Gå til innhold

Brennpunkt - Griseindustriens hemmeligheter


LittleMermaid

Anbefalte innlegg

bøndene i dokumentaren viste en veldig inngrodd vane med mishandlingen, hvordan har den oppstått? det var mennesker som bevisst gjorde grove lovbrudd. 

i debatten forsøkte representanten fra bondelaget å gjøre poeng av at dette var gamle opptak. det likte jeg ikke, dette var ikke greit i 1980 en gang.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror dessverre ikke at det blir endringer..altfor mye penger involvert. Når mennesker får tilgang til penger og makt flyr vett og medfølelse til helvete. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Skiftenøkkel skrev:

bøndene i dokumentaren viste en veldig inngrodd vane med mishandlingen, hvordan har den oppstått? det var mennesker som bevisst gjorde grove lovbrudd. 

i debatten forsøkte representanten fra bondelaget å gjøre poeng av at dette var gamle opptak. det likte jeg ikke, dette var ikke greit i 1980 en gang.

Det ble nevnt i en kommentar at siden forbrukerne krever billig kjøtt, så måtte de velge billigst behandling. Det ligger nok mye frustrasjoner i bunn der enkleste utvei blir valgt. 

Men det unnskylder ikke det de gjorde på noen som helst måte. Ingen dyr skal ha det slik. At det høres ut som Bondelaget prøver å bagatellisere dette er heller ikke greit. 

Det som er bra er at slike hendelser blir belyst, og at folket blir klar over hva som skjer. Alle har man et ansvar for at dyrevelferden blir tatt på alvor.

Endret av LittleMermaid
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
10 hours ago, loveli said:

Og her har vi forbrukere et stort ansvar!

Som det blir sagt i dokumentaren; folk vil ha billig kjøtt, da må vi drive billig. Har kjøpt mye kjøtt på tilbud jeg, så er skyldig selv. Skammer meg nå ja.

Jeg liker ikke ribbe, men man ser jo hvert år at butikkene lokker inn kunder med grisebillig svineribbe.

Og folk løper til butikkene og er sååå glade fordi de sparte noen kroner på årets julemiddag. I samme juleselskap blir det utvekslet overflødige gaver til flerfoldige tusen... forstå det den som kan.

Tja, jeg er ikke overbevist over at problemet ville bli løst så enkelt. Når man jobber med dyr som du vet skal drepes, så er det ikke rom til å bli glad i dem eller knyttet til dem, du er nødt å distansere deg å se på dyrene som produkter som skal drepes. Distansering kan føre til apati, distansering kan føre til redusert empati. På sikt kan det for noen føre til dårlig behandling av griser. Vokser man opp med bondeforeldre som behandler grisene dårlig, er det en holdning som veldig lett arves. 

Det er et paradoks at vi vil grisebøndene skal behandle griser med verdighet, samtidig som vi forventer at de skal behandles som produkter. Disse to er vanskelig å forene i et menneskesinn, de strider mot hverandre, og det vil gi problemer

 

9 hours ago, Made4u said:

Selv har jeg ikke sett programmet, ikke vil jeg prioritere å se det heller.

Men på generelt grunnlag så jamrer og ynker mange seg for mye og intenst for ting som ikke er noen stort problem, tilstandene er sjelden slik dem fremstilles i dokumentarer som dette, snarere tvert imot...

Selv er jeg ikke naiv, og tenker at alt er nok ikke så ille som enkeltsaker fremstiller det som. Ja visst forekommer dyreplageri og ille ting også i landbruket, men en dokumentar som dette fremstiller ikke saken objektivt, snarere vises en liten del (det verste regner jeg med), ikke dermed sagt at alle driver likedan. Da blir det feil, mener jeg, å fremstille noe slik skandale-dokumentarer ofte gjør det.

Selv spiser jeg svinekjøtt med god samvittighet, tenker at dyrehold aldri vil være et rosenrødt paradis, snarere tvert imot så skal dyrene bøte med livet for at vi skal ha kjøtt på middagsbordet - ergo er det en brutal virkelighet og takk og lov for det fra meg som ønsker det velkommen.

Faktisk har den dårlige tilstanden hos en del svinebønder vært kjent lenge, men bilder sier mer enn ord kan det virke som. Når Mattilsynet kom med sin rapport fra Rogaland der 40% av bøndene fikk hastevedtak grunnet dårlig oppfølging av syke og skadde dyr, 70% hadde avvik og mangler, så fikk ikke saken like stor oppmerksomhet. https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/produksjonsdyr/svin/mattilsynets_tilsynsprosjekt_paa_slaktegris_i_rogaland_201718.30960

Vi fant ett eller flere avvik i 166 av 228 besetninger. Antall besetninger uten avvik var 53.

Så dessverre stemmer nok denne dokumentaren godt overens med normale problemer i grisfjøs. 

Du er nok mer naiv når du ser reklame med glade griser lagd av industrien selv og tar det for god fisk. 

Ellers så er det alltid enkelt for den som ikke er rammet selv å syntes en brutal virkelighet er helt ok. Jeg tror nok de fleste mener at verdier sentrert rundt hedonisme ikke er bra nok for å rettferdiggjøre våre handlinger. Hadde jeg for eks sagt at jeg er glad en brutal virkelighet fantes der jeg kunne stjele til meg penger fra svake, redde eldre mennesker, så tror jeg ikke du hadde ment at meningen min var spesielt logisk eller valid. 

Å argumentere mot mennesker som mener at det er greit at andre lider på ens egen bekostning har nok ikke så mye for seg å argumentere imot, dog. Dersom noen mener det er ok, så har de valgt å sette seg selv foran andre logiske eller filosofiske perspektiver og resoneringer. De nyter godt av det og har ingen motivasjon til å endre mening. 

Endret av Parkeringsvakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Dolce skrev:

Orker ikke se på, men kjenner jeg blir lynende forbanna. 

Er det ikke norsk matindustri som skryter på seg at de behandler dyrene så innmari mye bedre enn alle andre? Dyrevelferd er viktigst for de NORSKE bøndene? Og derfor skal vi velge norsk? WTF?

Jeg blir forbanna, kvalm og enda mer forbanna. 

De sier akkurat det samme i alle land. Bor i Storbritannia for øyeblikket og her sies det også at Storbritannia behandler dyrene best i verden. Har venner fra tyskland som sier at tyskland er på topp i verden med tanke på dyrevelferd også. Merkelig.....

Det er jo selvfølgelig bare tøv. Det vil aldri være god dyrevelferd så lenge dyr blir drept. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til syvende og sist ligger ansvaret på oss forbrukere. Uten oss, ville det ikke vært noe behov for en slik kynisk industri.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Syntes dette var bra skrevet https://www.nrk.no/ytring/smak-og-ubehag-1.14596455

I 2015 ble en omfattende studie om grisers evner publisert i International Journal of Comparative Psychology. Den dokumenterer blant annet at griser har god hukommelse og løser ulike intelligenstester like bra som hunder og sjimpanser. De har empati, reagerer på hverandres følelser, har begrep om tid, viser iver over nye ting, lærer av hverandre og samarbeider.

Forskerne skriver: «Griser innehar komplekse etologiske egenskaper lignende de man har funnet hos hunder og sjimpanser (…), men studier av grisers psykologi henger etter forskningen som er gjort med visse andre arter (for eksempel hunder, sjimpanser, elefanter, hvaler).» I 2012 signerte deltagerne på en forskerkonferanse om bevissthet ved Cambridge Universitet erklæringen The Cambridge Declaration on Consciousness, som slår fast følgende:» Ikke-menneskelige dyr har det nevroanatomiske, nevrokjemiske og nevrofysiologiske grunnlag for bevissthet og evne til å handle med intensjon.»

Forsker Philip Low, en av forfatterne bak erklæringen, beskrev hvorfor den ble laget: «Det er muligens innlysende for alle i dette rommet at dyr har bevissthet, men det er ikke innlysende for resten av verden.»

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prøver garantert Nortura og Gilde å hjernevaske det norske folket til å tro at ingenting har skjedd. Er ikke det klassisk for eliten som styrer og tjener penger? At de tørr å si noe sånt. 

Det som er mest skremmende av alt er at folk er overrasket etter avsløringene. Som om Norge kun har mennesker som tenker på dyrets velferd. Folk har blitt hjernevasket hvis de synes det er noe sjokk det som kommer frem i media. Jeg ville heller blitt sjokket om dyrene ble behandlet bra. Da hadde jeg faktisk blitt overrasket. Dette burde jo alle vite at skjer, selv om Gilde og alle andre bedrifter går ut å hevder noe annet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først falt pelsdyrene. Så faller grisene. Så kylling og høner. Så oksene.

Aktivistene har en agenda og følerifjolsene i Venstre har nå gitt dem lillefingeren med pelsdyrene.Det gikk bare få dager før neste "industri" ble aktualisert - i beste sendetid. Om 10 år er ikke vår verden til å kjenne igjen.

De aller fleste griser lever relativt gode liv. Uten en fungerende kjøttproduksjon og et forbrukermarked ville de aller færreste av disse grisene i det hele tatt levd. Alternativet er altså ikke å løpe rundt på gresset for disse grisene, men å aldri bli født.

Norsk landbruk er gjennomregulert og gjennomkontrollert for dyrevelferd, medisinbruk, påkjenninger ved slakt osv. Kontrollene fungerer delvis, men Mattilsynet er byråkratisert til det hinsidige og trives (som også f eks politiet) aller best bak skrivebordet i de store byene. 

To ting er helt nødvendig. Bonden må få krav til fagutdanning og Mattilsynet må omorganiseres til en (om det lar seg gjøre) en effektiv, offentlig organisasjon med klare og tydelige retningslinjer.

"Ugress" må lukes ut. Raskt og effektivt.

Debatten må aldri legges i aktivistenes hender!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Callisto83 said:

Til syvende og sist ligger ansvaret på oss forbrukere. Uten oss, ville det ikke vært noe behov for en slik kynisk industri.

 

Ja, jeg spiser ikke svinekjøtt av den enkle grunn at jeg ikke liker smaken. Tenker at smaken kommer frem i hvordan de har det i livet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, A-hunter said:

Først falt pelsdyrene. Så faller grisene. Så kylling og høner. Så oksene.

Aktivistene har en agenda og følerifjolsene i Venstre har nå gitt dem lillefingeren med pelsdyrene.Det gikk bare få dager før neste "industri" ble aktualisert - i beste sendetid. Om 10 år er ikke vår verden til å kjenne igjen.

De aller fleste griser lever relativt gode liv. Uten en fungerende kjøttproduksjon og et forbrukermarked ville de aller færreste av disse grisene i det hele tatt levd. Alternativet er altså ikke å løpe rundt på gresset for disse grisene, men å aldri bli født.

Norsk landbruk er gjennomregulert og gjennomkontrollert for dyrevelferd, medisinbruk, påkjenninger ved slakt osv. Kontrollene fungerer delvis, men Mattilsynet er byråkratisert til det hinsidige og trives (som også f eks politiet) aller best bak skrivebordet i de store byene. 

To ting er helt nødvendig. Bonden må få krav til fagutdanning og Mattilsynet må omorganiseres til en (om det lar seg gjøre) en effektiv, offentlig organisasjon med klare og tydelige retningslinjer.

"Ugress" må lukes ut. Raskt og effektivt.

Debatten må aldri legges i aktivistenes hender!

Hvor mye penger fikk du for å skrive dette, "A-hunter"?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Martin13 skrev:

Hvor mye penger fikk du for å skrive dette, "A-hunter"?

Du er veldig dårlig på hersketeknikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, A-hunter said:

Du er veldig dårlig på hersketeknikker.

Ja, så dårlig at du avslørte meg. Selvsagt med vilje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Martin13 skrev:

Ja, så dårlig at du avslørte meg. Selvsagt med vilje.

Vil du diskutere denne saken eller vil du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Og dette visste dere ikkje før no?:sjokkert: At slaktedyr blir behandla dårlig er tidenes dårligste hemmelighet, ærlig talt. Er meir sjokkert over at «ingen» visste om dette enn at slaktedyr blir mishandla. #Govegan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, A-hunter said:

Vil du diskutere denne saken eller vil du ikke?

Vil du? Du som begynnte 

Endret av Martin13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Belle âme skrev:

Og dette visste dere ikkje før no?:sjokkert: At slaktedyr blir behandla dårlig er tidenes dårligste hemmelighet, ærlig talt. Er meir sjokkert over at «ingen» visste om dette enn at slaktedyr blir mishandla. #Govegan

Dette er både svært generaliserende, men også helt feil. Du må dokumentere påstandene dine, slik det fremstår blir alle slaktedyr, som hovedregel, mishandlet - og det er selvsagt ikke riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Martin13 skrev:

Vil du? Du som begynnte 

Jeg har skrevet et innlegg med ganske mange påstander. Ditt svar til dette var "hvor mye penger har du fått betalt?", noe som ikke berører mitt innlegg i noen grad.

Jeg kan ikke tolke deg som noe annet enn (enda) en aktivist som for enhver pris ikke ønsker å diskutere sak konkret, men mye heller slenge rundt med lettvinte onelinere uten noe egentlig innhold.

Motbevis det gjerne, men semantikk er ikke min favoritthobby.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at grisene ikke behandles bedre, men jeg kommer aldri til å slutte å spise kjøtt (eller redusere kjøttinntaket). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...