Gå til innhold

Hvorfor har flyktninger så god råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 25.6.2019 den 18.53, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker nå ikke bare om Norge, men vesten generelt. Selvfølgelig er alltid rikdom resultat av fattigdom av noen andre. Alle forstår jo at alle mennesker på jorden ikke kan ha levestandarden som nordmenn eller andre vestlige nasjoner har. 

Forresten, jeg regner ikke Norge som en veldig rik nasjon. Det er mange aspekter i norsk samfunn som ikke har så mye med rikdom å gjøre. Noen ganger lurer jeg på hvor alle oljepengene faktisk går til. Det er mye godt i Norge, men det også mye som er veldig dårlig, og som er bedre i flere andre land.

 

Anonymkode: 04e3a...f27

Hva er dårlig da? Og bedre i land?

Anonymkode: 5ceea...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.6.2019 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Man leser støtt og stadig om flyktninger som har vært i Norge i noen få år som allerede har et stort hus å bo i, barna går på forskjellige aktiviteter og henger med når det kommer til det materielle de andre barna har osv. 

Hvordan klarer de å få så god råd når de har vært så kort tid i et nytt land?

Anonymkode: 4461b...ea7

Kunnskapsløshet på sitt beste :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎6‎/‎25‎/‎2019 at 5:07 PM, AnonymBruker said:

Fordi mange flyktninger er faktisk ikke flyktninger men innvandrere som jobber i Norge fra dag én? Mange nordmenn har en litt vittig idé at alle innvandrere er flyktninger. 😄 

Vi kjøpte et fint, nytt, stort hus på 250 kvadratmeter, ny bil osv. etter kun et par år i Norge. Hvordan er det mulig? Vi er begge to høyutdannet og har gode jobber med høy lønn. I tillegg, da vi flyttet til Norge var vi vant til å leve veldig økonomisk siden vi kommer fra land hvor vi ikke hadde så god råd (så det var lett for oss å spare nesten en million kroner per år i Norge de første årene). Jeg må også nevne at mange innvandrere er ferdige å jobbe mye mer enn de fleste nordmenn. Mye overtid eller flere jobber osv. Min erfaring er at mange nordmenn er faktisk ganske late. Sorry. :)

Anonymkode: 04e3a...f27

Du må være polsk. Dere har en sjuhelsikes arbeidsmoral, og det er ikke rart om dere synes mange nordmenn er late. Mange nordmenn ER late. De gjør ikke mer enn de absolutt må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2019 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med å "bygge deres nasjon"? Har ikke alle land bygget sine nasjoner? Eller er din nasjon på noe måte bedre enn andre?

Som sagt, så har oljepenger ingenting med hardt arbeid å gjøre. Som du ser i statistikken er alle disse land som er i toppen land som har mye penger som ikke nødvendigvis har mye å gjøre med hvor hardt de arbeider i dag. Nesten alle nasjoner tenker at de arbeider hardt - det gjør også min egen nasjon. Men det stemmer ikke i dag for Norge, og det stemmer ikke for min egen nasjon heller (selv om vi arbeider hardere enn nordmenn da det er hardere å tjene). Som sagt, du trenger ikke bli sint. Nordmenn er bare rett og slett blitt bortskjemt med oljepenger, og det er helt naturlig. Det gjør dere ikke noe verre eller bedre mennesker enn andre. Hadde noen annen nasjon samme heldige situasjon så hadde de også blitt det! Så det er bare å glede seg! ;) 

 

Anonymkode: 04e3a...f27

Hvordan er nordmenn bortskjemte pga oljepenger? Vi får jo ikke brukt noe av pengene utover noen prosent av årlig avkastning. Vi har ikke bedre sykehus eller flere dekkede utgifter enn andre land i Vest-Europa. 

Hvorfor kom du hit egentlig? Pga penger?

Anonymkode: 5ceea...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, hind skrev:

Du må være polsk. Dere har en sjuhelsikes arbeidsmoral, og det er ikke rart om dere synes mange nordmenn er late. Mange nordmenn ER late. De gjør ikke mer enn de absolutt må.

Nordmenn er veldig egoistiske, har jeg merket. Utenom når man liksom ikke skal være det. Hehe. Når det skrikes. Når noen forteller dem direkte, Feks avisen: dette r viktig. Så blir det plutselig viktig. Eller at folk tar seg friheter, for de skjønner ikke hvor ekstremt bortskjemte de er og at i ethvert annet land hadde de måttet være nederst på rangstigen, fordi ingen hadde likt dem.

det er ekkelt. Ikke noe selvstendighet. 

Anonymkode: 07710...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dere utdannet som? Og hva tjener dere nå? Hvordan lærte dere norsk? Er det et problem i jobb at norsken ikke er perfekt?

Anonymkode: 5ceea...c89

Vi er ingeniører begge to. Vi tjener ikke mindre enn før, men etter vi fikk kjøpt hus og alt på plass så har vi slappet av, og vi sparer altså ikke så mye nå. De første årene ville vi bare spare så mye som mulig da situasjonen var "ustabil" (vi hadde ikke hus, vi visste ikke om vi skal bli i Norge eller ikke osv. - hadde vi for eksempel valgt å flytte til et billigere land så hadde de sparte pengene kjøpt oss et par leiligheter uten noe huslån, så det var viktig å spare så mye som mulig da vi hadde mulighet).

Jeg lærte meg norsk selvstendig, har aldri gått på norskkurs. Det er ikke noe problem i jobben at norsken ikke er perfekt, og på mannen min sin jobb er faktisk arbeidsspråket engelsk. Det er altså helt mulig å faktisk leve et vanlig liv, ha hus og bil som innvandrer uten å ha mottatt noe form av støtte fra staten. Men uansett har vi valgt å flytte fra Norge og jobber nå med det.

Anonymkode: 04e3a...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er altså helt mulig å faktisk leve et vanlig liv, ha hus og bil som innvandrer uten å ha mottatt noe form av støtte fra staten. Men uansett har vi valgt å flytte fra Norge og jobber nå med det.

Som innvandrer som kommer for å jobbe får man lite/ingenting gratis i Norge, de som tror det er langt ute på viddene.
Hvilket land er dere fra, og hvorfor velger dere å flytte?
Jeg opplever at veldig mange fra feks. Polen velger å flytte hjem igjen nå for tiden. Er det fordi Polen er på vei opp på veldig mange områder eller fordi "dere" har lagt dere opp noe som vil ansees som en anstendig formue i Polen. (Nå ser jeg at jeg antar at dere er derfra da, men spørsmålene gjelder uavhengig av deres land :)) 

Anonymkode: d4efc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dårlig da? Og bedre i land?

Anonymkode: 5ceea...c89

Mener du "bedre i andre land"?

Her er noen ting som jeg synes er dårlig i Norge og bedre i mange andre land:

  • helsetjenester, tannlegetjenester
  • matkultur
  • fattige kulturtjenester og arrangementer 
  • inkompetanse i offentlige etater - og ingen blir ansvarliggjort for sine feil og maktovergrep
  • utdanning
  • intoleranse og rasisme
  • mange har dårlige sosiale ferdigheter

Anonymkode: 04e3a...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er nordmenn bortskjemte pga oljepenger? Vi får jo ikke brukt noe av pengene utover noen prosent av årlig avkastning. Vi har ikke bedre sykehus eller flere dekkede utgifter enn andre land i Vest-Europa. 

Hvorfor kom du hit egentlig? Pga penger?

Anonymkode: 5ceea...c89

Jeg kom til Norge for å jobbe og leve et vanlig liv. Det var mange grunner til hvorfor vi flyttet til Norge, og selvfølgelig spiller jo penger også en rolle. Men vi er nå på vei ut av landet.  

Anonymkode: 04e3a...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som innvandrer som kommer for å jobbe får man lite/ingenting gratis i Norge, de som tror det er langt ute på viddene.
Hvilket land er dere fra, og hvorfor velger dere å flytte?
Jeg opplever at veldig mange fra feks. Polen velger å flytte hjem igjen nå for tiden. Er det fordi Polen er på vei opp på veldig mange områder eller fordi "dere" har lagt dere opp noe som vil ansees som en anstendig formue i Polen. (Nå ser jeg at jeg antar at dere er derfra da, men spørsmålene gjelder uavhengig av deres land :)) 

Anonymkode: d4efc...c00

Jeg kommer ikke fra Polen, men jeg kjenner mange derfra og kan mye om Polen og andre østeuropeiske land. Jeg tror at mange polakker velger å jobbe i Norge bare for å tjene nok penger for å kjøpe hus/leilighet i Polen for så å flytte tilbake og leve sitt vanlige liv i Polen. Prisene i Polen er såpass lave at man kan lett kjøpe seg en leilighet etter å ha jobbet og spart penger i Norge i et par år. Det er egentlig ikke sånn at alle drømmer om å få bo i Norge hele livet sitt - for mange innvandrere er Norge litt kjedelig og deprimerende. Og ja, Polen og mange andre østeuropeiske land er på vei opp.

Vi har valgt å flytte fra Norge på grunn av mange ting så det er litt vanskelig å si hva som er den største grunnen. Men en av de største grunnen er at vi opplever det slik at det er mye intoleranse for alternative livsstil (ikke noe veldig rart, bare man har annen kultur). Jeg opplever at vi må leve et standard "norsk liv" for å bli akseptert. Gjør man noe annerledes er man en "raring". Det har også vært noen få episoder hvor vi har blitt dårlig og feil behandlet av myndigheter og helsepersonell på grunn av nasjonalitet. Det er faktisk veldig skummelt. De gjorde oss lure på hva som kan skje neste gang? 

Anonymkode: 04e3a...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er nordmenn bortskjemte pga oljepenger? Vi får jo ikke brukt noe av pengene utover noen prosent av årlig avkastning. Vi har ikke bedre sykehus eller flere dekkede utgifter enn andre land i Vest-Europa.

Oljepenger utgjør ca 15% av statsbudsjettet. Uten den konstante tilførselen av nye penger ville vi vært mye fattigere og vi ville bl.a. ikke hatt råd til like mye fancy utstyr og medisiner til sykehusene. Lønningene ville vært lavere, så færre utlendinger ville flyttet hit for å bli lege.

Anonymkode: d83e9...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...