Gå til innhold

Rare opplevelser i sikkerhetskontrollen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplevde en gang at de ville sjekke guttungen uten at noen av oss foreldre fikk være med. Sendte er klagebrev etterpå hvor jeg bare fikk noe diffust svar. Jeg kan ikke skjønne at de har lov til det. Etter hva jeg har forstått har ikke politiet lov til dette så hvordan vektere i sikkerhetskontrollen skal ha lov til å gjøre det forstår jeg ikke.

Ellers synes jeg det er merkelig at politi og tollere kan gå fritt uten å bli kontrollert mens piloter blir kontrollert.

Noen tidligere her nevnte at de var blitt pålagt å ta av genseren. Hørte om ei dame i USA som ble pålagt det. Hun hadde ikke noe under og ble da anmeldt for blotting...

Anonymkode: 38c12...4d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 6/13/2019 at 3:03 AM, AnonymBruker said:

Jeg er kjempeglad for sikkerhetskontrollen jeg, selv om det er kjedelig å måtte stå i kø de gangene det er lang kø i kontrollen. Tenk ellers hvor mye rart gærninger kunne tatt med seg. 

Anonymkode: f8fea...f6f

Tenk på alt gærninger kan ta med seg på tog, buss, ferje, inn på butikken? Ønsker du sikkerhetskontroll alle de stedene også? 

On 6/13/2019 at 8:58 AM, AnonymBruker said:

Uten å virke altfor fordomsfull. På en europeisk flyplass, jeg skulle til Norge. det var to menn i Midtøsten-antrekk (bukse, kjortel (?) og noe vest utenpå, flere lag, med hatter og greier), i tillegg hadde de skjegg og så generelt skumle ut. Disse gikk gjennom uten å måtte ta av seg noe. Eller de tok vel av seg en type kappe de hadde helt ytterst. Heldigvis skulle de ikke på samme fly som meg, jeg hadde vært livredd hele turen. Jeg derimot måtte ta av en cardigan jeg hadde utenpå en singlet. Ikke noe problem for meg altså. 

Anonymkode: 390aa...72d

Du er livredd for menn med skjegg og hatt, og prøver å ikke virke fordomsfull?

Anonymkode: c80b5...a0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk gjennom en sikkerhetskontroll i USA. Ble stoppa av en av de ansatte. Han spurte om jeg hadde en fe i bagen. Ja, svarte jeg (det var en pyntegjenstand). 

 

Han sa at det kunne jeg ikke ha. 

Jeg bare: hvorfor ikke? 

Hans svar: Feen får jo ikke puste 😂

 

Anonymkode: 03762...0db

Hahahaha 😂😂 Lurer på om de i sikkerhetskontrollen i USA har ekstra kurs i å være morsomme, for jeg har også hatt endel morsomme opplevelser der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært på tema-fest dagen før vi skulle reise til USA. Hadde en bitteliten pistol på en nøkkelring som hang fast på buksa.
Altså en nøkkelring med en mini-pistol (ikke ekte, og bitteliten, ikke på størrelse med en lekepistol en gang) , tipper den var 2 cm stor.

Det ble mye styr i London, full gjennomsøking av meg, og nøkkelringen ble undersøkt. Flere sikkerhetskontrollører ble hentet og de brukte mye tid på nøkkelringen. De tok i fra meg nøkkelringen til slutt.
De tok tydeligvis jobben sin svært alvorlig. Haha...

 

I Amsterdam hadde jeg vært å kjøpt meg noe sexleketøy. Sendt håndbagasjen igjennom og sikkerhetskontrolløren ba meg åpne kofferten. Og der lå det en vibrator.... Både jeg og sikkerhetskontrolløren rødmet litt.
Syns det var ganske pinlig begge to.

Anonymkode: 1ec46...7c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 21.47, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Det bør ikke være lov! Fy søren. Jeg er alltid et vrak før sånne kontroller. Så nervøs at det ser ut som jeg har falt ned fra månen😢

 

Da bør du ikke skaffe deg jobb på "rød sone" på flyplass, for da må du gjennom sikkerhetskontrollen (egne sluser for ansatte) hver gang du skal på jobb.

Jeg jobber på Gardermoen og går gjennom sikkerhetskontrollen 4-5 ganger i uka på vei til jobb. Blir litt oppgitt over at enkelte vektere er mye strengere enn andre. F.eks. er det enkelte som forlanger at man tar ut mobil, ladere, powerbank osv. av veska og legger de tingene for seg selv før det kjøres gjennom røntgenmaskinen, mens andre bare rister på hodet over at vi kaster bort tid på det og kjefter litt for at det skaper kø. Greit å bli enige om en praksis kanskje?

Anonymkode: f024f...7c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe merkelig, men syns vekterne på Gardermoen alltid har vært de verste til å tafse. En gang jeg fløy alene, var vel rundt 20 år, klådde vekteren så mye at fyren bak meg som så ut som han reiste mye anbefalte meg å klage! Burde ha gjort det... Har bedret seg litt nå siden jeg sikkert er for gammel til å være interessant, men hører fortsatt fra slektninger i 20-årene at Gardermoen er verst på klåing.

Anonymkode: 98c98...3b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe merkelig, men syns vekterne på Gardermoen alltid har vært de verste til å tafse. En gang jeg fløy alene, var vel rundt 20 år, klådde vekteren så mye at fyren bak meg som så ut som han reiste mye anbefalte meg å klage! Burde ha gjort det... Har bedret seg litt nå siden jeg sikkert er for gammel til å være interessant, men hører fortsatt fra slektninger i 20-årene at Gardermoen er verst på klåing.

Anonymkode: 98c98...3b7

Har aldri vært der selv, tror ikke jeg skal fly derifra etter å ha lest så mange slike historier 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber på Gardermoen og går gjennom sikkerhetskontrollen 4-5 ganger i uka på vei til jobb. Blir litt oppgitt over at enkelte vektere er mye strengere enn andre. F.eks. er det enkelte som forlanger at man tar ut mobil, ladere, powerbank osv. av veska og legger de tingene for seg selv før det kjøres gjennom røntgenmaskinen, mens andre bare rister på hodet over at vi kaster bort tid på det og kjefter litt for at det skaper kø. Greit å bli enige om en praksis kanskje?

Anonymkode: f024f...7c9

Sånt som dette var grunnen til at jeg startet tråden. Det er så mye ulik praksis, selv innad på samme flyplassen.  Noen ber deg strengt om å gjemme alle verdisaker, for de har intet ansvar hvis det blir stjålet. Mens andre ber deg like strengt om å ta ut mobil og kamera og legge det på båndet. Du flyr hundre ganger uten å bli stoppet for annet enn tilfeldig kontroll, og så plutselig en gang reagerer de på noe i bagasjen. Og fisker ut noe som du har hatt med hver gang uten problemer, som en håndholdt vifte eller en mobillader. Føler fortsatt etter all min reising at jeg ikke har kontroll på alle gjenstander som potensielt kan forsinke ferden gjennom. Jeg beregner selvsagt alltid nok tid til at jeg ikke får problemer av å bli stoppet, men jeg misliker når de endevender kofferten og strør alle eiendelene mine på ulike trau og sender gjennom på nytt løst. Veldig lett å miste kontrollen på at man får med seg alt sammen igjen da.

Når det gjelder tafsing så har det heldigvis blitt mindre av det nå, det er stort sett den sprengstofftesten som jeg heldigvis aldri får utslag på. ;) 

Anonymkode: c80b5...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånt som dette var grunnen til at jeg startet tråden. Det er så mye ulik praksis, selv innad på samme flyplassen.  Noen ber deg strengt om å gjemme alle verdisaker, for de har intet ansvar hvis det blir stjålet. Mens andre ber deg like strengt om å ta ut mobil og kamera og legge det på båndet. Du flyr hundre ganger uten å bli stoppet for annet enn tilfeldig kontroll, og så plutselig en gang reagerer de på noe i bagasjen. Og fisker ut noe som du har hatt med hver gang uten problemer, som en håndholdt vifte eller en mobillader. Føler fortsatt etter all min reising at jeg ikke har kontroll på alle gjenstander som potensielt kan forsinke ferden gjennom. Jeg beregner selvsagt alltid nok tid til at jeg ikke får problemer av å bli stoppet, men jeg misliker når de endevender kofferten og strør alle eiendelene mine på ulike trau og sender gjennom på nytt løst. Veldig lett å miste kontrollen på at man får med seg alt sammen igjen da.

Når det gjelder tafsing så har det heldigvis blitt mindre av det nå, det er stort sett den sprengstofftesten som jeg heldigvis aldri får utslag på. ;) 

Anonymkode: c80b5...a0e

Heldigvis. Jeg blir helt dårlig av sånn type berøring, når de klapser over hele overkroppen og nedover lårene. Utrolig invaderende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Heldigvis. Jeg blir helt dårlig av sånn type berøring, når de klapser over hele overkroppen og nedover lårene. Utrolig invaderende.

Husk at du kan be om hvilken som helst sikkerhetskontrollør som du ser til å gjøre dette, hvem som helst om vedkommende ikke står der du går igjennom også. Så kan du også be om å få gjort det i ett avlukke. Du kan også bare si ifra før kontrollen starter i avlukket at du ikke føler deg komfortabel med det. Så har du valgt ut rette vedkommende så vil denne fortelle deg hvor den vil kjenne på deg, en starter fra halsen og går i silhuett først, og så videre. 

Anonymkode: c0969...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Husk at du kan be om hvilken som helst sikkerhetskontrollør som du ser til å gjøre dette, hvem som helst om vedkommende ikke står der du går igjennom også. Så kan du også be om å få gjort det i ett avlukke. Du kan også bare si ifra før kontrollen starter i avlukket at du ikke føler deg komfortabel med det. Så har du valgt ut rette vedkommende så vil denne fortelle deg hvor den vil kjenne på deg, en starter fra halsen og går i silhuett først, og så videre. 

Anonymkode: c0969...8cf

Jeg har heldigvis sluppet unna de siste årene. Ble tatt ut i en kontroll for noen år tilbake, jeg frøs til is og klarte ikke bevege meg. Tror han forstod jeg var redd, og at jeg ikke skjulte noe. Han brukte bare en metalldetektor til å sjekke bukselinjen. Ikke noe mer, jeg gikk helt i frys fordi jeg blir veldig trigget av noen typer kroppskontakt, så var redd jeg måtte gjennom det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg har heldigvis sluppet unna de siste årene. Ble tatt ut i en kontroll for noen år tilbake, jeg frøs til is og klarte ikke bevege meg. Tror han forstod jeg var redd, og at jeg ikke skjulte noe. Han brukte bare en metalldetektor til å sjekke bukselinjen. Ikke noe mer, jeg gikk helt i frys fordi jeg blir veldig trigget av noen typer kroppskontakt, så var redd jeg måtte gjennom det. 

Men da vet du om du havnet i den situasjonen igjen. Om du får en mann men ha en voksen kvinne, så kan du også be om det. Det er ditt valg, hvem du vil skal gjøre dette.

Anonymkode: c0969...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg finner mest uansvarlig er at veske med lommebok, pass og andre verdisaker, mobil, laptop/nettbrett, kamera og/eller livsviktige medisiner skal ligge og slenge umerka og uovervåka i diverse plastbokser på et allment tilgjengelig rullebånd mens eierne kroppsvisiteres, avhøres eller hva som helst annet et helt annet sted, kanskje til og med på et helt annet rom. Hva planlegger de egentlig å gjøre dersom mobil, pass, epipenner eller noe så basic som sko, for den del, er borte når de er ferdig med hva enn de driver med? Jeg kan nesten garantere at de ikke anser det som sitt problem... 

Anonymkode: 5b8c2...6d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg finner mest uansvarlig er at veske med lommebok, pass og andre verdisaker, mobil, laptop/nettbrett, kamera og/eller livsviktige medisiner skal ligge og slenge umerka og uovervåka i diverse plastbokser på et allment tilgjengelig rullebånd mens eierne kroppsvisiteres, avhøres eller hva som helst annet et helt annet sted, kanskje til og med på et helt annet rom. Hva planlegger de egentlig å gjøre dersom mobil, pass, epipenner eller noe så basic som sko, for den del, er borte når de er ferdig med hva enn de driver med? Jeg kan nesten garantere at de ikke anser det som sitt problem... 

Anonymkode: 5b8c2...6d0

Enig, det skulle vært en annen løsning på det. Jeg har selv spurt om jeg kan få bagasjen min før jeg kroppsvisiteres, men fått nei. Og når jeg har prøvd å holde øye med den fra avstand har de bedt meg snu meg bort.

Anonymkode: c80b5...a0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg finner mest uansvarlig er at veske med lommebok, pass og andre verdisaker, mobil, laptop/nettbrett, kamera og/eller livsviktige medisiner skal ligge og slenge umerka og uovervåka i diverse plastbokser på et allment tilgjengelig rullebånd mens eierne kroppsvisiteres, avhøres eller hva som helst annet et helt annet sted, kanskje til og med på et helt annet rom. Hva planlegger de egentlig å gjøre dersom mobil, pass, epipenner eller noe så basic som sko, for den del, er borte når de er ferdig med hva enn de driver med? Jeg kan nesten garantere at de ikke anser det som sitt problem... 

Anonymkode: 5b8c2...6d0

Jeg er helt enig. Kom på en opplevelse jeg hadde da jeg mellomlandet i Dubai for noen år siden.

Det pep da jeg gikk gjennom portalen og jeg måtte bli med en kvinnelig sikkerhetskontrollør inn i et lukket rom for "pat down" (altså at hun kjente utenpå klærne). Alle tingene mine ble liggende igjen utenfor; veske med pass, lommebok osv, Mac, iPad, speilrefleks kamera med flere dyre objektiver osv. Var noen lange minutter inni det rommet uten noen som helst form for kontroll på eiendelene mine.

Anonymkode: f024f...7c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34

Strikkepinner og heklenåler er alltid et usikkerhetsmoment om går gjennom. Jeg mener de ikke burde, men i 80-90 prosent av mine reiser får de bli med t/r. 

Sjekket inn på Gardermoen en gang. Ble tatt til side i sikkerhetskontroll og etterspurt hva jeg hadde i posen de hadde tatt ut av sekken. I noen minutter var jeg usikker selv, før det slo meg at det måtte være gammel råtten frukt som bare hadde blitt liggende glemt i en lomme siden forrige tur. Snakk om kreativ farge og konsistens på 6 mnd gamle eple og bananbiter. Ikke rart de lurte 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skulle reise fra Norge på en liten weekend tur. Tok med meg ei veske jeg ikke brukte så ofte til vanlig for å ha med på flyet. Kikka gjennom den( og alle små lommer- trodde jeg..). Putta diverse ting oppi og var ready to go. Så holdt de igjen veska mi i kontrollen og spurte om jeg hadde noe i den som ikke burde være der. Jeg : nei???? De: vil du ta ut alt av vesken? Jeg: Ok... Jeg skjønte absolutt ingenting da jeg etterhvert dro ut en ca 10 ca lang spiker fra ei lita lomme inni!!!! Det var så pinlig!!  🙈🙈 jeg kasta den i en søppeldunk og fikk gå videre. Jeg kom på hvor den kom fra, men husker ikke om jeg fikk sagt det til dem el ikke. Jeg hadde nemlig gått fra jobb i barnehagen ( sikkert flere uker tidligere,brukte som sagt vesken lite) da noen av de  minste ungene der lekte med den spikeren. På vei ut så jeg det og tok den fra dem. Var ikke noe sted å kaste den, løp til bussen, så jeg husker jeg bare slapp den oppi veska. 

Anonymkode: 484f1...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2019 den 21.46, AnonymBruker skrev:

Husk at du kan be om hvilken som helst sikkerhetskontrollør som du ser til å gjøre dette, hvem som helst om vedkommende ikke står der du går igjennom også. Så kan du også be om å få gjort det i ett avlukke. Du kan også bare si ifra før kontrollen starter i avlukket at du ikke føler deg komfortabel med det. Så har du valgt ut rette vedkommende så vil denne fortelle deg hvor den vil kjenne på deg, en starter fra halsen og går i silhuett først, og så videre. 

Anonymkode: c0969...8cf

Det stemmer at du kan få kontrollen i et avlukke, dersom det er praktisk mulig for kontrollørene. Men du kan ikke peke og velge hvem som skal kontrollere deg. Eneste kravet er at det skal være en kontrollør av samme kjønn. Dersom du nekter å bli kontrollert av en person du ikke liker, kan du like greit bare ta bussen.

Kravet om kjønn gjelder også bare så langt det er praktisk mulig. Det vil si at dersom det ikke er en kontrollør av samme kjønn til stede, må du bli kontrollert av en person av det motsatte kjønn. Dette er likevel usansynlig.

Anonymkode: e6f46...43c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...