Gå til innhold

Hvorfor har flyktninger så god råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi mange flyktninger er faktisk ikke flyktninger men innvandrere som jobber i Norge fra dag én? Mange nordmenn har en litt vittig idé at alle innvandrere er flyktninger. 😄 

Vi kjøpte et fint, nytt, stort hus på 250 kvadratmeter, ny bil osv. etter kun et par år i Norge. Hvordan er det mulig? Vi er begge to høyutdannet og har gode jobber med høy lønn. I tillegg, da vi flyttet til Norge var vi vant til å leve veldig økonomisk siden vi kommer fra land hvor vi ikke hadde så god råd (så det var lett for oss å spare nesten en million kroner per år i Norge de første årene). Jeg må også nevne at mange innvandrere er ferdige å jobbe mye mer enn de fleste nordmenn. Mye overtid eller flere jobber osv. Min erfaring er at mange nordmenn er faktisk ganske late. Sorry. :)

Anonymkode: 04e3a...f27

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at mange nordmenn er faktisk ganske late. Sorry. :)

Anonymkode: 04e3a...f27

Sikkert derfor vi er på verdenstoppen i effektivitet tenker jeg ;) 

Anonymkode: d4efc...c00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen på statsborgerskap og å være født i Norge ? Har alle som er født her automatisk statsborgerskap? Forstår ikke helt hvordan det fungerer. Utlendinger (særlig fra USA osv) sier ofte at det er vanskelig å få opphold her, men det kan jo ikke være det når det er så mange som ikke har noe tilknytning til Norge som flytter her?

Anonymkode: 599ab...c9b

Barn som blir født i Norge får norsk statsborgerskap kun hvis en av foreldrene har det. Det er altså ikke automatisk. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at mange som ikke har tilknytning til Norge flytter til Norge? For å få oppholdstillatelse må man ha gyldig grunn. Det kan være bl. a. familie, studie eller jobb.

Anonymkode: 04e3a...f27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert derfor vi er på verdenstoppen i effektivitet tenker jeg ;) 

Anonymkode: d4efc...c00

Det er bare tull.

Anonymkode: 04e3a...f27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av at mange nordmenn ikke skjønner hva som er forskjellen mellom flyktning og innvandrer så må jeg si at vi som flytter til Norge for å arbeide i Norge får absolutt ingen støtte og må selv betale for språkkurs (hvis man faktisk har tid til å gå på språkkurs...) og så videre. Har man bodd i Norge ikke så veldig lenge (og dermed har ikke fått permanent oppholdstillatelse) og plutselig mister jobben sin så har man kun et par måneder (uten noe støtte, igjen) å komme seg ut av landet. Har man hus, så selger man det fort. Har man barn, så må barnet bare si farvel til hjemmet sitt. 

Anonymkode: 04e3a...f27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn som blir født i Norge får norsk statsborgerskap kun hvis en av foreldrene har det. Det er altså ikke automatisk. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at mange som ikke har tilknytning til Norge flytter til Norge? For å få oppholdstillatelse må man ha gyldig grunn. Det kan være bl. a. familie, studie eller jobb.

Anonymkode: 04e3a...f27

Altså jeg hørte noen amerikanere snakke om at Norge var så og si umulig for de og få oppholdstillatelse i med mindre man gifter seg med noen her. Men det virker ikke som det er vanskelig for folk fra andre land...

Anonymkode: 599ab...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull.

Anonymkode: 04e3a...f27

https://time.com/4621185/worker-productivity-countries/

Topp tre er i verdenstoppen.

https://collectivehub.com/2018/02/15-of-the-worlds-most-productive-countries/ Opp en plass fra året før. Jaggu godt prestert for en gjeng med latinger.

Sitat

2. Norway

Scandinavia’s productivity king is Norway, according to last year’s Global Productivity Report. Boasting a 27-hour working week, its workers are more than twice as productive as those in the UK and Israel. Not to mention cheerier. Norway topped the World Happiness Report last year, beating out Denmark in the smile stakes.

 

 

Anonymkode: d4efc...c00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså jeg hørte noen amerikanere snakke om at Norge var så og si umulig for de og få oppholdstillatelse i med mindre man gifter seg med noen her. Men det virker ikke som det er vanskelig for folk fra andre land...

Anonymkode: 599ab...c9b

Kommer an på hvilket land. EØS/Schengen-land har veldig lett for å få opphold. Vanskeligere for amerikanere, det er helt riktig. De må blant annet ha et jobbtilbud før de kan flytte hit, ev. ha tilstrekkelige midler for selvforsørgelse under oppholdet. Mange forskjellige regler.

Anonymkode: d4efc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg hørte noen amerikanere snakke om at Norge var så og si umulig for de og få oppholdstillatelse i med mindre man gifter seg med noen her. Men det virker ikke som det er vanskelig for folk fra andre land...

Anonymkode: 599ab...c9b

Man kan få arbeidstillatelse hvis arbeidsgiveren kan bevise at de ikke kan finne en nordmann for jobben, og hvis lønnen er høy nok. Nei, man kan ikke "bare" flytte til Norge, man må ha "grunn". For EU-statsborgere er det enklere å flytte til Norge, da trenger man bare jobb/studie. EU-statsborgere trenger ikke søke om oppholdstillatelse, det må bare registrere sitt opphold i Norge. 

Anonymkode: 04e3a...f27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2019 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Man leser støtt og stadig om flyktninger som har vært i Norge i noen få år som allerede har et stort hus å bo i, barna går på forskjellige aktiviteter og henger med når det kommer til det materielle de andre barna har osv. 

Hvordan klarer de å få så god råd når de har vært så kort tid i et nytt land?

Anonymkode: 4461b...ea7

Fordi de faktisk veldig mange av dem arbeider seg opp til det eller får utdelt hus av kommuner noen som er fantastisk. Og skaffer seg jobb og går på skole som alle nordmenn. Noe som igjen er helt fantastisk at de greier.

Anonymkode: ee995...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://time.com/4621185/worker-productivity-countries/

Topp tre er i verdenstoppen.

https://collectivehub.com/2018/02/15-of-the-worlds-most-productive-countries/ Opp en plass fra året før. Jaggu godt prestert for en gjeng med latinger.

 

 

Anonymkode: d4efc...c00

Her snakkes det om GDP per hour worked. Du må jo forstå at det har egentlig ingenting med hardt arbeid å gjøre? Det betyr bare at Norge har olje og derfor mye penger å rutte med.

Anonymkode: 04e3a...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er viktig for norsk innvandringsliberal side at flyktninger kan sende og spre bilder og informasjon om hvor flott det er å komme seg til Norge.

Ikke bare får du statsborgerskap i det skotuppen treffer landegrensen, men du vil også velte deg i trygderettigheter, særfordeler, skattelette og vidrag, overføringer og pensjoner ut over hva noen kan drømme om.

På denne måten vil strømmen av høyverdige og kulturelt berikende mennesker fra noen av verdens aller mørkeste avkroker aldri stoppe. Og slik må det være når ens egen befolkning har en verdi på nivå med radioaktivt avfall...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her snakkes det om GDP per hour worked. Du må jo forstå at det har egentlig ingenting med hardt arbeid å gjøre? Det betyr bare at Norge har olje og derfor mye penger å rutte med.

Anonymkode: 04e3a...f27

https://data.oecd.org/lprdty/gdp-per-hour-worked.htm

Sitat

GDP per hour worked is a measure of labour productivity. It measures how efficiently labour input is combined with other factors of production and used in the production process. Labour input is defined as total hours worked of all persons engaged in production. 

https://www.tu.no/artikler/nordmenn-mest-effektive-i-verden/237885

Sitat

Norske ansatte har mye avansert utstyr og maskiner, i tillegg er lønnsnivået så høyt at bedrifter må være kjempeeffektive for å være lønnsomme, sier Ådne Cappelen, forskningsdirektør i Statistisk Sentralbyrå, til avisa.

Kom gjerne med beviser for det motsatte dersom ikke mine statistikker og kilder er nok for deg.

Anonymkode: d4efc...c00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her snakkes det om GDP per hour worked. Du må jo forstå at det har egentlig ingenting med hardt arbeid å gjøre? Det betyr bare at Norge har olje og derfor mye penger å rutte med.

Anonymkode: 04e3a...f27

Og selvfølgelig har det med hardt arbeid å gjøre. Eller er du kanskje av de som tror at Europa inneholder en eller annen slags magisk jord som bare gjør at vi automatisk er suksessfulle her?

Anonymkode: d4efc...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 https://data.oecd.org/lprdty/gdp-per-hour-worked.htm

 https://www.tu.no/artikler/nordmenn-mest-effektive-i-verden/237885

Kom gjerne med beviser for det motsatte dersom ikke mine statistikker og kilder er nok for deg.

Anonymkode: d4efc...c00

Leste du selv den norske artikkelen du viste til?

Anonymkode: 04e3a...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Leste du selv den norske artikkelen du viste til?

Anonymkode: 04e3a...f27

Ja, selvfølgelig. 
Igjen, kom gjerne med noe som motbeviser det jeg sier. 

Sitat

Rapporten viser hvordan arbeidstakerne i ulike land scorer i arbeidseffektivitet, målt i produksjon per arbeidstime.

Du får finne annen statistikk da, dersom du vil ha med effektivitet som ikke har med BNP å gjøre.

Anonymkode: d4efc...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og selvfølgelig har det med hardt arbeid å gjøre. Eller er du kanskje av de som tror at Europa inneholder en eller annen slags magisk jord som bare gjør at vi automatisk er suksessfulle her?

Anonymkode: d4efc...c00

Nordmenn i hardt arbeid? Tuller du nå? Det er jo stort sett polakker og andre innvandrere som gjør det harde arbeidet i landet. Og disse vil norske arbeidsgivere gjerne ansette da de vet at de jobber tre ganger så hardt som nordmenn. Og jeg er ikke fra Polen, men har sett forskjellen. 

Europa eier ikke magisk jord, men protestanter er veldig flinke til å utnytte mennesker i andre deler av verden. Det jobber vi veldig hardt med. Vår rikdom ar basert på andres fattigdom.

Anonymkode: 04e3a...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn i hardt arbeid? Tuller du nå? Det er jo stort sett polakker og andre innvandrere som gjør det harde arbeidet i landet. Og disse vil norske arbeidsgivere gjerne ansette da de vet at de jobber tre ganger så hardt som nordmenn. Og jeg er ikke fra Polen, men har sett forskjellen. 

Europa eier ikke magisk jord, men protestanter er veldig flinke til å utnytte mennesker i andre deler av verden. Det jobber vi veldig hardt med. Vår rikdom ar basert på andres fattigdom.

Anonymkode: 04e3a...f27

https://ung.forskning.no/olje-og-gass-teknologi-okonomi/hadde-norge-vaert-fattig-uten-olje/1246347

https://forskning.no/naturressursforvaltning-olje-og-gass-okonomi/hadde-norge-greid-seg-uten-oljepenger/365504

Vår rikdom er ikke et resultat av andres fattigdom, her må du komme med beviser for påstandene dine!
Norge, før oljen, var ikke noen fattig nasjon. Og hadde vi ikke funnet oljen hadde vi fremdeles ikke vært en fattig nasjon. 

Men Norge hadde sikkert bukket under som nasjon dersom vi ikke hadde hatt innvandring, jeg skjønner jo det. 🙄 Det krever jo ingen ferdigheter eller tilpassningsdyktighet for å klare å bo og leve i et land med så varmt klima og fruktbar jord.

Anonymkode: d4efc...c00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2019 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Man leser støtt og stadig om flyktninger som har vært i Norge i noen få år som allerede har et stort hus å bo i, barna går på forskjellige aktiviteter og henger med når det kommer til det materielle de andre barna har osv. 

Hvordan klarer de å få så god råd når de har vært så kort tid i et nytt land?

Anonymkode: 4461b...ea7

Fordi de får så mye støtte av staten som vi innfødte ikke får.

Anonymkode: dd5ef...855

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig. 
Igjen, kom gjerne med noe som motbeviser det jeg sier. 

Du får finne annen statistikk da, dersom du vil ha med effektivitet som ikke har med BNP å gjøre.

Anonymkode: d4efc...c00

Fra din kilde:
"– Norske ansatte har mye avansert utstyr og maskiner, i tillegg er lønnsnivået så høyt at bedrifter må være kjempeeffektive for å være lønnsomme, sier Ådne Cappelen, forskningsdirektør i Statistisk Sentralbyrå, til avisa."

Det at man har mye avansert utstyr og maskiner betyr ikke at man arbeider hardt - tvert imot. 

Her har du annen statistikk, og her gjelder det land som ikke har så mye avansert utstyr og må derfor jobbe langt hardere enn nordmenn:

https://forcetoknow.com/business-news/top-10-hardest-working-countries.html

Meningen var ikke å være slem. Nordmenn er produkter av kulturen og landet de bor i. Det er helt naturlig, du trenger ikke bli sint. Jeg selv forstod veldig raskt etter å ha begynt i jobb her at forventningene til arbeidstakere her i Norge er mye, mye lavere enn de er der jeg kommer fra.

Anonymkode: 04e3a...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...