Gå til innhold

Hvorfor er det så få menn som leser skjønnlitteratu? Er det fordi de er enkle og mangler empati?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 7/2/2019 at 9:31 AM, AnonymBruker said:

Siden følelser er en del av alle mennesker, så gjør du deg selv bevisst blind for noe som det som driver mennesker. Selv interessen for fakta kommer fra følelser. Vår lyst til å lære og forstå kommer fra følelser. Hvorfor føler noe sterkere på dette enn andre? Hvordan kan noen drepe i sinne, mens andre ikke en gang tørr si fra om at de er sinte? Hvorfor kan vanlige mennesker bli hjernevasket inn i en kult?

Det er mye du bare aldri vil forstå om du ikke forsøker sette deg inn i et av de viktigste aspektene ved å være menneske. Du velger å være ignorant og dummere enn du ville vært om du forsøkte se utenfor din egen nese og snevre interesse

Anonymkode: 1284a...3c6

Ikke at jeg bryr meg om noen av tingene du ramset opp, men det er akademisk forskning som finner ut av slike ting, ikke skjønnlitteratur. Skjønnlitteratur er bare underholdning i samme grad som filmer, tv serier og spill. Men de andre er stort sett mer moro å holde på med. 

Anonymkode: 1ef80...791

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 7/2/2019 at 9:53 AM, FirstNameLastName said:

Å lese skjønnlitteratur utvikler empatien. Evnen til å se ting fra andres perspektiv. Generelt så er vel kvinner mer opptatt av det, enn menn?

Man kan si akkurat det samme om moderne former for underholdning generelt. Skuespill utvikler empatien. Spill utvikler empatien. Filmer utvikler empatien. 

Anonymkode: 1ef80...791

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ikke at jeg bryr meg om noen av tingene du ramset opp, men det er akademisk forskning som finner ut av slike ting, ikke skjønnlitteratur. Skjønnlitteratur er bare underholdning i samme grad som filmer, tv serier og spill. Men de andre er stort sett mer moro å holde på med. 

Anonymkode: 1ef80...791

Du kan ikke vite hvordan forske på følelser om du ikke forstår dem og ikke vet hvor begynne. Du kan ikke bevise hypotesen din om mennesker som du ikke har en hypotese fordi du ikke forstår mennesker

Det er naivt å tro at forskning er en slags magisk tryllestav som vil finne ut av alt uten at det ligger forståelse eller kompetanse bak menneskene som driver med forskning

For å komme nærmere sannheten er man nødt å ha en god forståelse av hvordan ting fungerer, eller mennesker. Det er en grunn til at for eks Einstein er meget kjent. Han var i stand til å forstå og se virkeligheten på en måte som var uvanlig. På samme måte vil de som forstår mennesker se mennesker på en annerledes måte, fordi de ser hva folk flest ikke ser. Man kan utvikle en slik forståelse om man for eks leser skjønnlitteratur som handler om oppfattelse av mennesker

Anonymkode: 1284a...3c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/2/2019 at 8:26 AM, Vox_populi said:

Det er fordi skjønnlitteratur i stor grad handler om likegyldige ting: følelser, selvopptatte mennesker og annet dill. Slikt er det ikke bryet verdt å bry hjernen sin med. Heller holde seg til pålitelige fakta enn til vrøvl som bare er diktet ihop. 

Dette ^

Anonymkode: 2aa4c...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg blir helt oppgitt av denne tråden — både av trådstarter og mange av mennene som svarer her. Det er utrolig mye ignorant som kommer fram.

Jeg er litteraturviter, og jeg vil påstå at både studentene og foreleserne ved studiet mitt var delt ganske greit på midten mellom kjønnene. Skjønnlitteratur var tidligere en ting kun velstående menn leste, men etterhvert som skrive- og leseferdigheter ble lært bort til jenter så begynte flere kvinner å lese. I veldig, veldig mange patriarkalske samfunn ble kvinner nektet å lese og skrive, og dette foregår fortsatt i dag. Det er ikke mange år siden Malala ble skutt for å kjempe for retten for å gå på skole. 

Litteratur øker empati, det er sant. Jeg syns også at skjønnlitteratur er en fantastisk måte å lære ting på, både ting som har med empati og følelser å gjøre, menneskets psykologi generelt, historie, og masse annet interessant. 

Å dele noe så grunnleggende som lesing inn i kjønnskategorier på denne måten blir for dumt. Alle har godt av å lese skjønnlitteratur, jeg har hatt mange mannlige forelesere og mange mannlige medstudenter. Har også en haug med mannlige bekjente som leser skjønnlitteratur av ulike sjangre. 

Anonymkode: ad8bc...ae8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan ikke vite hvordan forske på følelser om du ikke forstår dem og ikke vet hvor begynne. Du kan ikke bevise hypotesen din om mennesker som du ikke har en hypotese fordi du ikke forstår mennesker

Det er naivt å tro at forskning er en slags magisk tryllestav som vil finne ut av alt uten at det ligger forståelse eller kompetanse bak menneskene som driver med forskning

For å komme nærmere sannheten er man nødt å ha en god forståelse av hvordan ting fungerer, eller mennesker. Det er en grunn til at for eks Einstein er meget kjent. Han var i stand til å forstå og se virkeligheten på en måte som var uvanlig. På samme måte vil de som forstår mennesker se mennesker på en annerledes måte, fordi de ser hva folk flest ikke ser. Man kan utvikle en slik forståelse om man for eks leser skjønnlitteratur som handler om oppfattelse av mennesker

Anonymkode: 1284a...3c6

Og du tror bøker alene er noen unik form for innsikt inn i den slags ting? Det er ganske arrogant og naivt å påstå at skjønnlitteratur gir mer innsikt i noe som helst enn forskning og andre typer underholdning. 

Forøvrig ser jeg ingen bevis bak påstandene dine, jeg foretrekker å holde meg til fakta, altså akademisk forskning. 

Anonymkode: 1ef80...791

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan ikke vite hvordan forske på følelser om du ikke forstår dem og ikke vet hvor begynne. Du kan ikke bevise hypotesen din om mennesker som du ikke har en hypotese fordi du ikke forstår mennesker

Det er naivt å tro at forskning er en slags magisk tryllestav som vil finne ut av alt uten at det ligger forståelse eller kompetanse bak menneskene som driver med forskning

For å komme nærmere sannheten er man nødt å ha en god forståelse av hvordan ting fungerer, eller mennesker. Det er en grunn til at for eks Einstein er meget kjent. Han var i stand til å forstå og se virkeligheten på en måte som var uvanlig. På samme måte vil de som forstår mennesker se mennesker på en annerledes måte, fordi de ser hva folk flest ikke ser. Man kan utvikle en slik forståelse om man for eks leser skjønnlitteratur som handler om oppfattelse av mennesker

Anonymkode: 1284a...3c6

Kompetanse kommer fra utdanning. Det er utrolig naivt å tro at en som har lest noen skjønnlitterære bøker på en eller annen mystisk måte skjønner mer om følelser og empati enn en med doktorgrad i psykologi. 

Anonymkode: 1ef80...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg blir helt oppgitt av denne tråden — både av trådstarter og mange av mennene som svarer her. Det er utrolig mye ignorant som kommer fram.

Jeg er litteraturviter, og jeg vil påstå at både studentene og foreleserne ved studiet mitt var delt ganske greit på midten mellom kjønnene. Skjønnlitteratur var tidligere en ting kun velstående menn leste, men etterhvert som skrive- og leseferdigheter ble lært bort til jenter så begynte flere kvinner å lese. I veldig, veldig mange patriarkalske samfunn ble kvinner nektet å lese og skrive, og dette foregår fortsatt i dag. Det er ikke mange år siden Malala ble skutt for å kjempe for retten for å gå på skole. 

Litteratur øker empati, det er sant. Jeg syns også at skjønnlitteratur er en fantastisk måte å lære ting på, både ting som har med empati og følelser å gjøre, menneskets psykologi generelt, historie, og masse annet interessant. 

Å dele noe så grunnleggende som lesing inn i kjønnskategorier på denne måten blir for dumt. Alle har godt av å lese skjønnlitteratur, jeg har hatt mange mannlige forelesere og mange mannlige medstudenter. Har også en haug med mannlige bekjente som leser skjønnlitteratur av ulike sjangre. 

Anonymkode: ad8bc...ae8

 

Du kan ikke ta fordeling av studenter og forelesere til inntekt for at lesing er like vanlig blant menn og kvinner.

Vi vet fra de fleste andre felt at menn har en høyere tendens til å fordype seg i noe de blir interessert i. Det er fremdeles kvinner som står for det meste av matlagingen rundt om i de tusen hjem - de fleste gourmetkokker er menn. 

Hva voksne menn bedriver tiden sin med bryr jeg meg mindre om. Men det er en kjent problemstilling at gutter fra ung alder av leser betydelig mindre enn jevnaldrende jenter. (Og det inkluderer saksprosa). Det er et problem - siden mengdetrening i lesing må til for å legge et godt grunnlag for å studere og få seg en god utdanning. Her vet vi også at gutter henger etter.

Se bare på sommeles-kampanjen til bibliotekene? Selv om den er lagt opp rundt elementer fra spilldesign, som burde tiltrekke gutter, så er gutter i et mindretall som deltakere - selv om 40 % blir slått opp som en overraskende høy deltakelse av gutter. 

Sitat

Å bruke elementer fra dataspill, «gamification», har ifølge Hjermann vært en strategi for å nå dem som trenger en ekstra dytt. Av de deltagende i Sommerles er 40-45 prosent gutter – noe som ikke har vært selvsagt

http://www.periskop.no/denne-lesekonkurransen-har-fatt-100-000-barn-til-a-lese-over-en-million-boker/

 

Sitat

Gutter er i snitt mye dårligere enn jenter til å lese. Det gjelder helt fra de starter på skolen. Det ser heller ikke ut til at ulikhetene jevner seg ut i løpet av det første skoleåret.

https://forskning.no/ntnu-skole-og-utdanning-pedagogiske-fag/gutter-forblir-darligere-til-a-lese/278412


Leser en dårligere, så er det selvfølgelig ikke like lett å finne glede av lesing. Så får en en akkumulerende effekt, der det bare baller på seg. Selv om selvsagt noen menn også blir gode lesere, og av dem en hel del forfattere.

Vi har et problem som starter fra ung alder av - hvordan få gutta våre til å lese mer? 

Dette har vi vært bevisst på siden gutta våre var babyer:

Sitat

Men miljøet spiller også en rolle. Foreldre snakker mer med jentene allerede fra fødselen av. Jenter får i sum mer trening på bokstaver og lyder enn gutter gjør. Du lærer nemlig ikke bokstaver og lyder uten erfaring. Du må stimuleres og få denne erfaringen.

https://gemini.no/2017/09/hva-gjor-vi-med-gutter-som-ikke-kan-lese/


Og vi har nå en andreklassing som har lest snart 20 bøker på egenhånd denne sommeren. Men ingen av kameratene har deltatt på sommerles, eller lest ei eneste bok. 
 

.

Anonymkode: 613c4...b54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonymus Notarius said:

Tradisjonelt sett er det jo menn som både skriver og leser skjønnlitteratur, så denne forskjellen er av ny dato i så fall, og kan dermed ikke ha noe med naturlige kjønnsforskjeller å gjøre.

Mulig det er samme greia som en del utdanninger/yrker – når kvinnene kommer på banen, faller det i status og mennene finner på noe annet.

Det ligger nok noe der. Det er visst ikke like interessant lenger når det viser seg at kvinner kan gjøre det like bra. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! det var et godt tips.. Ikke gå for menn som ikke liker skjønnslitteratur.

Anonymkode: 2b436...11b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, hocane skrev:

Hva er empati? Jeg vil bare sloss og dra på puben.

Vet ikke, jeg tror det er et falsk ord kvinner har diktet opp.

Anonymkode: 6a249...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, hind said:

Det ligger nok noe der. Det er visst ikke like interessant lenger når det viser seg at kvinner kan gjøre det like bra. Dessverre.

Gjøre hva like bra? Lese? Lesing er ikke en konkurranse, det er en personlig hobby. 

Anonymkode: 1ef80...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forfatter Arne Svingen om gutter og (manglende) lesing:

https://arnesvingen.com/gutter-og-lesing/

Anonymkode: 613c4...b54

Sitat fra Svingen

«Selv leste jeg westernbøker på ungdomsskolen. De fleste av dem var riktig dårlige. Men jeg ble veldig god til å lese og skrive, og de som fortalte meg at det var undermåls litteratur, viste jeg fingeren til. Det handler om å ikke miste vanen med å plukke opp en bok i ny og ne. For flertallet kommer den aldri tilbake. Jeg kjenner altfor mange voksne menn i den kategorien.

Det kanskje mest skremmende er at mange som vokser opp i dag vil mangle den narrative tråden i en historie om de ikke leser lengre ting enn nett-tekster. Gjennom å lese en bok bygger man opp utholdenheten til å absorbere ord over et lengre tidsrom. Forskere mener at den beste indikasjonen på framtidig akademisk suksess, henger sammen hvor mye man har lest fram til 16-årsalderen. Er det rart jentene har overtatt høyere utdanning?»

 

tankevekkende

Anonymkode: 51110...fad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gjøre hva like bra? Lese? Lesing er ikke en konkurranse, det er en personlig hobby. 

Anonymkode: 1ef80...791

Skrive bøker. Det blir stadig flere svært gode kvinnelige forfattere. Jeg tror egentlig ikke de var mindre dyktige enn de mannlige tidligere heller, det var bare færre av dem, og de fikk ikke den oppmerksomheten de egentlig fortjente fordi de var kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, hind said:

Skrive bøker. Det blir stadig flere svært gode kvinnelige forfattere. Jeg tror egentlig ikke de var mindre dyktige enn de mannlige tidligere heller, det var bare færre av dem, og de fikk ikke den oppmerksomheten de egentlig fortjente fordi de var kvinner.

Er det en konkurranse å skrive bøker? Er det ikke en kunst, der det er subjektivt hva som er bra eller dårlig? Er en bok objektivt bra om den selger bra?

Det har alltid vært få forfattere, slik er det også nå. Det er ikke et enkelt marked å lykkes i. At få mennesker skriver bøker, har nok veldig lite å gjøre med at kvinner også skriver bøker. Jeg tviler veldig sterkt på at mannlige forfattere bryr seg om hvilket kjønn andre forfattere har. 

Anonymkode: 1ef80...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, hind skrev:

Skrive bøker. Det blir stadig flere svært gode kvinnelige forfattere. Jeg tror egentlig ikke de var mindre dyktige enn de mannlige tidligere heller, det var bare færre av dem, og de fikk ikke den oppmerksomheten de egentlig fortjente fordi de var kvinner.

 

Det har også vært flere 'mannlige' forfattere som egentlig var kvinner - skjult bak pseudonym.

Så tekstene deres skulle nå ut, da det lenge har vært fordommer blant menn mot å lese litteratur skrevet av kvinner. Da blant det mindretallet menn som i utgangspunktet leser da. Alt kvinner skriver har fått stempelet 'kvinnelitteraur' vs 'litteraur' - altså det som er skrevet av menn. 

 

Anonymkode: 613c4...b54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Sitat fra Svingen

«Selv leste jeg westernbøker på ungdomsskolen. De fleste av dem var riktig dårlige. Men jeg ble veldig god til å lese og skrive, og de som fortalte meg at det var undermåls litteratur, viste jeg fingeren til. Det handler om å ikke miste vanen med å plukke opp en bok i ny og ne. For flertallet kommer den aldri tilbake. Jeg kjenner altfor mange voksne menn i den kategorien.

Det kanskje mest skremmende er at mange som vokser opp i dag vil mangle den narrative tråden i en historie om de ikke leser lengre ting enn nett-tekster. Gjennom å lese en bok bygger man opp utholdenheten til å absorbere ord over et lengre tidsrom. Forskere mener at den beste indikasjonen på framtidig akademisk suksess, henger sammen hvor mye man har lest fram til 16-årsalderen. Er det rart jentene har overtatt høyere utdanning?»

 

tankevekkende

Anonymkode: 51110...fad


Det er virkelig det, tankevekkende. Vi trenger at gutta leser, og at de leser bøker. Får mengdetreningen som trengs.

Men det begynner helt på babystadiet - vi må pludre og småsnakke like mye med guttebabyer som vi gjør med jentebabyer.  Det er da en legger grunnlaget for å gjenkjenne lyder, som skal være basisen for bokstavforståelse. Når vi later som om 'vi ser ikke kjønn', så ender vi som oftest opp med å nettopp skeivbehandle på grunnlag av kjønn - og det begynner tidlig.

Vi trenger også mer fengende bøker for unge lesere, og der gjør Svingen en god innsats med flere av sine serier, bl.a grøssere for barn.

Merket det nå i år, hvor andre, snart tredjeklassingen skulle delta på Sommerles. Der måtte jeg virkelig legge en innsats i å finne bøker som har en spennende nok historie, som han klarte å lese selv. Med Netflix, spill og filmer' er de små kjent med nokså avansert historiefortelling og har en levende fantasi med stort kartotek av karakterer. De er kjent med fantasy, zombier, drager og riddere, krim osv. Mesteparten av lettlest-bøkene handlet derimot om helt basic historier som 'per fikk ny trampoline', 'første skoledag', 'da far datt i vannet'.

Detektivbyrå nr 2 skiller seg jo heldigvis positivt ut, og Jørn Lier Holst tar unge lesere på alvor. Men så mye av det vi prøvde før vi fant fram til dem var enten for kjedelig, for enkelt, for traurig, tok en evighet med å få i gang handlingen osv. Da har du tapt gutta på startstreken. 

Vi fant enkelt flere både bøker og bokserier spesifikt retta mot de yngste jentene. Har fremdeles tilgode å finne noe tilsvarende som er vinkla inn kun for gutta, og markedsført mot dem. 

Selv Detektivbyrå nr. 2 er jo kjønnsnøytralt - ikke at det er noe dårlig i seg selv. Det blir bare et så merkbart vakum av 'guttebøker', når det eneste som passer gutta er retta mot begge kjønn, mens det for jentene finnes flere serier spesifikt ment for unge jentelesere.

 

 

Anonymkode: 613c4...b54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mange menn har større tiltrekning mot film, som utrykksform for ting som det blir skrevet om i skjønnlitteraturen Kjenner absolutt flere menn som ser mye film, enn kvinner som ser mye film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...