Gå til innhold

Datteren min har blitt bedt med på hyttetur med kjæresten...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må evt ha en prat med faren, ja. Han hadde sagt at en av oss foreldre kunne bli med hvis vi ville. Men, vi jobber og har ikke mulighet til det. Så da må hun evt bli med alene.

Snakket litt med henne nå om at det er litt forskjell på å dra på hyttetur med kjæresten og ei venninne. Spurte henne hvor hun tenker grensen går. Sex var i allefall ikke aktuelt sier hun. Grensen gikk ved kos og klem. Jeg fortalte henne at hun er for ung for noe mer, og det var hun helt enig i. Men, om man kan stole 100% på det er jo en annen sak. 

Om de vil ha sex, så får de det vel til når de er på besøk også? 

Jeg sa at de er nødt til å sove på hvert sitt rom. Det var helt greit. Sa jeg må snakke litt med mannen først. 

Dette var litt vrient...

TS

Anonymkode: 834a3...fec

Hvis de vil ha sex, så kan de ha sex uansett ja. Men hvis hun(eller kjæresten) ikke vil, så er det vanskeligere å si nei i en slik situasjon. Jeg syns 13 er for tidlig for slikt, og jeg har bare gutter. De får ikke lov å drive med overnatting før de er minst 16. Din jobb er å snakke med henne om frivillig sex, prevensjon, osv. Men du trenger ikke tilrettelegge for sex. 

Da jeg gikk i 8.klasse var det ganske mange som debuterte. Så det er absolutt en del trettenåringer som har sex, og de aller fleste tenker vel på denslags i den alderen. 

 

Anonymkode: 5d801...de2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Lill3My skrev:

Hvis de absolutt vil ha sex så kommer de til å ha sex -og det vil da neppe skje når de er på hytta med EN voksen. Med bare ein voksen blir det enda tydeligere om de to sniker seg unna. Med bare ein voksen der blir det veldig obvious om de finner på noe. Jeg føler meg, ikkje som godt voksen heller, komfortabel med å ha sex når nikbfar er rett på andre sida av ein tynn hyttevegg...

La dem dra! La dem ha det gøy sammen

Absolutt ikke. Min datter har sikkert lyst å ha sex med kjæresten men det kan hun glemme og det har hun heller ikke.

Småttiser skal ikke og har ingen behov for å starte med å ha sex enda

Anonymkode: 1d7ec...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Min datter har sikkert lyst å ha sex med kjæresten men det kan hun glemme og det har hun heller ikke.

Småttiser skal ikke og har ingen behov for å starte med å ha sex enda

Anonymkode: 1d7ec...91c

Syntest heller ikkje trettenåringer skal ha sex. Poenget mitt er at dersom de er bestemt på å ha sex så er det ikkje denne hytteturen det står og fallet på. De vil nok finne ein anlending uansett om det blir hyttetur eller ei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sex dere er redd for og som er grunnlag for å si nei er det rimelig naivt. De kommer til å ha sex uansett overnattinger, om ønsket er der. 

Det viktigste er å ha en åpen og god dialog om trygg og sikker sex, og gjerne sørge for at foreldreparet til kjæresten har samme prat. 

Anonymkode: a1ed3...b0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er sex dere er redd for og som er grunnlag for å si nei er det rimelig naivt. De kommer til å ha sex uansett overnattinger, om ønsket er der. 

Det viktigste er å ha en åpen og god dialog om trygg og sikker sex, og gjerne sørge for at foreldreparet til kjæresten har samme prat. 

Anonymkode: a1ed3...b0f

Ingen har vel sagt noe annet? Men man trenger jo ikke å være med på å legge til rette for det. Kjøper du alkohol til barna dine også, for "de drikker jo uansett"?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tussi680 skrev:

Jeg har hatt datter i den alderen sjøl, men jeg sa nei. Hvor gammel er kjæresten? Nei, hun er for ung for gutt/jente overnatting mener jeg og attpåtil kun med mannfolk.....hmm....sier ikke at det vil skje noe men gud hjelpe meg hvor nervøs hadde ikke jeg vært lissom.

Guttens far har sikkert et brennende ønske om å bli bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig situasjon. Selv har jeg satt 16 års aldersgrense på at mine får reise på blandet hyttetur uten voksne, men hadde det vært med voksen pluss kjæreste måtte jeg ha pratet med den voksne, og begge to i paret, før jeg ville klare å ta en avgjørelse. 

Min sønn hadde kjæreste da han var 13 år, og ble rett og slett fornærmet over at jeg tok sex-samtalen. Slikt var jo ikke engang aktuelt overhodet ennå. De holdt jo bare hender og kysset på kinnet. Klinte ikke engang, og var ikke gamle nok til det, for det var ennå litt ekkelt. Han kunne ikke forstå at jeg tenkte at de skulle ha sex. "Herregud, vi er 13 år mamma!" 

Barn er forskjellige, og ikke alle gutter på 13 føler seg selv klare for slikt, selv om de sikkert fantaserer. 

Kanskje du kunne snakke med dem begge? 

Anonymkode: 594da...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonymus Notarius said:

Ingen har vel sagt noe annet? Men man trenger jo ikke å være med på å legge til rette for det. Kjøper du alkohol til barna dine også, for "de drikker jo uansett"?

Det er vel litt forskjell på å kjøpe alkohol til mindreårige (ulovlig og veldig direkte oppfordring til lovbrudd) og å la noen dra på hyttetur... som muligens kan ende med sex. Kanskje 5% sannsynlighet. Kanskje 2%. Hvem vet? Å dra på hyttetur er en oppfordring til å være på hyttetur. Ikke noe mer.

Anonymkode: b0574...cf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv sex første gangen når jeg var 14 år, med en gutt som jeg hadde vært kjæreste med i noen mnd. Og som flere skriver ovenfor, det trenger man verken seng, sofa eller en hyttetur til, vil man det, så får man det til uten problemer. Men fordi jeg hadde et så godt og nært forhold til mamma så fortalte jeg henne dette noen dager senere, og fikk selvsagt direkte spørsmål om det var frivillig, om vi brukte beskyttelse osv, og så ordnet vi med p-piller. Vi hadde snakket en god del om dette tidligere, og var glad for det, for da ble det ikke noe "tabu" å snakke om når det skjedde. Jeg fikk lov til å dra på hyttetur på den alderen, men det gikk nok også på at foreldrene hans var med, og at mamma stolte veldig på meg, ringte henne alltid om det var noe galt, holdt avtaler etc. 13-14 er kanskje ungt, men det er også enorm variasjon i modenhet, så derfor tror jeg ikke alder alene er grunn alene, men hvordan forholdet dere imellom er. Lykke til meg hva du bestemmer deg for:)

Anonymkode: 372c0...802

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dattera mi blir 9 i oktober. Hun har hatt mange flotte turer og overnattinger med sin kjæreste. De har vært sammen siden midten av 2. klasse. Så dersom 8-9-åringer kan, kan vel 12-13-åringer også?

Anonymkode: d05a4...401

Blir ganske annerledes. Min sønn argumenterte med det samme når han og venninnen var 12. Jeg sa at de var for store. 

Men ting er hva de kan finne på. Det andre er ryktet som kan gå etterpå. Det må man dessverre også tenke på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du om det siste du skrev? Det kan være at denne faren ville blitt eltrenes forbannet, kan hende mer enn mor til dattera, om han fant det ut. 

Anonymkode: be0ad...750

Jeg vet Ikke om alle føler det sånn men det har vært et tema i vennegjengen. Synes faktisk det samme seg. Har en datter og to sønner. Håper jenta venter til hun er 20 men gutta er jeg ikke like stressa for. Føles verre at en gutt skal give løs henne 🤣

Anonymkode: 34285...0b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sex klarer de å ha uansett, hvor som helst. Så jeg hadde ordnet p-piller til henne hvis det var min datter. Bedre å være på den sikre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei.

man legger ikke til rette!!

Synes jeg hører faren til gutten: let boys be boys...!

Anonymkode: 75a05...958

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, mellomtomater67 skrev:

Har ei datter på 17 år, hun får ikke overnatte til gutter. Så hadde spesielt aldri godtatt det når hun bare er 13, hun er faktisk IKKE over den seksuelle lavalderen.

Datteren din på 17 kan fint ha sex når som helst på døgnet. Uansett hvor hun er med gutter kan de det. Så å holde igjen en 17 åring er bare dumt. Da vil hun heller skjule ting for deg enn og snakke med deg om hun brått skulle blitt gravid eller voldtatt. Snakker av egen erfaring

Anonymkode: 23b26...2b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan «de har uansett sex hvis de ønsker», er et argument for at mor og far skal godta overnatting? Jeg smakte alkohol for første gang da jeg gikk på ungdomsskolen. Det betyr ikke dermed at foreldre skal kjøpe øl til 14-åringen.

 

Anonymkode: 9b648...328

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ille med kun mannfolk på hytta?  

Anonymkode: be0ad...750

Fordi det er ille, ferdig snakka.

Anonymkode: 3dd68...8e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet Ikke om alle føler det sånn men det har vært et tema i vennegjengen. Synes faktisk det samme seg. Har en datter og to sønner. Håper jenta venter til hun er 20 men gutta er jeg ikke like stressa for. Føles verre at en gutt skal give løs henne 🤣

Anonymkode: 34285...0b8

Så jenta må vente til hun blir 20, men det er greit for deg hvis sønnene dine har sex som 13 åringer?

Hvem tror du de sønnene har sex med? I alle fall ikke 20 åringer! Da er det så noe helt, helt galt. Mest trolig en annen 13 åring.

Da er det galt for henne, men ikke av han? 

 

Anonymkode: be0ad...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren din på 17 kan fint ha sex når som helst på døgnet. Uansett hvor hun er med gutter kan de det. Så å holde igjen en 17 åring er bare dumt. Da vil hun heller skjule ting for deg enn og snakke med deg om hun brått skulle blitt gravid eller voldtatt. Snakker av egen erfaring

Anonymkode: 23b26...2b2

Bare fordi man ikke ønsker å legge til rette for at barnet ens har sex i rommet ved siden av, så betyr ikke det at man ikke har snakket om sex, informert om prevensjonsmidler, og har et sunt tillitsforhold til tenåringen ang. det og lignende tema.

Anonymkode: 9b648...328

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke på folk i denne tråden. Var selv på hytta alene uten voksne fra 9 års alderen til jeg ble myndig. Hadde med både gutter og jenter. Når vi var 14 og oppover snek vi iblant med oss noen øl. Men vi hadde aldri sex eller lignende. Vi gjorde derimot masse annet moro, men ikke noe seksuelt. 

Anonymkode: 30f58...635

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Min datter har sikkert lyst å ha sex med kjæresten men det kan hun glemme og det har hun heller ikke.

Småttiser skal ikke og har ingen behov for å starte med å ha sex enda

Anonymkode: 1d7ec...91c

Hvordan tenker du at du skal hindre dem i å ha sex, sånn i praksis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...