Gå til innhold

Malama sine skrablerier

Malama

Anbefalte innlegg

Helt klart flink.

Det er vel ikke så rart at du er sliten nå. Det er ikke så lenge siden du var i en begravelse, og er nok inne i en sorgreaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God morgen!

Skulle akkurat spørre hvordan det gikk med deg og flylady, siden jeg så du reklamerte varmt for henne i en annen tråd. Også kommer jeg inn her og ser hvor flink du var i går. Sånn skal det være, stå på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, får prøve å være flink i dag også :)

Onsdagsrutinene mine er heldigvis myyyye lettere enn tirsdag.

Planen er altså (jeg markerer med rødt når det er gjort, slik som jeg gjorde før)

*Kelly's zone mission (tydeligvis å vaske dørene på baderomsinnredninga, og pc skjermen)

*15 minutter i ukens sone (som er bad/toalett og kontoret)

*Vaske sambos fotballtreningsklær, og evt en maskin til

*Vanne plantene

*Pakke ned sakene mine om jeg skal på scrappetreff i morgen (ingen treff i morgn)

*Morgenrutine

*Etter-jobb-rutine (mesteparten av det i alle fall?)

*Kveldsrutine. (mesteparten?)

Min morgenrutine er veldig grei, den er gjennomført. Den er bare å vaske og stelle meg, sminke meg, spise frokost og lage matpakke, pusse tenner og sjekke kalenderen for avtaler.

Etter jobb rutinen er også innmari enkel:

*henge opp jakka når jeg kommer hjem

*starte vaskemaskina (som jeg skulle fylt i går kveld, det er ikke gjort...)

*lage middag og vaske opp etterhvert (Vel, det med den oppvasken skjer sjelden...)

*Dekke bordet (kommanderer jeg ofte sambo til mens jeg lager middag, om vi ikke bytter på)

*Legge sammen klær

Kveldsrutinen er litt mer omfattende (den er jo bygget opp over tid da, men når jeg begynner "fra null igjen" slik som nå, gjennomfører jeg ikke alltid alt med en gang, tar det "babysteps"):

*plukke sammen det som står rundtomkring og fylle inn i oppvaskmaskina

*Vaske kjøkkenvasken

*fylle vaskemaskina

*"hot spot fire prevention" (jeg har en god del hotspots, men nå er mange av dem overgrodd etter lang "flypause", så dette må jeg innføre gradvis igjen)

*finne frem klær til i morgen

*samle sammen veska, nølker etc ved inngangsdøra

*ta en titt på kalenderen for å se om vi har glemt noe

*Pusse tenner

*vaske og rense ansiktet

(og selvsagt vasker/steller jeg jo resten av meg også da, men det er ansiktsrensen jeg har lett for å droppe... derfor står den her)

Det ble visst litt langt og mye likevel? Vi får se hvordan det ser ut i kveld...

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri Malama, så flink du er på disse rutinene. Jeg blir helt imponert, jeg :klappe: Kanskje jeg må sette meg litt inn i disse flylady-tingene? Hadde trengt det i alle fall. Her er mye å ta tak i :rodme: Nå burde jeg for eksempel gått ut på vaskerommet og satt på en maskin med tøy. Og så en til. Og så en til... Men her sitter jeg da. På KG og knør. Typisk meg.

Ha en fin-fin dag, Malama :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du, jeg er myyyyyyyye flinkere på å LAGE rutiner enn å følge dem da....

Jeg har dessuten med meg flyladypermen min på jobb i dag (der har jeg frimerker og kort og sånn også, og jeg skal sende et brev i dag) så jeg går ikke rundt og husker altså, jeg skrev av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe

Kalendre har jeg mer enn nok av, så jeg har ikke engang vurdert å kjøpe en.

Er det verd det? Synes du?

Jeg mener: Jeg har en kalender på korktavla på kjøkkenet. Den har søte hundevalper på seg (det er den fra blindeforbundet, førerhunder og sånn) Der er ruter for hver dag, så jeg kan føre opp avtaler om jeg vil, så lenge det ikke blir for mye.

Vi er to voksne personer. Vi gir blod, så vi har hver vår blodavtale hver 3. måned (de faller ikke på samme tid da, det er halvannen måned mellom. Det burde snart komme en innkalling til meg nå, jeg skal vel gi i slutten av august) Han har noen møter (som han aldri husker å skrive på kalenderen) men det er jo ikke snakk om mange, ofte med kort varsel og lett å huske. (men de burde definitivt på kalenderen ja!)

En gang eller to går vi til legen, og det fører jeg jo også opp (vel, han henger bare timekortet på korktavla da, og der henger egentlig blodgiverinnkallingene også...) men utover det er det ikke noe mye.

Vi har en egn bursdagskalender, en slik som kan brukes hvert år så jeg slipper å føre dem inn hvert år, den har jeg hengende ved pulten min så jeg ser den (dessuten husker jeg ordinært bursdager (bortsett fra hans besteforeldre og andre slektninger, som jeg ikke har kjent så lenge), men akkurat sånn som nå, i sorg, så har jeg faktsik glemt et par...)

Tror det for meg handler mer om å BRUKE kalenderen enn å ha en ny, men er den der flyladykalenderen så fantastsik som det virker som, eller? Jeg må jo uansett begynne å BRUKE den?

For, vi har kalender, men altså møter i hodet, blodgiveravtaler på korktavla, bursdager en annen plass, pluss i hodet... Alt i alt... vi burde kanskje skjerpe oss? Så lenge det bare er oss to, ingen foreldremøter, ingen dugnader, ingen klassebursdager, fotballturneringer, korpsreiser, skolens dag etc.... så går det vel greit, men vi burde jo innarbeide rutinene nå som det er lett, slik at de er på plass når den tid kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte at rutene på flylady-kalenderen var så store, for jeg prøver å innføre at vi skal bruke bare en kalender i stede for to-tre. Så jeg fører inn bursdager også jeg, selv om vi har en fødselsdagskalender. Og jeg har tenkt å bruke kalenderen til å sette klistremerker eller fine tegninger eller noe sånn når jeg får stressa litt ned i hverdagen, sånn at jeg kan begynne å innføre nye vaner. Så tanken er å bruke kalenderen til mer enn bare avtaler ja. Vet jo ikke hvordan det virker enda, har jo nettopp fått den da, men intrykket er bra. Skal fortelle hvordan det går etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok regne med regelmessige besøk fra meg i dagboka di heretter, Malama, for her var det mange gode tips å ta med seg ;)

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortell meg definitvt hvordan det går, Fakse.

Enn så lenge tror jeg at jeg klarer meg uten.

Tegnet smilefjes på vår en periode. Blått smilefjes dersom sambo hadde utført sin kveldsrutine, rose smilefjes om jeg hadde utført min. Tror vi kanskje skal begynne med det igjen...

For meg er i alle fall min "controll journal", flylady-permen min, ganske uvurderlig. Særlig nå som jeg har satt sambo inn i hvordan den er bygget opp, så kan han i praksis selv faktsik finne ut hva det er meninga skal gjøres en dag, og glede meg :)

Men jeg fører inn her også (tror kanskje jeg skal skrive dem i Word og ha til "klipp og lim" så slipper jeg å skrive inn hver dag...) og farger rødt når det er gjort. I tillegg til å tryke ut i permen (jepp, jeg har plastlommer på, så jeg bare vasker bort utstrykingene etterpå (glassvask er perfekt til det)) sånn at det VISER her hva jeg gjør. På den måten tvinges jeg mer til å utføre... :)

Og du er mer enn velkommen, Nala :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere et flinke til å lage systemer. Hos oss går det mer etter innfallsmetoden - noe som til tider synes godt. Mangler et husmorgen, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverula: www.flylady.net

Der finner du det vi snakker om :)

Det er rett og slett "førstehjelp for udugelige husmørdre" slik jeg ser det, i alle fall fungerer det slik for meg.

Og lista over dagns oppgaver er oppdatert/fargelagt. Ikke ALT ble gjort, men en del av det i alle fall.

Mormor re fortsatt på sykehuset, det er ting som tyder på at hun har hatt et hjerteinfarkt (I så fall hennes 5. eller noe sånn) og blir nok der en stund.

Jeg glemte egentlig helt av hele husarbeidet i dag, kom så trøtt og sliten hjkem fra jobb at det falt helt ut, men jeg fikk da unna en del nå, sant?

Nå er det legge tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, mormor er syk stadig vekk hun.

Mormor har hatt angina siden hun var 30 år gammel. Nå er hun 81. De siste drøyt ti årene har hun vært mer alvorlig plaget. Hun har hatt en del plager. Da jeg ble konfirmert (i 1994) trodde hun det ville være det siste barnebarnet hun fikk se konfirmert, hun var dårlig den våren. Men, det er konfirmert 4 barnebarn til siden den tid (i -95, -96, -99 og -02) De siste årene har hun vært ganske så dårlig til tider, og innlegges på sykehus flere ganger i året. En gang gikk det to uekr fra utskrivelse til ny innleggelse.

Denne gangen er det 7 måender siden sist, og det er nesten "ny rekord" rett og slett. Dårlig er hun stadig vekk, generelt dårlig, med hjerteproblemer, hofteproblemer (proteser som har hoppet ut av ledd noen ganger, burde vært operert, men hjertet hennes tåler slett ingen opeasjon) og diabetes. Tidigere har hun hatt veldig høyt blodsukker og tatt masse insulin for det, men plutselig i vår snudde det, og hun fikk så lavt blodsukker at hun kunne dødd av det også... Så nå er det motsatt. Men hun må jo medisineres for det også.

Nå ligger hun på sykehuset. De sier at det ikke var et hjerteinfarkt denne gangen, men et "usannsynlig alvorlig angina-anfall". Sterke og alvorlige har hun hatt før, men dette var verre. De vil helst gjøre noe med det, for slik kan hun ikke gå, ett til av disse, eller to, det kan være slutten. Problemet er at det er ikke noe de kan gjøre, i alle fall var det ikke det for noen år siden når hun var utredet for operasjon. Hun har krampe i bena og må egentlig ut på gulvet for å gå, men det klarte hun ikke i går i alle fall, for hun fikk ikke puste når hun prøvde å gå. Så formen er ikke helt på topp akkurat.

Men... hva som skjer vet jeg ikke. Dette er på en måte ikke kritisk, slik det ofte er med mormor, bare "vent og se". Og det er litt frustrerende. Og skummelt.

Mamma oppdaterer meg noen ganger i døgnet (typsik etter natta, etter legevisitten, etter visitt-tida på dagen og etter visitt-tida på kvelden, når noen har snakka med henne altså) og jeg går bare rundt i en slags tåke. Det er så kort tid siden vi mistet farfar at jeg ikke er ferdig med raksjonene mine på det enda, og med dette på toppen av det hele, så glemmer jeg meg helt bort fra tid til annen.

Sitter på jobb og har MAAASSE å gjøre, og en del av det haster faktsik veldig, og handler om store summer og korte frister. Men så glemmer jeg bort det jeg skulle gjøre. Har planer for hva jeg skal gjøre hjemme også, men det glir bort.

Ja, jeg hadde fin liste på onsdag, sant? Torsdagslista skrev jeg ikke inn her engang, og det er sikkert like bra, for det ble ikke gjort mye. Jeg satte på vaskemaskina da jeg kom hjem, putta den i trommelen når den var ferdig, satte på ei ny, og den glemte jeg helt til jeg såden når jeg skulle legge meg, da måtte jeg ta ned det som ble vasket på onsdag og legge sammen (bare sambos treningsklær da helsigivs) og henge opp det. Der stopper stort sett gårsdagens innsats. Jeg putta i oppvaskmaskina det som sto rundtomkring før leggetid, men ikke stort mer. Jeg hadde gode planer når jeg gikk hjem, men jeg glemt det helt bort, satt forran pc'n også glodde i stedet.

Og allerede er det fredag, jeg synes det nettopp var mandag.

Jaja. Jeg får prøve å få gjort en innsats på jobb før jeg tar helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom å sniker litt i dagboken din ;) Så utrolig flott organiseringen av ting og tang som du driver med. Sitter å leser litt om den på nettsiden :) Håper du får en flott lørdagskveld. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må være ganske tungt, slik du har det nå. Først et døsdfall og nå mormoren din å engste seg for. Jeg forstår godt at konsentrasjonen svikter. Håper du får slappet litt av i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de skulle sende mormor til Trondheim allerede på tirsdag, men de fremskyndet det til mandag, og når hun er frdig der, hvor lang tid det nå enn tar, så står senga hennes på sykehuset hjemm og venter på henne, hun kan bare glemme å få dra hjem med det første. Selvsagt bekymrer jeg meg masse.

Og, farfar er ikke "kommet i jorda" enda engang (han skal kremeres, så urnenedsettelsen har altså ikke vært enda) og allrede går vi md skrekken i hjertet om at vi skal miste mormor. Det er ikke så lett. Ikke er det så lett å vite at dersom sykehust hadde fulgt skikkelig rutiner, så er det ikke sikekrt han hadde vært død heller.

Men jeg er sånn på etterskudd på jobb at jeg ikke skjønner hvordan det er mulig å komme ajour igjen (jeg vet jo, jeg bar MÅ gjøre det) så jeg har ikke tid til å være så ukonsentrert, men jeg er det visst likevel.

Akkurat i kveld er jeg inne i en "life sucks" fase, men kommer nok over det. Jeg har verdens beste samboer, og det hjelper jo.

Alt ordner seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, noen ganger samler det seg bare opp altså. Noen får liksom alt på en gang. Livet er ikke mye rettferdig noen ganger, nei :tristbla:

Vil bare gi deg en god klem, Malama :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Ja, noen ganger blir det mye på en gang, og da blir det av og til for mye.

I dag er jeg i det minste i bedre humør, og koser meg sammen med min kjære, vi har vært sanne i 50 måender i dag (altså 4 år og 2 måneder) og når alt annet er fælt får man sette pris på det man har, og da kan slike dager utmerket feires med en romatisk middag for to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...