Gå til innhold

Kommer veganisme til å bli vanlig? Dvs at folk flest er veganere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller har veganismen nådd toppen?

 

Jeg har forståelse for noe av veganismens argumentasjon angående klimaendringer og dyrevelferd . Men mener likevel det blir feil med veganisme. Det er forskjell på dyr og mennesker. Dessuten så er kjøtt en viktig matkilde og vi trenger proteiner. 

 

Er på ingen måte noen veganhater. Men merker jeg blir oppgitt over noe av argumentasjonen. Hva med det faktum at mange dyr ikke akkurat er veganere? 

 

Anonymkode: faa6d...610

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller har veganismen nådd toppen?

 

Jeg har forståelse for noe av veganismens argumentasjon angående klimaendringer og dyrevelferd . Men mener likevel det blir feil med veganisme. Det er forskjell på dyr og mennesker. Dessuten så er kjøtt en viktig matkilde og vi trenger proteiner. 

 

Er på ingen måte noen veganhater. Men merker jeg blir oppgitt over noe av argumentasjonen. Hva med det faktum at mange dyr ikke akkurat er veganere? 

 

Anonymkode: faa6d...610

Word!!

Anonymkode: 00699...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker har fysiologi, teknologi og kunnskap som lar oss velge hva vi vil spise - inkludert om vi vil spise vegansk. Det har jo ikke dyra. :) Vi vet at man kan ha et sunt kosthold både med og uten kjøtt på tallerkenen, og når vegetarmat og veganmat jevnt over er bedre for miljøet (og - hvis gjort rett - bedre for helsa enn mange alternativer), ser jeg ingen problem i at det kan bli mer og mer vanlig. Synes det er positivt.
(Er ikke 100% veganer selv, men har stor respekt for det, og det kan godt hende jeg en dag klarer meg så godt som uten dyreprodukter :) )
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok til å bli vanligere, men ikke vanlig.

Anonymkode: eeb25...7a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker man bør tenke på hvordan det hadde gått dersom en katastrofe hadde oppstått og man ikke fikk kjøpt ting i butikken. Alle veganere ville dødd. 

Anonymkode: bf3a2...5a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at jordkloden kan ikke fø alle mennesker på kjøttdiett. Så ser ikke problemet med at flere kutter ut kjøtt og produkter fra dyr. 

Problemet der igjen, er miljøet. Hvis alle skal kle seg i unaturlige klær og sko (falsk skinn, polyester, osv) og ikke skinn fra dyr,så blir vi aldri kvitt plast...så skal alle ha frukt og grønnsaker som ikke kan dyrkes her (hvis ikke drivhus blir mer effektivisert), slik at alt blir shopper rundt omkring i verden med lasteskip som ødelegger mye i havene.

Vi er for mange mennesker,rett og slett. Skal vi spise dyr, må det gjøres på en bedre måte, og vi må bli flinkere til å spise alt av dyret som blir slaktet. Synes noen det er synd i dyrene og at det er groteskt, så får det være deres sak. Jeg er ikke veganer, fordi jeg synes ikke kyr,rein og kylling er søte og stakkarslige, de ble "bred" på en måte for å fø mennesker raskere.

Anonymkode: d2b18...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, det kommer ikke til å skje. Det er en trend som er kommet ganske sent til Norge. I resten av verden er denne trenden på vei ut fordi mange ble skamsyk av næringsmangler etter noen år som veganer. Kommer til å skje det samme her.

Anonymkode: 572ae...a17

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men folk flest vil spise mindre kjøtt og annet kjøtt. Det sier seg selv at 3 milliarder mennesker som spiser storfekjøtt tre ganger daglig ikke er bærekraftig.

Folk flest kommer til å spise kjøtt i fremtiden også, men det blir innsekter osv.

Anonymkode: 1b209...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller har veganismen nådd toppen?

 

Jeg har forståelse for noe av veganismens argumentasjon angående klimaendringer og dyrevelferd . Men mener likevel det blir feil med veganisme. Det er forskjell på dyr og mennesker. Dessuten så er kjøtt en viktig matkilde og vi trenger proteiner. 

 

Er på ingen måte noen veganhater. Men merker jeg blir oppgitt over noe av argumentasjonen. Hva med det faktum at mange dyr ikke akkurat er veganere? 

 

Anonymkode: faa6d...610

Hvorfor mener du det blir feil at enkelte velger å være veganere? Hvorfor er det viktig for deg at alle skal spise kjøtt? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Om det ikke hadde vært for labdyrket kjøtt, ja. Men nå ser vi nok en fremtid der mennesker kommer til å spise labdyrket kjøtt istedetfor å bli veganere, tenker jeg. Om det ikke var en mulighet, så hadde vi blitt veganere på sikt, ja. Det er det mest logiske valget for mennesker med teknologi og intelligens til å sette seg over naturen på mange områder. Det mest logiske for mennesker som mener at empati er en viktig verdi. 

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har forståelse for noe av veganismens argumentasjon angående klimaendringer og dyrevelferd . Men mener likevel det blir feil med veganisme. Det er forskjell på dyr og mennesker. Dessuten så er kjøtt en viktig matkilde og vi trenger proteiner. 

At det er forskjell er ikke en god grunn for å drepe. Det er forskjell på meg og en vill katt, men om jeg hadde drept en vill katt ville du nok protestert. Eller om jeg skjøt ekorn i skogen bak huset mitt ville du sagt det var galt. Hvorfor det? Det er jo forskjell på ekorn og mennesker. 

Proteiner og næringsstoffer kan vi få fra planter. Hva som er en viktig matkilde kommer an på hvordan du definerer viktig. Det finnes mange mennesker som lever uten å spise kjøtt, så det er ikke viktig mat for dem

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Er på ingen måte noen veganhater. Men merker jeg blir oppgitt over noe av argumentasjonen. Hva med det faktum at mange dyr ikke akkurat er veganere? 

Anonymkode: faa6d...610

Nå skrev du nettopp selv at det er forskjell på mennesker og dyr. Mennesker kan tenke og velge annerledes enn dyr. Vi annerkjenner at mennesker kan leve på en strukturert måte i et samfunn der vi kan tenke over rett og galt. En ulv må drepe for å overleve, et menneske kan spise linser og la være drepe et annet levende vesen. Derfor er det stor forskjell på hvordan en ulv overlever, og hvordan et menneske overlever. Ulver kan voldta og drepe over territorium. Du ville aldri sagt at det var greit for et menneske å gjøre det samme

Just now, AnonymBruker said:

Jeg tenker man bør tenke på hvordan det hadde gått dersom en katastrofe hadde oppstått og man ikke fikk kjøpt ting i butikken. Alle veganere ville dødd. 

Anonymkode: bf3a2...5a7

Under katastrofer er kjøtt noe av det vanskeligste å få tak i. Faktisk er det fortsatt slik at kjøtt er en luksusvare i fattige land. Dess rikere, dess mer kjøtt kan man spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Hvorfor mener du det blir feil at enkelte velger å være veganere? Hvorfor er det viktig for deg at alle skal spise kjøtt? 

Det er fordi vi trenger proteiner. Veganere kan påvirke yngre til å leve mer usunt og påtvinge hunder, katter et vegansk kosthold. Selvfølgelig jeg skal ikke tvinge folk til å spise kjøtt. Beklager om det virket sånn. 

Anonymkode: faa6d...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten så er kjøtt en viktig matkilde og vi trenger proteiner. 

Nå finnes det svært mange matkilder som har tilsvarende mengde med protein, så det blir dårlig argument. 

Anonymkode: be49b...b91

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller har veganismen nådd toppen?

 

Jeg har forståelse for noe av veganismens argumentasjon angående klimaendringer og dyrevelferd . Men mener likevel det blir feil med veganisme. Det er forskjell på dyr og mennesker. Dessuten så er kjøtt en viktig matkilde og vi trenger proteiner. 

 

Er på ingen måte noen veganhater. Men merker jeg blir oppgitt over noe av argumentasjonen. Hva med det faktum at mange dyr ikke akkurat er veganere? 

 

Anonymkode: faa6d...610

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: edc27...f06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå finnes det svært mange matkilder som har tilsvarende mengde med protein, så det blir dårlig argument. 

Anonymkode: be49b...b91

Men kjøtt og fisk er matkilde vi kan få tak i på egenhånd. Jeg bor ved sjøen. I teorien kan jeg fiske middag for helgen som kommer. Er det ikke viktig at matkildene er lett tilgjengelige ?

Anonymkode: faa6d...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi vi trenger proteiner. Veganere kan påvirke yngre til å leve mer usunt og påtvinge hunder, katter et vegansk kosthold. Selvfølgelig jeg skal ikke tvinge folk til å spise kjøtt. Beklager om det virket sånn. 

Anonymkode: faa6d...610

Seriøst? Proteiner. All mat minus olje og sukker inneholde proteiner. Og mitt kosthold er veldig sunt

Anonymkode: edc27...f06

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: edc27...f06

Aner ikke hvorfor TS drar inn andre dyr i en diskusjon om menneskers matvaner. Og så er jo de fleste dyr veganere (planteetere), så sjøl om det hadde vært et relevant argument ville det ikke vært i TS' favør.

Anonymkode: 1e1f7...f08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå finnes det svært mange matkilder som har tilsvarende mengde med protein, så det blir dårlig argument. 

Anonymkode: be49b...b91

Men blir phytoproteiner tatt opp i tarmen vår like effektivt? Blir det like bra utnyttet? Har hørt at noen phytoproteiner øker betennelsen i tarmene til mennesker, men nå er jo ikke jeg en ernæringsfysiolog. Kan alle mennesker leve på planter?

Synes mange veganere seg syk og sliten ut..mørke ringer under øynene og litt innhult ut..

Anonymkode: d2b18...51a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølgen har så vidt begynt. Til nå har de som elsker å skille seg ut og få oppmerksomhet, elsker å vise at de kan legge bånd på seg og elsker å vise hvor flinke piker de er slengt seg på bølgen. Snart kommer den virkelig store massen diltende etter. De gjør det fordi de ikke vil skille seg ut, og de tar helt av på SoMe for å vise at de også har skjønt det og er med.  Snart snakker vi om kjøttskam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope, det kommer ikke til å skje. Det er en trend som er kommet ganske sent til Norge. I resten av verden er denne trenden på vei ut fordi mange ble skamsyk av næringsmangler etter noen år som veganer. Kommer til å skje det samme her.

Anonymkode: 572ae...a17

Er det mulig å bli mer uopplyst...

Anonymkode: 94e6e...e2e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...