Gå til innhold

Hvorfor har flyktninger så god råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom Norge ikke er en rik nasjon, hvem er det da?
At alt ikke er perfekt i Norge, det er jeg enig med deg i. Det er en skam at eldreomsorgen er så dårlig som den er, at veiene våre har mer hull enn hel asfalt og at foreldre med langtidssyke barn ikke får den støtten de trenger, blant annet. 

Hvor pengene går hen? Ja, det kan man lure på. Blant annet så ble det jo brukt 3 millioner kroner på en feilslått uttransportering av en enkelt familie, mens foreldre med pleietrengende barn ikke får den støtten de har krav på. Kostnaden det her er snakk om er i overkant av 6 millioner kroner. #Prioriteringer. 

Anonymkode: d4efc...c00

De pengene hadde vært spart inn på 2 år hvis den hadde lykkes. Rein netto etterpå. Og det veit du. Den mora på trygd til evig tid, kommunal bolig og sykehus besøk.#prioritering

Anonymkode: 85bd6...57f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker nå ikke bare om Norge, men vesten generelt. Selvfølgelig er alltid rikdom resultat av fattigdom av noen andre. Alle forstår jo at alle mennesker på jorden ikke kan ha levestandarden som nordmenn eller andre vestlige nasjoner har. 

Forresten, jeg regner ikke Norge som en veldig rik nasjon. Det er mange aspekter i norsk samfunn som ikke har så mye med rikdom å gjøre. Noen ganger lurer jeg på hvor alle oljepengene faktisk går til. Det er mye godt i Norge, men det også mye som er veldig dårlig, og som er bedre i flere andre land.

 

Anonymkode: 04e3a...f27

Nå tenker du som Trump. Noen må tape på en handel. Hvis Norge selger olje og kjøper appelsiner og kaffe til de som ikke har olje. Er det utnytting eller handel som tjener begge siden vi ikke lager kaffe eller dyrker bananer. Norge har aldri hatt kolonier vi har utnyttet. Så gi oss skylden for fattigdom i Afrika er selvpisking uten grunn. Men det er en populær øvelse i Norge. Det er vår skyld at det er krig i midtøsten siden England lagde noen kunstig grenser mellom Irak og Syria for 75år siden.  Not

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De pengene hadde vært spart inn på 2 år hvis den hadde lykkes. Rein netto etterpå. Og det veit du. Den mora på trygd til evig tid, kommunal bolig og sykehus besøk.#prioritering

Anonymkode: 85bd6...57f

Selvfølgelig vet jeg det, det var ikke poenget. Poenget var det at for det dobbelte av den summen så kunne man gjort livet så veldig mye lettere for de få familiene det gjelder. Dersom Abassi ikke hadde fått lov til å komme i det hele tatt så hadde summen spart vært utrolig mye høyere og man kunne brukt de pengene på noe annet.

Anonymkode: d4efc...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på utkikk etter å leie leilighet nå,  og jeg må innrømme at jeg har lurt på hvorfor det er så mange utlendinger som eier hus/leiligheter...

 

Anonymkode: f2817...b7d

Skal mennesker av utenlandsk opprinnelse liksom automatisk leve dårligere enn etniske nordmenn? At utlendinger ikke skal eie bolig? For en holdning.

Anonymkode: 04e3a...f27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal mennesker av utenlandsk opprinnelse liksom automatisk leve dårligere enn etniske nordmenn? At utlendinger ikke skal eie bolig? For en holdning.

Anonymkode: 04e3a...f27

Selvfølgelig ikke, men de skal heller ikke ha større fordeler enn etniske nordmenn.

Hvis flyktninger og økonomiske immigranter ender opp med hus, førerkort og bil som er sponset av staten så er det diskriminering hvis etniske norske ungdommer ikke får det samme.

Flyktninger har ikke behov for å eie egen bolig, de skal jo uansett tilbake til sitt eget land når det blir trygt igjen. De er jo sterke mennesker med resurser som har et større ønske om å bygge opp sitt hjemland, ikke bo i Norge å leve på almisser fra norske skattebetalere.

Anonymkode: b6bdc...fef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke, men de skal heller ikke ha større fordeler enn etniske nordmenn.

Hvis flyktninger og økonomiske immigranter ender opp med hus, førerkort og bil som er sponset av staten så er det diskriminering hvis etniske norske ungdommer ikke får det samme.

Flyktninger har ikke behov for å eie egen bolig, de skal jo uansett tilbake til sitt eget land når det blir trygt igjen. De er jo sterke mennesker med resurser som har et større ønske om å bygge opp sitt hjemland, ikke bo i Norge å leve på almisser fra norske skattebetalere.

Anonymkode: b6bdc...fef

Hva mener du men økonomiske immigranter? Er arbeidsinnvandrere økonomiske immigranter? Vi som kommer til Norge for arbeid får ikke noe som helst sponset av staten. Nei, det er arbeid fra dag én. 

Vi får ikke heller språkkurs dekket av staten. Alt går fra egen lomme, hvis man engang har tid for å gå på norskkurs - det er mange som arbeider så mye at de ikke har tid for noen språkkurs.

Hvordan skal dere forstå at innvandrere og flyktninger ikke er samme sak!? Alle flyktninger er innvandrere, men ikke alle innvandrere er flyktninger!

 

Anonymkode: 04e3a...f27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎06‎.‎2019 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Man leser støtt og stadig om flyktninger som har vært i Norge i noen få år som allerede har et stort hus å bo i, barna går på forskjellige aktiviteter og henger med når det kommer til det materielle de andre barna har osv. 

Hvordan klarer de å få så god råd når de har vært så kort tid i et nytt land?

Anonymkode: 4461b...ea7

Det kan se ut som om du umiddelbart setter likhetstegn mellom fattig og flyktning, og deretter setter likhetstegn og sosialhjelpmottaker. 
Hvis huset ditt ble bombet i morgen og du flyktet til Sverige.  Hvor lenge kunne du leve av de pengene du har i banken?   Kunne du fremdeles fått jobb som astrofysiker, det er tross alt det du har en master i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Whistler skrev:

Det kan se ut som om du umiddelbart setter likhetstegn mellom fattig og flyktning, og deretter setter likhetstegn og sosialhjelpmottaker. 
Hvis huset ditt ble bombet i morgen og du flyktet til Sverige.  Hvor lenge kunne du leve av de pengene du har i banken?   Kunne du fremdeles fått jobb som astrofysiker, det er tross alt det du har en master i?

Helt riktig. Tilleggsspørsmål: Hvordan vet TS at de "flyktningene som har god råd" faktisk er flyktninger? Er det slik at alle med litt mørkere hudfarge er flyktninger? Eller alle som snakker norsk med dialekt? Alle av utenlandsk opprinnelse?

Anonymkode: 04e3a...f27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv  “flyktet”både jeg og min mann fra Danmark etter vi begge var ferdig utdannet leger. 

Vi har et ok hus, og barna går på fritidsaktiviteter. Men vi jobber også for alt vi har. 

Anonymkode: 98bd6...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv  “flyktet”både jeg og min mann fra Danmark etter vi begge var ferdig utdannet leger. 

Vi har et ok hus, og barna går på fritidsaktiviteter. Men vi jobber også for alt vi har. 

Anonymkode: 98bd6...46b

Dere er da tydeligvis "økonomiske immigranter" som har fått hus og fritidsaktiviteter dekket av staten! 🤦‍♀️

Eller sånn tenker i hvert fall mange nordmenn i misunnelse... Eller kanskje det er tillatt for dere å ha suksess da dere kommer fra Danmark som ikke er så eksotisk og farlig? Men vi som snakker norsk med aksent får sikkert alt dekket av staten og har ikke lov å bo og leve bra.

Anonymkode: 04e3a...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2019 den 20.16, applestories skrev:

Mange går gjerne sammen for å låne penger til en som tar førerkort og kjøper bil. Siden flyktninger er spredt utover landet er det en nødvendighet for å få jobb. Man betaler så tilbake og hjelper andre i samme situasjon.

Dette med å leve sparsommelig er jo også en faktor - når det forventes at du sender deler av den "lønnen" du får i Introduksjonsprogrammet tilbake til familien, så får man gode vaner til man begynner å tjene egne penger.

Og for å være skikkelig generaliserende: Har du sett hva folk som tilsynelatende er flyktninger handler på butikken? Mengder av fersk frukt og grønnsaker.

Og veldig lite annet.

(det gjelder ihvertfall de jeg kjenner og havner bak i køen på den lokale Coop'en)

De handler inn mengder med billig råvarer til restauranten eller kebabsjappa si. Ikke fordi de er sunnere enn oss. 

Anonymkode: 0b546...6c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig. Tilleggsspørsmål: Hvordan vet TS at de "flyktningene som har god råd" faktisk er flyktninger? Er det slik at alle med litt mørkere hudfarge er flyktninger? Eller alle som snakker norsk med dialekt? Alle av utenlandsk opprinnelse?

Anonymkode: 04e3a...f27

Nei, jeg vet at de er flyktninger fordi de selv sier at de er flyktninger.

ts

Anonymkode: 4461b...ea7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vet at de er flyktninger fordi de selv sier at de er flyktninger.

ts

Anonymkode: 4461b...ea7

Du skriver:

"Man leser støtt og stadig om flyktninger..."

Nå skjønner jeg ikke helt hvilke flyktninger du snakker om. Flyktninger du kjenner eller flyktninger du støtt og stadig leser om?

Anonymkode: 04e3a...f27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De handler inn mengder med billig råvarer til restauranten eller kebabsjappa si. Ikke fordi de er sunnere enn oss. 

Anonymkode: 0b546...6c0

Ikke mange kebabsjapper i denne bygda, gitt! :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv  “flyktet”både jeg og min mann fra Danmark etter vi begge var ferdig utdannet leger. 

Vi har et ok hus, og barna går på fritidsaktiviteter. Men vi jobber også for alt vi har. 

Anonymkode: 98bd6...46b

Hva var galt med Danmark? er dere danske selv?

Anonymkode: 599ab...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor har du lest dette? På Resett? 

Vær litt kildekritisk før du omfavner påstander som en sannhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2019 den 14.30, AnonymBruker skrev:

Og likevel så blir det dokumentert at det stemmer, gang på gang i tråder som dette. Blant annet i Lærdal kommune så blir førerkort sponset.

Anonymkode: d4efc...c00

https://www.p4.no/kommuner-sponser-flyktninger-med-30000-kroner-til-forerkort/artikkel/648631/

Anonymkode: 90ae8...59b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Nooni skrev:

Hvor har du lest dette? På Resett? 

Vær litt kildekritisk før du omfavner påstander som en sannhet. 

Nei, TS snakker om flyktninger som selv har sagt de er flyktninger. Eller jo, nei, det var flyktninger TS har lest om... Nei, shit, så forvirrende... Anyway, poenget er at flyktninger og innvandrere får stort hus og bil og fritidsaktiviteter og alt mulig gratis uten å gjøre en dritt og livet er så lett for dem, og det er urettferdig, og utlendinger skal ut av landet! Norge for nordmenn!

Anonymkode: 04e3a...f27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2019 den 17.07, AnonymBruker skrev:

Fordi mange flyktninger er faktisk ikke flyktninger men innvandrere som jobber i Norge fra dag én? Mange nordmenn har en litt vittig idé at alle innvandrere er flyktninger. 😄 

Vi kjøpte et fint, nytt, stort hus på 250 kvadratmeter, ny bil osv. etter kun et par år i Norge. Hvordan er det mulig? Vi er begge to høyutdannet og har gode jobber med høy lønn. I tillegg, da vi flyttet til Norge var vi vant til å leve veldig økonomisk siden vi kommer fra land hvor vi ikke hadde så god råd (så det var lett for oss å spare nesten en million kroner per år i Norge de første årene). Jeg må også nevne at mange innvandrere er ferdige å jobbe mye mer enn de fleste nordmenn. Mye overtid eller flere jobber osv. Min erfaring er at mange nordmenn er faktisk ganske late. Sorry. :)

Anonymkode: 04e3a...f27

Hva er dere utdannet som? Og hva tjener dere nå? Hvordan lærte dere norsk? Er det et problem i jobb at norsken ikke er perfekt?

Anonymkode: 5ceea...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...