Gå til innhold

11åringen vil klippe håret kort. Yey/ney?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her har datteren min bestemt egen hårsveis siden hun klarte å gre og vaske håret selv som seksåring. Før det bestemte jeg (og jeg klippet kort!) for jeg orket ikke styre med det. 

Jeg skjønner ikke hvorfor DIN smak skal ha noe å si, om du ikke synes hun kler det spiller da ingen rolle. Det er hennes smak som teller, og hva hun ønsker. Jeg lærte forøvrig min å klippe eget hår (slik jeg selv gjør) så her har det vært mange morsomme frisyrer opp gjennom årene :) 

Anonymkode: bcc68...613

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at du synes at det er finest når hun har langt hår, men det er jenta som må vaske/ gre og styre med håret. La henne klippe seg og vær positiv til det, hun er på tur inn i en alder der man ønsker å trosse foreldres meninger og de vil bestemme selv. La denne kampen gå og ta kamper som er viktigere i stedet. Vær tydelig på at hun velger selv og uttrykk at hun ble veldig fin på håret når det er gjort 👍🏻😊

Anonymkode: a6ca7...fbf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yey!! Jeg blir glad hvis min tiåring vil det samme. Hvorfor er det viktig for deg om du syns hun vil kle det eller ikke? Det vokser fint ut igjen til konformasjonsbildene og 10-klasse-ballet, hvis hun angrer. Er det så viktig for deg hvilken hårsveis hun har i sommer? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ei jente med laaangt lyst hår, akkurat passe tykt. Og nå en stund har hun mast om å få klippe håret kort. Som i en bob under ørene. Jeg nekter enn så lenge, da jeg både vet og ser at hun ikke vil kle dette. Hun hadde ikke særlig til hår før hun var 4 år, og nå har det blitt så fint. Og hun kler lengden til midt på ryggen. Hva lar dere deres 11åringer få bestemme, når det kommer til slike ting?

Anonymkode: dda25...1da

Tuller du? Skjønner at du liker det lange fine håret hennes.Min jente hadde og langt fint hår.Men i 1.klasse ville hun klippe d kortere.Mye kortere. Ok. Hennes hår.Det vokser ut igjen. Ville jeg?Nei.Men det handler om å finne seg selv og vite hva man vil. Ikke verdens undergang

 

Anonymkode: e625e...d80

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11-åringer bestemmer slike ting selv. Lenge siden det var mulig å overstyre 10-åringen her i huset på hårfrisyrer og klær osv. Hvis hun ikke liker det når det er kort? Jaja. Vokser ut igjen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min mente å at hun vist best va døtrene klede. Oppskriften for ungdoms opprør, synest ikke 11 åringen er urimelig.. 

Anonymkode: 8bf84...c07

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La henne klippe seg som hun vil.

Se gjerne etter om du kan donere bort håret om det er langt nok. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Når man ser at dette er noe barnet ikke kommer til å kle i det hele tatt?

Anonymkode: dda25...1da

Ja seriøst.  Er det viktig for deg at ungen er penest mulig? Tenkte siden det er det du argumenterer med....

Anonymkode: e01b3...3b1

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart 11-åringens valg! Hva mor mener passer barnet best, er helt irrelevant!

 

Her har ungen valgt håret sitt hele veien.

Anonymkode: adccb...031

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si at hun ikke vil kle en bob-frisyre? På hvilken måte vil det gjøre henne mindre pen? I dine øyne eller i alles øyne tror du? Hvorfor er det viktig for deg?

I disse spørsmålene finner du nok svaret på hvorfor du ikke vil la en jente på 11 (!) år bestemme over sin egen hårfasong. 

Anonymkode: f9388...9f3

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mrs Robinson skrev:

Selvfølgelig skal en 11 åring få bestemme dette selv. 

Det er ikke hennes problem at mamma har en drøm om å ha en prinsesse med langt lyst hår 

Helt enig.

Hvis ungen vil ha en rosa munkesveis så gi h*n en rosa munkesveis.

Anonymkode: d71ae...85e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Når man ser at dette er noe barnet ikke kommer til å kle i det hele tatt?

Anonymkode: dda25...1da

Hun ville vel ikke bli den første i verden med en uheldig frisyre, om så det verste skulle skje og hun ikke kler den nye lengden...;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Når man ser at dette er noe barnet ikke kommer til å kle i det hele tatt?

Anonymkode: dda25...1da

Var nå ikke så skrå sikker på det du, man kan ta skammelig feil ang frisyrer mange ganger. Å man ser det man vil se! 

Uansett så larman ungen bestemme når det verste som kan skje er at ho må gro håret ut igjen! 

Det er kun hår!

Anonymkode: 081a5...c22

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til en god frisør,  alle kler en eller annen form for bob å frisøren burde se hvilken lengde som er best for akkurat det ansiktet! 

 

Anonymkode: 081a5...c22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemme selv. ;) De er så store at de må få gjøre sine egne erfaringer. Vi som foreldre er ikke alltid enige, men noen ganger så må man prøve. Enten så elsker de det eller så hater de det, men det er deres valg. De er så selvstendige ellers, så hvorfor ikke...? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Når man ser at dette er noe barnet ikke kommer til å kle i det hele tatt?

Anonymkode: dda25...1da

Du mener at hun ikke kler det. Din objektive mening er ikke fasiten. Du må la datteren din få ta egne valg og slutte med å kontrollere livet hennes. Hun er 11 år og et selvstendig individ. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Selvfølgelig bestemmer hun det selv. Men minn henne på at om hun angrer så vil det ta lang tid å la det vokse ut igjen.

Nesten alle i den alderen jeg vet om har angret på å klippe så kort. Men det er en del av prosessen av å bli eldre. Man tar valg og så må man leve med konsekvensen.

Så ja, du lar selvfølgelig en 11 åring klippe håret akkurat som hun selv ønsker.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Når man ser at dette er noe barnet ikke kommer til å kle i det hele tatt?

Anonymkode: dda25...1da

Og dersom ho ikkje kler det, så let ho det vekse ut igjen. Gi deg, hår kjem tilbake!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er bare hår, det vokser ut igjen. Hun er 11, la henne bestemme selv. 

Når det er sagt så forstår jeg Ts litt, hvis jenta har virkelig langt og velstelt hår så synes nok ts det er litt «skummelt» at datteren vil klippe bort det lange fine håret. Jeg kan faktisk sette meg litt inn i det; ene datteren min hadde nydelig langt hår, lange korketrekkere som hun klippet til en lang bob da hun var 12. Kunne jo ikke nekte da hun ville klippe seg, hennes hår og hennes valg. Og hun ble like fin med den nye sveisen som med det lange håret. Det eneste jeg sa nei til da de var så unge var striping og bleking av håret, var ikke så gira på sterke kjemikalier mot hodebunnen siden de var barn. 

Men igjen, det er bare hår. Jenta er snart tenåring, og hun må få gjøre egne valg og finne sin egen stil, sin egen identitet

Synes forresten at alle jenter ser like ut med langt hår nå for tiden, så kult at noen går utenfor boksen med en annen (og kulere) sveis :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...