Gå til innhold

Hvorfor er det så få menn som leser skjønnlitteratu? Er det fordi de er enkle og mangler empati?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Det har også vært flere 'mannlige' forfattere som egentlig var kvinner - skjult bak pseudonym.

Så tekstene deres skulle nå ut, da det lenge har vært fordommer blant menn mot å lese litteratur skrevet av kvinner. Da blant det mindretallet menn som i utgangspunktet leser da. Alt kvinner skriver har fått stempelet 'kvinnelitteraur' vs 'litteraur' - altså det som er skrevet av menn. 

 

Anonymkode: 613c4...b54

Stemmer en del dette, jeg unngår kvinnebøker siden de svært sjeldent treffer punkter som jeg liker i bøker. I tillegg skriver de svært sjeldent i sjangre jeg leser. Kjenner mange andre som helst bare leser mannebøker. 

Anonymkode: 1ef80...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Det er virkelig det, tankevekkende. Vi trenger at gutta leser, og at de leser bøker. Får mengdetreningen som trengs.

Men det begynner helt på babystadiet - vi må pludre og småsnakke like mye med guttebabyer som vi gjør med jentebabyer.  Det er da en legger grunnlaget for å gjenkjenne lyder, som skal være basisen for bokstavforståelse. Når vi later som om 'vi ser ikke kjønn', så ender vi som oftest opp med å nettopp skeivbehandle på grunnlag av kjønn - og det begynner tidlig.

Vi trenger også mer fengende bøker for unge lesere, og der gjør Svingen en god innsats med flere av sine serier, bl.a grøssere for barn.

Merket det nå i år, hvor andre, snart tredjeklassingen skulle delta på Sommerles. Der måtte jeg virkelig legge en innsats i å finne bøker som har en spennende nok historie, som han klarte å lese selv. Med Netflix, spill og filmer' er de små kjent med nokså avansert historiefortelling og har en levende fantasi med stort kartotek av karakterer. De er kjent med fantasy, zombier, drager og riddere, krim osv. Mesteparten av lettlest-bøkene handlet derimot om helt basic historier som 'per fikk ny trampoline', 'første skoledag', 'da far datt i vannet'.

Detektivbyrå nr 2 skiller seg jo heldigvis positivt ut, og Jørn Lier Holst tar unge lesere på alvor. Men så mye av det vi prøvde før vi fant fram til dem var enten for kjedelig, for enkelt, for traurig, tok en evighet med å få i gang handlingen osv. Da har du tapt gutta på startstreken. 

Vi fant enkelt flere både bøker og bokserier spesifikt retta mot de yngste jentene. Har fremdeles tilgode å finne noe tilsvarende som er vinkla inn kun for gutta, og markedsført mot dem. 

Selv Detektivbyrå nr. 2 er jo kjønnsnøytralt - ikke at det er noe dårlig i seg selv. Det blir bare et så merkbart vakum av 'guttebøker', når det eneste som passer gutta er retta mot begge kjønn, mens det for jentene finnes flere serier spesifikt ment for unge jentelesere.

 

 

Anonymkode: 613c4...b54

Jeg tror nok at det mest effektive tiltaket ville vært å skru av wifien og kun ha NRKs kanaler på TV. Dagens barn og ungdom leser mye, mye mindre enn min generasjon. De har rask tilgang på ting som stimulerer hjernen, umiddelbart og gidder ofte  ikke å bruke tid på en bok. Det er rett og slett for lite « saktetid» i hverdagen til de fleste og vi sliter mer og mer med å engasjere oss i ting som tar tid. 

Det selges jo knapt tegneserier lenger, fordi barn og unge leser såpass lite bøker og blader at de blir lagt ned, en etter en, mens i min barndom, leste « alle» en eller flere tegneserier. Undertegnede ble indoktrinert med at tirsdag var bladdag og vokste opp med å bli lest for/lese Pellefant, Bamse, Bobo, Daffy, Snurre Sprett,  Donald, Penny, Fantomet, Sølvpilen, Tex Willer, Conan,  Starlet, Tuppen og Lillefot, Agent x9, Buster, Larssons gale verden, Iskalde grøss mfl.., i tillegg til at jeg pløyde meg gjennom noen bøker pr uke. 

Mange leste tegneserier, før de begynte å kaste seg over tykkere bøker, så de fungerte som en veldig fin innfallsport. 

Selv syntes jeg det var så fantastisk å kunne lese selv, at jeg som 7- åring, leste bøker på 200 sider og mer, - Gjett om jeg ble overrasket da jeg fikk egne barn og ingen av dem egentlig har latt seg fenge noe særlig av å lese, til tross for at de var veldig glade i å bli lest for. 

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hocane skrev:

Hva er empati? Jeg vil bare sloss og dra på puben.

Det vil jeg også, selv om jeg er empatisk og leser skjønnlitteratur, i likhet med mange forfattere, som helst også ville sloss og dra på puben, 

Anonymkode: 4ab86...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, absinthia said:

Jeg tror nok at det mest effektive tiltaket ville vært å skru av wifien og kun ha NRKs kanaler på TV. Dagens barn og ungdom leser mye, mye mindre enn min generasjon. De har rask tilgang på ting som stimulerer hjernen, umiddelbart og gidder ofte  ikke å bruke tid på en bok. Det er rett og slett for lite « saktetid» i hverdagen til de fleste og vi sliter mer og mer med å engasjere oss i ting som tar tid. 

Det selges jo knapt tegneserier lenger, fordi barn og unge leser såpass lite bøker og blader at de blir lagt ned, en etter en, mens i min barndom, leste « alle» en eller flere tegneserier. Undertegnede ble indoktrinert med at tirsdag var bladdag og vokste opp med å bli lest for/lese Pellefant, Bamse, Bobo, Daffy, Snurre Sprett,  Donald, Penny, Fantomet, Sølvpilen, Tex Willer, Conan,  Starlet, Tuppen og Lillefot, Agent x9, Buster, Larssons gale verden, Iskalde grøss mfl.., i tillegg til at jeg pløyde meg gjennom noen bøker pr uke. 

Mange leste tegneserier, før de begynte å kaste seg over tykkere bøker, så de fungerte som en veldig fin innfallsport. 

Selv syntes jeg det var så fantastisk å kunne lese selv, at jeg som 7- åring, leste bøker på 200 sider og mer, - Gjett om jeg ble overrasket da jeg fikk egne barn og ingen av dem egentlig har latt seg fenge noe særlig av å lese, til tross for at de var veldig glade i å bli lest for. 

Hvorfor skal man absolutt kaste verden tilbake 40 år? Internett gir veldig mange fordeler som du kanskje ikke ser. Nei, kanskje dagens gutter ikke er like flinke til å lese, men de knuser tidligere generasjoner i engelsk. Og lesing er bare en type hobby, jeg ser ikke mange gamlinger som spiller spill. De går også glipp av noe. 

La nå folk få holde på med det de selv vil. 

Anonymkode: 1ef80...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer en del dette, jeg unngår kvinnebøker siden de svært sjeldent treffer punkter som jeg liker i bøker. I tillegg skriver de svært sjeldent i sjangre jeg leser. Kjenner mange andre som helst bare leser mannebøker. 

Anonymkode: 1ef80...791

 

Og - en del av forfatterne i 'sjangere du leser' vil egentlig være kvinner, men som må utgi bøker under enten nøytrale eller mannsnavn, ellers blir slår fordommene inn mot deres forfatterskap. Uavhengig av hva de egentlig skriver.

 

Anonymkode: 613c4...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Og - en del av forfatterne i 'sjangere du leser' vil egentlig være kvinner, men som må utgi bøker under enten nøytrale eller mannsnavn, ellers blir slår fordommene inn mot deres forfatterskap. Uavhengig av hva de egentlig skriver.

 

Anonymkode: 613c4...b54

Kan godt hende det, men jeg leser ikke en eneste bok hvor jeg ikke får opp Wikipedia side ved å Google navnet. Er de ikke kjente nok til det, så er ikke boken verdt å lese, selv om jeg laster ned bøker gratis selvsagt. 

Anonymkode: 1ef80...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man absolutt kaste verden tilbake 40 år? Internett gir veldig mange fordeler som du kanskje ikke ser. Nei, kanskje dagens gutter ikke er like flinke til å lese, men de knuser tidligere generasjoner i engelsk. Og lesing er bare en type hobby, jeg ser ikke mange gamlinger som spiller spill. De går også glipp av noe. 

La nå folk få holde på med det de selv vil. 

Anonymkode: 1ef80...791

 

Jo, de går glipp av noe - lesetrening. Evnen til å konsentrere seg om og følge en lengre tekst. Fordype seg i den. Som er grunnlaget for studier når de blir eldre. Det er veldig mange yrkesveier som vil bli lukket, om en ikke har trening i å lese store mengder lengre tekster.

Det synes ikke jeg er noe ok, for gutta mine. Som også spiller dataspill ;) 

Det handler ikke om 'hobby', men faktiske evner og ferdigheter som ikke kommer de unga gutta våre til gode, på samme måte som det gjør jentene.

Jentene bruker også internett, spiller, lærer sg engelsk tidlig. Men gutta som ikke leser vil henge etter faglig, siden det meste av læring er basert på leseforståelse og behandling av tekst. Som nevnt i en artikkel sitert over her - den viktigste faktoren for hvordan det vil gå med videre studieforløp, er hvor mye litteratur en har lest før en ble 16 år.

Jeg ønsker gutta mine de beste muligheter i livet - derfor leser vi :)

Anonymkode: 613c4...b54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sønner og dette har vært et problem gjennom hele skolegangen hittil. De vil ikke lese skjønnlitteratur for de synes det er kjedelig, de vil lese faktabøker. Men skolen vil at de skal lese skjønnlitteratur, for det bedrer leseforståelsen, lesehastigheten, språkforståelsen, de skriver bedre osv osv. Det er altså mange fordeler. 

Min erfaring hittil er at det finnes lite skjønnlitteratur for gutter og særlig ungdom, som ikke har lyst til å lese fantasy. Skolen sier også dette, og det er fryktelig synd. For det øker ikke leseinteressen hvis bøkene er kjedelige. 

Selv elsker jeg å lese. Å gå inn i en helt annen verden er spennende. Det blir jo som en film eller serie, men man får brukt fantasien litt mer. 

Anonymkode: e701f...c7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, absinthia skrev:

Jeg tror nok at det mest effektive tiltaket ville vært å skru av wifien og kun ha NRKs kanaler på TV. Dagens barn og ungdom leser mye, mye mindre enn min generasjon. De har rask tilgang på ting som stimulerer hjernen, umiddelbart og gidder ofte  ikke å bruke tid på en bok. Det er rett og slett for lite « saktetid» i hverdagen til de fleste og vi sliter mer og mer med å engasjere oss i ting som tar tid. 

Det selges jo knapt tegneserier lenger, fordi barn og unge leser såpass lite bøker og blader at de blir lagt ned, en etter en, mens i min barndom, leste « alle» en eller flere tegneserier. Undertegnede ble indoktrinert med at tirsdag var bladdag og vokste opp med å bli lest for/lese Pellefant, Bamse, Bobo, Daffy, Snurre Sprett,  Donald, Penny, Fantomet, Sølvpilen, Tex Willer, Conan,  Starlet, Tuppen og Lillefot, Agent x9, Buster, Larssons gale verden, Iskalde grøss mfl.., i tillegg til at jeg pløyde meg gjennom noen bøker pr uke. 

Mange leste tegneserier, før de begynte å kaste seg over tykkere bøker, så de fungerte som en veldig fin innfallsport. 

Selv syntes jeg det var så fantastisk å kunne lese selv, at jeg som 7- åring, leste bøker på 200 sider og mer, - Gjett om jeg ble overrasket da jeg fikk egne barn og ingen av dem egentlig har latt seg fenge noe særlig av å lese, til tross for at de var veldig glade i å bli lest for. 

 

Her er jeg ikke helt enig altså. Det gjelder å finne en balanse i alt. Gutta mine både spiller mye dataspill og bruker nett, Netflix osv. Men vi har fokus på når det passer seg og ikke. 

Det er også en feiloppfatning at det leses mindre tegneserier  - heldigvis. Trodde også det, til jeg var innom biblioteket denne sommeren. Tegneseriene har bare flytta seg fra bladhylla og inn i tegneseriebøker :) Mistenker at det kan ha noe med avgifter på bøker vs tegneserier og lønnsomhet å gjøre....?

Det finnes i hvert fall et godt utvalg av spennende tegneserier i barnekroken på biblioteket her - bare i bokform :) 

Anonymkode: 613c4...b54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

 

Jo, de går glipp av noe - lesetrening. Evnen til å konsentrere seg om og følge en lengre tekst. Fordype seg i den. Som er grunnlaget for studier når de blir eldre. Det er veldig mange yrkesveier som vil bli lukket, om en ikke har trening i å lese store mengder lengre tekster.

Det synes ikke jeg er noe ok, for gutta mine. Som også spiller dataspill ;) 

Det handler ikke om 'hobby', men faktiske evner og ferdigheter som ikke kommer de unga gutta våre til gode, på samme måte som det gjør jentene.

Jentene bruker også internett, spiller, lærer sg engelsk tidlig. Men gutta som ikke leser vil henge etter faglig, siden det meste av læring er basert på leseforståelse og behandling av tekst. Som nevnt i en artikkel sitert over her - den viktigste faktoren for hvordan det vil gå med videre studieforløp, er hvor mye litteratur en har lest før en ble 16 år.

Jeg ønsker gutta mine de beste muligheter i livet - derfor leser vi :)

Anonymkode: 613c4...b54

Det er andre faktiske evner relevant for studier og verden generelt som man går glipp av ved å unngå elektroniske hobbyer også.

Noen jenter spiller og bruker Internett, men gutter bruker det mer. Det utvikler evner som jenter henger bak i. Evnen til å finne pålitelig informasjon om temaer på nettet f.eks. 

Jeg tviler på artikkelen du referer til. Det er bare én tekst. Den beviser ingenting. Det kan hende det er en viss korrelasjon, men korrelasjon og kausalitet er to forskjellige ting. Jeg leste svært sjeldent som barn, likevel gikk jeg ut av videregående med 5.9 i snitt. Jeg utviklet nemlig evner som mange andre ikke gjør. Lesing er bare en liten form for hobby ut av mange andre. Å glorifisere det til det uendelige er arrogant. 

Anonymkode: 1ef80...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to sønner og dette har vært et problem gjennom hele skolegangen hittil. De vil ikke lese skjønnlitteratur for de synes det er kjedelig, de vil lese faktabøker. Men skolen vil at de skal lese skjønnlitteratur, for det bedrer leseforståelsen, lesehastigheten, språkforståelsen, de skriver bedre osv osv. Det er altså mange fordeler. 

Min erfaring hittil er at det finnes lite skjønnlitteratur for gutter og særlig ungdom, som ikke har lyst til å lese fantasy. Skolen sier også dette, og det er fryktelig synd. For det øker ikke leseinteressen hvis bøkene er kjedelige. 

Selv elsker jeg å lese. Å gå inn i en helt annen verden er spennende. Det blir jo som en film eller serie, men man får brukt fantasien litt mer. 

Anonymkode: e701f...c7a

 

Stemmer med min erfaring, men nå driver jeg og snoker aktivt rundt på nett og databaser, og finner faktisk endel. Skulle kanskje lagt ut en liste et sted....?

Se f.eks på Arne Svingen sine bøker, bl.a grøssere for barn - https://arnesvingen.com/om-spenningsboker/

Det er mye fantasy, men også andre ting - problemet er vel mye at en må lete etter det. Ligger liksom ikke på første hylle hos bokhandelen 😕 

Sånn sett forsterker jo bare salgskanaler og formidlere inntrykket av at gutta ikke vil lese - når de ikke presenteres for noe som de faktisk synes er gøy å lese. 

Jørn Lier Horst har også en krimserie for litt eldre barn - Clue: http://www.jlhorst.com/clue/?page=446

Anonymkode: 613c4...b54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er andre faktiske evner relevant for studier og verden generelt som man går glipp av ved å unngå elektroniske hobbyer også.

Noen jenter spiller og bruker Internett, men gutter bruker det mer. Det utvikler evner som jenter henger bak i. Evnen til å finne pålitelig informasjon om temaer på nettet f.eks. 

Jeg tviler på artikkelen du referer til. Det er bare én tekst. Den beviser ingenting. Det kan hende det er en viss korrelasjon, men korrelasjon og kausalitet er to forskjellige ting. Jeg leste svært sjeldent som barn, likevel gikk jeg ut av videregående med 5.9 i snitt. Jeg utviklet nemlig evner som mange andre ikke gjør. Lesing er bare en liten form for hobby ut av mange andre. Å glorifisere det til det uendelige er arrogant. 

Anonymkode: 1ef80...791

 

Selvfølgelig er det bare en tekst - vi er tross alt på KG, interessen for og kravet til dokumentasjon pleier ikke være spesielt høy, dessverre. 

Du må gjerne referere til kilder som sier at den tar feil.

Den er midlertidig representativt for det meste jeg har lest om emnet. Og som guttemamma har jeg lest en hel del om det. Ikke er jeg imot dataspill heller, for er enig med deg i at det også kan være med å utvikle evner og ferdigheter. Jeg tror og mener derimot at det ikke bør være enten-eller, men begge deler.

Gutta her både spiller spill og bruker nett - og - leser :)

Også utenom selve lesetreningen, er det en god øvelse å klare å finne roen i seg selv og sette ned tempoet med en god bok. I dagens samfunn hvor vi har så mye konstant stimuli, er det viktig i seg selv. Men vi går for en balanse, og de finner glede i begge deler - både gaming og bøker, i tillegg til andre interesser. 

Men å lese er en av de grunnleggende ferdighetene som trengs. 

Anonymkode: 613c4...b54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enig ii at menn ikke leser skjønnlitteratur.  Svært mange menn men kjenner har lest alle bøkene til Jon Michelet om krigsseilerne. Videre har vel de fleste lest Jo Nesbø,  Jan Guillou,  Mankell,  Petterson etc.  

Men jeg opplever at unge gutter leser lite.  Barn i barneskolen leser mye bøker,  men så dabber leselysten av i ungdomsskolen og utover i 20 årene, for så å ta seg opp igjen som "voksne". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Her er jeg ikke helt enig altså. Det gjelder å finne en balanse i alt. Gutta mine både spiller mye dataspill og bruker nett, Netflix osv. Men vi har fokus på når det passer seg og ikke. 

Det er også en feiloppfatning at det leses mindre tegneserier  - heldigvis. Trodde også det, til jeg var innom biblioteket denne sommeren. Tegneseriene har bare flytta seg fra bladhylla og inn i tegneseriebøker :) Mistenker at det kan ha noe med avgifter på bøker vs tegneserier og lønnsomhet å gjøre....?

Det finnes i hvert fall et godt utvalg av spennende tegneserier i barnekroken på biblioteket her - bare i bokform :) 

Anonymkode: 613c4...b54

Jeg sa at det ville hjelpe på å få opp lesekulturen igjen, ikke at man skal kutte ut alt. Vi har et rimelig høyt nivå på det digitale her i huset, da jeg er datter av en mor som tok datautdanning midt på 80 tallet og mannen har tilbragt noen år på it- akademiet. 

I mitt hus har vi hatt Internett siden -96, eldstemann bygget datamaskiner fra han var 11 og både han og min bror er utdannet innenfor blant annet datamaskiner. Jeg har spilt en god del dataspill og den eneste grunnen til at jeg ikke er like ivrig nå, er at jeg ikke har tid, - mannen har forøvrig vært på et lag som var europamestre i counterstrike.

Hos oss har barna brukt data, Ds, PlayStation, Wii og nettbrett, til både spill, lage film, hørespill og animasjoner, lage musikk, høre på musikk, høre lydbøker, se film osv... -nest  yngstemann lærte seg selv å lese fordi han ville søke selv på YouTube. Jeg tror likevel at de ville hatt godt av å leve litt uten alle disse digitale hjelpemidlene, noen dager i uka. - Det er ikke uten grunn at svært mange barn av datamillionærene i Sillicon valley, går på skoler uten bruk av data og nettbrett, samt at de har et svært begrenset bruk av slikt hjemme. 

Vi ser jo at også voksne folk er mindre tilstedeværende i sitt eget liv, pga surfing på mobilen osv. De fleste vil ikke leie ferieleiligheter eller hotell uten wifi og vi vet at dette er et problem: https://iform.nu/sunn-livsstil/stress/internett-forandrer-din-evne-til-a-huske-ting

Språkrådet er uenig med deg om at man leser like mye tegneserier https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_2000/Spraaknytt_2000_3/Barn_og_unge_leser_mindre/

Edit: Fant forøvrig en liten oppgang, blant de yngste som leser tegneserier, etter en lang nedgang, når det gjaldt barn og tegneserier, i løpet av de siter årene her https://www.empirix.no/stadig-faerre-leser-tegneserier/

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man absolutt kaste verden tilbake 40 år? Internett gir veldig mange fordeler som du kanskje ikke ser. Nei, kanskje dagens gutter ikke er like flinke til å lese, men de knuser tidligere generasjoner i engelsk. Og lesing er bare en type hobby, jeg ser ikke mange gamlinger som spiller spill. De går også glipp av noe. 

La nå folk få holde på med det de selv vil. 

Anonymkode: 1ef80...791

Min nypensjonerte svigerfar har spilt en del spill og min mor kjøpte seg Wii for å trene med, for noen år siden. Av en eller annen merkelig grunn, har min mor, min sønn, min bror, tre av mine søskenbarn, men ekssvigerfar og min mann - utdanning innenfor data, min mor riktignok bare et år med EDB- informatikk og undertegnede har sådan brukt datamaskiner, siden 1985. Jeg er ingen motstander av digitale hjelpemidler, men jeg ser hva de har gjort med folk generelt de siste årene. - Jeg for eksempel, merker svært godt dette: https://iform.nu/sunn-livsstil/stress/internett-forandrer-din-evne-til-a-huske-ting

Det handler ikke om å sette verden 40 år tilbake, det har med å sette av tid til å øve opp konsentrasjon om ting som ikke nødvendigvis påvirker belønningssenteret i hjernen like raskt. 

Jeg sa heller ikke at vi skulle kutte ut alt, jeg sa at det ville vært det mest effektive å gjøre det slik. 

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantasi og drama fjas er ikke helt min greie. Liker å lese faktastoff og se på hva som faktisk skjer i virkligheten. Men må innrømme jeg kan f.eks. lese Ibsen sine stykker, da de prøver å si noe viktig om samfunnet vi lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...