi heller ikke tror vi har tenkt å bo. Men fremover er planen å prøve å finne plasser vi gjerne VIL bo, og helst få tatt en prat med banken om hva vi kan få låne... (Hvordan er det der egentlig når vi ikke har samme bank? Vi vil ha lånet i hans bank da (jeg har skandiabanken, og de har ikke førstehjemslån) men må jeg bli kunde i hans bank da? (jeg ER jo det da, det er der jeg har BSU, men jeg er ikke programkunde, og har ikke noe ønske om det heller egentlig...)

Det er en masse PAPIRARBEIDE vi må tenke gjennom også. Om vi skal kjøpe bolig, ta opp lån og sånn der bør vi også ordne med samboerkontrakt og testamente, noe annet ville være uansvarlig. Vi har fint klart å leve uten så langt, vi eier jo ingenting av særlig verdi, tjener omtrent det samme, bidro med omtrent det samme da vi flytta sammen, og prakiserer 100% felles økonomi. Formelt er bilen min (den er registrert på meg, betalt fra min konto, og kjøpt av min farmor (eller, av min avdøde farfar? Farmor fikk papirer på at hun hadde rett til å selge den selv om hun ikke sto som eier, for hun sitter i uskiftebo) og det er jo bare jeg som har sertifikat, så det er sånnsett min bil. Men, den er jo betalt med VÅRE penger, ettersom vi har fellesøkonomi og jeg ikke har noen "egne penger", så det er VÅR bil.

Men, med huslån og egen bolig forandrer ting seg. Jeg liker ikke å tenke på situasjoner der vi kunne trenge sånne papirer, men vi bør ha det likevel. Vi snakka litt om det i helga. Han har bare aldri tenkt på det i det hele tatt, og jeg har bare tenkt at vi trengte det ikke enda. Vi må se på det også. Når vi begynner å få tid til å være hjemme annet enn når vi sover.

Jepp, en del papirer å ordne, både mellom oss og med banken, og så kan vi forhåpentligvis finne et sted vi har lyst til å bo, har råd til å bo, og får kjøpe det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har førstehjemslån i Fokus. Jeg slapp å bli kunde der, men måtte flytte BSU-kontoen min dit. Sambo er programkunde hos Fokus eller noe sånt - en av oss måtte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...