Gå til innhold

Hvorfor er det så få menn som leser skjønnlitteratu? Er det fordi de er enkle og mangler empati?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

😂😂😂

Er dette svaret på sjakktråden

Anonymkode: 2b436...11b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg er uten empati, og enkel. Sjikkli dom faktisk. Så jeg sjønner ikke hva så står der. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

Nei, det er fordi det blir altfor mange bokstaver og for få bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir for vanskelig å vite hvilken side som er opp.

Anonymkode: 64b97...8d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi det finnes sakprosa, som er langt mer interessant, og som gir en bedre kunnskap. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner bare et par menn som leser skjønnlitteratur. De andre foretrekker faglitteratur. Hvorfor det er sånn er jeg ikke sikker på, men det har da ingenting med at de er enkle eller mangler empati å gjøre. Hvordan trakk du den konklusjonen?? 

De er vel mer opptatt av fakta osv da...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi skjønnlitteratur i stor grad handler om likegyldige ting: følelser, selvopptatte mennesker og annet dill. Slikt er det ikke bryet verdt å bry hjernen sin med. Heller holde seg til pålitelige fakta enn til vrøvl som bare er diktet ihop. 

Endret av Vox_populi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en mann som aldri leser skjønnlitteratur, men som liker faglitteratur, fakta etc. Kona leser krim og slikt, har og lurt på denne forskjellen. 

Selv synes jeg det blir kjedelig rett og slett. Og litt meningsløst å lese en oppdikta historie, selv om jeg jo liker å se filmer og serier som og er oppdikta.

Jeg er vel slem og uempatisk antakeligvis.

Anonymkode: ea9a9...034

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som stort sett skriver skjønnlitteratur? Jo, det er menn det. 

Anonymkode: f3a42...5d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det er fordi skjønnlitteratur i stor grad handler om likegyldige ting: følelser, selvopptatte mennesker og annet dill. Slikt er det ikke bryet verdt å bry hjernen sin med. Heller holde seg til pålitelige fakta enn til vrøvl som bare er diktet ihop. 

Selvopptatte mennesker? :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, SoWhat? skrev:

Selvopptatte mennesker?

For i det hele tatt å tenke på å skrive ei bok i jeg-form, må du være ikke så lite selvopptatt. Samt ha dårlig vurderingsevne – folk er neppe interessert i dine godtkjøpstanker. (Hvis du ikke heter Knut Pedersen og nettopp har skrevet "Sult", da!)

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vox_populi skrev:

For i det hele tatt å tenke på å skrive ei bok i jeg-form, må du være ikke så lite selvopptatt. Samt ha dårlig vurderingsevne – folk er neppe interessert i dine godtkjøpstanker. (Hvis du ikke heter Knut Pedersen og nettopp har skrevet "Sult", da!)

Noe av det vanskeligste en forfatter gjør er å skrive i den formen, og det er ytterst få bøker jeg har lest i den. Har lest mange bøker da, men har funnet lite selvopptatthet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Noe av det vanskeligste en forfatter gjør er å skrive i den formen, og det er ytterst få bøker jeg har lest i den. Har lest mange bøker da

Javel, mens i mine 100 m bokhyller fins det prosentvis ganske mange i jeg-form. Kanskje vi har forkjærlighet for ulike sjangrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Vox_populi skrev:

Javel, mens i mine 100 m bokhyller fins det prosentvis ganske mange i jeg-form. Kanskje vi har forkjærlighet for ulike sjangrer?

Åpenbart 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Vox_populi said:

For i det hele tatt å tenke på å skrive ei bok i jeg-form, må du være ikke så lite selvopptatt. Samt ha dårlig vurderingsevne – folk er neppe interessert i dine godtkjøpstanker. 

Skriver ikke om seg selv da. Duh!

Anonymkode: d6774...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vox_populi said:

Det er fordi skjønnlitteratur i stor grad handler om likegyldige ting: følelser, selvopptatte mennesker og annet dill. Slikt er det ikke bryet verdt å bry hjernen sin med. Heller holde seg til pålitelige fakta enn til vrøvl som bare er diktet ihop. 

Siden følelser er en del av alle mennesker, så gjør du deg selv bevisst blind for noe som det som driver mennesker. Selv interessen for fakta kommer fra følelser. Vår lyst til å lære og forstå kommer fra følelser. Hvorfor føler noe sterkere på dette enn andre? Hvordan kan noen drepe i sinne, mens andre ikke en gang tørr si fra om at de er sinte? Hvorfor kan vanlige mennesker bli hjernevasket inn i en kult?

Det er mye du bare aldri vil forstå om du ikke forsøker sette deg inn i et av de viktigste aspektene ved å være menneske. Du velger å være ignorant og dummere enn du ville vært om du forsøkte se utenfor din egen nese og snevre interesse

Anonymkode: 1284a...3c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er fordi det finnes så mange gode serier lett tilgjengelig👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...