Gå til innhold

Er det å få barn noe å hige etter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å få barn er å i praksis gi opp seg selv og sitt eget liv, i det øyeblikket du får barn, spesielt som kvinne, så opphører du å eksistere som et eget menneske, i samfunnets øyne og i praktisk betydning eksisterer du da kun for barnet og barnets behov.

Så om man burde få barn eller ikke kommer mest an på hvor lyst man har til å føre sin genetikk videre, og om man er villig til å betale prisen, som er å sette seg selv og eventuelle egne, andre behov totalt til siden.

Anonymkode: f3f73...ddb

Enig med deg, og hadde jeg visst på forhånd hvor krevende det var, særlig mentalt så hadde jeg gått noen flere runder med meg selv og kanskje ikke fått barn. 

Ingen kan forklare deg på forhånd hvordan det blir. Hvor uendelig glad du blir i dem (og derfor uendelig bekymret og sårbar), og hva det vil kreve av deg å oppdra og ikke minst SLIPPE DEM LØS i livet når de når den alderen der de skal begynne å ta egne valg.. 

Når jeg nå har mine to ville jeg ALDRI vært dem foruten, men livet uten barn er utvilsomt mer sorgløst, og det du går glipp av vet du ikke noe om.

Småbarnstiden og det stresset der er PEANUTS sammenlignet med ungdomstiden..

Anonymkode: f2545...f52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xfs367

Jeg syns vi som ikke har barn - og som ikke ønsker å få barn - skal være litt takknemlige ovenfor de som er villige til å ofre sin tid, frihet og lykke for å bringe frem nye skattebetalere. Å velge bort barn er til syvende og sist en gigantisk egotripp, og det er bra at ikke alle velger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Jeg gidder ikke bruke livet mitt på å slave for et annet menneske. Kjærlighet får jeg av mannen, og all energi, tid og penger bruker jeg på meg og mitt. 

Anonymkode: 9a000...beb

Så dør mannen din, foreldrene dine og søsknene dine. Vips, så har du ikke familie. 

Anonymkode: f82ff...036

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lurer jo tydeligvis ikke, men for å svare på overskriften. Ja, jeg er mye lykkeligere i dag enn jeg var før barn.

Anonymkode: 9e998...d33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, xfs367 said:

Jeg syns vi som ikke har barn - og som ikke ønsker å få barn - skal være litt takknemlige ovenfor de som er villige til å ofre sin tid, frihet og lykke for å bringe frem nye skattebetalere. Å velge bort barn er til syvende og sist en gigantisk egotripp, og det er bra at ikke alle velger det.

Å velge bort barn er til syvende og sist den eneste måten for menneskeheten å kunne overleve mer enn 200 år i fremtiden. 

Anonymkode: e0f9a...3fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å velge bort barn er til syvende og sist den eneste måten for menneskeheten å kunne overleve mer enn 200 år i fremtiden. 

Anonymkode: e0f9a...3fe

Ehm, nei. Om alle slutter å få barn i dag så er hele menneskeheten dødd ut  om ca 100 år. 

Anonymkode: 9e998...d33

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ehm, nei. Om alle slutter å få barn i dag så er hele menneskeheten dødd ut  om ca 100 år. 

Anonymkode: 9e998...d33

Jeg sier ikke at alle skal slutte å få barn, men en stor andel av oss må det. Det er mer bærekraftig med 1 milliard mennesker enn 7. Og vi er kjapt på vei mot over 10 milliarder. Da er det ikke egoistisk at noen av oss tar et bærekraftig valg og velger å ikke ha barn. 

Det er bare en bonus at det fører til mer lykke, mer fritid, mer penger, mer reising, mer sex. 

Anonymkode: e0f9a...3fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna gir en kjærlighet, glede og mening jeg aldri ville vært foruten 🥰

 

Det forundrer meg at mange menneskers største frykt er å føle seg sliten. At de er villige til å gå glipp av verdens sterkeste kjærlighet bare fordi de vil sove litt ekstra om morgenen - selv om offeret bare er for 4-5 år. 

 

Helt ok å ikke ønske seg barn. Men det forundrer meg at DET er grunnen. 

Anonymkode: 3a13f...eda

Jeg tror ikke det er grunnen til at de fleste ikke får barn. For meg er det helt enkelt fordi jeg ikke savner noe i livet. Jeg og mannen har vært sammen i 10år og barn er noe jeg aldri har ønsket meg. Heldigvis ikke han heller. Det har ingenting å gjøre med at jeg vil sove lenger om morgenen å gjøre. 

Anonymkode: 78c00...fdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, xfs367 skrev:

Å velge bort barn er til syvende og sist en gigantisk egotripp, og det er bra at ikke alle velger det.

Men er det egentlig det? Jeg har hest. Det at du har valgt bort hest er altså en gigantisk egotripp? Selv om du ikke har valgt å skaffe deg hest pga all arbeidet men fordi du rett og slett ikke føler du er interessert i å ha en hest. Jeg sammenligner ikke barn med hester, men argumentet med at å velge bort barn er en gigantisk egotripp gjelder ikke for mange. Du kan ikke være egoistisk når du velger bort noe du ikke hadde lyst på i utgangspunktet? Eller? Forstår ikke helt logikken i akkurat det. 

Anonymkode: 78c00...fdb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det egentlig det? Jeg har hest. Det at du har valgt bort hest er altså en gigantisk egotripp? Selv om du ikke har valgt å skaffe deg hest pga all arbeidet men fordi du rett og slett ikke føler du er interessert i å ha en hest. Jeg sammenligner ikke barn med hester, men argumentet med at å velge bort barn er en gigantisk egotripp gjelder ikke for mange. Du kan ikke være egoistisk når du velger bort noe du ikke hadde lyst på i utgangspunktet? Eller? Forstår ikke helt logikken i akkurat det. 

Anonymkode: 78c00...fdb

Poenget er at barn er fremtidige skattebetalere, noe ikke hester er.

Anonymkode: f8464...e2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Poenget er at barn er fremtidige skattebetalere, noe ikke hester er.

Anonymkode: f8464...e2d

Selvsagt. Men vi lider ikke akkurat av underbefolkning. Poenget med at barn er fremtidige skattebetalere koker bort når folk flest ikke får barn for å hjelpe samfunnet, men av egoistiske grunner. 

Anonymkode: 78c00...fdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha, det er noen realiteter disse stakkars dyrevennene aldri klarer å ta innover seg

Anonymkode: 80646...5a4

Vel nå var argumentasjonen at vi som ikke ofrer oss for å bære frem fremtidige skattebetalere ikke en god argumentasjon når det faktisk ikke er derfor folk får barn. Det blir en rar logikk å da dra frem at vi som ikke har barn er på en gigantisk egotripp. Vi har nok innvandring til å få samfunnet til å gå opp i opp uansett, selv om velferdsstaten antagelig ikke blir seende lik ut om 20-30 år. 

Anonymkode: 78c00...fdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At noen fattige mennesker i afrika fortsetter å føde analfabeter betyr ikke at manglende befolkningsvekst i denne delen av verden  er bra for å unngå overbefolkning. Snarere tvert imot er det nettopp her, hvor ressursene og framtidsmulighetene er, vi er avhengig av å ha vekst for å unngå overbefolkning. Dårligere føderater her akselrerer bare befolkningsproblematikken.

Anonymkode: 80646...5a4

Da får du bære frem en 3-4 barn da, om du er så opptatt av dette. Man kan bruke dette for alt det er verdt, men det er ganske mange grunner til at folk velger bort barn. Jeg har jobbet med barn og synes ikke det er så altfor stort styr, kunne fint taklet travle dager. Det er bare noe som ikke appellerer til meg. La folk få velge hva de vil, men uten å kalle verken de som velger barn eller de som velger bort barn egoister. Jeg har en venninne som har valgt bort barn fordi hun er utrolig svingende i psyken og har en diagnose på toppen. Det siste jeg kaller henne er egoistisk. 

Anonymkode: 78c00...fdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg observerer at du uttrykker det ut i fra ditt eget ønske og tolker at dette er det beste for deg, og ikke barna. Jeg klarer ikke helt koble det sammen og forsvare om jeg skulle få barn. Spesielt slik det går med klimaet hvor fremtidens generasjoner mest sannsynligvis slite med matsikkerhet, mattrygghet, drikkevannstilgjengelighet, sosial trygghet, få arbeidsplasser og store klimaforandringer... Jeg tenker det hadde vært fint å få barn for å få noen å elske, men jeg klarer ikke rettferdiggjøre at det er riktig valg for barnet; å bli født bare fordi jeg vil det.

Og det er vel strengt tatt barna som får konsekvensene her? 

Det er interessant. Hvordan har de voksne behandlet deg og slitt deg ut?

Anonymkode: f837a...9a9

Jeg hadde ikke turt å få barn idag, om jeg visste det om klimaet som jeg vet nå. Bekymrer meg veldig mye for fremtiden deres. Så det ødelegger jo mye av gleden med å ha fått dem.

19 timer siden, AmandaVI skrev:

For min del kunne hele menneskeheten dødd ut så jorden kan bli frisk igjen. Jeg var tolv år da jeg bestemte meg for å aldri få barn, mest på grunn av det med penger og søvn. Dessuten passet jeg mye på søsken fra jeg var veldig liten selv. Gikk glipp av så og si hele barndommen. Men jeg fant meg i det fordi jeg trodde at når de ble litt eldre ville de kanskje sette pris på alt jeg gjorde for dem og kanskje begynne å gjøre ting for meg. Sånn ble det ikke. Og hvis jeg nevner det for dem nå bare ler de og sier at jeg har god fantasi. Barn er bare til låns og renta er veldig høy ...

Vi får rydde opp plasten før vi takker for oss. Hvis ikke må dyrene slite med det i flere hundre år.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At noen fattige mennesker i afrika fortsetter å føde analfabeter betyr ikke at manglende befolkningsvekst i denne delen av verden  er bra for å unngå overbefolkning. Snarere tvert imot er det nettopp her, hvor ressursene og framtidsmulighetene er, vi er avhengig av å ha vekst for å unngå overbefolkning. Dårligere føderater her akselrerer bare befolkningsproblematikken.

Anonymkode: 80646...5a4

Hvordan unngår vi overbefolkning med vekst her? Åpent spørsmål fordi jeg ikke forstod. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei vi har ikke det. Å importere analfabeter fra den 3.verden berger ingenting. Det skaper flere problemer.

Anonymkode: 80646...5a4

Vi importerer også en god del godt utdannede fra b.la Syria og Iran. Se på statistikken over innvandring. Det er en god blanding.

Anonymkode: 78c00...fdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Handful skrev:

Jeg hadde ikke turt å få barn idag, om jeg visste det om klimaet som jeg vet nå. Bekymrer meg veldig mye for fremtiden deres. Så det ødelegger jo mye av gleden med å ha fått dem.

Barna dine kommer til å få det godt, klimaet blir ikke fullstendig ødelagt i deres levetid. 

Anonymkode: 78c00...fdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er veldig glad mine foreldre fikk barn.

De som synes verden er et forferdelig sted bør ikke få barn. De har nok med på å ta vare på seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna dine kommer til å få det godt, klimaet blir ikke fullstendig ødelagt i deres levetid. 

Anonymkode: 78c00...fdb

Takk, jeg håper inderlig du har rett. Det trøster meg litt at ikke alle er enige, jeg ønsker jo å ta feil i denne saken.

Men har du lest denne?

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/06/30/195589106/bellona-leder-frederic-hauge-det-handler-ikke-lenger-om-vare-barnebarn-men-om-oss?fbclid=IwAR1BT5-jseHdct1bGcKcRYm6O5nWbkZSuSt1ZQQ6kDquUEO0_ws3CKasZtY

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi unngår det ikke nødvendigvis, men vi gir oss en mulighet til å gjøre det. Det er her vi utvikler tekonolgier som kan gi en mer bærekraftig utvikling.

Anonymkode: 80646...5a4

Hmm ja, hører de sier at det er nok ny teknologi, vi må alle sammen likevel endre oss og fire litt på "luksuslivet."  Det er jo oss her i vesten som er "verstingene" når det kommer til utslipp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er skapt til å lage barn. Kvinner er skapt til å bære barnet. Det ligger i biologien våres å få barn sammen. Så klart vil folk ha barn.

Anonymkode: 26e2a...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg observerer at du uttrykker det ut i fra ditt eget ønske og tolker at dette er det beste for deg, og ikke barna. Jeg klarer ikke helt koble det sammen og forsvare om jeg skulle få barn. Spesielt slik det går med klimaet hvor fremtidens generasjoner mest sannsynligvis slite med matsikkerhet, mattrygghet, drikkevannstilgjengelighet, sosial trygghet, få arbeidsplasser og store klimaforandringer... Jeg tenker det hadde vært fint å få barn for å få noen å elske, men jeg klarer ikke rettferdiggjøre at det er riktig valg for barnet; å bli født bare fordi jeg vil det.

Og det er vel strengt tatt barna som får konsekvensene her? 

Det er interessant. Hvordan har de voksne behandlet deg og slitt deg ut?

Anonymkode: f837a...9a9

Jeg tenker at det er ditt valg uansett. Om man ønsker barn fordi man ønsker barn, så synes jeg det er en helt ok grunn. Jeg vet ikke med deg, men jeg er ihvertfall takknemlig for at min mor fikk meg. Har hatt et ganske ok liv så langt. 👌 

Anonymkode: 1a07e...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...