Gå til innhold

Norges barnevernet må det gjøres noe med.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, wintergirl skrev:

Hvordan går det med deg ellers? Har du kontakt med familien din i dag? Kan hende du har skrevet noe om det tidligere og jeg har oversett det. 

Jeg har kontakt med familien min i dag. Men bv har ødelagt mye av barndommen min. Jeg ble satt i institusjon med flere ungdommer som hadde blitt narkomane. Jeg tryglet om å flytte hjem, men de mente at jeg hadde det bedre i institusjonen. Ironien her er at jeg ble fjernet fra hjemmet fordi noen hadde ment at jeg hadde det "strengt" hjemme. Foreldrene mine har aldri lagt en hånd på meg, aldri forsømt meg på noen måte, vi hadde regler hjemme, men et hjem full av kjærlighet. Dette er første gang jeg skriver om historien min, min personlige erfaring, og har allerede fått svar a la: "ja vet du alt om saken din?" som om man som barn eller for den saks skyld, som voksen er helt idiot. Til nye mennesker jeg møter så forteller jeg aldri om faenskapen med bv fordi de automatisk fordømmer mine foreldre, for bv kan da umulig gjøre noe feil 🤦‍♀️ Jeg blir forbanna, dette er å tråkke ned på mennesker, man skal hysjes ned hvis man har opplevd noe dritt med bv, for det er visst klin umulig.

 

Anonymkode: a57ea...2b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ENIG. wow. Helt målløs over at  noen endelig har valgt å stå frem om dette. Du har all min støtte !!!!!!

Anonymkode: 4e827...04d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kontakt med familien min i dag. Men bv har ødelagt mye av barndommen min. Jeg ble satt i institusjon med flere ungdommer som hadde blitt narkomane. Jeg tryglet om å flytte hjem, men de mente at jeg hadde det bedre i institusjonen. Ironien her er at jeg ble fjernet fra hjemmet fordi noen hadde ment at jeg hadde det "strengt" hjemme. Foreldrene mine har aldri lagt en hånd på meg, aldri forsømt meg på noen måte, vi hadde regler hjemme, men et hjem full av kjærlighet. Dette er første gang jeg skriver om historien min, min personlige erfaring, og har allerede fått svar a la: "ja vet du alt om saken din?" som om man som barn eller for den saks skyld, som voksen er helt idiot. Til nye mennesker jeg møter så forteller jeg aldri om faenskapen med bv fordi de automatisk fordømmer mine foreldre, for bv kan da umulig gjøre noe feil 🤦‍♀️ Jeg blir forbanna, dette er å tråkke ned på mennesker, man skal hysjes ned hvis man har opplevd noe dritt med bv, for det er visst klin umulig.

 

Anonymkode: a57ea...2b4

Føler med deg og din familie ❤️Har selv personlig erfaring  med veldig nær familiemedlem. Jeg vet du har rett og tror på alt du sier. 

Det har til og med blitt laget filmer om bv. De er riktignok «gamle» nå og amerikanske , men det viser hva de har vært istand til. Fremdeles jobber det sånne type mennesker der, noe du også har erfart

Håper at en dag flere får opp øyne og slutter og soler seg i glansen til de som har vært uheldige. Mange liker å hevde seg litt selv i slike saker og later til at de taler for barnas beste, men sannheten er at de ikke er interessert i å høre hva barna har å si. På den måten så skjønner jeg at du føler at de knytter neven mot deg. Men vit at disse menneskene egentlig føler seg ganske så små på innsiden. 

Endret av wintergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Slaskete Maskot said:

Kritikken til norsk barnevern kommer fra øst europeiske land og familiene som har opplevd barnevernet da det blir kulturkræj, i øst europeiske land er de ikke vant til et slikt system som henter barna.

Så har man da media igjen som er helt jævlig på å hause opp den minste ting og lage stor sak om alt og ingenting, så hva de skriver må man ta med en stor bøtte med salt.

Barnevernet som skulle vært vernet mot seg selv

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/MRaaom/barnevernet-som-skulle-vaert-vernet-mot-seg-selv

Dette er ikke noen østeuropeer som skrevet dette.

Dette skjedde da jenta (13) nektet å bli med barnevernet

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-skjedde-da-jenta-13-nektet-a-bli-med-barnevernet/71218235

Ikke dette heller.

Og jeg ville ikke kalle dette for "stor sak om alt og ingenting" :(( Den første artikkelen handler  om et barn som døde på grunn av barnevern, den andre -- at barnet ble voldtatt under barnevernets omsorg og videre psykisk skadet. Heldigvis er jente stor nok til å samtykke at videoen blir publisert - ellers ville foreldrene hennes bli hetset, som i saken om 7-åring og moren som offentligjorde bevisene av barnevernets maktmisbruk.

Anonymkode: 1d35e...52a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes råtne egg i alle bransjer, også i barnevernet. Det som er så innmari ille er at det er så fryktelig trist når alt bare går galt og resultatet er en ødelagt barndom, eller i verste fall død (som hun jenta som døde av epilepsi selv om barnevernet og fastlegen nektet for at hun hadde det). 

Men det som gjør det så vanskelig er at i en bvt-sak er det omtrent helt umulig for utenforstående å sette seg inn i sakene. Barnevernet opererer jo til barnas beste og verner om privatlivet, noe som er best i 98% av alle tilfeller, slik at avgjørelser som virker feil faktisk er ikke er det pga usynlige forhold. Ekstra vanskelig blir det jo når verken barna eller foreldrene er jo i stand til å se feilene, noe som egentlig ikke er så rart. Den ubetingede kjærligheten er jo ofte der, men den er ikke nok. Også har man de sakene oppi her igjen hvor det blir gjort grove feil fra bvt. Det er vel hvordan man skal klare å sile ut disse at bvt har et forbedringspotensiale, men siden dette heller ikke må gå på bekostning av de som trenger hjelp uten å innse det selv, blir det vanskelig. 

Men én ting jeg tror kan være med på å gjøre barnevernet bedre er å prøve å endre holdningene mange har til dem. Om de får rykte som et samarbeidsorgan med lav terskel for å kontakte og få hjelp fra (siden mesteparten av hjelpen de gjør faktisk skjermen i hjemmet), og om det blir mindre tabu og mer åpenhet rundt det å få hjelp fra dem, samt mer kunnskap om hva bvt faktisk kan hjelpe til med i hjemme situasjoner, tror jeg dette kan endre mye.

På den andre siden tror jeg at å spre skremselspropaganda er noe av det verste man kan gjøre. 

Også er det disse sakene igjen da, hvor alt bare har blitt helt feil. De må jo ikke graves ned og skjules. De må fram slik at bvt kan svare på kritikken, lære og forbedre seg. Men igjen, hvordan siler vi ut hvilke saker dette gjelder da det er barnas beste som skal stå i fokus?

Anonymkode: b6e8f...174

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, jabx skrev:

Norge er på bunn i Europa i antall omsorgsovertakelser, og under 1% av sakene BV får inn hvert år ender med omsorgsovertakelse. De får også medhold i 90% av sakene i tingretten, samt at BV har fått medhold i omsrogsovertakelse i SAMTLIGE av sakene som er behandlet av menneskerettsdomstolen.

Med andre ord prater du piss.

1%? Det er bare tull. Håper at ingen tror på dette. 

I 40% av tilfellene der barnevernet gir "hjelp" betyr det at barnet blir plassert utenfor hjemmet. Denne informasjonen er lett tilgjengelig på Bufdir sine sider.

Anonymkode: c2fdc...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Slaskete Maskot skrev:

Barnevernet som alt annet trenger endringer i måten de opererer på, men barnevernet fungerer til tross helt utmerket for utsatte barn. Kritikken til norsk barnevern kommer fra øst europeiske land og familiene som har opplevd barnevernet da det blir kulturkræj, i øst europeiske land er de ikke vant til et slikt system som henter barna.

Så har man da media igjen som er helt jævlig på å hause opp den minste ting og lage stor sak om alt og ingenting, så hva de skriver må man ta med en stor bøtte med salt.

Du har tydeligvis absolutt ikke noe peiling hva du snakker om. Det er selvfølgelig barnevern også i østeuropeiske land, og barn kan bli hentet fra hjemmet på samme måte som i Norge. Men grunnene er helt andre. Der kan barn tas fra hjemmet på grunn av vold, rus, overgrep og kaotisk liv. Der kan ikke barn tas fra hjemmet på grunn av alt mulig tull fra at familien har flyttet for ofte, familien er av utenlandsk opprinnelse og det er dermed "mistanke" om vold, familien har ikke nok penger, ikke nok bilkkontakt til at barnet har ADHD, osv.  

Anonymkode: c2fdc...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes råtne egg i alle bransjer, også i barnevernet. Det som er så innmari ille er at det er så fryktelig trist når alt bare går galt og resultatet er en ødelagt barndom, eller i verste fall død (som hun jenta som døde av epilepsi selv om barnevernet og fastlegen nektet for at hun hadde det). 

Men det som gjør det så vanskelig er at i en bvt-sak er det omtrent helt umulig for utenforstående å sette seg inn i sakene. Barnevernet opererer jo til barnas beste og verner om privatlivet, noe som er best i 98% av alle tilfeller, slik at avgjørelser som virker feil faktisk er ikke er det pga usynlige forhold. Ekstra vanskelig blir det jo når verken barna eller foreldrene er jo i stand til å se feilene, noe som egentlig ikke er så rart. Den ubetingede kjærligheten er jo ofte der, men den er ikke nok. Også har man de sakene oppi her igjen hvor det blir gjort grove feil fra bvt. Det er vel hvordan man skal klare å sile ut disse at bvt har et forbedringspotensiale, men siden dette heller ikke må gå på bekostning av de som trenger hjelp uten å innse det selv, blir det vanskelig. 

Men én ting jeg tror kan være med på å gjøre barnevernet bedre er å prøve å endre holdningene mange har til dem. Om de får rykte som et samarbeidsorgan med lav terskel for å kontakte og få hjelp fra (siden mesteparten av hjelpen de gjør faktisk skjermen i hjemmet), og om det blir mindre tabu og mer åpenhet rundt det å få hjelp fra dem, samt mer kunnskap om hva bvt faktisk kan hjelpe til med i hjemme situasjoner, tror jeg dette kan endre mye.

På den andre siden tror jeg at å spre skremselspropaganda er noe av det verste man kan gjøre. 

Også er det disse sakene igjen da, hvor alt bare har blitt helt feil. De må jo ikke graves ned og skjules. De må fram slik at bvt kan svare på kritikken, lære og forbedre seg. Men igjen, hvordan siler vi ut hvilke saker dette gjelder da det er barnas beste som skal stå i fokus?

Anonymkode: b6e8f...174

For å få rykte som et samarbeidsorgan så må man faktisk være det. Barnevernet har dårlig rykte fordi folk har dårlig erfaring med det. Barnevernet i mange andre land har bedre rykte da de faktisk hjelper barn og ikke ødelegger dem.

Anonymkode: c2fdc...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du og de av dere som kommet med slike fordommer vennligst spare dere for oppgulpet?! Alle som er kritiske til bv er ikke nødvendig bv-motstandere!! 

Og ja, bv i Norge må endres, og jeg snakker av egen erfaring! Takket være dem så fikk jeg ødelagt MIN BARNDOM!!

Anonymkode: a57ea...2b4

Og noen får barndommen ødelagt fordi barnevernet gjør for lite. 

Anonymkode: 59ec8...ccb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
14 hours ago, TheGirlWhoWaited said:

Ja, jeg vet at dere er stae på dette, foreldrene har aldri gjort noe som helst galt og det er bare barnevernet som utøver maktmisbruk... Alle normale, oppegående mennesker vet at det ikke er slik, men du må gjerne fortsette å leve i den lille boblen av fornektelse.

Det sa egentlig jævlig mye om deg som person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, jabx skrev:

Norge er på bunn i Europa i antall omsorgsovertakelser, og under 1% av sakene BV får inn hvert år ender med omsorgsovertakelse. De får også medhold i 90% av sakene i tingretten, samt at BV har fått medhold i omsrogsovertakelse i SAMTLIGE av sakene som er behandlet av menneskerettsdomstolen.

Med andre ord prater du piss.

Jeg klarer ikke å finne bevis for påstanden din noe sted. Er dette noe du bar "vet", eller har du noen kilder på det?

Anonymkode: e239d...c5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Ja, jeg vet at dere er stae på dette, foreldrene har aldri gjort noe som helst galt og det er bare barnevernet som utøver maktmisbruk... Alle normale, oppegående mennesker vet at det ikke er slik, men du må gjerne fortsette å leve i den lille boblen av fornektelse.

Vi var glade for at barnevernet var inne i bildet da vår eldste sønn kom på skråplanet. Takket være hjelp fra bv og bup, er han nå blitt en flott ung mann som er i full jobb.

Jeg skulle ønske at barnevernet var inne i bildet da jeg var barn og ble seksuelt misbrukt som tiåring av min alkoholiserte far og min alkoholiserte mor kalte meg for hore og mente at misbruket var min egen skyld.

Anonymkode: 4d99f...cbe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner MANGE barnevernsbarn. Alle disse ble tatt fra foreldrene i ung alder. 

Vet du hva de alle har til felles nå? 

Det har gått direkte til helvete. Ja, de fikk kanskje "hjelp" på institusjonen, fosterhjem, men da i teorien, burde disse menneskene være ressurssterke og klare seg OK, med tanke på at barnevernet brøyt inn i grevens tid. Nei? 

Her snakker vi alvorlige psykiske sykdommer, til rusmisbruk, fullstendig isolasjon, kriminalitet. Folk flyttet med flere problemer en de hadde da de kom inn. Kjenner en person som har en såkalt solskinnshistorie, og selv den personen har MYE h*n kunne tatt barnevernet og institusjonen på. Kjenner flere som ønsker og skal gå til sak.

Hvorfor tror dere at barnevernet vet best? Greit at de har endel kompetanse, og kan endel om barn og oppdragelse, MEN hvis dette er resultatet, av barnevernets innblandinger.. altså, ett faktisk resultat. Jeg kan desverre ikke skrive for mye detaljer pga frykt for å bli gjenkjent eller at noen andre skal bli gjenkjent, men er det noen historier det er verdt å høre på så er det alle historiene til DAGENS OG GÅRSDAGENS barnevernsbarn. Selv 40 år tilbake i tid var det GRUSOMME tilstander i barnevernet, og folk kan IDAG søke erstatning for noe som skjedde for MANGE år siden. 

Mener dere virkelig at man ikke skal kaste lys på feil behandlingen? Det er jo eneste måte å forbedre ting på. 

Hvis dere VIRKELIG bryr dere om barnas beste, så er dere KRITISKE til barnevernet. Ellers så bryr du deg faktisk ikke om barna, som dere så pent påstår at dere gjør. 

Mange ble ikke tatt når de skulle, mange ble tatt når de ikke skulle, mange ble tatt for sent. Det er mye positivt, og negativt 

Spørstmålet er om alle avgjørelsene til barnevernet er rett, eller ikke. Hva er logikken å plassere ett "problembarn" sammen med 10 andre "problembarn"? Tro meg, man blir påvirket i alle retninger. For ikke å snakke om hvordan de brukte å "balansere" husene med forskjellige problematikker på samme hus. Logikken var at en rolig ungdom skulle roe ned en hissig undom, og vice versa. 

HVIS DERE VIRKELIG BRYR DERE, SÅ ER DERE KRITISKE OG STILLER SPØRSTMÅL TIL BV! DET ER IKKE DET SAMME SOM Å VÆRE IMOT ET BV! 

De sender tross alt barna sine til lovbrytende fosterhjem og institusjoner. 

Anonymkode: 1033a...414

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis absolutt ikke noe peiling hva du snakker om. Det er selvfølgelig barnevern også i østeuropeiske land, og barn kan bli hentet fra hjemmet på samme måte som i Norge. Men grunnene er helt andre. Der kan barn tas fra hjemmet på grunn av vold, rus, overgrep og kaotisk liv. Der kan ikke barn tas fra hjemmet på grunn av alt mulig tull fra at familien har flyttet for ofte, familien er av utenlandsk opprinnelse og det er dermed "mistanke" om vold, familien har ikke nok penger, ikke nok bilkkontakt til at barnet har ADHD, osv.  

Anonymkode: c2fdc...8bc

Barn blir ikke tatt i fra hjemmet pga alt mulig i Norge heller. Nå er jeg lei av å lese om denne skremselspropagandaen overalt. Barn blir ikke tatt i fra hjemmet bare av de grunnene du nevner alene. Da ligger det mer bak.

Ja, det har sikkert skjedd i noen få tilfeller fordi bv har gjort feil, men ikke snakk som at dette er vanlige årsaker og at dette er normal praksis.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tutte skrev:

Barn blir ikke tatt i fra hjemmet pga alt mulig i Norge heller. Nå er jeg lei av å lese om denne skremselspropagandaen overalt. Barn blir ikke tatt i fra hjemmet bare av de grunnene du nevner alene. Da ligger det mer bak.

Ja, det har sikkert skjedd i noen få tilfeller fordi bv har gjort feil, men ikke snakk som at dette er vanlige årsaker og at dette er normal praksis.

Foreldrene synes selv de er så fantastisk flinke, men klarer ikke å se hvordan de skader barna. De tenker overhode ikke på barna når de går ut i avisene for å fortelle om hvor fæle myndighetene er. De fatter ikke at de selv ødelegger barna.

Jeg skulle gitt sjelen min for å fått hjelp av barnevernet da jeg selv var barn.

Anonymkode: 4d99f...cbe

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner MANGE barnevernsbarn. Alle disse ble tatt fra foreldrene i ung alder. 

Vet du hva de alle har til felles nå? 

Det har gått direkte til helvete. Ja, de fikk kanskje "hjelp" på institusjonen, fosterhjem, men da i teorien, burde disse menneskene være ressurssterke og klare seg OK, med tanke på at barnevernet brøyt inn i grevens tid. Nei? 

Her snakker vi alvorlige psykiske sykdommer, til rusmisbruk, fullstendig isolasjon, kriminalitet. Folk flyttet med flere problemer en de hadde da de kom inn. Kjenner en person som har en såkalt solskinnshistorie, og selv den personen har MYE h*n kunne tatt barnevernet og institusjonen på. Kjenner flere som ønsker og skal gå til sak.

Hvorfor tror dere at barnevernet vet best? Greit at de har endel kompetanse, og kan endel om barn og oppdragelse, MEN hvis dette er resultatet, av barnevernets innblandinger.. altså, ett faktisk resultat. Jeg kan desverre ikke skrive for mye detaljer pga frykt for å bli gjenkjent eller at noen andre skal bli gjenkjent, men er det noen historier det er verdt å høre på så er det alle historiene til DAGENS OG GÅRSDAGENS barnevernsbarn. Selv 40 år tilbake i tid var det GRUSOMME tilstander i barnevernet, og folk kan IDAG søke erstatning for noe som skjedde for MANGE år siden. 

Mener dere virkelig at man ikke skal kaste lys på feil behandlingen? Det er jo eneste måte å forbedre ting på. 

Hvis dere VIRKELIG bryr dere om barnas beste, så er dere KRITISKE til barnevernet. Ellers så bryr du deg faktisk ikke om barna, som dere så pent påstår at dere gjør. 

Mange ble ikke tatt når de skulle, mange ble tatt når de ikke skulle, mange ble tatt for sent. Det er mye positivt, og negativt 

Spørstmålet er om alle avgjørelsene til barnevernet er rett, eller ikke. Hva er logikken å plassere ett "problembarn" sammen med 10 andre "problembarn"? Tro meg, man blir påvirket i alle retninger. For ikke å snakke om hvordan de brukte å "balansere" husene med forskjellige problematikker på samme hus. Logikken var at en rolig ungdom skulle roe ned en hissig undom, og vice versa. 

HVIS DERE VIRKELIG BRYR DERE, SÅ ER DERE KRITISKE OG STILLER SPØRSTMÅL TIL BV! DET ER IKKE DET SAMME SOM Å VÆRE IMOT ET BV! 

De sender tross alt barna sine til lovbrytende fosterhjem og institusjoner. 

Anonymkode: 1033a...414

En annen ting de har til felles er vel at det har skjedd noe i hjemmet som ga bvt grunn til å ta barna fra foreldrene. Kanskje nettopp dette også er noe av årsaken til at det har gått uheldig?

 

Anonymkode: b6e8f...174

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting de har til felles er vel at det har skjedd noe i hjemmet som ga bvt grunn til å ta barna fra foreldrene. Kanskje nettopp dette også er noe av årsaken til at det har gått uheldig?

 

Anonymkode: b6e8f...174

Ikke i mitt tilfelle. Foreldrene mine skulle absolutt ikke ha mistet meg!!

Anonymkode: a57ea...2b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke i mitt tilfelle. Foreldrene mine skulle absolutt ikke ha mistet meg!!

Anonymkode: a57ea...2b4

Det kan jo hende at du ikke så hva som var bristen hos dine foreldre når det gjaldt å følge deg opp og det var derfor barnevernet var inne i bildet. Barn er som kjent lojale mot sine foreldre, uansett hva foreldrene gjør eller ikke gjør. Det er derfor barnevernet finnes.

Anonymkode: 4d99f...cbe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan jo hende at du ikke så hva som var bristen hos dine foreldre når det gjaldt å følge deg opp og det var derfor barnevernet var inne i bildet. Barn er som kjent lojale mot sine foreldre, uansett hva foreldrene gjør eller ikke gjør. Det er derfor barnevernet finnes.

Anonymkode: 4d99f...cbe

Der tar du temmelig feil. Jeg har lest saken fra begge sider og ser ingen feil. Og hva er det som får dere bv-fanatikere til å tro at det alltid er noe galt med foreldrene?! Hvor lite selvinnsikt har du egentlig som tror det alltid er noe galt med foreldrene. Ikke alle barn er lojale nei, så det argumentet kan du spare deg for.

Det er pga slike som dere som folk som får feilbehandling fra bv ikke tør å fortelle det til noen, fordi dere er fulle av fordommer og tenker bare svart/hvitt.

Anonymkode: a57ea...2b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jammen du er ikke alle. Vi er mange som er takknemlige for at barnevernet finnes.

Anonymkode: 4d99f...cbe

Og jeg kjenner mange fler bv-barn som absolutt ikke har gode erfaringer med det barnevernet vi har her i Norge.

Anonymkode: a57ea...2b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...