Gå til innhold

11åringen vil klippe håret kort. Yey/ney?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, liker denne ideen bedre, da jeg er redd hun vil angre :) og så gror det så sakte ut igjen.

Anonymkode: dda25...1da

Mi ville klippe luggen då ho var 5, og frisøren fekk jobben. Feig frisør klipte luggen så lang ho kunne, og det vart ikkje ein suksess. Skulle heller gått "all in" og gjort det skikkelig, så hadde jenta fått eit betre inntrykk av korleis det passa henne. Det enda med at håret vaks ut igjen;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja seriøst.  Er det viktig for deg at ungen er penest mulig? Tenkte siden det er det du argumenterer med....

Anonymkode: e01b3...3b1

Nei, det er jo ikke så viktig med utseende når man nærmer seg tenårene, så hvorfor ikke klippe det i piggsveis, å farge det grønt! ....

 

Altså.. Jeg forstår ts jeg. Hun vil nok bare barnets beste! 

Når det er sagt, så tror jeg du bare må la henne få gjøre det. Men inngå er kompromiss som noen her skriver, la henne få klippe det litt kortere først, og hvis hun liker det, kan hun klippe resten. Utrolig fort gjort å angre i den alderen! Jeg hadde laaaaaangt hår, å klipte det (etter mye mas) til skuldrene.. herregud å jeg angret! 

Anonymkode: 18b9d...162

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo ikke så viktig med utseende når man nærmer seg tenårene, så hvorfor ikke klippe det i piggsveis, å farge det grønt! ....

 

Altså.. Jeg forstår ts jeg. Hun vil nok bare barnets beste! 

Når det er sagt, så tror jeg du bare må la henne få gjøre det. Men inngå er kompromiss som noen her skriver, la henne få klippe det litt kortere først, og hvis hun liker det, kan hun klippe resten. Utrolig fort gjort å angre i den alderen! Jeg hadde laaaaaangt hår, å klipte det (etter mye mas) til skuldrene.. herregud å jeg angret! 

Anonymkode: 18b9d...162

Hoho! Grønt hår og piggsveis altså. Å giiid.

Jeg krysser fingrene for at det blir opprøret til alle små prinsesser der ute! Det høres bare sunt og kult ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klippet håret kort i den alderen og angret som en hund. Kledde det VIRKELIG ikke 😢 Skulle ønske at mamma og pappa satt foten ned :P Støtter forslaget over: Klipp mye av lengden men ikke helt kort. Er hun fornøyd så la henne klippe resten senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Selvfølgelig skal hun få klippe det slik hun vil. Ikke lær henne at det det er viktigere at mamma syns hun er fin enn at hun får bestemme selv! Jeg blir helt matt... Det kler henne ikke? For det første, en bob kan kle hvem som helst når klippet riktig, og for det andre er ikke det noe en 11-åring skal bekymre seg for! Du skal anerkjenne hennes behov for egen identitet og selvbestemmelse over eget utseende, ikke plage henne med å ta hensyn til hvordan se finest mulig ut allerede før hun når tenårene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun bør få bestemme selv. Prøv eventuelt å finne noen bilder av jenter på hennes alder med frisyren. Har hun f.eks. sett voksne kjendiser med slik frisyre, og kanskje det kan være grunnen til ønsket, så vil jo en slik frisyre se helt ulik ut på en voksen vs 11-åring. Minn henne også på at mange på bilder har stylet håret i tillegg, slik at frisyren blir ikke nødvendigvis seende helt likt ut. 
Hår vokser ut igjen, så har hun lyst bør hun få lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Når man ser at dette er noe barnet ikke kommer til å kle i det hele tatt?

Anonymkode: dda25...1da

Hvem bestemmer hav en kler? Forklar gjerne. 

Anonymkode: b38c4...614

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er elleve år.

Hvorfor i alle dager skal du bestemme om hun får lov til å klippe seg eller ikke? Har hun en diagnose eller noe som gjør at du må bestemme for henne?

Anonymkode: 30921...6ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ei jente med laaangt lyst hår, akkurat passe tykt. Og nå en stund har hun mast om å få klippe håret kort. Som i en bob under ørene. Jeg nekter enn så lenge, da jeg både vet og ser at hun ikke vil kle dette. Hun hadde ikke særlig til hår før hun var 4 år, og nå har det blitt så fint. Og hun kler lengden til midt på ryggen. Hva lar dere deres 11åringer få bestemme, når det kommer til slike ting?

Anonymkode: dda25...1da

Å ikke la en elleveåring få bestemme hårklippen selv, er å be om å få en trassig og opposisjonell tenåring. Spar protestene dine til den dagen hun vil ta tatovering. Men om hun ikke en gang får bestemme hårklippen selv, lar hun kanskje være å rådføre seg med deg først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 11 år. La henne klippe seg kort. Jeg klipte meg kort og lot håret vokse ut, flere ganger gjennom oppveksten. Noen ganger nådde håret til midt på ryggen, andre ganger hadde jeg skikkelig kort guttesveis. 

 

Hva er forskjellen på at du klipper håret som du vil? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nå 11åring kom som 9åring og sa at hun ville klippe håret for å donere det til de som lager parykker for kreftrammede. Hun gikk fra hår nesten til rumpa til bob. 

Hun angret aldri på avgjørelsen om å klippe det kort og syntes bare det var greit å slippe å stelle alt det lange håret. La ungen bestemme selv. Hun er 11 år og begynner å bli stor jente som kan bestemme slikt selv. 

Anonymkode: 9ccdd...623

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7-åring ville klippe håret sitt til en bob i fjor, og det falt meg ikke inn å si nei. Det er hennes valg. Hun ble veldig fin og har fortsatt bob nå, og mange på skolen har fulgt etter. Kort hår er kult, ikke alle vil se ut som prinsesser!

Anonymkode: 52c8e...0fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun vil klippe håret kort, så la henne klippe håre kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo ikke så viktig med utseende når man nærmer seg tenårene, så hvorfor ikke klippe det i piggsveis, å farge det grønt! ....

 

Altså.. Jeg forstår ts jeg. Hun vil nok bare barnets beste! 

Når det er sagt, så tror jeg du bare må la henne få gjøre det. Men inngå er kompromiss som noen her skriver, la henne få klippe det litt kortere først, og hvis hun liker det, kan hun klippe resten. Utrolig fort gjort å angre i den alderen! Jeg hadde laaaaaangt hår, å klipte det (etter mye mas) til skuldrene.. herregud å jeg angret! 

Anonymkode: 18b9d...162

Altså akkurat nå har min 17 åring langt hår som er sandfarget, bleket og blått i tre lag. Før det var det grønt. Før det igjen var det knall rosa. Og det har vært svart også. Hva andre måtte mene om hans utseende driter han en lang marsj i, for han er opplært til at det viktigste er at han liker det og er fornøyd med seg selv.

Greit nok å være utseendefiksert, på seg selv. Ikke på andre.

Min mor nektet meg å klippe håret mitt da jeg var yngre. Så jeg klipte det selv. Ble frisørtime for å rette opp igjen og bestemte hårfrisyren min selv etter det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Gå til en god frisør,  alle kler en eller annen form for bob å frisøren burde se hvilken lengde som er best for akkurat det ansiktet! 

 

Anonymkode: 081a5...c22

Vi var endel jenter på 70-tallet som alle hadde bob ved ørene. I ettertid kan man greit konstatere at det ikke var helt heldig for alle. Meg selv inkludert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg lurer litt på hvor lenge du tenkte å bestemme hva hun kler og ikke. Til hun er 18? Dette er et godt eksempel på noe det er helt ufarlig at ungen bestemmer selv. Hvis hun ville farge bob'en sin lilla med oransje tupper hadde jeg gitt henne lov til det også.

Anonymkode: 9c7f3...675

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kritt
12 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Vi var endel jenter på 70-tallet som alle hadde bob ved ørene. I ettertid kan man greit konstatere at det ikke var helt heldig for alle. Meg selv inkludert. 

Uansett er det vel noe man kan bestemme selv og ikke noe som skal overstyres av mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ei jente med laaangt lyst hår, akkurat passe tykt. Og nå en stund har hun mast om å få klippe håret kort. Som i en bob under ørene. Jeg nekter enn så lenge, da jeg både vet og ser at hun ikke vil kle dette. Hun hadde ikke særlig til hår før hun var 4 år, og nå har det blitt så fint. Og hun kler lengden til midt på ryggen. Hva lar dere deres 11åringer få bestemme, når det kommer til slike ting?

Anonymkode: dda25...1da

Skjønner deg veldig godt. Men noen ganger må en som mamma svelge unna egne ønsker, og la barnet få være seg. 

Men: forstår deg! 

Anonymkode: ab953...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fjaselina skrev:

Mi ville klippe luggen då ho var 5, og frisøren fekk jobben. Feig frisør klipte luggen så lang ho kunne, og det vart ikkje ein suksess. Skulle heller gått "all in" og gjort det skikkelig, så hadde jenta fått eit betre inntrykk av korleis det passa henne. Det enda med at håret vaks ut igjen;) 

Tror egentlig ikke en 5-åring klarer å få «et inntrykk» av hvordan de kler ulike sveiser. Det er et voksenfenomen.

Anonymkode: ab953...143

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...