Gå til innhold

Er det å få barn noe å hige etter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver ikke å provosere med tittelen, men jeg har gjennom mange års observasjoner gjort meg noen tanker, og beklager hvis jeg høres kynisk ut, men dette tenker jeg ofte på i eget hodet så det er ikke sikkert det blir perfekt på "papiret". 

Det er rent egoistisk å få barn. Hvorfor er det da så tabu å ikke få barn?

De fleste argumenterer at man må få barn for å "

  • "ikke bli gammel alene": Så frykten for å være alene veier tyngre enn barnets beste? Det er heller ingen garanti at barna besøker deg på gamlehjemmet eller gir deg barnebarn. De er vel ikke født for å please deg heller? De valgte tross alt ikke å bli født
  • "verden og samfunnet må gå få fremover": jorden klarer seg fint uten mennesker og er det ikke slemt å mene at ditt barn bare skal bli enda en brikke av storsamfunnet? Er deres verdi tilknyttet deres potensielle "input"?
  • "ha noe å leve for og gi livet mening": så din lykke er avhengig av en annen?  Er ikke det uretferdig mot barnet? Det samme barnet må også kjempe resten av sitt liv. Jeg selv kunne ønske jeg slapp å bli født. Skjønner ikke vitsen: alle lever som om de lever for alltid, men historisk sett er vi alle små sandkorn i statistikken

 

Alle foreldre, spesielt kvinner, er så stressa, sure og stive i øya

  • De er kronisk stressa. Jeg får nesten hjertebank av enkelte damer fordi dem nesten ikke puster mens de farter fra det ene til det andre. Hvorfor velger så mange dette livet? Hvorfor velger man ikke heller å redusere forbruk og flytte et sted hvor du kan ha kortere arbeidsdager og være mindre bundet av penger? De små barna er kun baby en liten brøkdel av sitt liv, men de sendes til barnehagen (aka barnefengselet) før de kan uttrykke seg ordentlig og hvor barnehagetante blir nærmeste forsørger 90 % av deres våkne tid ila dagen. Foreldrene blir barnepasserne de få timene i helga og på kveldstid mellom all fartingen.
  • Konstant klaging: syke barn, dårlig barnehage, for feit, for stygg på håret, for rotete hjemme, ingen energi, ingen overskudd, skrikebarn, aldri fred å få, ikke få gå på do alene, alt blir ødelagt, ingen rolige ferier og høytider, dyre barnebursdager, mobbere på skolen, for lite penger og alltid "du får ikke lov å si du er sliten før du får barn"

 

Og vips, så daua man. Alt dette strevet videreføres til neste mann: din tur til å løpe maraton i 60 år.

 

Anonymkode: f837a...9a9

Når ble det egoistisk å føre menneskeheten videre? Å formere seg ligger instinktivt i alle levende organismer. Synes du andre dyr som får barn er egoistiske også?

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er mor til 2 og de er det viktigste for meg i livet. De var veldig ønsket begge to og vi hadde en normalt og koselig familieliv. Vi koste oss på turer både i Norge og utenlands fra de var veldig små.

Så ble det skilsmisse og jeg sto igjen med fullt ansvar alene hver eneste time, dag, uker, mnd og år. Jeg var totalt utslitt og hadde ingen avlastning fra bf.

Jeg får ikke sagt hvor enormt glad jeg er i barna mine, men hadde jeg visst det jeg vet idag så hadde jeg bare fått ett barn. Jeg sier ikke at det ene barnet er mer verdt enn det andre, jeg bare tenker på alt ansvaret rundt det å ha 2 barn. Rene logistikken til tider.

Nå barna mine voksne og jeg kommer til å skjønne de godt hvis de velger å ikke få barn eller setter strek ved ett barn. Jeg kommer også til å bli like glad i barnebarn enten det er ett eller fler.

Jeg synes samfunnet har blitt helt jævlig med tanke på hvordan folk må jobbe og slite i ca 8 timer dagen, for så å stresse med å hente barna, handle, lage mat, lekser, fritidsaktivitet, lekser og vips er det kveldstid. Den som lider mest av dette er barna, som faktisk ikke har valgt å bli født.

Anonymkode: f0d45...d72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Barna dine kommer til å få det godt, klimaet blir ikke fullstendig ødelagt i deres levetid. 

Anonymkode: 78c00...fdb

Det kan du tro. Det er ikke bare fullstendig ødeleggelse av klima som er problem, men klimaflyktninger og krig. Fremtiden er turbulent. 

Anonymkode: e0f9a...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du tro. Det er ikke bare fullstendig ødeleggelse av klima som er problem, men klimaflyktninger og krig. Fremtiden er turbulent. 

Anonymkode: e0f9a...3fe

Dessverre helt enig. Vil ikke anbefale noen å få barn idag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg prøver ikke å provosere med tittelen, men jeg har gjennom mange års observasjoner gjort meg noen tanker, og beklager hvis jeg høres kynisk ut, men dette tenker jeg ofte på i eget hodet så det er ikke sikkert det blir perfekt på "papiret". 

Det er rent egoistisk å få barn. Hvorfor er det da så tabu å ikke få barn?

De fleste argumenterer at man må få barn for å "

  • "ikke bli gammel alene": Så frykten for å være alene veier tyngre enn barnets beste? Det er heller ingen garanti at barna besøker deg på gamlehjemmet eller gir deg barnebarn. De er vel ikke født for å please deg heller? De valgte tross alt ikke å bli født
  • "verden og samfunnet må gå få fremover": jorden klarer seg fint uten mennesker og er det ikke slemt å mene at ditt barn bare skal bli enda en brikke av storsamfunnet? Er deres verdi tilknyttet deres potensielle "input"?
  • "ha noe å leve for og gi livet mening": så din lykke er avhengig av en annen?  Er ikke det uretferdig mot barnet? Det samme barnet må også kjempe resten av sitt liv. Jeg selv kunne ønske jeg slapp å bli født. Skjønner ikke vitsen: alle lever som om de lever for alltid, men historisk sett er vi alle små sandkorn i statistikken

 

Alle foreldre, spesielt kvinner, er så stressa, sure og stive i øya

  • De er kronisk stressa. Jeg får nesten hjertebank av enkelte damer fordi dem nesten ikke puster mens de farter fra det ene til det andre. Hvorfor velger så mange dette livet? Hvorfor velger man ikke heller å redusere forbruk og flytte et sted hvor du kan ha kortere arbeidsdager og være mindre bundet av penger? De små barna er kun baby en liten brøkdel av sitt liv, men de sendes til barnehagen (aka barnefengselet) før de kan uttrykke seg ordentlig og hvor barnehagetante blir nærmeste forsørger 90 % av deres våkne tid ila dagen. Foreldrene blir barnepasserne de få timene i helga og på kveldstid mellom all fartingen.
  • Konstant klaging: syke barn, dårlig barnehage, for feit, for stygg på håret, for rotete hjemme, ingen energi, ingen overskudd, skrikebarn, aldri fred å få, ikke få gå på do alene, alt blir ødelagt, ingen rolige ferier og høytider, dyre barnebursdager, mobbere på skolen, for lite penger og alltid "du får ikke lov å si du er sliten før du får barn"

 

Og vips, så daua man. Alt dette strevet videreføres til neste mann: din tur til å løpe maraton i 60 år.

Anonymkode: f837a...9a9

Hvis alle på din generasjon valgte å ikke få barn så ville det vært ingen som er der for deg når du er gammel. Alt du forventer fra det moderne samfunn ville kollapset, ingen søppelhåndtering, maten blir ekstremt dyr og helsevesenet kollapser. Hvor hyggelig tror du det er å bli gammel, om man er alene og har medisinske problemer som ingen bryr seg om.

Og ikke alle som får barn er kronisk stresset og klager konstant. Vi har en 2-åring og hun gir oss masse glede og svært lite stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det 4-5 år med dårlig søvn per barn?

Anonymkode: f8464...e2d

Nei, det er 1 år med dårlig søvn per barn og en som må stå opp om morgenen fram til de er 4-5 år. Litt avhengig av storesøsken og barnet selv. 

 

Ike det værste offeret akkurat. 

Anonymkode: 3a13f...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker som deg TS, det høres helt for jææævlig ut å få barn. Jeg blir utmattet og sliten bare av tanken, og itilleg til det du skriver så "ødlegger" man kroppen sin. 

Allikevel så vil jeg ha barn med en mann jeg elsker da såklart. Men det er bare fordi jeg vil dele noe spesielt med den mannen jeg elsker og blande genene våres og alt det der. Selvom det høres snevert ut, så ville jeg jo gitt barnet det beste livet jeg kunne gitt det og det tror jeg ville gitt meg glede. 

Det høres jo også veldig kjedelig å bare gjøre det samme som jeg gjør nå i 80 år til... bare jobbe, feste, dra på turer om og om igjen. Jeg tror også man setter mye større pris på de små gledene i livet når man ikke har mulighet til å få dem hele tiden, som en tur på spa, en ferie uten ungene, et glass vin osv osv, ting vi barnløse nesten tar forgitt. 

Så til syvende og sist så tror jeg barn tilfører mye godt i ens liv. 

Anonymkode: 1d418...93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...