Gå til innhold

#VilleBarePrateLitt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg merker at jeg faktisk blir litt trist over denne kampanjen. Ja, idioter finnes det overalt, men folk flest er faktisk ikke idioter. At menn er innpåslitne, ikke tar et hint eller oppfører seg trakasserende er så klart IKKE ok i noen som helst setting. Men hva med alle de mennene som faktisk ikke er det? Som oppfører seg som folk og som faktisk bare ønsker å slå av to ord? Hvorfor er vi damer så høye på oss selv at vi tror at absolutt all kontakt (satt på spissen) har en seksuell undertone?

Noen eksempler:

En god kamerat er et typisk eksempel. Han er en sånn en som snakker med alt og alle - gjerne hele tiden. Han er kjempehyggelig og kan godt finne på å gi en fremmed person et kompliment for å være hyggelig. Etter #meetoo har han sluttet med dette og helt ærlig - det syntes jeg er trist. Det var alltid hyggelig å treffe han for han kom alltid med et kompliment som: "Så fin du er på håret i dag" eller "den genseren kledde du". Jeg har faktisk spurt han og han sier han har sluttet fordi han er redd for å krenke noen. Jeg syntes personlig at dette er trist for vi trenger personer som han i livet vårt som bygger oss opp og minner oss på at vi er fine mennesker. 

En annen gang gikk jeg inn på den lokale matbutikken og i kassen spør den mannlige ansatte om hvor jeg har kjøpt jakken min. Han syntes at den var så fin og ønsket å kjøpe samme jakke til kjæresten sin til jul. Fortalte hvor jeg hadde kjøpt den og gikk videre med livet mitt. Traff han igjen noen uker senere og da beklaget han seg veldig. Han hadde tenkt på etterpå at det han hadde sagt var skikkelig upassende og at han håpet at jeg ikke hadde tatt meg nær av det. Jeg kunne berolige han med at jeg utelukkende hadde tatt det som et kompliment og spurte om han hadde fått tak i jakken. Det hadde han og kjæresten hadde blitt kjempeglad! Jeg syntes oppriktig det er trist at han tydeligvis hadde gått og gnagd på dette i etterkant. Det må kunne gå an å gi fremmede et kompliment uten at det skal taes ille opp.

Jeg var for en stund siden på en pub alene hvor jeg tilfeldigvis kom i prat med en mann (hadde noen timer og slå ihel før jeg måtte dra til flyplassen). Han hadde nok drukket en øl for mye, men jeg bestemte meg for å gi han en sjanse. Det viste seg at denne mannen hadde vært gjennom en ganske traumatisk hendelse og kort og greit hadde et kjempebehov for å lufte tankene sine. Han ble aldri innpåsliten eller ubehagelig og at det var meg han satt seg ned hos var nok helt tilfeldig. Jeg er så ufattelig glad for at jeg ikke bare avviste han, men ga han en sjanse. I ettertid søkte han meg opp på Facebook og sendte en melding hvor han takket for samtalen og sa at han satt enorm pris på at jeg ikke bare hadde avvist han. 

Nå er ikke jeg spesielt glad i å snakke med fremmede selv, men om en fremmed mann ønsker å slå av to ord om vær og vind på bussen så er ikke min første tanke at han er ute etter noe. Når det er sagt, så har jeg møtt min andel idioter jeg også, men det betyr ikke at jeg mener at alle hører innunder denne kategorien.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig med deg og synes det er idiotisk at de tar og lager en stor greie ut av det for han fyren skrev jo bare om å være mer åpen. MEN hver gang en kvinne kommer med noe offentlig så skal det mistolkes(med vilje?) til at "åh nei nå kan jeg ikke se på en kvinne engang" og det er jo absolutt IKKE hva dette handler om men om menn som ikke tar nei for et nei og tvinger seg på deg.

Har opplevd det selv og det er ikke morsomt når du vet han kan skade deg og du blir redd. Men du er jo heldig som er født mann og som ikke trenger å være redd for voldtekt,samtidig som jeg virkelig du og andre kunne ihvertfall gidde å prøve å se flere sider av en sak.🙂

Anonymkode: 6a12f...c23

Her ble jo et innspill om å snakke og flørte med fremmede kuppa av en kampanje mot å ta kontakt med fremmede. Hvis man vil ha fokus på overgrep så lag en egen kampanje om det, ikke ta over noe som i utgangspunktet var ment som noe positivt. Nå er resultatet at det er enda mindre akseptabelt å flørte uten at det foreligger en slags avtale / kontrakt på forhånd. Greit for meg, men tror ikke alle er enige. 

Anonymkode: 5242b...bd3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Og så synes man incel-fenomenet er rart ... nei, det blir vel snart helt umulig å få seg en partner i dette landet.

Tydelig at folk reiser mindre, hvis man mener at menn som vil prate er noe innsluttede Norge sliter med. Man skal ikke reise langt bort for å oppleve plystring og "hei sexy" fra hver eneste mann man går forbi på gata. Ta hashtaggen med dere dit, vær så snill, og la de gode, norske gubbene være igjen for oss som ikke har noe i mot dem.

Norske menn er ikke så jævlige som dere vil ha det til. Slutt å gjøre alt mulig til en krig mellom kjønnene.

Hilsen kvinne.

Anonymkode: 052ba...36e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

En ting til: Jeg spår at disse hashtagkampanjene fører til at enda færre menn tar kontakt i hverdagslige situasjoner og edru tilstand, mens FLERE venter til de er på fylla og dermed ikke har like god evne til å vurdere sosiale koder. 

Ond sirkel. Flott.

All støtte til Markus Sanden, som hadde et godt innspill og virker som en flott fyr. Synd han ble overkjørt.

Anonymkode: 052ba...36e

• Liker 4
Skrevet
12 timer siden, hind skrev:

Ja, jeg har møtt dem jeg også, men hvor stort problem er egentlig dette? Det er jo en typisk fyllegreie, og for hver masete, klengete og slitsomme mann man møter på byen finnes det da minst én like masete, klengete og slitsom kvinne. Er det virkelig et så stort problem at vi trenger å shame norske menn enda en gang?

Hvor stort problem? Nå er jeg riktignok 180 og 100kg, så ikke det letteste byttet heldigvis, men om ei jente på 160 og 50 kg blir trengt inn i et sete på en buss, med en mann som først sier hei, så blir pågående når hun ikke svarer fordi hun sitter med headsett på, spør om hvordan hu har det, om hu har type (sier ja), at han får ikke vite det om hun vil bli med han hjem. Når han endelig lar hun gå går han av på samme stopp som henne, følger etter henne, spørs om navn, nr, kaller hu ei jævla fitte fordi hun ikke vil opplyse det. Klin EDRU, da blir det ett problem! Les historiene! Har man derimot sunn fornuft, skjønner kroppsspråk og tar ett nei for ett nei så gjelder ikke dette deg!

Når er dette greit mener du?

Eller dette?

På 18.6.2019 den 1.31, AnonymBruker skrev:

Det var dråpen. Norske damer vil det ene øyeblikket at mannen skal være den tøffe og den som tar iniativet. Hva skjer med den praksisen nå? Er rollene byttet?

Mye vil ha mer er det noe som heter. Og det er nettopp det norske kvinner har. Ingenting er god nok lenger.

#VilIkkePrateMedDegHeller. Hvis det var vanskelig å finne en mann før så skal du se hvordan mannfolka blir nå. Barn, mann, hus med hvitt stakittgjerdet-toget har kjørt nå.

Nå tror jeg sannelig skal se på utenlands billetter å finne ei som har føttene godt plantet i jorda i utlandet. Hvis den planen failer så får jeg håpe at de fremtidige japanske se* dukkene blir rimelige nok. 

Anonymkode: ac559...085

Nei, rollene er ikke byttet om, man kan fortsatt fint sjekke opp folk, eller bare prate med totalt fremmede mennesker, men man skal som alltid skjønne at ett nei er ett nei, at man forstyrrer ikke folk som sitter med headsett, mobil, bok eller avis. Folkeskikk er tydeligvis ikke lengre allemannseie.

Jeg skravler gjerne med fremmede, men sitter jeg med lydbok eller en bok er det som oftest en hint om at jeg har null interesse for mennesker akkurat da! Og ingen grunn til å bli sur for at jeg sier jeg ikke vil prate nå, eller kalle meg fitte, hore, eller true med det ene eller det andre!

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at selv om enkelte damer roper høgt om dette, betyr det ikke at de representerer flertallet.

Bare se an situasjonen. Ikke ta kontakt dersom du er veldig full, det er mørkt og dama går hjem alene, hun er veldig ung, eller om hun ser opptatt ut.

Ta kontakt, du ser raskt om hun setter pris på det eller ikke. Godta svaret du får ;)

Mange damer liker ekstra oppmerksomhet, bl.a. meg

Anonymkode: 17446...cfd

Ja nettopp! Er ikke mer komplisert enn dette, helt enig hilsen annen dame.

Anonymkode: 85de9...3b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så trist av denne kampanjen! Hvorfor rører dem sammen seksuell trakassering og noe så fint, vanlig og hverdagslig som å slå av en prat!?

Jeg har få venner, ingen familie, en asosial jobb og er mye ensom og kan gå dager uten å snakke med folk ansikt til ansikt. At noen prater med meg på toget på vei hjem fra jobb kan redde dagen eller uka, selv om det er en mann, selv om jeg noen ganger skjønner at han er interessert i noe mer. IKKE dersom han er ubehagelig eller trakasserer meg - MEN DET ER JO EN ANNEN DISKUSJON!

Skjønner ikke hvorfor kampen mot trakassering skal bety at vi må skape et enda kaldere kaldere samfunn. Merker jeg blir ordentlig provosert av disse "feministene" som helt sikkert har både det sosiale og kjærlighetslivet på stell og dermed kan skrike høyt om disse tingene uten å egentlig risikere noe som helst.

Anonymkode: b6c05...479

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja nettopp! Er ikke mer komplisert enn dette, helt enig hilsen annen dame.

Anonymkode: 85de9...3b7

Det er komplisert, det går ikke an å hevde noe annet. De færreste menn i Norge går bort til fremmede damer og flørter, det vil bli enda færre etter alle disse kampanjene. Og hvorfor vil noen utsette seg for noe sånn, blir jo sosialt stigmatisert og ansett som creepy og ekkel.

Hvis det skal bli flørting mellom fremmede må nesten dama være den som initierer. 

Anonymkode: 5242b...bd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 18.6.2019 den 2.00, AnonymBruker skrev:

Nei altså, som norsk kvinne kan jeg si at jeg ikke synes nordmenn  generelt er så hyggelige lenger. Men jeg likte godt nordmenn før! Vet ikke hva som skjedde jeg. Kanskje rett og slett blitt bortskjemt? Alt dette fokuset på perfeksjon er irriterende også.

Anonymkode: a9da5...ffa

Kvinner generelt er bortskjemt. Skandinaviske og vestlige kvinner. Feminismen har gitt dere spesialbehandling

Anonymkode: 9418e...754

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Anki skrev:

Hvor stort problem? Nå er jeg riktignok 180 og 100kg, så ikke det letteste byttet heldigvis, men om ei jente på 160 og 50 kg blir trengt inn i et sete på en buss, med en mann som først sier hei, så blir pågående når hun ikke svarer fordi hun sitter med headsett på, spør om hvordan hu har det, om hu har type (sier ja), at han får ikke vite det om hun vil bli med han hjem. Når han endelig lar hun gå går han av på samme stopp som henne, følger etter henne, spørs om navn, nr, kaller hu ei jævla fitte fordi hun ikke vil opplyse det. Klin EDRU, da blir det ett problem! Les historiene! Har man derimot sunn fornuft, skjønner kroppsspråk og tar ett nei for ett nei så gjelder ikke dette deg!

Når er dette greit mener du?

Eller dette?

Nei, rollene er ikke byttet om, man kan fortsatt fint sjekke opp folk, eller bare prate med totalt fremmede mennesker, men man skal som alltid skjønne at ett nei er ett nei, at man forstyrrer ikke folk som sitter med headsett, mobil, bok eller avis. Folkeskikk er tydeligvis ikke lengre allemannseie.

Jeg skravler gjerne med fremmede, men sitter jeg med lydbok eller en bok er det som oftest en hint om at jeg har null interesse for mennesker akkurat da! Og ingen grunn til å bli sur for at jeg sier jeg ikke vil prate nå, eller kalle meg fitte, hore, eller true med det ene eller det andre!

Slike menn som i klippet er jo ekstremt få. Norske menn generelt og kvinner tørr jo ikke gå å snakke eller prate med ukjente folk på gaten. Er derfor mange nordmenn drikker seg så full på byn så de skal tørre å snakke med det motsatte kjønn. Altså disse mennene er så få de burde ikke fått oppmwrksomhet i media engang. Sikkert 1 av 100 menn om ikke mindre

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Perfekt eksempel på hva slags type menn vi snakker om her.

Anonymkode: 6a12f...c23

Absolutt ikke. Ikke forveksle dårlig humor med slike menn

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slike menn som i klippet er jo ekstremt få. Norske menn generelt og kvinner tørr jo ikke gå å snakke eller prate med ukjente folk på gaten. Er derfor mange nordmenn drikker seg så full på byn så de skal tørre å snakke med det motsatte kjønn. Altså disse mennene er så få de burde ikke fått oppmwrksomhet i media engang. Sikkert 1 av 100 menn om ikke mindre

Men det er jo disse mennene hashtaggen handler om, ikke de andre. Bare fordi noen sliter sosialt betyr ikke eet at man skal godts trakkasering. Og mtp hvor mange historier som dukker opp så er det jo for mange og greit å ha fokus på.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kaller du virkelig 1 av 100 menn, slik du anslår, ekstremt få? Er det virkelig så ekstremt få som gjør slike ting?

Jeg tror mange av dere som reagerer på denne kampanjen har vært heldige og ikke vet hva mange av deres med-kvinner har opplevd eller frykter.

Jeg var 12 år da en mann bare ville prate litt mens jeg og ei venninne gikk tur ved en dam. Vi hadde klatret over et gjerde, og han var snill og skulle hjelpe oss over. Det ble første gang vi begge fikk en manns fingre inni oss.

Eller hva med den gangen en mann bare ville prate litt på bussen, og var kjempehyggelig. Men så tok han handleposene mine og gikk av sammen med meg da jeg skulle av, og da jeg ba om å få de sa han nei - han skulle hjem til meg. Jeg mistet alle matvarene mine da jeg løp fra han, men hei, han ville jo bare prate litt?

Eller hva med den gangen jeg var på vei hjem fra byen, det var mørkt og jeg møtte en hyggelig fyr som tilbød seg å følge meg deler av veien fordi jenter ikke burde gå alene? Han ville bare snakke litt, vi skulle samme vei, vi må jo la menn snakke til oss? Da vi kom til bygget mitt ville han ikke bare prate litt, han hadde jo vært snill og fulgt meg og vi hadde så god tone. Da jeg sa jeg ikke var interessert ble han rasende, prøvde å true meg til å samtykke, men da jeg fortsatt sa nei voldtok han meg i bakgården min.

Ja, jeg burde kanskje ikke reagere når en mann bare prate litt?

Anonymkode: 6b15b...b6b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Anonymkode: 6b15b...b6b

:klem: til deg! Det du forteller om, jeg vet hvordan det oppleves.

Det er veldig mange av oss jenter som opplever overgrep fra menn, så det er ikke rart at vi blir redde. Enn om andre menn bare kunne forstå det da og ikke skrike opp om "mannehat", når vi bare ønsker å bli respektert og ikke invadert av noen som bare skal ha viljen sin, samme hva vi selv ønsker.

Altfor mange menn behandler oss som noe de skal forsyne seg fritt av, det er slike menn som er bortskjemte og klikker fullstendig hvis man sier "nei". Altfor mange menn sier "du må jo la dem få prøve seg, de skal jo bare sjekke deg opp".

Sjekking er greit, men ikke på den måten der!

Anonymkode: 3121d...c9c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 18.6.2019 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Å det er så bullshit.

Vakre, blonde, unge meg tar daglig forholdsregler i hverdagslivet, kun for å slippe å bli plaget, tafset på, osv. "Ville bare snakke litt" er aldri bare snakk - det er ønske om seksuell oppmerksomhet.

Svarer jeg, blir jeg aldri kvitt krypet igjen. Svarer jeg ikke, risikerer jeg at personen blir truende. 

Så jeg går stort sett aldri alene, på offentlige steder eller situasjoner hvor jeg kan risikere å bli alene med menn. 

Anonymkode: 8ab24...97d

Det må være vondt å kjenne seg så forsvarsløs i denne verden?

Anonymkode: 721d6...9ce

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Kvinner klager og bare vil ha mer og mer. Klager på oppmerksomheten de får men klager når de ikke får oppmerksomhet også. Oppmerksomhet SKAL de ha. Blir aldri fornøyd. Alt er feil. Sånn er mange menn også. Folk er noen bortskjemte tullinger. Uansett kjønn.

Endret av Kvelertak
Skrevet (endret)

Nei se, enda en uattraktiv og bitter mann uten noe å tilby som hater kvinner over Internett. 

Endret av addict
  • Liker 5
Skrevet
På 18.6.2019 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Synes vi bør ha klare regler og lovet på hvem som skal få lov til å snakke med kvinner! Slik at det er ingen misforståelser.

Anonymkode: 0f539...729

Trenger da ikke noen regler for det. Alle kan ta kontakt om de ønsker . Er du så kvinnestyrt at du ønsker at de skal lage en paragraf i Norges lover på hvem som får ta kontakt eller ikke? Er ikke personen intr får man ikke svar, og prate med en saltstøtte er jo uansett ikke interessant. 

Gjest Warrior
Skrevet

Men TS. Begynner du å sende dp, og ikke stopper når hun ikke vil ha kontakt så har alle rett til å klage. Ikke komme med trusler og skjellsord som noen idioter gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...