Gå til innhold

Kommer veganisme til å bli vanlig? Dvs at folk flest er veganere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke. Jeg er så uendelig glad i dyr. Men jeg er også glad i kjøtt. Ikke all slags kjøtt, men noe av det. For meg er det heller mer aktuelt å redusere forbruket kraftig. Men jeg tror aldri jeg kunne kuttet ut kjøtt helt. Å kutte ut fisk er uaktuelt, samme gjelder egg. 

Anonymkode: edc99...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lily_88
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det mulig å bli mer uopplyst...

Anonymkode: 94e6e...e2e

Det er ganske mange videoer på YouTube hvor folk forteller hvorfor de ikke er veganere lengre. Mange sier de ikke fikk nok næring eller var mye stk og plagdes med det ene og det andre. 

Så hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
5 minutter siden, Lily_88 said:

Det er ganske mange videoer på YouTube hvor folk forteller hvorfor de ikke er veganere lengre. Mange sier de ikke fikk nok næring eller var mye stk og plagdes med det ene og det andre. 

Så hva mener du?

At mennesker som tjener penger på drama og klikk ikke er verdens beste kilde til informasjon? Du vil også finne youtubere som har vært veganere og fortsetter være det i 10år+, eller mennesker som har blitt friskere etter de begynte på en vegansk diett. Ingen anekdoter er gode kilder eller gir oss faktum om hva som er riktig. 

Når det gjelder vegansk kosthold er det mye studier bak som viser at det er mulig å leve sunt og godt som veganer, så lenge man tar b12 (nordmenn burde også vurdere d vitamin og jod om man spiser kjøtt eller ei). Men om du spiser dårlig, spiser for lite, spiser for lite av næringsrike matvarer, så vil du få problemer uansett hvilket kosthold du er på. 

Jeg var selv mye sløv da jeg spiste kjøtt. Sløv i hodet, lite energi, følte meg uggen mye av tiden. Men hevder jeg at det er fordi jeg spiste kjøtt? Nei, det var fordi jeg spiste dårlig

Nå om dagen spiser jeg et hovedsaklig sunt vegansk kosthold og føler meg tipp toppis. Har vært slik ca 10 år nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gretagarbo
15 minutter siden, Lily_88 skrev:

Det er ganske mange videoer på YouTube hvor folk forteller hvorfor de ikke er veganere lengre. Mange sier de ikke fikk nok næring eller var mye stk og plagdes med det ene og det andre. 

Så hva mener du?

Det er ikke så rart med tanke på at flere av disse youtuberene levde utelukkende på frukt og gjerne fastet i lengre perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88
10 minutter siden, Gretagarbo said:

Det er ikke så rart med tanke på at flere av disse youtuberene levde utelukkende på frukt og gjerne fastet i lengre perioder. 

Tror de som er eks-veganere ikke har satt seg godt nok inn i ernæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gretagarbo
Akkurat nå, Lily_88 skrev:

Tror de som er eks-veganere ikke har satt seg godt nok inn i ernæring. 

Er nok helt riktig det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller har veganismen nådd toppen?

 

Jeg har forståelse for noe av veganismens argumentasjon angående klimaendringer og dyrevelferd . Men mener likevel det blir feil med veganisme. Det er forskjell på dyr og mennesker. Dessuten så er kjøtt en viktig matkilde og vi trenger proteiner. 

 

Er på ingen måte noen veganhater. Men merker jeg blir oppgitt over noe av argumentasjonen. Hva med det faktum at mange dyr ikke akkurat er veganere? 

 

Anonymkode: faa6d...610

Proteiner får man jo mange andre steder, trenger ikke være kjøtt...duh

Anonymkode: 873c1...1ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke veganisme vil bli det mest foretrukne alternativet.  Vegetarisme er mer sannsynlig, men heller ikke det tror jeg vil bli normen.

Men jeg tror mange vil bli mer bevisste.  For eksempel kjenner jeg mange, inkludert meg selv, som av miljø-, og dyrevrelferdshensyn foretrekker å spise lokalt produsert mat.  Dette er ikke forenelig med veganisme eller vegerarisme.

 

Anonymkode: 5497b...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nostradamus spådde visstnok det. Personlig synes jeg det er positivt. Når det blir mer mainstream, så tar jo butikker inn flere veganske alternativer også. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi vi trenger proteiner. Veganere kan påvirke yngre til å leve mer usunt og påtvinge hunder, katter et vegansk kosthold. Selvfølgelig jeg skal ikke tvinge folk til å spise kjøtt. Beklager om det virket sånn. 

Anonymkode: faa6d...610

Jeg levde fint som vegetarianer i oppveksten. 15 år var jeg veggis. 

Har blitt en kjernesunn kvinne på 179 cm. Ingen underernæring her

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å bli mer uopplyst...

Skal vi være ærlige her så en en lyspære, etter strømmen har gått, mindre opplyst. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang, men å være vegetarianer blir nok vanligst lenge før veganisme er. Men først tror jeg at et par generasjoner må dø ut.

Mange veggiser er ikke imot å spise kjøtt, men er imot kjøttindustien. Husk at folk flest gjør det av miljøhensyn og for dyrerettigheter. Mange gjør det også for helsa si. Jeg har veggisvenner som jakter, men aldri spiser biff eller kjøttpålegg.

Andre dyr holder ikke dyr i fangenskap hele livet og utnytter dem, som menneskene gjør. Der lever ofrene deres fritt hele livet, og har alltid en sjans for å unngå døden.

Så du kan ikke sammenligne løver og bjørner med mennesker. Vi er mye, mye verre.

Husk at kjøtt også er en viktig kilde til kreft og fedme, og det finnes "plenty" av andre rike proteinkilder. Jeg er veggis, og har absolutt ingen mangler. Har ikke spist kjøtt på 10 år. Innrømmer at kjøtt er veldig godt og vanskelig å avvenne seg, men noen ganger må moralen vinne :) Man trenger ikke droppe det helt, men de fleste bør kutte på inntaket.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Tibbie said:

En gang, men å være vegetarianer blir nok vanligst lenge før veganisme er. Men først tror jeg at et par generasjoner må dø ut.

Mange veggiser er ikke imot å spise kjøtt, men er imot kjøttindustien. Husk at folk flest gjør det av miljøhensyn og for dyrerettigheter. Mange gjør det også for helsa si. Jeg har veggisvenner som jakter, men aldri spiser biff eller kjøttpålegg.

Andre dyr holder ikke dyr i fangenskap hele livet og utnytter dem, som menneskene gjør. Der lever ofrene deres fritt hele livet, og har alltid en sjans for å unngå døden.

Så du kan ikke sammenligne løver og bjørner med mennesker. Vi er mye, mye verre.

Husk at kjøtt også er en viktig kilde til kreft og fedme, og det finnes "plenty" av andre rike proteinkilder. Jeg er veggis, og har absolutt ingen mangler. Har ikke spist kjøtt på 10 år. Innrømmer at kjøtt er veldig godt og vanskelig å avvenne seg, men noen ganger må moralen vinne :) Man trenger ikke droppe det helt, men de fleste bør kutte på inntaket.

Hm, hva slags dyrekjøtt fører til fedme og kreft?

Anonymkode: d2b18...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, hva slags dyrekjøtt fører til fedme og kreft?

Anonymkode: d2b18...51a

Alt av fet kjøtt fører vel til fedme, men rødt kjøtt er jo kjent for å ofte være årsaken til tarmkreft. Selv WHO, Kreftforeningen og Helsedirektoratet fraråder et høyt inntak av rødt kjøtt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personlig så avstår jeg fra oppdrettsfisk, industriell kylling og gris (også fra Norge), for disse har det virkelig ikke bra!

Men storfe, sau, villfisk og annen vilt (elg, hjort, rådyr++), samt økologisk gris og kylling fra NORGE spiser jeg med ålreit samvittighet 2-3 ganger i uken. Disse har det greit i Norge (så langt jeg vet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hippier blir aldri inn.

Anonymkode: 8e519...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg faktisk tro, at det er ingen som vet svaret på dette.

 

Hvis jeg får tippe, så blir det polarisert og jeg vi si at vi begynner å bli der nå. En halvdel som mener at det ikke er etisk bra å spise kjøtt, eller av andre årsaker ikke spier kjøtt VS en del som helst bare skal ha kjøtt. Evt som føler at livsstilen er truet og skal protestere med å spise mer. Er jo en trend i amerika blant alt right gjengen å ha en ren kjøtt diett.

Anonymkode: 0020e...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...