Gå til innhold

Grønn Ungdom: - Max 3 flyreiser i året

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AlkoMann skrev:

Spør du meg er miljøsaken allerede blitt en trend og massesuggesjon. Klima Greta har i tillegg  Aspergers syndrom, som har den bieffekten at man har et svart/hvitt syn på verden .Det at hun nå oppfordrer voksene til å streike for klimaet vitner om hennes diagnose . Dessuten er hun er barn som ikke har lov til å sex, men kan gjerne opptre som en voksen talsperson i miljøspørsmål. Selv søkkrike filmstjerner som Leonard Decaprio med egen jet har kastet seg inn i miljøkampen . 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Villfisker skrev:

Tja. De som har dårlig råd kanskje. Men flyet flyr jo uansett. 

Nei. Det flyr ikke hvis ikke mange nok kjøper billetter. Da vil flyselskapet tape penger, og på sikt vil tilbudet av flybilletter tilpasse seg den reduserte etterspørselen

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Fordi det er bra de minst bemidlede også kan forflytte seg på den mest effektive måten.

Et alternativ er at de ikke forflytter seg i det hele tatt, spesielt hvis de ikke må

• Liker 2
Gjest Villfisker
Skrevet
1 minutt siden, Testosteron skrev:

Nei. Det flyr ikke hvis ikke mange nok kjøper billetter. Da vil flyselskapet tape penger, og på sikt vil tilbudet av flybilletter tilpasse seg den reduserte etterspørselen

Tror ikke det slår så mye ut der nei. Tror heller resultatet blir at de med minst må slutte å dra på ferie.

Skrevet (endret)
1 minutt siden, Testosteron skrev:

Et alternativ er at de ikke forflytter seg i det hele tatt, spesielt hvis de ikke må

Dette er et helt unødvendig alternativ. Det er ønskelig at mennesker skal få forflytte seg så ofte som de har behov for eller ønske om det.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Dette er et helt unødvendig alternativ. Det er ønskelig at mennesker skal få forflytte seg så ofte som de har behov for eller ønske om det.

Men du synes ikke det er ønskelig at planeten vår overlever vår generasjon?

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Testosteron skrev:

Planeten overlever både denne generasjonen og alle etterpå.

• Liker 3
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)

Sett en høy flyseteavgift og gi pengene til folk med dårlig råd. Så får man både redusert flyingen og hjulpet de med dårlig råd. 

Endret av Nimbus2000
Gjest wildfig
Skrevet

Hvorfor ikke begrense kjøttinntaket til folk? Begrense omfanget til butikker som selger lite bærekraftig ræl? Jeg er så lei av alt det pratet om FLY! 

Skrevet
1 time siden, Måbarefåsiat... skrev:

Å kalle noen fascister, borger alltid for en saklig diskusjon. 

Fascisme, kommunisme og Islam bygger på en ideologi . Altså et tankesett . MGD krever stopp i all oljeproduksjon nå. De ønsker ikke å drøfte om en langsiktig nedleggelse av oljeproduksjonen, men bare krever som fundamentalistiske bedrevitere. Norge ville automatisk bli det nye Sverige uten oljeinntekter. Oljen er Norges gull. Kan du forestille deg hvor vanskelig det er å tjene 400 milliarder hvert år  ?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Zikkzakk skrev:

Men det er lett å si når man bor på østlandet og har alternativer når man skal besøke familie. Når det ikke finnes reelle alternativer må man nesten bare fly da.

På 50 tallet brukte man kanskje tre dager fra Tromsø til Bergen . Hurtigruten var ofte det eneste fremkomstmidlet 

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, Testosteron skrev:

Hva mener du om at jorda får 2 milliarder mennesker i 2048 ? Vil disse 2 milliardene bidra til økte klimautslipp fra dagens nivå ?

Skrevet
7 minutter siden, AlkoMann skrev:

På 50 tallet brukte man kanskje tre dager fra Tromsø til Bergen . Hurtigruten var ofte det eneste fremkomstmidlet 

Men spørsmålet er om å bruke 1 uke på å bare reise tur/retur er et reelt alternativ til 5 timer på fly tilsammen. 

• Liker 1
Skrevet

Det er det mest idiotiske forslaget jeg har hørt på lenge. Min far jobber innenfor shipping og reiser til Kina og India flere ganger i året for møter. Når han er i disse landene inspiserer han også båter. Så å ta dette over skype er ikke mulig, I tillegg bor min bror i USA, kanskje Hulda kan svare på hvordan vi skal besøke ham hvis vi har brukt opp flykvoten vår? Det ville jo bare ført til at han hadde kommet hit, så da blir jo CO2 avtrykket det samme.

Forøvrig synes jeg det er ironisk at partier som vil ha den mest liberale innvandringspolitikken også er partier som vil legge restriksjoner på nordmenns mulighet til å reise og oppleve andre kulturer... 

• Liker 7
Skrevet
5 timer siden, Sam Jones skrev:

Jeg tenker de er inne på noe. Om det skal være 3 reiser eller annen løsning, så tror jeg dessverre det må reguleres på et vis. Fordi det ikke er nok at de samvittighetsfulle lar være å fly når såpass mange flyr likevel. Men bør kanskje forby privatfly først. 

Det har ikke noe med samvittighet å gjøre. Hvordan skal jeg reise til min bror i USA om ikke jeg kan fly dit?

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Sam Jones skrev:

Hadde vært fint med et mer utdypende svar. 

Det er inngrep i folks privatliv.

Mange MÅ fly

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Anwa skrev:

Jeg ser dere reagerer, og jeg skjønner at når livet kan blir snudd helt på hodet så er det ikke bare bare å holde hodet kaldt.

REALITETEN er dessverre den at siden man bare har snakket søtt om miljøkriser i media i 40 år om at "Ååå, nå må vi snart gjøre noe, sånn som vi holder på er ikke holdbart" har gjort at det er kun slike endringer som gjenstår

Med mindre vi bare skal fortsette å rævkjøre planeten, og potensielt gjøre jorden til ett habitat som ikke kan støtte intelligent liv, uansett hvilke teknologiske tiltak man innfører. 

I vår levetid vil det mest sannsynlig skje DRASTISKE endringer iforhold til hvordan vi vestlige lever i dag, da regjeringer rundt om i verden blir tvunget til å innføre krampetiltak som dette. Og det beste; det kommer nok ikke til å ha stor effekt.

Bla, bla, bla... Si alt dette til f,eks India 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Anwa skrev:

Men med oppskytningene til SpaceX f.eks så ser vi på et annet bilde. Ja, forurensning er det og myyye, men det er med ett klart mål: vitenskap og et drømt potensiale for ressurser som menneskeheten kan forvalte. 

Jeg har et klart mål når jeg neste uke setter meg på et fly. Eller er ikke mitt mål like vitkig?

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Sam Jones skrev:

Jeg er skuffet over hvor snever denne debatten er her inne. Argumenter som «hvordan skal jeg besøke slektninger» og «hvordan skal man komme seg hjem fra ferie med bare 3 reiser» blir veldig på siden. Altså: om det er 3 reiser, eller man beregner kvote for avstand eller annet; POENGET er at noe må gjøres. MeD Flytrafikk, med biltrafikk, med klesbransjen og utbygging av mer bærekraftig industri. Reduksjon av flyvning er bare ett forslag. Og det hjelper lite at «man må jo få besøke slektninger» om plantene keeperen for å være litt dramatisk. Det er jo sånne holdninger som viser at folk ikke vil endre seg og at man kanskje må se på andre løsninger som feks begrensninger. Vi er utrolig privilegerte i denne tiden, i dette landet. Det er faktisk ikke så mange år siden det var rasjonering på boliger og mat. Må man, så må man. 

Jeg sier ikke at det er løsningen på alt, men det hjelper ikke å stikke hodet i sanden. Kred til ungdommen for å starte et sted! Jeg er jammen ikke flink nok selv heller. 

Så får vi diskuterer og tenken ut hvordan disse industriene skal bli mer miljøvennlige da. Ikke fokusere på hvordan vi kan begrense livet til Ola Nordmann... Spørsmålene som har blitt stilt er forresten helt innenfor for dette virker som et særdeles lite gjennomtenkt forslag.

Veldig mange gjør mye for miljøet i det daglige. Når det da kommer restriksjoner på hvor ofte de f,eks kan reise til familie så blir det rett og slett for dumt.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Zikkzakk skrev:

Det er tydeligvis ikke stor forståelse for at noen av oss er avhengig av fly for å besøke slektninger.

Det er da helt unødvendig å besøke slektninger. Dette er så soleklart at jeg egentlig heller til at du er ironisk og gjør narr av de naive som ikke har skjønt en dritt av alvoret.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...