Gå til innhold

Brennpunkt - Griseindustriens hemmeligheter


LittleMermaid

Anbefalte innlegg

Noen som så innslaget på NRK på Dagsrevyen? Forferdelig å se.

Dette sendes på Brennpunkt i kveld. 

Grusomt å tenke på hvordan dyr blir behandlet :( 

Endret av LittleMermaid
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med du mener griseindustrien og denne saken: https://www.dagbladet.no/kultur/filmen-svinebonder-frykter-brukte-skjult-kamera-i-fem-ar/71199006/amp?fbclid=IwAR28tY56t3nOxzLaQIa5zkgE-8GrM9Ye3GV9euYsEwbHMG4mYNHK_q537Sk

Jeg tror ikke jeg orker å se den, har ikke spist konvensjonell gris på mange år på grunn av hvordan de blir behandlet. Konvensjonell gris og fjørfe er vel de som har det verst i norsk landbruk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Kommer nok heller ikke til å orke se den. Avstår allerede fra å spise dyr og dyreprodukter og gjør det jeg kan i hverdagen for å minimalisere måten livet mitt påvirker dyrelidelse. Trenger ikke påminnelse om hvor mye lidelse det er der ute. Det finnes over 700 millioner griser som husdyr verden over. Lidelsen er umulig å ta innover seg eller forstå dybden og bredden av. Det er ekstremt, tallene er ekstreme. Det er frastøtende

Griser er intelligente, sosiale dyr og det er uakseptabelt at mennsker behandler dem slik. Det finnes rett og slett ikke noen unnskyldning. Vi har all mulighet til å ikke være udyr og monstre mot de svakere enn oss selv

Endret av Parkeringsvakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er økologisk gris, ikke tro på Folkeforvirringen og annen propaganda når de sier det ikke er forskjell på økologisk og konvensjonelt landbruk. Bøndene som legger om til økologisk gjør det ikke for å tjene penger, de gjør det fordi de vil gjøre en forskjell: 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier ikke å se denne dokumentaren. Føler det blir patetisk egentlig at jeg ikke klarer å slutte å spise kjøtt samtidig som jeg heller ikke greier å se fakta om hvordan disse stakkars dyrene har det. Eier hunder selv og betrakter de som like mye verd som meg selv, ille da å tenke på at grisene er minst like intelligente som hunder.

Avskyr vanskjøtsel av dyr i alle varianter, finnes heldigvis bønder som behandlet dyrene bra og da.

Endret av keops
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Sol70 skrev:

Jeg regner med du mener griseindustrien og denne saken: https://www.dagbladet.no/kultur/filmen-svinebonder-frykter-brukte-skjult-kamera-i-fem-ar/71199006/amp?fbclid=IwAR28tY56t3nOxzLaQIa5zkgE-8GrM9Ye3GV9euYsEwbHMG4mYNHK_q537Sk

Jeg tror ikke jeg orker å se den, har ikke spist konvensjonell gris på mange år på grunn av hvordan de blir behandlet. Konvensjonell gris og fjørfe er vel de som har det verst i norsk landbruk.

Ja, jeg tror faktisk selv pelsdyra hadde det bedre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at bare de få klippene / bildene jeg har sett før dokumentaren en gang slippes gjør at jeg vil bli veganer over natta. Noen andre som føler det sånn?
Edit: spiser mest planter, men lurer seg innimellom både skinke og ost på skivene mine, liksom. Kjenner så veldig at mine "smaksløker" ikke er verdt all denne lidelsen.

Endret av Rødhetten
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig hvordan enkelte holder dyredrift. Heldigvis gjelder dette langt fra alle, selv om det er ille nok at dyr må leve under slike omstendigheter. Blant annet var det kastrering av en gris uten bedøvelse, og griseunger som ikke fikk nødvendig medisinsk behandling, men ble etterlatt for å dø. 

Uansett hva slags dyr man har, så handler det om dyrevelferd.. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vegetarianer neste alså! Til mer kunnskap en får, des bedre valg tar en. Slik er det med kveldens dokumentar også, og i så henseende synes jeg det er helt feil at folk sier "nei,  orker ikke / greier ikke / kommer ikke til å se den, alså ubehaget blir for stort. Men skal vi lukke øyne og ører for alt som er "for" ubehagelig da? Hva lærer vi av det? Har vi lært noe? Tilegnet oss ny kunnskap? Nei, vi gjør jo ikke det! 

Så stå i det, lær noe, så du kan argumentere for eller mot en sak, fordi du grunnlag til det, og ikke at du sitter der som en dust å kan ikke uttale deg, for du satt deg aldri inn i saken da det ble for ubehagelig?! Er vi voksne folk eller? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
40 minutter siden, CrimsonPetal skrev:

Ribba kommer sikkert ikke til å smake like godt i år vil jeg tro.

Dette er glemt innen sankthans... 😪

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når dere ser griser bli kastrert uten bedøvelse, husk da at guttebarn verden over i jødiske og muslimske familier blir omskåret uten bedøvelse. Men skriker man opp om det? Neida. De som medvirker i dokumentaren burde for øvrig bli fratatt alle muligheter for dyrehold og dømt for mishandling. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
3 minutter siden, Marissa said:

Og når dere ser griser bli kastrert uten bedøvelse, husk da at guttebarn verden over i jødiske og muslimske familier blir omskåret uten bedøvelse. Men skriker man opp om det? Neida. De som medvirker i dokumentaren burde for øvrig bli fratatt alle muligheter for dyrehold og dømt for mishandling. 

Det har vært flere tråder om omskjæring på kg gjennom tidene, hvorfor tror du ikke at folk vet om og er imot det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der det er penger og fortjeneste som er grunnen for drift, vil det i de aller fleste tilfeller finnes misbruk.

Dette er fakta som folk ikke ønsker å vite. Sånn er det med omtrent alt. De aller fleste mennesker blir grådige når de får mulighet til det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg langt unna alt som har med nyheter på NRK å gjøre i dag, men jeg er kjempeglad for fokuset dette får. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gretagarbo
9 minutter siden, Marissa skrev:

Og når dere ser griser bli kastrert uten bedøvelse, husk da at guttebarn verden over i jødiske og muslimske familier blir omskåret uten bedøvelse. Men skriker man opp om det? Neida. De som medvirker i dokumentaren burde for øvrig bli fratatt alle muligheter for dyrehold og dømt for mishandling. 

En klassiker av et svar på saker som denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Gretagarbo skrev:

En klassiker av et svar på saker som denne..

Du får degradre det så mye du vil, min mening er det uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Marissa skrev:

Og når dere ser griser bli kastrert uten bedøvelse, husk da at guttebarn verden over i jødiske og muslimske familier blir omskåret uten bedøvelse. Men skriker man opp om det? Neida. De som medvirker i dokumentaren burde for øvrig bli fratatt alle muligheter for dyrehold og dømt for mishandling. 

Denne tråden handler ikke om sammenligninger, klart de finnes og ja, det blir selvfølgelig reagert på det du nevner også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Martin13 skrev:

Der det er penger og fortjeneste som er grunnen for drift, vil det i de aller fleste tilfeller finnes misbruk.

Dette er fakta som folk ikke ønsker å vite. Sånn er det med omtrent alt. De aller fleste mennesker blir grådige når de får mulighet til det.

Det er sant. Penger ødelegger for mye dessverre.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rødhetten skrev:

Kjenner at bare de få klippene / bildene jeg har sett før dokumentaren en gang slippes gjør at jeg vil bli veganer over natta. Noen andre som føler det sånn?
Edit: spiser mest planter, men lurer seg innimellom både skinke og ost på skivene mine, liksom. Kjenner så veldig at mine "smaksløker" ikke er verdt all denne lidelsen.

Samme her.. har vært wannabe veggis en stund (kjøtt maks 1 gang pr uke), og dette har fått meg til å tippe over. Stakkars griser 😭

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...