Gå til innhold

Slaktes for trusestunt: - Har bikket helt over


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

14 hours ago, Vera said:

 

 

Til å være en som er for abort, er du iherdig i ditt forsøk på å legitimere legers rett til å reservere seg mot «å ta et liv». Jeg anser kvoten «å ta et liv» i abortdebatten, som fullstendig misvisende og et forsøk på å kneble meningsmotstandere - man tar ikke et liv, man fjerner et embryo som potensielt kunne blitt til et liv. 

Jeg er fullstendig uenig med deg - det er ikke mer humant å fjerne et embryo før uke 12, enn å bringe frem et barn som ikke er ønsket. Men det er kanskje fordi jeg i mitt virke har fått sett baksiden av medaljen til de barna som kommer til denne verden uønsket. 

Du vet at lege-eden sverger på alskens guder? Det må da kunne sies at det var datidens religion..altså fullstendig uaktuell i dag. Jeg har fortsatt ikke fått svar på hvilke liv man skal ta hensyn til - et liv som ikke har startet, og ikke har forutsetning til å kunne bli et liv FØR etter uke 23, eller et liv som allerede er godt i gang. 

Jeg blir forundret over hvor mange som lar personlig overbevisning styre et valg. Jeg personlig kunne aldri fjernet 1 av 2 embryo - fordi jeg vet at jeg har forutsetning til å ta vare på det som kommer til å bli 2 barn. Det betyr ikke at jeg har noen som helst rett til å bestemme at andre skal tenke likt meg. Jeg tenker at den som kan svare best på hvem som er egnet til å oppfostre et barn, er personen som eier livmoren. Uavhengig av hvilke personlig overbevisning andre måtte ha. 

 

Jeg syns det er greit å ta liv.

Kan vi ikke bare benytte den strategien. I stedet for å ha dumme, tåpelige aksiomer, så kaller vi en spade for en spade. Jeg syns ikke det er galt å ta liv per se.

Jeg syns ikke det å ta liv, blir bedre ved å sminke ordet, men jeg vet jo hvor tilgjengelig folk er for psykologisk manipulasjon i form av språklige virkemidler. Det er trist.

I Norge kan man jobbe som lege uten å avlegge en eneste ed. Derimot er selve valget av behandling regulert på laug-vis, dvs lite er lovfestet, men man har en autoritær hersker som bruker en mektig forening/et mektig laug som rådgiver. Er man trygt plassert i flokken og holder kjeft, så slipper man som regel unna med advarsler. Les eksempelsaker på helsetilsynets side.

Personlig irriterer jeg meg over folk som skal argumentere for at noe er rett eller galt i abortdebatten. Det i seg selv er en gigantisk hersketeknikk. Om det en eller annen gang skulle lykkes i å bevise at noe er rett og galt, hva nå enn det betyr - så har man da fortsatt ikke svart på hvorfor man skal bry seg om hva som er rett eller galt.

Rett og galt er bare sosial manipulering, flokkinstinkter og et ferniss over det reelle bakenforliggende. Alt dreier seg om fordeler på evolusjonært plan, på sosialt plan, på individuelt plan, og gir seg utslag i spm som har avgjørende betydning for hvem man holder nær, hva man har av identitet osv.

La oss bare snakke om fordeler.

Det er veldig få fordeler av å beskytte noen som ikke er født.

Det er veldig mange fordeler av å beskytte de som er født.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...