Gå til innhold

Brennpunkt - Griseindustriens hemmeligheter


LittleMermaid

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Skiftenøkkel skrev:

dette er ikke bra. hvordan kan folk få sånne holdninger. har vært med som røkter i ett grisfjøs i voksen alder, der så det heldigvis bra ut. 

tror ord som industri og lønnsomhet er skadelig for god dyrevelferd. 

Tror du peker på noe helt sentralt der. Stort fokus på stordrift,profitt og billig mat til forbrukerne. Dyrevelferd kommer i andre rekke. Betaler gladelig mer kjøtt dersom det fører til god dyrevelferd! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest loveli
14 minutter siden, Skiftenøkkel skrev:

dette er ikke bra. hvordan kan folk få sånne holdninger. har vært med som røkter i ett grisfjøs i voksen alder, der så det heldigvis bra ut. 

tror ord som industri og lønnsomhet er skadelig for god dyrevelferd. 

Og her har vi forbrukere et stort ansvar!

Som det blir sagt i dokumentaren; folk vil ha billig kjøtt, da må vi drive billig. Har kjøpt mye kjøtt på tilbud jeg, så er skyldig selv. Skammer meg nå ja.

Jeg liker ikke ribbe, men man ser jo hvert år at butikkene lokker inn kunder med grisebillig svineribbe.

Og folk løper til butikkene og er sååå glade fordi de sparte noen kroner på årets julemiddag. I samme juleselskap blir det utvekslet overflødige gaver til flerfoldige tusen... forstå det den som kan.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, loveli skrev:

Og her har vi forbrukere et stort ansvar!

Som det blir sagt i dokumentaren; folk vil ha billig kjøtt, da må vi drive billig. Har kjøpt mye kjøtt på tilbud jeg, så er skyldig selv. Skammer meg nå ja.

Jeg liker ikke ribbe, men man ser jo hvert år at butikkene lokker inn kunder med grisebillig svineribbe.

Og folk løper til butikkene og er sååå glade fordi de sparte noen kroner på årets julemiddag. I samme juleselskap blir det utvekslet overflødige gaver til flerfoldige tusen... forstå det den som kan.

Amen! Forkastelig. Denne dokumentaren var en tankevekker av dimensjoner. Nå må vi forbrukere våkne opp! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dette var sensasjonspreget og gir et skjevt  inntrykk av at dagen til bonden består i å sparke, slå, sykdom, død og fordervelse, mens vi ikke fikk se at de aller fleste dyrene faktisk er friske, raske og godt egnet til mat, når det gjelder avlivningen på slakteriet så må faktisk mattilsynet gå i seg selv, da de har veterinær tilstede ved alle slakterier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, SupaWoman said:

Klarte så vidt å se den lille snutten i linken...  Jeg håper virkelig det poengteres i dokuen at dette misligholdet mest sannsynlig gjelder en svært liten pronsentandel av norske grisegårder og bønder!  Men kjenner jeg naive nordmenn rett kommer sikkert grisekjøttsalget til å stupe de neste ukene. Og det blir giganttap for allerede økonomisk utfordrede gårder, så håper de kan eksportere i stedet. Typisk.   Men det blir fort glemt. 

Det gjør det ikke. Konvensjonell gris og fjørfe har elendige levevilkår i utgangspunktet, så mislighold inngår i selve driftsformen med mindre man gjør seg ekstra omhu for å gi dem et godt liv.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Apis skrev:

Syntes dette var sensasjonspreget og gir et skjevt  inntrykk av at dagen til bonden består i å sparke, slå, sykdom, død og fordervelse, mens vi ikke fikk se at de aller fleste dyrene faktisk er friske, raske og godt egnet til mat, når det gjelder avlivningen på slakteriet så må faktisk mattilsynet gå i seg selv, da de har veterinær tilstede ved alle slakterier

Vet du hva? Om det så er 13 bønder som praktiserer slikt dyrehold så er det faktisk 13 for mye. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Made4u

Selv har jeg ikke sett programmet, ikke vil jeg prioritere å se det heller.

Men på generelt grunnlag så jamrer og ynker mange seg for mye og intenst for ting som ikke er noen stort problem, tilstandene er sjelden slik dem fremstilles i dokumentarer som dette, snarere tvert imot...

Selv er jeg ikke naiv, og tenker at alt er nok ikke så ille som enkeltsaker fremstiller det som. Ja visst forekommer dyreplageri og ille ting også i landbruket, men en dokumentar som dette fremstiller ikke saken objektivt, snarere vises en liten del (det verste regner jeg med), ikke dermed sagt at alle driver likedan. Da blir det feil, mener jeg, å fremstille noe slik skandale-dokumentarer ofte gjør det.

Selv spiser jeg svinekjøtt med god samvittighet, tenker at dyrehold aldri vil være et rosenrødt paradis, snarere tvert imot så skal dyrene bøte med livet for at vi skal ha kjøtt på middagsbordet - ergo er det en brutal virkelighet og takk og lov for det fra meg som ønsker det velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
19 minutter siden, Julie skrev:

Vet du hva? Om det så er 13 bønder som praktiserer slikt dyrehold så er det faktisk 13 for mye. 

Bare å selektere bort de verste bøndene, ikke alle som har dyr burde hatt det, der tror jeg alle enes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Made4u skrev:

Selv har jeg ikke sett programmet, ikke vil jeg prioritere å se det heller.

Men på generelt grunnlag så jamrer og ynker mange seg for mye og intenst for ting som ikke er noen stort problem, tilstandene er sjelden slik dem fremstilles i dokumentarer som dette, snarere tvert imot...

Selv er jeg ikke naiv, og tenker at alt er nok ikke så ille som enkeltsaker fremstiller det som. Ja visst forekommer dyreplageri og ille ting også i landbruket, men en dokumentar som dette fremstiller ikke saken objektivt, snarere vises en liten del (det verste regner jeg med), ikke dermed sagt at alle driver likedan. Da blir det feil, mener jeg, å fremstille noe slik skandale-dokumentarer ofte gjør det.

Selv spiser jeg svinekjøtt med god samvittighet, tenker at dyrehold aldri vil være et rosenrødt paradis, snarere tvert imot så skal dyrene bøte med livet for at vi skal ha kjøtt på middagsbordet - ergo er det en brutal virkelighet og takk og lov for det fra meg som ønsker det velkommen.

Greit at vi skal ha mat på bordet,men rettferdiggjør det grov dyremishandling?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Made4u skrev:

Bare å selektere bort de verste bøndene, ikke alle som har dyr burde hatt det, der tror jeg alle enes...

Prisverdig forslag. Hvordan kan vi sikre at disse bøndene blir selektert bort?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strenge regler i Norge,  som stort sett følges.

 

Men hvis man ønsker kjøtt som har levd et godt liv bør man velge norsk storfe og sauekjøtt. Eller viltkjøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Julie skrev:

Vet du hva? Om det så er 13 bønder som praktiserer slikt dyrehold så er det faktisk 13 for mye.

Hun hadde vært på 13 gårder, av disse så fokuserte de på ca 5 i dokumentaren og av disse så var det 2 som utpekte seg, 1 med kastrering uten bedøvelse og 1 som ventet alt forlenge med å avlive 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krampus

https://www.nrk.no/rogaland/naeringens-svar-pa-grisedokumentar_-anmeldelse-mot-filmskaperne-og-kritikk-1.14595734

"Jeg har anmeldt henne og filmselskapet for brudd på dyrevelferdslovens paragraf fire og fem som handler om hjelpeplikt og varslingsplikt. Jeg har også anmeldt henne for aktiv dyremishandling, noe hun selv har erkjent." 

Burde hun ha meldt ifra med en gang, eller var det viktigere å lage dokumentaren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apis skrev:

Hun hadde vært på 13 gårder, av disse så fokuserte de på ca 5 i dokumentaren og av disse så var det 2 som utpekte seg, 1 med kastrering uten bedøvelse og 1 som ventet alt forlenge med å avlive 

Totalt ugreit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, batcat skrev:

https://www.nrk.no/rogaland/naeringens-svar-pa-grisedokumentar_-anmeldelse-mot-filmskaperne-og-kritikk-1.14595734

"Jeg har anmeldt henne og filmselskapet for brudd på dyrevelferdslovens paragraf fire og fem som handler om hjelpeplikt og varslingsplikt. Jeg har også anmeldt henne for aktiv dyremishandling, noe hun selv har erkjent." 

Burde hun ha meldt ifra med en gang, eller var det viktigere å lage dokumentaren? 

Viktigere å lage dokumentaren. Dersom grisebøndene har en viss forretningssans så er de nok mer tjent med å legge seg flat og selv ta initiativ til opprydding i egne rekker fremfor å anmelde N.H. Å peke på filmskaperens handlinger blir å klamre seg patetisk til et halmstrå.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, batcat said:

https://www.nrk.no/rogaland/naeringens-svar-pa-grisedokumentar_-anmeldelse-mot-filmskaperne-og-kritikk-1.14595734

"Jeg har anmeldt henne og filmselskapet for brudd på dyrevelferdslovens paragraf fire og fem som handler om hjelpeplikt og varslingsplikt. Jeg har også anmeldt henne for aktiv dyremishandling, noe hun selv har erkjent." 

Burde hun ha meldt ifra med en gang, eller var det viktigere å lage dokumentaren? 

Det er dette man gjør når noe avsløres som man ikke vil ha frem i lyset, man angriper varsleren. Om hun var med på det eller ei har selvsagt ikke noe med saken å gjøre i det hele tatt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
15 minutter siden, Sol70 skrev:

Det er dette man gjør når noe avsløres som man ikke vil ha frem i lyset, man angriper varsleren. Om hun var med på det eller ei har selvsagt ikke noe med saken å gjøre i det hele tatt.

Ja, man ser det jo også på hvordan han prøver å fremstille at dyrevelferden er helt annen i 2019 enn 2016. Men sannheten er jo at det er de samme bøndene som fortsatt driver. Det finnes ikke noe grunnlag for å tro at ting er bedre i dag. 

Mattilsynet sier jo at også at de ikke ville hatt mulighet til å avdekke hva dokumentaren klarte å dokumentere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i en sånn kvinne-bonde-gruppe på Facebook, og blir rett og slett lei meg over hvor naive de er. Det er liksom hets mot denne undercoverjournalisten, hvor forferdelig det er at det filmes i skjul og den verste "hadde de vært her ett år, og klippet sammen det som så verst ut, så hadde det heller ikke vært en bra film". NEI! Sånn er det ikke!!! Vanlige folk, bønder som er glad i dyrene sine, påfører dem ikke unødvendig smerte. Ja, de kan bli syke og skadet, men da skal de tas vare på. Ja, de hyler når de ikke er fornøyde, og av og til må man dytte litt på de, men man slår ikke! Jeg liker bonden, men litt mindre nå, når jeg ser hvor naive de er.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...