Gå til innhold

Intolerante minoriteter i et tolerant samfunn

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

https://www.nettavisen.no/nyheter/hvordan-en-liten-minoritet-kan-patvinge-resten-av-samfunnet-sine-plikter-og-krav/3423809945.html

Fantastisk bra skrevet. Kunne ikke vært mer enig. Et sted går grensen for hvor mye de tolerante skal akseptere kravene som de intolerante stiller. Å begrunne et krav med helsetilstand er en ting, men å begrunne med religion er ikke i nærheten av det. Religiøse krav må vike. De som ikke liker det kan bare flytte tilbake til hjemlandet.

Og her er om ørekravene https://www.tv2.no/a/10673214/

Utrolig at det går an å være så lite fleksibel og å ha så lite respekt for landet man bor i.

Endret av Drizzt
  • Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med han, nok en gang. Her treffer han godt på det jeg mener.

• Liker 6
Skrevet

God artikkel. 

• Liker 5
Skrevet

Dette var en bra artikkel som tar opp problemene med islam.

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns ikke premissene for denne saken blir godt framstilt av deg drizzt. Du stempler folk som ikke vil vise ørene på passfoto som intolerante.

Jeg har til nå ikke møtt noen mennesker som har valgt å avstå fra å jobbe for å fremme sine egeninteresser. Om det å ikke vise ørene på bilder er viktige, så har jeg stor forståelse for at mennesker velger å ikke gjøre det.

Du kan derimot si at dette er konsekvensene av religion og konflikt mellom statens kontrollbehov og frihet til religiøs utøvelse, og så kan du si at religion er dumt, og at det å ikke kunne vise ørene sine er noe forbanna tull. Og der er jeg helt enig. Det er noe jævla tull.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Sosionomen91 skrev:

Dette var en bra artikkel som tar opp problemene med islam.

Stort sett tar han opp problemet med religion.

Islam er i og for seg ett av de større religiøse miljøene som begynner å skjønne den demokratiske funksjonen, men problemet er sånn sett mye mere en konflikt med Jødedommen og Sikher. Og da snakker vi mye mindre antall troende.  

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)

Alle som faktisk leser lovene i koranen, vil se at det ikke er forenelig med vårt samfunn. Dessverre hevder mange av muslimene det motsatte, mens sannheten er at de fleste av dem aldri leser koranen. De er bare muslimer utad. Trolig for «husfreden» med sine egne sin skyld

Endret av Villfisker
Skrevet
1 minutt siden, Villfisker skrev:

Alle som faktisk leser lovene i koranen, vil se at det ikke er forenelig med vårt samfunn. Dessverre hevder mange av muslimene det motsatte, mens sannheten er at de fleste av dem aldri leser koranen. De er bare muslimer utad. Trolig for «husfredens» med sine egne sin skyld

Det er vel og bra, men det var nå ikke debatten. Når du trekker inn motstand mot islam uten at det er relevant mot sammenhengen, så fisker du bare etter et ekkorom og felles lynsjemobb. Det er fordummende, og bidrar til å skremme folk vekk fra religionskritiske tanker, fordi de ikke vil bli assosiert med ukritiske røster som din.

• Liker 3
Gjest Villfisker
Skrevet
1 minutt siden, Pragmatiker skrev:

Det er vel og bra, men det var nå ikke debatten. Når du trekker inn motstand mot islam uten at det er relevant mot sammenhengen, så fisker du bare etter et ekkorom og felles lynsjemobb. Det er fordummende, og bidrar til å skremme folk vekk fra religionskritiske tanker, fordi de ikke vil bli assosiert med ukritiske røster som din.

Uenig. Hvor muslimer og såkalte muslimer henter rettesnoren sin fra, er absolutt relevant.

Skrevet
13 minutter siden, Pragmatiker skrev:

*for sammenhengen.

Skrevet
3 minutter siden, Villfisker skrev:

Uenig. Hvor muslimer og såkalte muslimer henter rettesnoren sin fra, er absolutt relevant.

Det er relevant i en diskusjon, men kansje ikke akkurat i denne? 

Hvis vi ser på AKKURAT denne saken, så rammer den typisk to grupper : Sikher, der det er ca 250 stykker som går med Turban, og muslimske kvinner som bruker en spesifikk fortolkning av Hijab (i betydning tildekking, ikke plagget) . Antagelig vil jeg tro at vi snakker om rundt like mange. 

Denne fortolkningen av Koranen er godt kjent til å være feil. Hijab i koranen handler om tildekking av bryster og skuldre. Den Hijaben disse kvinnene typisk ønsker å bruke , er ett politisk plagg som er ment å skille ut muslimer fra andre i ett sekulært samfunn. 

I denne diskusjonen kan dette brukes til å synliggjøre konflikten mellom når religiøse bud faktisk påvirker din trosrettighet, og når budene du forholder deg til , ikke egentlig har noe med religionen din å gjøre. Altså det artikkelen TS tok inn , ikke godt nok behandler.

Å begynne en diskusjon som i praktisk vil handle om at Islam faktisk ikke har noen hierarkisk styring av fortolkningsrommet, slik andre religioner har, blir mer en diskusjon om Islam enn om hvordan sekulære samfunn skal takle religiøse krav på en måte som opprettholder grunnleggende sekulære verdier.  

• Liker 1
Skrevet

Islam må reformeres, slik at de blir kvitt æresdrap og maktmisbruk mot kvinner. Islam er knyttet til politikk og styre av landet, noe som er svært alvorlig. Det vil ikke være forenelig å ha muslimer tråkkende i Norge med mindre de kan "jekke seg ned" noen hakk å respektere Norge, ellers får de flytte tilbake til søppelhaugen de er så giret på å bygge i Norge også.

• Liker 10
Skrevet

Demokratiske og humanistiske verdier må kjempes for hver eneste dag, ingen tvil om det

• Liker 4
Skrevet
22 timer siden, Druid skrev:

I denne diskusjonen kan dette brukes til å synliggjøre konflikten mellom når religiøse bud faktisk påvirker din trosrettighet, og når budene du forholder deg til , ikke egentlig har noe med religionen din å gjøre. Altså det artikkelen TS tok inn , ikke godt nok behandler

Ikke egentlig har noe med skriftgrunnlaget av religionen. Men religiøs praksis har ikke nødvendigvis så mye med skriftgrunnlaget å gjøre, og religiøse er påfallende likegyldige til absurditeter i skriftgrunnlaget. I og med at ord på trykk og forståelse er to forskjellige ting, og at man ser at praksis blant mennesker som hevder tilhørighet til samme merkelapp er så forskjellig, så viser det bare at religion og kultur er en flytende overgang.

Hvordan man bedriver, og om det er noe poeng å drive krig mot islamsk kultur, det er jeg litt usikker på. Det største problemet er ikke religionen menneskene har, men at de blir sosialt segregert økonomisk og demografisk. Det skaper konfliktgrobunn. Å føle at man ikke hører hjemme, styrker også behovet for å søke seg til religion. Jeg har en kompis som er mer religiøs en pappaen sin. Det er litt spess. Men jeg kan garantere at barnebarna ikke kommer til å være så jævla religiøse. Er du mange generasjoner i Norge, så vil du ha det best mulig, og skal du ha det best mulig, så vil du ikke ha islamsk fotlenke.

Kommer det for mange restriksjoner fra staten, derimot, så blir staten, og befolkningen som støtter staten til en slags fiender.

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, Druid skrev:

Stort sett tar han opp problemet med religion.

Islam er i og for seg ett av de større religiøse miljøene som begynner å skjønne den demokratiske funksjonen, men problemet er sånn sett mye mere en konflikt med Jødedommen og Sikher. Og da snakker vi mye mindre antall troende.  

Jeg synes overhodet ikke at islam er begynner å skjønne den demokratiske funksjonen. Islam er en religion som innebærer en rekke konflikter.

• Liker 4
Skrevet
På 3.7.2019 den 14.31, Pragmatiker skrev:

Jeg syns ikke premissene for denne saken blir godt framstilt av deg drizzt. Du stempler folk som ikke vil vise ørene på passfoto som intolerante.

Jeg har til nå ikke møtt noen mennesker som har valgt å avstå fra å jobbe for å fremme sine egeninteresser. Om det å ikke vise ørene på bilder er viktige, så har jeg stor forståelse for at mennesker velger å ikke gjøre det.

Du kan derimot si at dette er konsekvensene av religion og konflikt mellom statens kontrollbehov og frihet til religiøs utøvelse, og så kan du si at religion er dumt, og at det å ikke kunne vise ørene sine er noe forbanna tull. Og der er jeg helt enig. Det er noe jævla tull.

Jeg ser at du ikke har skjønt hva artikkelen eller tråden handler om. Men det er i orden.

• Liker 2
Skrevet
På 4.7.2019 den 16.30, Drizzt skrev:

Jeg ser at du ikke har skjønt hva artikkelen eller tråden handler om. Men det er i orden.

Jo, jeg har, og jeg ser du forsøker trekke prinsipielle skillelinjer der hvor det bare fins gråsoner i praksis.

• Liker 1
Skrevet

Islam er problematisk og undertrykkende ift kvinner og enkelte dyr, som hunder og griser blir sett på som skitne. Helt høl i hodet. Islamister burde ikke få støtte til religion i Norge, og grensene burde stenges, for å begrense strømmen av innvandrere. Nok er nok!!! 

• Liker 4
Skrevet
På 3.7.2019 den 14.31, Pragmatiker skrev:

Du er nøyaktig hva problemstillingen handler om. Prakteksempel. 

• Liker 4
Skrevet
On 7/3/2019 at 2:48 PM, Villfisker said:

Alle som faktisk leser lovene i koranen, vil se at det ikke er forenelig med vårt samfunn. Dessverre hevder mange av muslimene det motsatte, mens sannheten er at de fleste av dem aldri leser koranen. De er bare muslimer utad. Trolig for «husfreden» med sine egne sin skyld

Har lest bibelen og sys masse der passer heller ikke. Men forresten er KrF en del av regjeringen i Norge. Begynne der med et aktuelt problem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...