Gå til innhold

Datteren min har blitt bedt med på hyttetur med kjæresten...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å la henne få være med sånn i utgangspunktet. Men jeg hadde snakket med foreldrene hans og hørt hva de tenker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår problemstillingen, men samtidig trenger man ikke gjøre et problem ut av alt.

Snakk med foreldrene/faren til gutten. Se hvordan de tenker.

Jeg har selv hatt med meg gutter og jenter i alderen 13 til 16 på hyttetur. Disse har riktignok bare vært venner, men det går faktisk fint an. Det handler så klart også mye om væremåte til både foreldre og barn.

Det er ikke alle foreldre jeg ville sendt datter med, heller ikke alle gutter.

Ser noen kommenterer det med overnatting og at jenteforeldrene gjerne er strengere. Jeg har flere eksempler på hvor det er gutteforeldrene som er de som holder igjen overnattingen, hvert fall til de er fylt 16 begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første burde du gå tilbake minst 5 år i tid og starte en dialog rundt sex. Da kunne du bla ha forsikret deg om at de vet hvor de kan få tak i kondomer og hvordan de brukes. En refleksjon rundt egne/andres grenser og hvordan sette ord på følelser bør virkelig være på plass nå.

I denne situasjonen mener jeg at du må signaliserer at det ikke er fritt frem, men innse at du ikke kan stoppe dem. Si både til jenta og til faren at de skal sove på hvert sitt rom frem til de begge er fylt 16 år, men gi henne tillit og la henne dra på tur. 

Anonymkode: fe9d0...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

13 åringen bli med to menn på hyttetur???? Nope. 

Hvorfor ikke? 

Anonymkode: be0ad...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er verken en problemstilling eller noe vanskelig. Det er bare å si nei. Enkelt og greit. Du bestemmer. Du utsetter henne ikke for noe som helst negativt ved å si nei. Det er virkelig ikke et dilemma, du ønsker å si nei, og ønsker ikke at hun skal dra. Så da så. Ikke gjør noe ler ut av det, si nei, send dem på kino i stedet. Du bestemmer. Ferdig med det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første burde du gå tilbake minst 5 år i tid og starte en dialog rundt sex. Da kunne du bla ha forsikret deg om at de vet hvor de kan få tak i kondomer og hvordan de brukes. En refleksjon rundt egne/andres grenser og hvordan sette ord på følelser bør virkelig være på plass nå.

I denne situasjonen mener jeg at du må signaliserer at det ikke er fritt frem, men innse at du ikke kan stoppe dem. Si både til jenta og til faren at de skal sove på hvert sitt rom frem til de begge er fylt 16 år, men gi henne tillit og la henne dra på tur. 

Anonymkode: fe9d0...5cb

Er det vanlig å starte en dialog om sex med barna sine når de går i 3 klasse? 

Anonymkode: a732d...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Fordi overgrep kan skje.

Det kan likegjerne skje i din stue hjemme.

Det kan likegjerne skje hvis mor til denne gutten er med på turen, det kan være hun er overgriper.

Du ser altså på denne gutten og/eller faren som potensiell overgriper? 

Anonymkode: be0ad...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan likegjerne skje i din stue hjemme.

Det kan likegjerne skje hvis mor til denne gutten er med på turen, det kan være hun er overgriper.

Du ser altså på denne gutten og/eller faren som potensiell overgriper? 

Anonymkode: be0ad...750

Ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Ja. 

Og grunnlaget for det er? 

Anonymkode: be0ad...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og grunnlaget for det er? 

Anonymkode: be0ad...750

At en voksen mann ikke ser hvor lite passende at en 13 årig jentunge som ikke er familiemedlem blir med på hyttetur med bare ham og hans tenåringssønn, gjør meg dårlig i magen. Alle de gangene jeg har fått vondt i magen når jeg ser/hører noe, så vet jeg at noe jævlig vil skje. 

TS vil ikke sende datteren på noe hyttetur med to fyrer, jeg synes hun skal stole på sin intuisjon her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun blir 13 år i november. De har vært kjærester en stund, og nå lurte kjæresten på om hun ville bli med han og faren på hyttetur.

Syns dere det er ok? Har ikke hatt noe særlig samtale rundt dette med sex osv etter at de ble kjærester. Håper og regner med de ikke er der enda, men bør vel ta en prat nå?

Jeg kjenner ikke faren, men vet de er en oppegående familie. Bør vi bli enige om at de sover på hvert sitt rom osv? 

Dette kom litt brått på og er litt nytt for meg🙈

Anonymkode: 834a3...fec

Fullstendig uaktuelt. Jada, de kan ha sex uansett, men jeg hadde ikke lagt til rette for det ved å tillate overnatting sammen.

Anonymkode: bedcc...a6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jenta må vente til hun blir 20, men det er greit for deg hvis sønnene dine har sex som 13 åringer?

Hvem tror du de sønnene har sex med? I alle fall ikke 20 åringer! Da er det så noe helt, helt galt. Mest trolig en annen 13 åring.

Da er det galt for henne, men ikke av han? 

 

Anonymkode: be0ad...750

Jenta må vel ikke vente til hun er 20 men jeg håper hun venter lengst mulig. Hun er 14 nå. Det er større sjans for at en jente blir presset til sex og sliter med det etterpå enn at en gutt har følt seg presset og slitt med det i etterkant. Er det virkelig så vanskelig å skjønne? Er du mann selv kanskje?

Anonymkode: 34285...0b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å starte en dialog om sex med barna sine når de går i 3 klasse? 

Anonymkode: a732d...dc3

Absolutt, man bør starte så tidlig så mulig med samtaler om sex, men selvfølgelig alderstilpasset. Det nytter ikke å "ta praten" med en 13åring når dette er et tema dere aldri har snakket, hun kommer til å bli syns det er kjempeflaut og ikke ta til seg det som formidles.

Snakk med barna om sex, det er den eneste måten å beskytte de mot overgrep og uønsket graviditet.

Anonymkode: fe9d0...5cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, A.M. skrev:

Blir ganske annerledes. Min sønn argumenterte med det samme når han og venninnen var 12. Jeg sa at de var for store. 

Men ting er hva de kan finne på. Det andre er ryktet som kan gå etterpå. Det må man dessverre også tenke på...

For store?!!!! 😲 Hujedamej, for en mor du er...

Anonymkode: a8e88...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun blir 13 år i november. De har vært kjærester en stund, og nå lurte kjæresten på om hun ville bli med han og faren på hyttetur.

Syns dere det er ok? Har ikke hatt noe særlig samtale rundt dette med sex osv etter at de ble kjærester. Håper og regner med de ikke er der enda, men bør vel ta en prat nå?

Jeg kjenner ikke faren, men vet de er en oppegående familie. Bør vi bli enige om at de sover på hvert sitt rom osv? 

Dette kom litt brått på og er litt nytt for meg🙈

Anonymkode: 834a3...fec

Hun har kjæreste. Ok, veldig bra. Ta en prat med henne om prevensjon, og be faren ta en prat med han om at hvis de virkelig har det bra, kan sexen vente i par år. Det siste må dere prate med begge om. 

Jeg var fjortis og ble forelsket i kompisen til pappa som bare var ti år eldre. Pappa oppdaget det, uten at vi hadde noe på gang, men han så det på meg. Han tok en prat med oss begge, til meg sa han at jeg må vente til jeg er atten, for hvis kjærligheten er sterk da varer den. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den varte selvsagt ikke. Når jeg ble atten, syntes jeg han var barnslig og bare kom med dumme vitser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For store?!!!! 😲 Hujedamej, for en mor du er...

Anonymkode: a8e88...6e1

Hadde de vært syv år hadde det vært uproblematisk, så ja, de er for store (og for små). Begge 12-åringene skjønte dette helt fint. 

Jeg er forøvrig ganske trygg i morsrollen min. Har god dialog med begge barna omkring kropp og følelser, og marginalt med konflikter. 

Ift TS spørsmål: jeg har sett på nært hold hvordan foreldre, som mener at andre foreldre er for strenge (feks ift overnatting), har brutt avtaler omkring hvordan barna skal overnatte. Dvs at foreldrene til den ene ungdommen har latt ungdommene overnatte på samme rom, selv om avtalen var noe annet. Så nei, jeg hadde ikke godkjent overnatting når de er så små/store. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...